abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1389700
In El Salvador, Nicaragua en Honduras heerst grote droogte. Oogsten, waarvan de opbrengst voor de export (koffie) en voor binnenlandse consumptie bedoeld zijn, dreigen voor 80% te mislukken. Er zijn al dodelijke slachtoffers gevallen.

Het wordt door de regering geweten aan El Nino, maar het is duidelijk waar de oorzaken liggen. Minder bos -> minder regen. Weet dat je hardhouten tuinsetje met mensenlevens betaald wordt.

Wittgenstein
  zondag 12 augustus 2001 @ 02:06:08 #2
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1393038
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2001 17:29 schreef Koekepan het volgende:
Minder bos -> minder regen. Weet dat je hardhouten tuinsetje met mensenlevens betaald wordt.
ik heb het met eigen ogen mogen zien. in het binnenland van deze landen, guatemala en zuid mexico idem dito wordt op grote schaal bos afgebrand om nieuwe landbouwgronden te winnen. een paar fikse buitjes en er is niks dan modder van over. erg triest allemaal.
ik heb echter weinig houtkap voor de export gezien in Midden-Amerika.
‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_1393053
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 02:06 schreef don_quichot het volgende:
ik heb echter weinig houtkap voor de export gezien in Midden-Amerika.
Oh. Het kan ook voor binnenlands gebruik zijn. Of voor koffie voor de export.

Hoe kwam jij op die plek eigenlijk? Ik wil daar ook wel eens naartoe om zoiets zelf te zien.

Wittgenstein
pi_1393101
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2001 17:29 schreef Koekepan het volgende:

Het wordt door de regering geweten aan El Nino, maar het is duidelijk waar de oorzaken liggen. Minder bos - minder regen. Weet dat je hardhouten tuinsetje met mensenlevens betaald wordt.

Hmm, kweet niet of het per se daar aan ligt. Onlangs is aangetoond dat de Maya beschaving hoogstwaarschijnlijk is uitgestorven als gevolg van droogte. Deze droogte schijnt eens per 200 jaar voor te komen, de ene keer sterker dan de andere keer.

En bij mijn weten werd er in die tijd nog niet massaal 'gekapt'. In het licht van deze recente ontdekking lijkt me El Nino een logischere oorzaak van de huidige droogte.

Maar zolang men het fenomeen El Nino nog niet heeft kunnen doorgronden zou El Nino's invloed op deze droogte mede veroorzaakt kunnen worden door het kappen van bossen.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_1393119
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 02:17 schreef Montagui het volgende:
Hmm, kweet niet of het per se daar aan ligt. Onlangs is aangetoond dat de Maya beschaving hoogstwaarschijnlijk is uitgestorven als gevolg van droogte. Deze droogte schijnt eens per 200 jaar voor te komen, de ene keer sterker dan de andere keer.
Oke, maar dat hoorde ik op de radio al, dat is niet in het geding. Bossen zijn wel degelijk belangrijk voor de regenval, zelfs in een Hollywoodfilm als The Medicine Man werd het bij monde van Sean Connery nog letterlijk gezegd: the less forest, the less rain.
Wittgenstein
pi_1393161
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 02:22 schreef Koekepan het volgende:
Bossen zijn wel degelijk belangrijk voor de regenval,...
Uiteraard.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 12 augustus 2001 @ 02:34:51 #7
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1393177
quote:
[b]Op zondag 12 augustus 2001 02:08 schreef Koekepan het volgende:

Hoe kwam jij op die plek eigenlijk?

vliegend

wou weleens wat van de wereld zien, dus heb ik een aantal maanden door de regio gereisd. is me erg goed bevallen, ondanks de vele bosbranden. absolute aanrader. je hebt er alles, cultuur, zon, oerwoud (inclusief korkodillen), strand etc etc.

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_1393762
Buiten het bekende gegeven dat de bossen CO2 eters en zuurstofproducenten van de aarde zijn is er nog een reden om deze pertinent ten koste van alles te proberen te behouden.

Het regenwoud ( bv. het Amazone gebied ) bevat nog steeds zo'n 20% aan onbekende plantsoorten of andere flora of fauna.

Neem in acht dat van 80% van alle bekende planten de geneeskrachtige eigenschappen onbekend zijn. Omdat er zo ontieglijk veel soorten en eigenschappen van een plant zijn, is nog lang niet alles uitgeprobeerd.

Wat ik wil zeggen is dat in die 20 % het wondermiddel tegen kanker of aids of de vreetziekte kan zitten. Men is nog niet zo lang bezig om via die weg natuurlijke stoffen medisch-wetenschappelijk te testen. Het zal maar net dat supermiddel zijn dat in die plant , bloem, zeldzame rups of mossoort door een of ander biologisch-chemisch proces aanwezig is maar wordt vernietigd...

Vandaar projecten als de Bio Dome of nu ook in Engeland waar iets dergelijks is opgezet om zoveel mogelijk planten te registreren en te kweken op speciale locaties zodat er geen kans op uitsterving is. Op zich triest dat het op deze manier moet maar beter dan dat het verloren gaat.

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  zondag 12 augustus 2001 @ 04:46:05 #9
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1393783
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 04:39 schreef michelos het volgende:
Buiten het bekende gegeven dat de bossen CO2 eters en zuurstofproducenten van de aarde zijn is er nog een reden om deze pertinent ten koste van alles te proberen te behouden.
een kleine correctie; alleen in de eerste 20 levensjaar eten bossen CO2, daarn gaan ze zuurstof eten geloof ik (misschien is het Amerikaanse propaganda). kappen is opzich wel OK, maar je moet het dus ook weer aanplanten. platbranden is natuurlijk dubbel fout. gaan heel wat tropische tuinsetjes mee verloren...
quote:
Het regenwoud ( bv. het Amazone gebied ) bevat nog steeds zo'n 20% aan onbekende plantsoorten of andere flora of fauna.

Neem in acht dat van 80% van alle bekende planten de geneeskrachtige eigenschappen onbekend zijn. Omdat er zo ontieglijk veel soorten en eigenschappen van een plant zijn, is nog lang niet alles uitgeprobeerd.

Wat ik wil zeggen is dat in die 20 % het wondermiddel tegen kanker of aids of de vreetziekte kan zitten. Men is nog niet zo lang bezig om via die weg natuurlijke stoffen medisch-wetenschappelijk te testen.

Vandaar projecten als de Bio Dome of nu ook in Engeland waar iets dergelijks is opgezet om zoveel mogelijk planten te registreren en te kweken op speciale locaties zodat er geen kans op uitsterving is. Op zich triest dat het op deze manier moet maar beter dan dat het verloren gaat.

helemaal mee eens.
  zondag 12 augustus 2001 @ 12:30:18 #10
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_1394494
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 04:46 schreef don_quichot het volgende:
een kleine correctie; alleen in de eerste 20 levensjaar eten bossen CO2, daarn gaan ze zuurstof eten geloof ik (misschien is het Amerikaanse propaganda).
Hoe moet dat gaan dan? Assimilatie bij autotrofe organismen werkt toch ten alle tijden via het principe koolstofdioxide + water + lichtenergie = glucose + zuurstof.

Aleen heterotrofe organismen verbruiken zuurstof, en dat zijn planten niet.

Hoe ontbossing leidt tot een verminderde neerslag kan ik zo snel niet biologisch verklaren. Nederland bestond ooit ook uit 100% bos (Holland betekent in oudnederlands houtland), maar het is hier nooit minder gaan regenen.

De droogte lijkt me, naast het broeikaseffect, vooral een gevolg van een verminderd watervasthoudend vermogen als gevolg van de ontbossing. Hetzelfde zie je al in Nederland. Het regent hier in principe vaak genoeg, maar het water wordt veel te snel afgevoerd, waardoor ook hele gebieden drijgen te verdrogen.

Uiteraard staat dit niet in verhouding met de situatie in El Salvador, waar de bevolking sterk afhankelijk van de landbouw is. De oplossing voor het land lijkt me dan ook niet zo makkelijk.

† In Memoriam † zondag 12 augustus 2001 @ 14:16:33 #11
10849 Hagelslag

pi_1395259
quote:
Op zondag 12 augustus 2001 12:30 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Hoe moet dat gaan dan? Assimilatie bij autotrofe organismen werkt toch ten alle tijden via het principe koolstofdioxide + water + lichtenergie = glucose + zuurstof.

Aleen heterotrofe organismen verbruiken zuurstof, en dat zijn planten niet.

Hoe ontbossing leidt tot een verminderde neerslag kan ik zo snel niet biologisch verklaren. Nederland bestond ooit ook uit 100% bos (Holland betekent in oudnederlands houtland), maar het is hier nooit minder gaan regenen.

Weersveranderingen vinden globaal plaats, niet lokaal. De bossen zijn ook langzaam verdwenen, niet meteen in een keer gekapt. De veranderingen zijn dan ook niet zo waarneembaar. Als je ze al kunt waarnemen, zo groot is nederland niet.
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_1395486
Nederland heeft nooit voor 100% uit bos bestaan. Het verhaal van de eekhoorn die op reis van Maastricht naar Den Haag de grond niet hoefde aan te raken is een fabeltje: Nederland was een moerasland. Het ligt dus na om te veronderstellen dat de eekhoorn onderweg ergens verdronken zou zijn.

Bos houdt water vast. Als water niet door bomen zou worden opgenomen zou het in de grond zakken en in de rivieren terecht komen en duizend keer zo moeilijk weer worden opgenomen dan wanneer het in de bladeren van een boom belandt. Zonder die intense concentratie van plantengroei in het tropisch regenwoud had je niet die enorme regenval waarom de tropen (nog) bekend staan. .

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 12-08-2001 14:55]

Wittgenstein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')