abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juni 2004 @ 20:47:29 #1
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19598326
Aantal vraagjes omtrent vrachtwagen-chauffeurs

Wat voor opleidingen moet je hier voor volgen of gevolgd hebben?

Verdient het een beetje goed?

Hoe zit het met de uren die je draait? Een vriend van mij is kapitein op een schip, en heeft om de week dienst.. dus, 1 week varen, 1 week vrij... enz enz. Ik dacht, misschien is dit met vrachtwagenchauffer ook wel zo?

Moet je klein beginnen? Dus zeg maar, met kleine vrachtwagen door NL rijden, en dan later internationaal chauffeur op grotere vrachtwagens?

Bedankt alvast!

Note: Op dit moment heb ik alleen een MBO ICT - niveau 3 diploma
pi_19598442
Chauffeurs opleiding via LOI, VTL of andere zaken
www.chauffeurworden.nl

Of het goed verdient, de 1 vind van wel, de ander van niet..
Het is niet zoals varen op een schip, reken maar op 60 uur per week, en dat het hele jaar door (Als je pecht hebt moet je ook in het weekend werken) Je hebt weinig vakantiedagen tot je beschikking.

Hoe te beginnen: Dat is wat je zelf wilt, zodra je je rijbewijs C hebt mag je op de kleine, maar ook de grotere bakwagens, als je C en E hebt dan mag je op alles rijden, hoe groot het ook is.
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_19598463
je moet goed met je linker elleboog uit het raam kunnen leunen
pi_19598518
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:52 schreef HeyFreak het volgende:
Of met je voeten op het dashboard kunnen rijden

Dat zou ik alleen maar doen op rechte snelweg stukken, anders heb je zeker weten beide handen nodig! (EN ja ik heb recht van spreken)
pi_19598557
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:52 schreef HeyFreak het volgende:
ja met je rechter elleboog gaat een beetje lastig

maar zoals al eerder vermeld: www.chauffeurworden.nl

[Centraal] Vrachtwagentopic

Het standaardloon is niet hoog, maar dat kun je zelf goed maken door veel overuren te draaien (totdat de 48-urige werkweek wordt ingevoerd).
pi_19598597
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:55 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

ja met je rechter elleboog gaat een beetje lastig

maar zoals al eerder vermeld: www.chauffeurworden.nl

Het standaardloon is niet hoog, maar dat kun je zelf goed maken door veel overuren te draaien (totdat de 48-urige werkweek wordt ingevoerd).
kan wel alleen achterstevoren achter het stuur wordt ook niet aangeraden
pi_19598719
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 20:53 schreef Jofunu-kun het volgende:

[..]

Of met je voeten op het dashboard kunnen rijden
Dat vind ik echt zo dom, zijn ook alleen maar lompe boeren die met hun poten op het dashboard zitten
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:02:18 #8
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19598759
Jammer van die lange dagen en vele uren... ik heb trouwens nog niet eens mn B-rijbewijs

Alleen A.
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:04:05 #9
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_19598821
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Jammer van die lange dagen en vele uren... ik heb trouwens nog niet eens mn B-rijbewijs

Alleen A.
Tja dat kan een belemmering vormen voor een potentiele werkgever.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_19598853
Er zijn ook bedrijven waar je gewoon normale werktijden hebt, alleen dan zit je wel vaak in de buurt. En meestal dan ook op een kleine wagen.

Het is maar net wat je zelf wil
pi_19598883
Ik zou dus beginnen met rijbewijs B. De basis dus. In het leger kan je trouwens gratis je groot rijbewijs halen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19598886
Je kan ook op Rusland gaan rijden ofzo, ben je meteen 3 weken onderweg
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:08:38 #13
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19598953
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:04 schreef Virus.NL het volgende:
Er zijn ook bedrijven waar je gewoon normale werktijden hebt, alleen dan zit je wel vaak in de buurt. En meestal dan ook op een kleine wagen.

Het is maar net wat je zelf wil
Ik hou erg van reizen, dus internationaal rijden lijkt mij wel het leukst. 3 weken Rusland bijv

En van niemand afhankelijk zijn he..
pi_19599257
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:08 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ik hou erg van reizen, dus internationaal rijden lijkt mij wel het leukst. 3 weken Rusland bijv

En van niemand afhankelijk zijn he..
Er zijn zelfs chauffeurs die (in konvooi uiteraard) naar Alma Ata zijn geweest. Dat ligt in Kazachstan bijna tegen de Chinese grens aan.

Onze vrachtwagen is niet verder geweest dan een paar honderd kilometer achter Moskou
En niet zuidelijker geweest dan halverwege Marokko.
  woensdag 2 juni 2004 @ 21:18:36 #15
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19599298
"onze" ?
pi_19599388
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:18 schreef Rietvaerder het volgende:
"onze" ?
wij hebben er thuis 1 mijn oom die rijdt erop

woensdag 2 juni 2004 @ 21:24:09 #17
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19599461
Wow, gaaf ding!
pi_19600470
Hmz interessant. Ik zoek ook een nieuwe opleiding en wil dit evt. ook gaan doen maar heb alleen havo diploma. Kun je dit ook koppelen aan een MBO-opleiding oid? Dus ipv alleen je groot rijbewijs (C-E) halen ook andere vaardigheden zoals planner / ondernemersdiploma transportbedrijf e.d. doen?
Iemand hier ervaring mee?

Heb al een jaar op HBO Logistiek&Technische Vervoerskunde gezeten maar dat viel tegen...
pi_19600504
chauffeurworden.nl is trouwens wel een zaadsite waar erg weinig concrete info op staat
  woensdag 2 juni 2004 @ 22:12:17 #20
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_19601101
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:05 schreef Lucille het volgende:
Ik zou dus beginnen met rijbewijs B. De basis dus. In het leger kan je trouwens gratis je groot rijbewijs halen.
Dat denk iedereen nog ja, je kunt daar alleen halen als dat voor jouw functie noodzakelijk is en anders echt niet hoor.
  donderdag 3 juni 2004 @ 02:55:40 #21
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_19607224
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:55 schreef SvenThaMan het volgende:
chauffeurworden.nl is trouwens wel een zaadsite waar erg weinig concrete info op staat
Dat is het zeker.
Kijk eens op www.vtl.nl
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  donderdag 3 juni 2004 @ 05:58:21 #22
32303 Jofunu-kun
A.k.a. Smurf
pi_19607465
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:00 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Dat vind ik echt zo dom, zijn ook alleen maar lompe boeren die met hun poten op het dashboard zitten
't kan wel.. Doe ik zelf ook, maar dan moet je wel Cruise Control hebben.. 't was geen vooroordeel, ik ben zelf ook Chauffeur..
  donderdag 3 juni 2004 @ 06:00:37 #23
32303 Jofunu-kun
A.k.a. Smurf
pi_19607467
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:21 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

wij hebben er thuis 1 mijn oom die rijdt erop

[[url=http://www.tweakers.net/ext/f/23838/thumb.jpg]afbeelding][/url]

Hey, psst, er staat een Ufo op je dak die zich voor doet als boemerang..!
pi_19608646
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:54 schreef SvenThaMan het volgende:
Hmz interessant. Ik zoek ook een nieuwe opleiding en wil dit evt. ook gaan doen maar heb alleen havo diploma. Kun je dit ook koppelen aan een MBO-opleiding oid? Dus ipv alleen je groot rijbewijs (C-E) halen ook andere vaardigheden zoals planner / ondernemersdiploma transportbedrijf e.d. doen?
Iemand hier ervaring mee?

Heb al een jaar op HBO Logistiek&Technische Vervoerskunde gezeten maar dat viel tegen...
Haha, heb jij daarop gezeten?? Ik doe nu ook die opleiding namelijk en het valt ook vies tegen. Ga dit jaar ook al niet meer halen.

Voor beide heren: ik heb zelf op de het STC Jan Backx gezeten (www.stc-r.nl). Het STC is een scholingsinstuut vooral gericht op onderwijs in Productietechnologie, Baggerwerkzaamheden en Transport (zee en weg vervoer). Ik heb daar een middenkader opleiding gedaan tot Cargadoor / Stuwadoor / Expediteur, niveau 4 (ligt al tegen het HBO niveau aan). Vooral dat laatste (Expediteur) is erg interessant als jullie iets in het transport willen gaan doen. Daarbij heeft het STC ook nog opleiding tot C - Chauffeur. Dit houd in dat je 2 jaar op school zit, waarvan 1 keer in de week echt naar school gaat en 4 dagen in de week praktijkervaring opdoet op school. Op school leer je vooral de theorie van het vak, dus omgaan met regelgeving, leren plannen van routes en sociale communicatieve vaardigheden, zoals talen en goed communiceren met je klanten / collega's. Daarbij geven de meeste bedrijven je de mogelijkheid om je ADR diploma (voor het rijden met bepaalde gevaarlijke stoffen en benodigt voor het rijden met tankwagens, wat erg machtig blijft ) te halen of je diploma omgaan met zware ladingen / speciale ladingen.

SvenThaMan: wanneer je de opleiding hebt gedaan die ik heb gedaan is er zeker een mogelijkheid om een eigen bedrijf te beginnen, dit hebben ook al verschillende mensen gedaan en met succes. Je krijgt het laatste jaar veel bedrijfseconomie en je leert een redelijk eenvoudig ondernemingsplan schrijven, dus het laatste jaar is vooral erg leerzaam als je ooit een eigen bedrijf zou willen beginnen.

Ik zeg maar zo; hoe meer zielen in het transportleven, hoe meer vreugt
pi_19614099
Vrachtwagenchauffeurs verdienen alleen veel als ze belachelijk veel uren maken. Daarnaast hebben ze vaak amper tijd om het uit te geven.

Ik ken vrachtwagenchauffeurs die een hele dikke auto hebben maar slechts 1 dag in de week hebben om erin te rijden

Ideaal als je wilt sparen zonder ondertussen iets te beleven. Je moet als het ware niet de drang hebben om jezelf veel verder te ontwikkelen. Dat is namelijk moeilijk als je steeds een stuur vast moet houden en naar de weg moet kijken.

Een heleboel transportbedrijven zijn oplichters qua uren uitbetalen enzo dus let op waar je gaat werken.

Oh, sinds er 10 nieuwe EU landen bij zijn is er een grote schare goedkope potentiele vrachtwagenchauffeurs bij. Die werken voor 250,- per week....
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
pi_19615350
Ik zou het zeker niet aanraden, alle europese snelwegen ken je binnen een mum van tijd. en het woord vrijheid zou ik maar helemaal weglaten.

Ik heb zelf op een distributietruckje gereden en moest van minuut tot minuut aangeven waar ik was. tis echt niet zo dat je een toeristische route kan gaan rijden als je daar zin in hebt.
pi_19620730
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:18 schreef noutie het volgende:
Ik zou het zeker niet aanraden, alle europese snelwegen ken je binnen een mum van tijd. en het woord vrijheid zou ik maar helemaal weglaten.

Ik heb zelf op een distributietruckje gereden en moest van minuut tot minuut aangeven waar ik was. tis echt niet zo dat je een toeristische route kan gaan rijden als je daar zin in hebt.
Nouja ik zou het ook niet helemaal afkraken. Er zijn wel meer beroepen die IK zelf niet zou willen doen. Maar waar anderen heel gelukkig in zijn.

Maargoed kies pas als je alles goed hebt overwogen.
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')