abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19610029
Ik vroeg me dus af wat nou precies je ziel is? (voor de fok!kers die hier in geloven)
Als kind dacht ik namelijk altijd dat je ziel je gedachten en je geheugen was etc.
Totdat ik er achter kwam dat mensen dement konden worden en hun volledige geheugen konden verliezen kwam ik er achter dat je geheugen lichamelijk/organisch is.
Net zoals sommige mensen na een ongeluk een slecht korte-termijn geheugen (mijn schoonpa) over konden houden. Dat door beschadiging van een deel van de hersens.
Wat is je ziel nou precies?
Ik hoop dat jullie snappen waar ik op doel......

Wat ik nog wel een mooie verklaring vind voor het dement zijn, is het zogenaamd zweven tussen de dood en het leven..., hoorde ik een keer van iemand
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_19610143
Ik bedoel dus: Wat bevat je ziel?
Wat houd je ziel in? (volgens jullie...)
pi_19610339
Leuk om te weten dat de fok!kers geen idee hebben over je ziel
pi_19610462
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:
Leuk om te weten dat de fok!kers geen idee hebben over je ziel
Geduld is een schone zaak

Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).

Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
  donderdag 3 juni 2004 @ 10:59:47 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_19610477
in je ziel zit je lvenservaring van vroeger (ook vorige levens) en nu en ook de toekomst! (vandaar "de-ja vu's" enzo)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_19610498
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).

Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?
  donderdag 3 juni 2004 @ 11:00:50 #7
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_19610500
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
Wat ik nog wel een mooie verklaring vind voor het dement zijn, is het zogenaamd zweven tussen de dood en het leven..., hoorde ik een keer van iemand
dat denk ik dus niet.. er zijn ook mensen die vroeg beginnen te dementeren en nog jaaaaren leven..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_19610512
Want het is een leuke theorie, maar waar kun je die mee staven...

[ Bericht 4% gewijzigd door vdo28 op 03-06-2004 13:28:26 ]
  donderdag 3 juni 2004 @ 11:24:39 #9
36372 Legendary
Welcome to the real world.....
pi_19611051
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dit wel een hele mooie omschrijving vind. Nog nooit eerder zo verwoord gezien.
When you assume, you make an ass out of u and me.
pi_19611111
Het is inderdaad een mooie omschrijving, en min of meer het antwoord wat ik zoek.
Maar misschien dat andere fok!kers een andere mening over de "ziel" hebben.
pi_19611410
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 11:00 schreef vdo28 het volgende:
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?
Ik heb nooit in coma gelegen noch ben ik dement. Niet echt vergelijkbaar maar ik ben wel een rare slaper. Zo kan ik makkelijk aan 1 stuk door 15 uur slapen, dan kan je een toeter in mijn oor houden en ik slaap door. Ook slaap ik vreemd genoeg wel eens met open ogen. Op een goede nacht herinner ik me flarden van 20 of meer dromen. Soms heb ik wel eens herinneringen als ik wakker wordt dat ik kort daarvoor het perspectief heb dat "ik" langzaam afdaal naar waar mijn lichaam slaapt. Het gevoel zodra ik mijn lichaam raak is alsof je een handschoen aantrekt.

Ik kan alleen maar theoretiseren dat het "elektrische" in het brein het "uiteinde" is van het bewustzijn (beginnend vanaf de ziel, "onzichtbare onstoffelijke" naar het andere uiteinde "materie" waar elektriciteit eigenlijk een raar soort materie is). Als je impulsen ontvangt vanuit je omgeving (bv. je ziet een reclamebord) dan wordt dat externe plaatje omgezet in elektrische impulsen en volgens het wetenschappelijke verhaal worden er bepaalde verbindingen gemaakt in je hersenen tussen cellen die het plaatje vormen. Ik ben het daar niet mee eens want ik vraag me dan af wat datgene is dat naar het plaatje kijkt wat die verbindingen van cellen vormen. Ook kan ik in meditatie me geheel afsluiten van mijn omgeving (een soort van trance) en beelden/inhouden vormen die uit "mezelf" komen. Je kan redeneren dat het brein datgene is wat die beelden genereert maar ik mis een "iets" wat de 1ste impuls geeft, het besluit of de keuze welke beelden je raadpleegt welke hersencellen met elkaar gaan communiceren. Het is een kwestie van geloof natuurlijk

Ik heb een interessante tijd gehad toen ik in het ziekenhuis een bijbaantje had als schoonmaker. Maar ik vind het niet gepast om over mijn ervaringen daar te posten eigenlijk.

Mijn oma is na een lang ziekbed overleden. Het laatste stadium heeft ze in coma doorgebracht. Als ik bij haar was nam ik haar bewustzijn (geest) waar, maar hoe is moeilijk uit te leggen. Niet alsof ze als een geest op een afgebakende plaats naast haar lichaam staat, meer "overal om je heen". In het begin merkte ik het gevoel dat haar bewustzijn nog een duidelijke verbinding had met haar lichaam, gaandeweg leek het alsof haar bewustzijn "expandeerde" om haar lichaam heen. Alsof haar geest heel langzaam stukje voor stukje haar lichaam losliet.

Dat verschil was voor mij duidelijk te merken, ik ben een aantal keer bij haar geweest van het moment dat ze nog af en toe wakker werd tot haar einde. Het voelde als wanneer je je ogen sluit en je denkt ergens aan, alsof je een droom herinnert. En tegelijkertijd oefen je geen controle uit in tegenstelling tot een herinnering die je bewust (gecontroleerd) oproept. Maar dat is mijn subjectieve ervaring uiteraard.
pi_19611686
Wow thanx voor je uitgebreide uitleg..
Ik moet hem ff een paar keer overlezen..
Eigenlijk ben ik veels te nuchter voor dit soort zaken maar geef me een kans...
pi_19612130
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 11:48 schreef vdo28 het volgende:
Wow thanx voor je uitgebreide uitleg..
Ik moet hem ff een paar keer overlezen..
Eigenlijk ben ik veels te nuchter voor dit soort zaken maar geef me een kans...
het is meer een kwestie van jezelf een kans geven
pi_19612235
Als je nog nooit iets "bovennatuurlijks" hebt meegemaakt dan zijn dit soort dingen niet iets wat je gelijk accepteert.....
pi_19612602
Opgeschoond.
En ontopic: ik ben het maar zeer ten dele eens met de gegeven omschrijvingen. Ik kom er op terug, voor nu zou het een te lang verhaal worden.
Kort gezegd vind ik dat er in de gegeven omschrijvingen nog teveel wordt uitgegaan van het individu, de ziel gezien wordt als een statisch gegeven, nl een soort onstoffelijke tegenpool van ons lichaam wat gewoon ergens door blijft bestaan.
Als je een realiteit die volkomen anders is dan de materiele realiteit onder woorden wil brengen, betekent dat in feite dat je die realiteit 'vertaalt' naar de materiele invalshoek. Want woorden vormen taal, taal is lineair, analytisch, etc. Ik denk dat de meesten van ons best weten wat de ziel is - je hebt er immers zelf ook één. (Of meer, kan ook nog.) De kunst is het zodanig te omschrijven dat je het aangeduidde herkent. Het blijven toch allemaal woorden, beeldspraken, metaforen.

Deze vraag is voor mij al een jaar of 20 een centrale vraag geweest, en ik moet bekennen dat ik pas heel recent een beeld ben gaan vormen wat helemaal past met alles wat ik heb meegemaakt in de psychiatrie, in mijn hekserij-speurtochten en ervaringen met de dood.

Ik kom er op terug
pi_19612653
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 12:25 schreef iteejer het volgende:
Opgeschoond.
En ontopic: ik ben het maar zeer ten dele eens met de gegeven omschrijvingen. Ik kom er op terug, voor nu zou het een te lang verhaal worden.
Kort gezegd vind ik dat er in de gegeven omschrijvingen nog teveel wordt uitgegaan van het individu, de ziel gezien wordt als een statisch gegeven, nl een soort onstoffelijke tegenpool van ons lichaam wat gewoon ergens door blijft bestaan.
Als je een realiteit die volkomen anders is dan de materiele realiteit onder woorden wil brengen, betekent dat in feite dat je die realiteit 'vertaalt' naar de materiele invalshoek. Want woorden vormen taal, taal is lineair, analytisch, etc. Ik denk dat de meesten van ons best weten wat de ziel is - je hebt er immers zelf ook één. (Of meer, kan ook nog.) De kunst is het zodanig te omschrijven dat je het aangeduidde herkent. Het blijven toch allemaal woorden, beeldspraken, metaforen.

Deze vraag is voor mij al een jaar of 20 een centrale vraag geweest, en ik moet bekennen dat ik pas heel recent een beeld ben gaan vormen wat helemaal past met alles wat ik heb meegemaakt in de psychiatrie, in mijn hekserij-speurtochten en ervaringen met de dood.

Ik kom er op terug
Kom er inderdaad maar op terug, ik ben erg benieuwd....
Errug interessant dit.....
  donderdag 3 juni 2004 @ 12:52:51 #17
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_19613190
als ge wilt weten hoe het is dement te zijn , zou ge moeten begrijpen dat Identiteit niet bestaat in het Al.
dementie is loslaten van het *ik* (oftewel de identiteit)>niet het bewustzijn.
identiteit word gevormd in combinatie met anderren. het is manipulatie van het zelf.

maar wat is het Zelf , de ik die door de ogen kijkt en kiest....(je *kunt* het de ziel noemen)

dat is een goeie vraag.

ik persoonlijk denk , dat het niets meer is dan bewustzijn.
gij bent bewust en kiest , dat is alles , natuurlijk kun je in een droom geraken en jezelf dan *noemen*
maar een ziel , die lichamelijk is , nee...
er zijn ook wel wat extreme interpetaties van de ziel...
zoals dat het een Zegel zou zijn om mee in de hemel te komen...
en dat je het zou kunnen verliezen...(vandaar de naam ziel-seal)
ik geloof daar niet in.

het is dus meer wat je met ziel bedoeld dan wat er over gezegd kan worden.

is het je *ik* dan is het je bewust zijn
is het je zegel , dan is het iets waar ik iig niet in geloof.

en Realiteit , is optioneel.
men creeerd hem zelf , in een collectief
realiteit heeft weinig met de ziel te maken , al kan het *soms* een interpetatie zijn van....
het is meer met de keuze die de ziel , of *ik* maakt.

..maar goed , spreken over de ziel ...
dat kan je lang aangaan...
zoveel als nodig was (imo) heb ik in iedergeval gezegd.
ik ga nu weer naar een ander topic.

groet.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_19613219
Niet geheel duidelijk voor me....
  donderdag 3 juni 2004 @ 13:10:20 #19
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_19613619
[@The_Shining]
Het lijkt net of ik mezelf hoor praten . Alleen ik heb iets minder ervaring met dromen en waarnemen van een bewustzijn.
[/@The_Shining]

Ontopic'er:
Om ff een goeie ziel-voorbeeld te schetsen: Take Jesus!!!!
Ben niet zo bijbel-gericht maar bij het volgende standpunt heb ik me altijd vastgehouden:
Ik geloof ook dat Jezus(ervan uitgaan dat ie bestond en heeft gedaan wat ie in de bijbel deed enzooo) een geavanceerde ziel is (/was ) en dat ie daarom al zo ver was met mensen genezen en alle andere "bovennatuurlijke" dingen. Ik zeg altijd dat hij heeeel veeeel ervaring heeft opgedaan in een wat 'kortere' (vergelijkend met de tijd dat wij er over doen) tijd. Hij heeft dus in zijn vorige levens alle "benodigde" ervaringen op gedaan. Bijv. Liefhebben, hard werken, doden, leiderschap, ziek zijn, gevangenschap, populair/beroemd zijn, grappig, verdrietig en gaaa zooo maaaar dooor.
En dat ie al deze ervaring heeft "opgeslagen" (toen die tijd nog SHIFT+F7 "Ervaring opslaan, Ja/Nee", sorry kon ik niet laten ) en dat ie al die tijd (ineens) bewust was van al zijn ervaring en op een hoger niveau is gekomen.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_19614072
Dat gaat wel ver, maar eigenlijk is dat iets wat je gelooft..
kun je dat ook staven met bijvoorbeeld iets wat je meegemaakt hebt?
Of heb je dit van een ander?
  donderdag 3 juni 2004 @ 13:36:55 #21
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_19614314
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:28 schreef vdo28 het volgende:
Dat gaat wel ver, maar eigenlijk is dat iets wat je gelooft..
kun je dat ook staven met bijvoorbeeld iets wat je meegemaakt hebt?
Of heb je dit van een ander?
Je hebt het over mij toch?? Ehm ik snap staven ff niet. Typfoutje??
Dit heb ik eigenlijk zelf bedacht maar The_Shining bevestigde het voor een gedeelte. Eerste keer dat iemand het een beetje kan onderbouwen.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_19614662
Ik dacht vroeger ook dat je ziel je denken was en dat viel in duigen door de wetenschap dat je dement kan raken etc.
Ik heb nu er een wat boedhistischer kijk op. Het is volgens mij een pure vorm van zijn. Door meditatie kan je dit ervaren. Door je af te sluiten van je gedachten en alle input die van je zintuigen binnenkomt blijft de kern over. Beetje moeilijk te omschrijven wat het is maar het is niet niets . Het voelt licht ,helder transparant aan (vage omschrijving maar het valt ook niet met woorden te beschrijven). Makkelijk is het trouwens niet om deze staat te ervaren, je moet behoorlijk in meditatie geoefend zijn. Ik heb deze bewustzijnstoestant zelf slechts een seconde ofzo lang kunnen vasthouden. (ik mediteer ook niet zo vaak). Er zijn leuke topics hier op Fok over meditatie.
100% Funk
pi_19614690
Ik zal eens kijken....
  donderdag 3 juni 2004 @ 13:55:57 #24
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_19614787
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:50 schreef Dukhlovi het volgende:
Ik dacht vroeger ook dat je ziel je denken was en dat viel in duigen door de wetenschap dat je dement kan raken etc.
Ik heb nu er een wat boedhistischer kijk op. Het is volgens mij een pure vorm van zijn. Door meditatie kan je dit ervaren. Door je af te sluiten van je gedachten en alle input die van je zintuigen binnenkomt blijft de kern over. Beetje moeilijk te omschrijven wat het is maar het is niet niets . Het voelt licht ,helder transparant aan (vage omschrijving maar het valt ook niet met woorden te beschrijven). Makkelijk is het trouwens niet om deze staat te ervaren, je moet behoorlijk in meditatie geoefend zijn. Ik heb deze bewustzijnstoestant zelf slechts een seconde ofzo lang kunnen vasthouden. (ik mediteer ook niet zo vaak). Er zijn leuke topics hier op Fok over meditatie.
natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bent
je denkt niet met je hersennen
je denkt met je bewustzijn.
naast je hersennen heb je nog de IK , hetgeen dat door je ogen kijkt.
en dat is Bewust.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_19615547
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:55 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bent
je denkt niet met je hersennen
je denkt met je bewustzijn.
naast je hersennen heb je nog de IK , hetgeen dat door je ogen kijkt.
en dat is Bewust.
Ik ben van mening dat je dus wel denkt met je hersenen. Maar je bent met je bewustzijn.
Vaag maar zoiets moet je ervaren. Ik heb door meditatie een ervaring gehad dat ik los
kwam staan van mijn denken. Ik zie die woordenstroom in mn hoofd toch iets wat door
de hersenen gecreeerd wordt maar door de ziel geinspireerd. Een groot deel van je bewustzijn
is stoffelijk maar niet alles. Een beetje zoals the Shining zegt de eerste impuls komt van
het onstoffelijke, de ziel. Ik denk dat het nog gecomliceerder in elkaar zit als je het op quantum
nivo bekijkt. Ik heb ook tijdens een uitreding de ervaring gehad op 2 plaatsen tegelijk te zijn. Ik heb zo'n beetje het zelfde beeld als Robert Bruce heeft.

http://www.astralpulse.com/
100% Funk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')