JD heeft zichzelf ook nooit als zijnde "goff" geprofileerd. Het was hun authentieke neerslachtigheid waardoor ze worden gezien als grondleggers van wat nu gothic is. Muzikaal gezien zitten ze denk ik meer in de buurt van post-punk of hele vroege wave?quote:Op zaterdag 17 januari 2004 13:26 schreef Kolkus het volgende:
Ondanks dat Joy Division (te) kort aan bod komt, is "24 hour party people" een interessante documentaire over het ontstaan van de Manchester-scene onder aanvoering van Tony Wilson. Aanrader.
Ik denk dat de kracht van Joy Division is/was dat ze, in tegenstelling tot de duizenden druilerige gothic-bands van tegenwoordig die vooral beroepsmatig depressief zijn, integer waren en je dit terug hoort in de muziek.
Joy Division is in mijn optiek een Postpunk band in de meest letterlijke zin van het woord; een band die in navolging van de punk-golf haar eigen variant op deze stijl bracht, waarin kenmerkend is dat de teksten geen aanklachten waren tegen maatschappij naar binnen waren gericht ("positive-punk").quote:Op donderdag 6 mei 2004 17:11 schreef Elegy het volgende:
[..]
Muzikaal gezien zitten ze denk ik meer in de buurt van post-punk of hele vroege wave?
Hee, bedankt voor de namen. Ik ga daar eens wat meer van op zoeken. Zou Boudisque daar wat van hebben liggen?quote:Op donderdag 6 mei 2004 18:17 schreef Kolkus het volgende:
[..]
Joy Division is in mijn optiek een Postpunk band in de meest letterlijke zin van het woord; een band die in navolging van de punk-golf haar eigen variant op deze stijl bracht, waarin kenmerkend is dat de teksten geen aanklachten waren tegen maatschappij naar binnen waren gericht ("positive-punk").
De term postpunk dekt de lading het beste, andere bands (niet geheel toevallig zijn dit ook mijn favoriete bands) binnen de goth/wave-hoek die onder de Postpunk-hoed vallen:
- Wire
- The Sound
- Gang of Four
- Pere Ubu
e.a.
'quote:Op donderdag 6 mei 2004 18:18 schreef Elegy het volgende:
[..]
Hee, bedankt voor de namen. Ik ga daar eens wat meer van op zoeken. Zou Boudisque daar wat van hebben liggen?
Dankje. Moet morgen toch naar Den Haag, ga ik daar eens wat rondstruinenquote:Op donderdag 6 mei 2004 18:24 schreef Kolkus het volgende:
[..]
'
Die kun je ook gewoon bij Plato halen hoor, meestal voor nog geen 8 euri p.s..
Nog een paar namen:
- The Fall
- Theatre of hate
- The Chameleons
- Suicide
quote:1. Joy Division – Love Will Tear Us Apart
2. Nirvana – Smells Like Teen Spirit
3. Radiohead – Creep
4. Grandmaster Flash & Melle Mel – White Lines (Don’t Do It)
5. The Stone Roses – Fools Gold
6. The Specials – Ghost Town
7. Eminem – My Name Is
8. Massive Attack – Unfinished Sympathy
9. New Order – Blue Monday
10. Underworls – Born Slippy
Still is een verzamelaar, volgens mij uit '81. Overigens vind ik dat een matige verzamelaar, half ge-edit en wat live opnames.quote:Op zondag 12 augustus 2001 02:20 schreef ranja het volgende:
Dat betekent dat je er zowiezo eentje niet hebt, want ze hebben er 3 (Unknown pleasures, Still en Closer).
Warsaw is hooe de band heette voor ze joy divison werden en is zeker een aanrader.
Ik heb zelf net de lp 'live at Preston' gekocht en die is erg goed...
Peter Hook en zijn maatjes kunnen verrukt zijn als ze dit lezen. 2 van de 10 beste singles komt van hun hand.quote:Op vrijdag 2 juli 2004 13:38 schreef RichardQuest het volgende:
LOL, in een Brits muziekblad las ik net dat Love Will Tear Us Apart de beste single ooit is (volgens dat blad zelf dan) met een heel mooi stukje erbij.
Ik heb daar geen enkel probleem mee.
Edit: het is Q Magazine
[..]
Radiohead betere nummers...? Ik hoop dat je beter als in beter dan Wham! bedoelt ofzo...quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 18:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Peter Hook en zijn maatjes kunnen verrukt zijn als ze dit lezen. 2 van de 10 beste singles komt van hun hand.
Smells Like Teen Spirit, Unfinished Sympathy en Blue Monday horen er volgens mij wel in thuis. Radiohead heeft betere nummers gemaakt. Net zoals Stone Roes.
Anders ga jij even samen met Tong80 in een hoekje zittenquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 20:00 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Radiohead betere nummers...? Ik hoop dat je beter als in beter dan Wham! bedoelt ofzo...![]()
En The Sisters Of Mercy uiteraardquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 18:40 schreef nozem het volgende:
Lieve mensen, probeer ook eens The Sound en The Chameleons..
Als je van JD houdt dan kun je bijna geen hekel hebben aan deze bands.
Dan 'Creep' denk ik dat hij bedoelt, wat ook zo is.quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 20:00 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Radiohead betere nummers...? Ik hoop dat je beter als in beter dan Wham! bedoelt ofzo...![]()
Ik onthoud me wijselijk van commentaar. Het is tenslotte een topic voor een uberbandquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 20:35 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Dan 'Creep' denk ik dat hij bedoelt, wat ook zo is.
Ik heb 'm op de computer staan (VHS-kwaliteit). Ongelofelijk hoe Ian Curtis danstquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 18:07 schreef Fastcruiser het volgende:
Mooi topic want Joy Division rools!
Weet iemand of de "Here are the Young Men"-video (FACT 37) op DVD uit is/komt? Heb de video (slechte kwaliteit opnames maar uiteraard legendarisch) al in m'n bezit gelukkig
quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 22:06 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik onthoud me wijselijk van commentaar. Het is tenslotte een topic voor een uberband![]()
Hij had niet voor niets epilepsie (hoe schrijf je dat eigenlijkquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 22:09 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik heb 'm op de computer staan (VHS-kwaliteit). Ongelofelijk hoe Ian Curtis danst
Inderdaad, nog nooit iemand zo zien dansenquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 22:13 schreef Fastcruiser het volgende:
[..]
Hij had niet voor niets epilepsie (hoe schrijf je dat eigenlijk)...
Gozer ging echt totaal op in z'n muziek.
weet iemand eigenlijk wat Ian Curtis behalve zijn eigen verhanging heeft meegemaakt? Als het goed zal het wel in die nieuwe film over hun ter sprake komen. Maar ik wil het nu weten. Ik hoop voor Ian dat ie een behoorlijk rotjeugd gehad heeft anders ga ik hun muziek ook verwerpen!quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:30 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind zelf Leaders of Men, She's lost Control , They Walked in Line en Transmission erg sterk. Het is zeker niet de meest complexe muziek die ik ooit gehoord heb en Ian Curtis is technisch geen top-zanger, maar wat hij zingt is wel gemeend.
Heel anders dan een zanger van Linkin Park die beweerd dat hij "wounds" heeft "that won't heal" en persoonlijk nog niks meegemaakt heeft wat z'n tekst kracht bijzet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |