quote:
Op woensdag 2 juni 2004 21:54 schreef SvenThaMan het volgende:
Hmz interessant. Ik zoek ook een nieuwe opleiding en wil dit evt. ook gaan doen maar heb alleen havo diploma. Kun je dit ook koppelen aan een MBO-opleiding oid? Dus ipv alleen je groot rijbewijs (C-E) halen ook andere vaardigheden zoals planner / ondernemersdiploma transportbedrijf e.d. doen?
Iemand hier ervaring mee?
Heb al een jaar op HBO Logistiek&Technische Vervoerskunde gezeten maar dat viel tegen...
Haha, heb jij daarop gezeten?? Ik doe nu ook die opleiding namelijk en het valt ook vies tegen. Ga dit jaar ook al niet meer halen.
Voor beide heren: ik heb zelf op de het STC Jan Backx gezeten (www.stc-r.nl). Het STC is een scholingsinstuut vooral gericht op onderwijs in Productietechnologie, Baggerwerkzaamheden en Transport (zee en weg vervoer). Ik heb daar een middenkader opleiding gedaan tot Cargadoor / Stuwadoor / Expediteur, niveau 4 (ligt al tegen het HBO niveau aan). Vooral dat laatste (Expediteur) is erg interessant als jullie iets in het transport willen gaan doen. Daarbij heeft het STC ook nog opleiding tot C - Chauffeur. Dit houd in dat je 2 jaar op school zit, waarvan 1 keer in de week echt naar school gaat en 4 dagen in de week praktijkervaring opdoet op school. Op school leer je vooral de theorie van het vak, dus omgaan met regelgeving, leren plannen van routes en sociale communicatieve vaardigheden, zoals talen en goed communiceren met je klanten / collega's. Daarbij geven de meeste bedrijven je de mogelijkheid om je ADR diploma (voor het rijden met bepaalde gevaarlijke stoffen en benodigt voor het rijden met tankwagens, wat erg machtig blijft
![]()
) te halen of je diploma omgaan met zware ladingen / speciale ladingen.
SvenThaMan: wanneer je de opleiding hebt gedaan die ik heb gedaan is er zeker een mogelijkheid om een eigen bedrijf te beginnen, dit hebben ook al verschillende mensen gedaan en met succes. Je krijgt het laatste jaar veel bedrijfseconomie en je leert een redelijk eenvoudig ondernemingsplan schrijven, dus het laatste jaar is vooral erg leerzaam als je ooit een eigen bedrijf zou willen beginnen.
Ik zeg maar zo; hoe meer zielen in het transportleven, hoe meer vreugt