Ik hoop dat je zin hebt in een lange zit. Ik zag laatst een documentaire over deze bizarre psychiatrische stoornis. Sindsdien ben ik erdoor gegrepen, heb ik er meer over gelezen en wil ik jullie er graag wat over vertellen. Dit is naar mijn mening wel degelijk de moeite waard.
Body Dysmorphic DisorderEen psychiatrische ziekte die nauwelijks bekend is vanwege de schaamte die ermee gepaard gaat. Deze ziekte, in het kort BDD genoemd, wordt ook wel eens vermeldt als 'ingebeelde lelijkheid', 'spiegelvrees' en 'dysmorfofobie'. BDD valt in het rijtje van de body image ziektes. Een andere ziekte uit dit rijtje is het meer bekende Anorexia Nervosa. Iemand die aan BDD lijdt ziet zichzelf niet zoals anderen hem of haar zien. Dit heeft vermoedelijk te maken met verschillende stoffen in de hersenen (chemische onbalansen), waarvan serotonine waarschijnlijk een grote invloed heeft. Bij mensen die lijden aan BDD zorgt het ervoor dat men zichzelf vaak als zó lelijk ziet, dat het die mensen belemmert om een normaal leven te kunnen lijden. Het 'pleziergehalte' van iemand met BDD is in een wetenschappelijk onderzoek vergeleken met die van mensen met andere psychiatrische stoornissen als depressies en verschillende fobia. De groep mensen met BDD scoorde het laagst. Dit is niet verwonderlijk als je bedenkt dat BDD vrijwel altijd gepaard gaat met een chronische depressie. De depressie is in dat geval zelfs slechts het tweede en kleinere probleem.
Mensen die aan deze stoornis lijden vermijden vaak contacten, durven geen relaties meer aan te gaan, verliezen hun baan, stoppen hun studie en raken hierdoor steeds meer in een sociaal isolement. Al bestaan er ook mildere vormen. In veel gevallen echter blijft men uit angst voor afwijzingen of uitgelachen te worden liever thuis. Men wordt vaak paranoïde. Wanneer een groep mensen lacht vermoedt men automatisch dat men uitgelachen wordt vanwege het uiterlijk. Dit gaat soms zo ver dat partners, met wie men al tientallen jaren een relatie had, niet meer vertrouwd worden vanwege een opmerking die met moeite gelinkt zou kunnen worden aan het uiterlijk.
Het suicide percentage bij 'BDD-ers' is behoorlijk hoog. Veel mensen met BDD doen uiteindelijk een poging, sommigen slagen. Ze voelen zich letterlijk te lelijk om geaccepteerd te worden, terwijl er volgens kennissen, familie of partner vaak niets vreemds te zien is. Aangezien het aantal slachtoffers hoog is, en men vaak suicide pleegt tijdens een paniekaanval (na bijvoorbeeld voor de spiegel te hebben gestaan) zonder een afscheidsbrief achter te laten waarop zou kunnen staan waarom de persoon in kwestie zich niet goed voelde, is het moeilijk te zeggen hoeveel mensen er daadwerkelijjk aan BDD lijden. Men vermoedt dat bijvoorbeeld ongeveer 2% van de Amerikaanse populatie BDD heeft, variërend van milde tot zeer zware BDD. Echter, door de schaamte en de geheimzinnigheid wordt er nauwelijks over gepraat, waardoor mensen met deze ziekte vaak een onjuiste diagnose te horen krijgen. "Je uiterlijk is niet je echte probleem, je houdt niet van jezelf." en "Je depressie is de oorzaak van dit alles." zijn veelgehoorde antwoorden na een bezoek aan de psychotherapeut. Wanneer men dan bijvoorbeeld voor een depressie wordt behandelt, blijft de wortel van het probleem voortbestaan, waardoor het lijden er in bijna alle gevallen niet veel minder op wordt.
Een duidelijke oorzaak van deze stoornis is er nog niet. Mogelijk ook verschilt deze van persoon tot persoon. Pas sinds ongeveer tien jaar geleden begint men zich meer en meer te richten op de wetenschappelijke kant van Body Dysmorphic Disorder. Onderzoeken worden gedaan. Er wordt druk gespeculeerd. Enkele mogelijke oorzaken zijn een gebrek aan bepaalde stoffen in de hersenen, erfelijkheid, trauma's, pesterijen, moeilijke gezinssituaties en ga zo maar door. Een oorzaak die veel gevolg heeft in de onderzoekswereld is die van de chemische onbalansen in de hersenen. Dit komt omdat behandelingen met zogenaamde SSRI's (Prozac bijvoorbeeld) lijken aan te tonen dat het wel degelijk om ongeregeldheden in de bovenkamer gaat. Veel patiënten die een behandeling met SSRI's combineerden met cognitieve gedragstherapie gingen er op vooruit.
De oplossing is echter niet zo simpel. Veel mensen hebben baat bij cognitieve gedragstherapie en SSRI's, maar bij sommige mensen slaat dit niet aan. Men onderzoekt de mogelijkheden voor deze mensen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar een gebrek aan hormonen die voor de werking van neurotransmitters zorgen, die op hun beurt het serotoninepijl in stand moeten houden. Wanneer die hormonen nauwelijks aanwezig zijn, lijdt daar het serotoninepijl natuurlijk ook onder. Voor mensen die hier last van hebben bieden andere soorten medicijnen soms een uitkomst.
Maar waar richt de obsessie zich nou eigenlijk op? Deze lichamelijke obsessie kan zich richten op allerlei aspecten van een mens. Vaak gaat het echter om het gezicht. Veel genoemde punten zijn: De ogen, de neus, de haarlijn, dikte van het haar, de genitaliïen, wallen, kin, kaak, jukbeenderen, gespierdheid, lichaamshaar, acné en littekens. Maar ook andere delen van het lichaam vallen onder de mogelijkheden.
Hierdoor wordt het moeilijk een gesprek met iemand te voeren, aangezien men zich vaak aangekeken voelt. Wanneer dat niet gebeurd kijkt men vaak naar de kenmerken van het gezicht van die persoon waar men zelf mee zit. Er wordt veel vergeleken door mensen met BDD om zichzelf gerust te stellen. "Ah, hij heeft het ook. Ik ben niet de enige. Hij ziet er wel gelukkig uit, dan moet ik er toch ook mee kunnen leven?" Seks wordt lastig, als het al niet onmogelijk is geworden. Je geeft je lichaam letterlijk bloot, iets wat erg moeilijk kan zijn wanneer je walgt van één of meerdere lichaamsdelen die aan jezelf toebehoren. Sommige mensen durven niet meer in een auto te rijden uit angst om in een file terecht te komen. Men zou dan bekeken kunnen worden. "Ik moet hier weg, wat als hij mijn neus ziet?" De ziekte kan zeer bizarre en voor psychisch gezonde mensen onbegrijpelijke vormen aannemen.
Wanneer iemand zo ontevreden is over een lichaamsdeel, gaat men op zoek naar een oplossing. Veel mensen met BDD lezen dan ook veel over plastische chirurgie om zichzelf gerust te stellen dat er nog een kans is op een beter leven, en zoeken uiteindelijk op deze manier hulp. Dit lijdt in bijna alle gevallen tot een verergering van de obsessie. Het probleem zit tussen de oren, hierdoor zal bijna niemand met Body Dysmorphic Disorder tevreden zijn met de resultaten van een chirurgische ingreep. In één geval vermoordde een BDD-er zelfs zijn chirurg nadat hij de resultaten van de ingreep had gezien. Hij voelde zich nog erger verminkt dan voor de ingreep en plaatste de schuld bij de chirurg.
Het lastige aan deze ziekte is dat het grensgebied tussen ijdelheid en een obsessie nogal vaag is. Veel mensen met BDD durven er niet mee naar buiten te komen, uit angst om ijdel genoemd te worden. Bij mensen bij wie dit gebeurd, komt het vaak voor dat men het vanaf dat moment niet meer durft op te biechten. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die meer dan 50 jaar met deze ziekte leefden en zich er zo voor schaamden dat zij het al die tijd nooit aan hun partner hebben durven vertellen.
Hopelijk heb ik jullie nu ingelicht over deze ziekte. Ten slotte wil ik afsluiten met de officiële definitie en de kenmerken van deze ziekte waardoor deze gemakkelijker herkend kan worden. Hopelijk lijdt dit niet tot de voor Fok! bekende taferelen waarbij ineens wel érg veel mensen een nieuwe hippe stoornis hebben (mijn excuses voor het cynisme).
quote:
What is BDD?
Diagnostic criteria for 300.7 Body Dysmorphic Disorder:
A. Preoccupation with an imagined defect in appearance. If a slight physical anomaly is present, the person's concern is markedly excessive.
B. The preoccupation causes clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning.
C. The preoccupation is not better accounted for by another mental disorder (e.g., dissatisfaction with body shape and size in Anorexia Nervosa).
quote:
Typical Body Dysmorphic Disorder behaviours
- frequently checking the appearance of their face or another part of their body in mirrors or other reflective surfaces; or alternately avoiding mirrors altogether.
- continually comparing themselves unfavourably with other people
- camouflaging their perceived ‘defect’ with clothing, hats, makeup, hands or even body posture
- seeking surgery or treatment by a dermatologist or other medical treatment when doctors or other people have said that the ‘flaws’ are minimal or nonexistent or that such treatment is not necessary
- seeking reassurance about their perceived ‘flaw’ or attempting to convince others of it’s ugliness
- excessive grooming (hair combing, shaving, removing or cutting hair or applying makeup)
- touching the perceived ‘defect’
- picking their skin or pulling out their hair
- measuring the disliked body part
- excessive reading about the ‘defective’ body part
- avoiding social situations where the perceived defect may be exposed
- feeling anxious and self-conscious around other people because of the perceived defect.
Voor meer informatie en uitgebreidere beschrijvingen van deze relatief onbekende ziekte kun je meer vinden op:
http://www.infrapsych.com/root/1033/General/General_BDD.htmhttp://www.bddcentral.com/mainpage2.aspxhttp://www.planet.nl/plan(...)tid=472852/sc=70076ahttp://www.psychnet-uk.com/dsm_iv/body_dysmorphic_disorder.htmEen boek over BDD dat veel hulp kan bieden voor BDD-ers en mensen die met BDD-ers omgaanHet verhaal van Neysa Jane PowleyWie lijdt hier zelf aan? Ken je iemand die er aan lijdt?
Nog een prettige avond.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ogrefish op 31-05-2004 22:33:29 ]
Live from planet Earth. The ocean. Dark water.