abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 mei 2004 @ 12:35:12 #1
96206 Plustus
...4nD Ju$t!c3 F0r 4ll
pi_19532075
wie kan mij hier meer over vertellen, hoe ver is men al met deze theorie etc etc
*www.leipe-shit.tk---www.exposedband.tk---leipe-shit.mygb.nl*
pi_19532294
quote:
Op maandag 31 mei 2004 12:35 schreef Plustus het volgende:
wie kan mij hier meer over vertellen, hoe ver is men al met deze theorie etc etc
Anders leg je eerst even uit wat je er zelf van weet?
Want ik heb geen idee waar je het over hebt namelijk.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 31 mei 2004 @ 12:46:55 #3
83835 There_is_only_One
He is known through reason!
pi_19532339
Hier is een link naar "The Elegant Universe", bekijk de programma's en je weet wat het inhoudt.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Eeuwigheid is al begonnen
  maandag 31 mei 2004 @ 14:03:22 #4
96206 Plustus
...4nD Ju$t!c3 F0r 4ll
pi_19534127
hoeeeewwwww dank dank dank!
hiermee kom ik vast wel een heel eind
pi_19535813
En anders kan je google misschien een keer gebruiken, weet je wat dat is?
  maandag 31 mei 2004 @ 16:20:48 #6
96206 Plustus
...4nD Ju$t!c3 F0r 4ll
pi_19537526
quote:
Op maandag 31 mei 2004 15:11 schreef OldJeller het volgende:
En anders kan je google misschien een keer gebruiken, weet je wat dat is?
...bennie gek
pi_19537555
leuke is dat er een heleboel snaar theorieen zijn stuk of 10 hehe
  maandag 31 mei 2004 @ 16:38:55 #8
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_19538045
Volgens mij is men gewoon niet in staat om 1 bindende formule te vinden voor alle snaar universa.

Immers (geloof ik) met dat soort wiskunde is er een oneindig aantal vormen van universa mogelijk. Je spreekt immers over bouwstenen. Ik denk dat mathematici nog een stap verder moeten gaan straks zodat je een oneindig aantal mogelijkheden bundeld in 1 mathematische formule.

En hoe doe je dat? Juist, gewoon BLIJVEN uitschrijven en op een gegeven moment heb je genoeg dingen gevonden.

Klopt het een beetje wat ik zeg hier?
Mundus vult decipi
  maandag 31 mei 2004 @ 17:02:08 #9
62249 PuR3_D4RkN355
Is Links Maar Rechts
pi_19538717
Ik doe mijn profielwerkstuk hierover
quote:
Op maandag 31 mei 2004 16:22 schreef devilish1980 het volgende:
quote:
Op maandag 31 mei 2004 16:38 schreef 0d1n het volgende:
Volgens mij is men gewoon niet in staat om 1 bindende formule te vinden voor alle snaar universa.
Die is er al. Alle stringtheorieen bleken dezelfde theorie maar dan anders bekeken te zijn.
quote:
Immers (geloof ik) met dat soort wiskunde is er een oneindig aantal vormen van universa mogelijk.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar er zijn iig 11 dimensies op string-niveau, waarvan alle behalve de bekende 4 dimensies eromheengekromd zitten.
Connection reset by toffe peer
  maandag 31 mei 2004 @ 17:21:20 #10
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_19539315
quote:
Op maandag 31 mei 2004 17:02 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar er zijn iig 11 dimensies op string-niveau, waarvan alle behalve de bekende 4 dimensies eromheengekromd zitten.
Ik had begrepen dat het aantal (11) nog varieerde tussen de theorieen. Maar mss is mijn kennis oud.
In het kort (kort door de bocht that is) is het een theorie die de bouwstenen van het Universum beschrijft en de theorieen van Einstein en Newton verenigd hetgeen onmogelijk leek. Die meerdere dimensies zijn nodig om het kloppend te maken.

Met een beetje geluk hebben we binnenkort op deze manier een gefundeerde theorie waarmee we de natuurkundige eigenschappen van ons universum kunnen verklaren en dus ook een model waarmee we kunnen werken. Sommige claimen zelfs dat we dan het eindpunt bereikt hebben en dat we niks "nieuws" meer hoeven te verzinnen omdat "alles" te verklaren is met strings hence "the theory of everything". Natuurlijk blijft er nog wel genoeg te onderzoeken dan.

Mooie site met filmpjes btw.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  maandag 31 mei 2004 @ 17:36:20 #11
96206 Plustus
...4nD Ju$t!c3 F0r 4ll
pi_19539775
tja, zal de mens ooit 'uitgeontdekt' zijn... wie zal het weten
  maandag 31 mei 2004 @ 19:42:35 #12
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_19542830
quote:

Immers (geloof ik) met dat soort wiskunde is er een oneindig aantal vormen van universa mogelijk. Je spreekt immers over bouwstenen. Ik denk dat mathematici nog een stap verder moeten gaan straks zodat je een oneindig aantal mogelijkheden bundeld in 1 mathematische formule.
Ik denk dat het wel mogelijk is. Het feit dat er een oneindig aantal mogelijkheden zijn kun je ook door middel van kansrekening oplossen. Het antwoord van een formule is dan een bepaalde zekerheid dat iets gebeurd. Daarnaast gaat het om een paar (niet 1) formules die de ultieme bouwstenen beschrijven. Waarvan elke formule iets van een eigenschap berekent/weergeeft.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_19542888
Mag ik misschien twee adviesjes geven:
1Brian Green, de kosmische symfonie. Erg mooi boek voor leken.
2 Als ik jou was, zou ik het over iets anders doen. Kwantummechanica of relativititeit. Waarom?
De snaartheorie kan nog niet worden getoetst, en dat blijft ook nog wel even zo. Bovendien steunt het erg veel op wiskundige esthetiek. QM of relatitiveit daarentegen zijn concreet, getoetst, en daar kun je als leek iets nuttigs over zeggen. Het is ook erg veel toegepast in de huidige maatschappij. Over de snaartheorie kun je erg weinig zeggen zonder wiskunde. Snaartheorie is namelijk meer wiskunde dan natuurkunde, zover ik het begrepen heb.( Alle deeltjes zijn snaren. Waarom? Ja, is na een punt het meest aannemelijke. Ach, we hebben 11 dimensie's nodig! Hoe gaan we die oprollen? Etc etc. )
Nou ja, mocht je het wel graag willen na mijn geouwehoer: Zoek es naar het snaarmodel van de sterke kernkracht, daar is het allemaal mee begonnen. Ik geloof dat één naam daarvan Vedeziano is ofzo. Veel plezier ermee ej.
pi_19548010
quote:
Op maandag 31 mei 2004 19:44 schreef Haushofer het volgende:
Als ik jou was, zou ik het over iets anders doen. Kwantummechanica of relativititeit. Waarom?
De snaartheorie kan nog niet worden getoetst, en dat blijft ook nog wel even zo. Bovendien steunt het erg veel op wiskundige esthetiek. QM of relatitiveit daarentegen zijn concreet, getoetst, en daar kun je als leek iets nuttigs over zeggen.
En QM en relativiteit zijn leuk..
Vergat je erbij te zeggen
pi_19555121
quote:
Op maandag 31 mei 2004 17:36 schreef Plustus het volgende:
tja, zal de mens ooit 'uitgeontdekt' zijn... wie zal het weten
Dat denk ik niet!
Ook al heb je een manier gevonden om alles in dit universum te verklaren...... snaar theorie stelt ook dat er meerdere universa zijn.... dus klaar zijn we nog lang niet!
pi_19555154
En misschien zou je eens hier kunnen kijken:
http://superstringtheory.com/

of gewoon hier: google
pi_19555713
dit gaat hendig vet boven mijn pet
pi_19555750
Volgens mij stelt de snaartheorie helemaal niet dat er meerdere universa zijn. Dat is volgens mij een interpretatie van de padintegraaltheorie, en die is toch al wat ouder dan de snaartheorie.
pi_19556113
quote:
Op maandag 31 mei 2004 22:23 schreef OldJeller het volgende:

[..]

En QM en relativiteit zijn leuk..
Vergat je erbij te zeggen
Ja, soms worden de mooiste dingen voor vanzelfsprekend aangenomen. Ik zal het niet weer vergeten
  dinsdag 1 juni 2004 @ 14:15:55 #20
64288 Bensel
Ladderzat
pi_19561105
quote:
Op maandag 31 mei 2004 16:20 schreef Plustus het volgende:

[..]

...bennie gek
Nee ik ben niet gek!
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_19562710
Ik lees hier ook dingen over meerdere universa. Dat zal wel voortkomen uit het idee dat er 6 verschillende theorieen zijn, en dat ze de overkoepelende de M-theorie noemen ofzo. Maar meerdere universa, dat wist ik nog niet.
Maar heeft TS al iets moois gevonden?
pi_19562778
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 15:17 schreef Haushofer het volgende:
Ik lees hier ook dingen over meerdere universa. Dat zal wel voortkomen uit het idee dat er 6 verschillende theorieen zijn, en dat ze de overkoepelende de M-theorie noemen ofzo. Maar meerdere universa, dat wist ik nog niet.
Maar heeft TS al iets moois gevonden?
1) je moet die filmpjes van elegant universe beter bekijken

2) Dit komt niet doordat er 5 verschillende versies zijn, maar omdat dit gesteld wordt omdat gravitonen dit universum kunnen verlaten en in een ander terecht komen. (dat is in iedergeval wat ik opgevangen heb... )
pi_19563003
Ik heb ze niet bekeken idd, maar het desbetreffende boek wel gelezen van Green, wat ook 'the elegant universe' heet. Ja, gravitonen die het universum verlaten....tunnelen van elektronen door Minkowski ruimte-tijd schijnt ook te kunnen. Voor mij is dit echter de 'ver van mn bed-show'. Daarom raad ik TS ook aan om het over iets te hebben, waarvan ze wel weten waar het over gaat.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 16:50:28 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19565243
quote:
nog 2 erbij, en de klankkast-theorie, dan hebben we een gitaar
pi_19602010
Die filmpjes zijn
Goed uitgelegd.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 2 juni 2004 @ 22:45:48 #27
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_19602164
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 22:41 schreef Biancavia het volgende:
Die filmpjes zijn
Goed uitgelegd.
Idd. Ik heb ze eergisteren allemaal gezien en door de special effects en voorbeelden zijn ze zowel leerzaam als onderhoudend tegelijk. Boek "The Elegant Universe" ook van hem als ik me niet vergis is eveneens een echte aanrader.
  donderdag 3 juni 2004 @ 11:16:12 #28
63792 0d1n
pi_19610834
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 09:59 schreef Wild_Snake het volgende:
Dat denk ik niet!
Dat kan ook nog natuurlijk. Wij denken dat het universum simpel is maar het zou best kunnen dat de som van alle quarks/moleculen/objecten in dit universum nog niks is in vergelijking tot het aantal kloppende theorieen die de mens nog uit zou moeten vinden. Anderzijds denk ik wel weer dat mensen zoals hierboven al gesuggereerd is, instaat zijn mooi pakkende formules te verzinnen. Maar dan nog aardig lang bezig blijven met zoeken.

Wij zijn een soort van vissekom (plastik sleutelhangervorm) waar wij dan zo'n elektronen deeltje voorstellen en de vis het universum voorstelt
Mundus vult decipi
pi_19616521
We weten dat het universum niet simpel is, maar logisch. Ja, ik ben niet echt iemand van de snaartheorie, maar ik begrijp dan ook alleen het populaire geneuzel. Ik heb ook mensen er over gehoord die op CERN werken, en die waren ook sceptisch. Maar ik geloof dat TS heeft besloten dat het zo wel welletjes is....
pi_19684440
quote:

En hoe doe je dat? Juist, gewoon BLIJVEN uitschrijven en op een gegeven moment heb je genoeg dingen gevonden.

Klopt het een beetje wat ik zeg hier?
Je kunt bewijzen dat er een maximum aantal dimensies D < oneindig is, en D(kritisch) = 10. Het aantal universa wordt ook eindig. Jammer voor Einstein want zijn postulaat: de lichtsnelheid is de maximale snelheid of equivalent: er zijn oneindig veel universa vervalt hiermee.
(bv J. Polchinski in: Les Houches 1994 Summer School). Ik heb het als document beschikbaar. Niveau is postdoc. Kennis van tensor rekenen in Minkowski rumtes en op Riemann oppervlakten
is noodzakelijk). Kennis van Yang- Mills theorie helpt.
Uit deze theorie volgt o.a. dat er tachyonen zijn, fysieke deeltjes met snelheden boven de lichtsnelheid in vacuum. En daar heb ik wat moeite mee.
pi_19689193
Kun je ff een linkje naar dit document geven? Dat maximum aan Dimensie's, is dat algemeen? En hoe is de maximale snelheid gerelateerd aan het aantal universa? De max snelheid volgt toch gewoon als je de snelheidsvector in de vierdim Minkowskiruimte neemt, en er dan achter komt dat je snelheid in dit ruimte-tijd vlak altijd de lichtsnelheid is?
pi_19690038
quote:
Op zondag 6 juni 2004 19:45 schreef Haushofer het volgende:
Kun je ff een linkje naar dit document geven? Dat maximum aan Dimensie's, is dat algemeen? En hoe is de maximale snelheid gerelateerd aan het aantal universa? De max snelheid volgt toch gewoon als je de snelheidsvector in de vierdim Minkowskiruimte neemt, en er dan achter komt dat je snelheid in dit ruimte-tijd vlak altijd de lichtsnelheid is?
Ik heb het in http://members.home.nl/fb.hendriks/Start/ gezet.
pi_19690070
Je wordt vriendelijk bedankt! Ben benieuwd of ik er iets van kan meekrijgen.
pi_19690139
quote:
Op zondag 6 juni 2004 19:45 schreef Haushofer het volgende:
Het maximum aan dimensies volgt uit dit model. Of het juist is?? Maar het beschrijft de resultaten van de experimenten goed.
De fase snelheid (w/k) kan veel groter zijn dan de lichtsnelheid.
De groepssnelheid (dw/dk) is maximaal de lichtsnelheid, maar volgens de snaartheorie bestaan er tachyonen en dan zou dw/dk > c kunnen zijn. Sterker, de minimum snelheid van een tachyon is de lichtsnelheid.
  maandag 7 juni 2004 @ 00:33:15 #35
63792 0d1n
pi_19695563
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:54 schreef Yosomite het volgende:
Je kunt bewijzen dat er een maximum aantal dimensies D < oneindig is, en D(kritisch) = 10. Het aantal universa wordt ook eindig. Jammer voor Einstein want zijn postulaat: de lichtsnelheid is de maximale snelheid of equivalent: er zijn oneindig veel universa vervalt hiermee.
(bv J. Polchinski in: Les Houches 1994 Summer School). Ik heb het als document beschikbaar. Niveau is postdoc. Kennis van tensor rekenen in Minkowski rumtes en op Riemann oppervlakten
is noodzakelijk). Kennis van Yang- Mills theorie helpt.
Uit deze theorie volgt o.a. dat er tachyonen zijn, fysieke deeltjes met snelheden boven de lichtsnelheid in vacuum. En daar heb ik wat moeite mee.
, bedankt! Ook voor de link trouwens. Ik ben er nog niet aan toe maar hoop er naar toe te werken

Opgeslagen
Mundus vult decipi
  maandag 7 juni 2004 @ 10:00:33 #36
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_19698776
Bedankt voor de link.
Ik vrees dat het wiskundig te veel gevraagd zal zijn, maar ik zal er eens proberen door te spitten.
  zondag 25 juli 2004 @ 14:32:00 #37
96309 Bard_Yttap
Hitsige hoofddoekjes zijn sexy
pi_20846849
quote:
Op zondag 25 juli 2004 14:32 schreef Bard_Yttap het volgende:
[[url=http://graphics.nytimes.com/library/national/science/040400sci-universal-theory.A.jpg]afbeelding][/url]
klik op 't plaatje voor een uitvergroting en tegelijkertijd the whole story in the New York Times
Ik hoop dat de (mem)braam theorie snel overboord gezet kan worden. Niet omdat het absurd fantastisch klinkt. Je kunt er geen enkele kant mee op. Gravitonen moeten de oplossing worden van deze bizarre theorie.
Nou de eerste graviton moet nog steeds gevonden worden. Gravitonen zijn bijna onbetaalbaar, want het maken van de versnellers die ze moeten produceren kosten veel geld.
Ik kan beter leven met de 3d + tijd dimensie, ipv de 10 dimensies van de snarentheorie met daarbij de 3d membramen die als eilanden door een multiversum klotsen waartussen grote gaten van hyperruimtes aanwezig zijn.
  zondag 25 juli 2004 @ 16:36:44 #39
96309 Bard_Yttap
pi_20847284
quote:
Op zondag 25 juli 2004 16:14 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Ik hoop dat de (mem)braam theorie snel overboord gezet kan worden. Niet omdat het absurd fantastisch klinkt. Je kunt er geen enkele kant mee op. Gravitonen moeten de oplossing worden van deze bizarre theorie.
Nou de eerste graviton moet nog steeds gevonden worden. Gravitonen zijn bijna onbetaalbaar, want het maken van de versnellers die ze moeten produceren kosten veel geld.
Ik kan beter leven met de 3d + tijd dimensie, ipv de 10 dimensies van de snarentheorie met daarbij de 3d membramen die als eilanden door een multiversum klotsen waartussen grote gaten van hyperruimtes aanwezig zijn.
Welke kant wil jij dan op? The brane theorie gaat verder dan de supersnaar theorie en blijft dus interessant zolang string theory in zwang blijft. Opmerkelijk is wel dat van 't Hooft er ook niets in ziet, terwijl hij wel aan de wieg van het nog niet gevonden Higgs boson heeft gestaan. Het toeval wil nu dat de Higgs boson de eerste kandidaat voor de graviton is. Wordt de Higgs boson dus ontdekt, misschien zodra the Large Hadron Collider (LHC) in april 2005 bij CERN gereed is, dan is dat full-circle voor String-theory en Brane-theory en bye bye van 't Hooft.

De brane theory is toch niet zo ver gezocht, als je blijft denken vanuit het paradigma van multiple universes en multiple dimensions? Het geeft gelijk een verklaring van het misterieuze ontbreken van de Ether (Michelson Morley experiment). De energie van 1 cc vacuüm, dat genoeg is om alle oceanen op Aarde te laten koken, laat zich immers niet verklaren zonder een onderliggend substraat.
pi_20847714
quote:
Op zondag 25 juli 2004 16:36 schreef Bard_Yttap het volgende:

[..]

Welke kant wil jij dan op? The brane theorie gaat verder dan de supersnaar theorie en blijft dus interessant zolang string theory in zwang blijft. Opmerkelijk is wel dat van 't Hooft er ook niets in ziet, terwijl hij wel aan de wieg van het nog niet gevonden Higgs boson heeft gestaan. Het toeval wil nu dat de Higgs boson de eerste kandidaat voor de graviton is. Wordt de Higgs boson dus ontdekt, misschien zodra the Large Hadron Collider (LHC) in april 2005 bij CERN gereed is, dan is dat full-circle voor String-theory en Brane-theory en bye bye van 't Hooft.

De brane theory is toch niet zo ver gezocht, als je blijft denken vanuit het paradigma van multiple universes en multiple dimensions? Het geeft gelijk een verklaring van het misterieuze ontbreken van de Ether (Michelson Morley experiment). De energie van 1 cc vacuüm, dat genoeg is om alle oceanen op Aarde te laten koken, laat zich immers niet verklaren zonder een onderliggend substraat.
Ik heb (ook) bij 't Hooft gestudeerd. Ik ben wat sceptischer. Eerst dat Higgs-veld zien en dan maak ik de overstap.
Het mooie van de ether theorie, of liever gezegd het ontbreken van de ether, is dat hij een revolutie in de natuurkunde teweeg bracht.
Met de Higgs veld theorie zal het hetzelfde zijn.Als het aantoonbaar niet bestaat (het zou equivalent moeten zijn met de ether) hebben we weer een revolutie in de natuurkunde. Echter als het Higgs deeltje gevonden wordt, ook.
pi_20847977
Ik zie ook nog wel es mensen die dolgraag die ether willen houden. Maar waarom is dat? ( nulpuntsenergie ed, is dat concreet?)
pi_20848195
Het Higgs veld vult de ruimte ook al zijn er geen deeltjes. Daarin zou het vergeleken kunnen worden met de ether (equivalent is niet correct). Maar de ether werd gebruikt om de EM golven zich voort te laten bewegen.
Ik zou niet weten waarom de ether in de een of andere vorm behouden of opnieuw geïntroduceerd zou moeten worden. Ik snap waarschijnlijk niet wat je bedoelt.
pi_20848375
Nou ja, heb het zelf ook niet helemaal doorgelezen, om eerlijk te zijn....maar er wordt hier dus sterk getwijfeld aan de SRT.
  zondag 25 juli 2004 @ 17:47:48 #45
96309 Bard_Yttap
pi_20848789
quote:
Op zondag 25 juli 2004 17:27 schreef Haushofer het volgende:

....maar er wordt hier dus sterk getwijfeld aan de SRT.
De eerste die aan de SRT twijfelde was Albert Einstein zelf.
  zondag 25 juli 2004 @ 17:54:56 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20848917
quote:
Op zondag 25 juli 2004 17:47 schreef Bard_Yttap het volgende:

[..]

De eerste die aan de SRT twijfelde was Albert Einstein zelf.
En?
EInstein twijfelde ook aan QM en vergooide de laatste 30 jaar van zijn leven met het zoeken naar een universele theorie waarbij hij op de verkeerde stoomboot zat..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20849179
quote:
Op zondag 25 juli 2004 17:27 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, heb het zelf ook niet helemaal doorgelezen, om eerlijk te zijn....maar er wordt hier dus sterk getwijfeld aan de SRT.
Een gezond scepsis kan geen kwaad.
Toen Dirac aan het knoeien was met zijn vergelijkingen en de negatieve oplossingen zag, ging hij er ook vanuit dat een negatieve energie een oplossing zou kunnen zijn. Een nieuw deeltje.. dat kon niet.
Maar de redenatie dat een atoom altijd de laagste energie toestand zou innemen leidt tot de conclusie dat alle electronen in het atoom een negatieve energie zouden moeten hebben. En dan zou het spectrum er totaal anders uitzien. En dat was nog nooit waargenomen. Dus dan moest iets anders negatief zijn, een anti-electron dus.
  zondag 25 juli 2004 @ 18:11:08 #48
96309 Bard_Yttap
pi_20849230
quote:
Op zondag 25 juli 2004 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

En?
Niks en, want twijfel is de essentie van de (Popperiaanse) wetenschap. Of wil je terug naar het Empirisme?
quote:
EInstein twijfelde ook aan QM en vergooide de laatste 30 jaar van zijn leven met het zoeken naar een universele theorie waarbij hij op de verkeerde stoomboot zat..
Hoe weet je dat hij op de verkeerde stoomboot zat? Zijn twijfel heeft de QM juist meer geholpen dan de blinde overtuiging van Niels Bohr in de Kopenhagen interpretatie. Zonder Einstein is het sterk de vraag of er ooit met EPR paren van quantum-states ge-experimenteerd zou zijn?!
pi_20850779
quote:
Zijn twijfel heeft de QM juist meer geholpen dan de blinde overtuiging van Niels Bohr in de Kopenhagen interpretatie. Zonder Einstein is het sterk de vraag of er ooit met EPR paren van quantum-states ge-experimenteerd zou zijn?!
Einstein was niet de enige die met dit idee kwam. Het heet niet voor niks EPR: Einstein, Podolsky, Rosen. Zoals het er nu voor staat, staat de QM ontzettend stevig in haar schoenen, en niemand heeft ooit deze theorie kunnen weerleggen. Je kunt idd blijven twijfelen, maar je kunt ook te lang twijfelen; op een gegeven moment kun je imho je tijd en energie beter in iets anders steken.
  zondag 25 juli 2004 @ 19:53:31 #50
96309 Bard_Yttap
pi_20851236
quote:
Op zondag 25 juli 2004 19:31 schreef Haushofer het volgende:

Einstein was niet de enige die met dit idee kwam. Het heet niet voor niks EPR: Einstein, Podolsky, Rosen. Zoals het er nu voor staat, staat de QM ontzettend stevig in haar schoenen, en niemand heeft ooit deze theorie kunnen weerleggen. Je kunt idd blijven twijfelen, maar je kunt ook te lang twijfelen; op een gegeven moment kun je imho je tijd en energie beter in iets anders steken.
Grappig dat je dat zegt, want tijd en energie was juist het vraagstuk waar Einstein zich mee bezig hield. Tijd en gravitatie(energie) kunnen niet zomaar zoek raken op Planckschaal zonder dat in een nieuwe theorie te verwerken. Wat Einstein dus zocht was één enkele kracht, die de bron was van de vier krachten die de kosmologie kent.

Het gaat dus in principe niet om het weerleggen van de QM, maar om een verklaring te vinden voor het ontbreken van gravitatie in de Quantum Mechanica en het ontbreken van een voorkeursrichting voor tijd en causaliteit. De door hem medebedachte EPR paradox toonde juist aan dat tijd ook op macroschaal een onbegrepen fenomeen is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bard_Yttap op 25-07-2004 20:03:57 ]
pi_20867614
Het Niels Boht instituut claimd de EPR paradox te hebben opgelost. Het probleem draait niet alleen om de instane informatieoverdracht, maar ook om een dubbelzinnige uitspraak die de QM doet over de meting. En die berust op een misverstand.
  maandag 26 juli 2004 @ 20:56:08 #52
96309 Bard_Yttap
pi_20875724
quote:
Op maandag 26 juli 2004 14:47 schreef Haushofer het volgende:
Het Niels Boht instituut claimd de EPR paradox te hebben opgelost. Het probleem draait niet alleen om de instane informatieoverdracht, maar ook om een dubbelzinnige uitspraak die de QM doet over de meting. En die berust op een misverstand.
Bron?
pi_20877728
Tja, die bron zal internet zijn Ben in April in Denemarken geweest voor een studiereis, en daar hebben we een lezing gehad over EPR. Hetgene wat ik er van heb meegekregen is dat die instane overdracht gerechtvaardigt kan worden, en werd gezien als een eigenschap ipv een probleem. Vaag ej, maar meer kan ik er ook niet over vertellen. Ikzelf heb met college de EPR paradox dan ook anders voorgeschoteld gekregen, en ging niet over die instantane overdracht.
Dat ging meer over het verval van bv positronium in 2 fotonen, waarop je de polarisatie ging meten. Zo kwam je met ( op het eerste gezicht) 2 juiste redenaties over de waarschijnlijkheid, waarvan achteraf 1 natuurlijk niet juist was.
  maandag 26 juli 2004 @ 22:42:29 #54
96309 Bard_Yttap
pi_20878591
quote:
Op maandag 26 juli 2004 22:09 schreef Haushofer het volgende:
Tja, die bron zal internet zijn Ben in April in Denemarken geweest voor een studiereis, en daar hebben we een lezing gehad over EPR. Hetgene wat ik er van heb meegekregen is dat die instane overdracht gerechtvaardigt kan worden, en werd gezien als een eigenschap ipv een probleem. Vaag ej, maar meer kan ik er ook niet over vertellen. Ikzelf heb met college de EPR paradox dan ook anders voorgeschoteld gekregen, en ging niet over die instantane overdracht.
Dat ging meer over het verval van bv positronium in 2 fotonen, waarop je de polarisatie ging meten. Zo kwam je met ( op het eerste gezicht) 2 juiste redenaties over de waarschijnlijkheid, waarvan achteraf 1 natuurlijk niet juist was.
De EPR paradox is juist dat de QM zegt dat je niet tegelijkertijd twee quantumeigenschappen precies kunt meten, terwijl dat bij een quantum EPR-paar wel zou moeten kunnen. De Heisenberg onzekerheidsrelatie, die hij tijdens zijn verblijf in het Niels Bohr instituut heeft opgesteld is dus door Albert Einstein, Boris Podolsky en Nathan Rosen (EPR) met een gedachtexperiment aan het wankelen gebracht en niet andersom. Daarom vroeg ik je om een specifieke bron.

Wie er uiteindelijk gelijk zal krijgen maakt filosofisch ook niet zoveel uit, want in beide gevallen is er iets "spooky" (zoals Einstein het noemde) aan de hand. Er zijn namelijk maar twee mogelijkheden, namelijk dat een EPR-paar verborgen (lokale) variabelen bezit of dat tijd en ruimte geen fundamentele rol spelen in de natuur. Ik ga van het laatste uit, omdat er meer aspekten mee verklaard worden.

De werkelijke uitkomst heeft wel een grote invloed op de "fabric of reality" en dus ook direct op de stringtheorie. Die theorie moet immers kloppen met of "verborgen lokale variabelen" of met "spooky action at a distance".
pi_20892785
Ej, dan heb je het anders begrepen dan ik. En ik heb toch echt de oplossing van dat probleem hier voor me liggen, alleen tikt het zo lastig met al die symbooltjes enzo. Het had iig niet met het onzekerheidsprincipe te maken.
  dinsdag 27 juli 2004 @ 21:36:40 #56
96309 Bard_Yttap
pi_20897496
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 17:39 schreef Haushofer het volgende:
Ej, dan heb je het anders begrepen dan ik. En ik heb toch echt de oplossing van dat probleem hier voor me liggen, alleen tikt het zo lastig met al die symbooltjes enzo. Het had iig niet met het onzekerheidsprincipe te maken.
Leg maar onder de scanner of overtypen en samenvatten, want het forum ondersteunt alle symbolen.

Wat EPR wilde demonstreren is de onvolledigheid van de QM, door gebruik te maken van Heisenbergsonzekerheids relatie in de context van een EPR-paar.
quote:
A proton with spin "up" along the x-axis has undefined spin along the y and z axes. You cannot simultaneously measure the x and y spin projections of a proton. EPR sought to demonstrate that this phenomenon could be exploited to construct an experiment that would demonstrate a paradox which they believed was inherent in the quantum-mechanical description of the world.
Zoals ik al zei kun je als gevolg van Heisenbergs eigen stelling niet tegelijkertijd (simultaan) twee verschillende quantumgrootheden (spin, positie, snelheid en energie) precies meten. Als je twee quantumfenomenen tegelijkertijd meet is één of allebei van de twee onnauwkeurig (statistisch onzeker).

-edit- - - > bron

[ Bericht 24% gewijzigd door Bard_Yttap op 27-07-2004 21:47:14 (bron erbij) ]
pi_20916677
quote:
Als je twee quantumfenomenen tegelijkertijd meet is één of allebei van de twee onnauwkeurig (statistisch onzeker).
Ligt er aan wat de commutatie relatie is tussen de 2 grootheden. In het algemeen is de uitdrukking

(sigma A)*(sigma B)>= ( 1/2i *< [ A,B]>)^2

waarbij sigma de standaarddeviate is van resp de operator A en B, en [ ] de commutator is. Voor de plaats x en impuls p wordt dit dan ( omdat [x,p]=i*hstreep)
(sigma x)*(sigma p)>= (hstreep/2)

Puur analytisch gezien is het onzekerheidsprincipe van Heisenberg een gevolg van de ongelijkheid van Cauchy-Schwarz in een oneindig dimensionale Hilbert-ruimte.
Kzal ff kijken of ik die EPR-paradox normaal in tekst kan krijgen, en misschien post ik het morgen ofzo wel.
Een korte uitleg wordt trouwens gegeven in het ( alom omstreden) " introduction to quantummechanics" door Griffiths.
pi_20916764
Trouwens, een voorbeeldje van 2 grootheden die je wel tegelijk kunt meten:
L-kwadraat en Lz, de z-component van L ( L is dan het hoekmoment, r uit p )
via [A, B+C]= [A,B] + [ A,C] en het feit dat de operatoren lineair zijn.
Het is dan ook altijd een keuze welke set operatoren je gebruikt voor het beschrijven van een systeem met bv 2 deeltjes, omdat de gekozen operatoren moeten commuteren.
pi_20932060
Nou, ik hoop dat de symbolen wat duidelijk zijn geworden. < | > stelt een inproduct voor, Sqrt staat voor een wortel, i is Sqrt(-1), s het quantumgetal spin, en m is dan de component van s, waarbij m dus tussen –s en +s ligt in eenheidsstapjes.

Het voorbeeld gaat aan de hand van een elektron en een postitron, die interacteren, waarbij er 2 fotonen ontstaan. Zo’n foton heeft dus spin s=1, maar is wel massaloos; daarom zijn er slechts 2 verschillende m-waarden voor s=1 : m=1 en m=-1 (m=0 is er dus niet!).
m=1 noemen we RHC, met vector |R> oftewel Right Handed Circulation ( denk daarbij aan een vector naar boven gericht, en een beweging rechtsom die vector)
m=-1 noemen we LHC, met vector |L>, dus Left Handed Circulation. ( hierbij is de beweging dus links om )

Zo’n foton is gepolariseerd, en is ( ik kies x-y stelsel) in de x of in de y-richting gepolariseerd.

Je hebt dus de toestanden ( in vectoren uitgedrukt, in de Bra Ket notatie)
|x> , |y>, |R> en |L>

Dan kun je |R> en |L> uitdrukken in |x> en |y>, namelijk

|R>= (1/Sqrt2)*(|x>+i|y>)
|L>=(1/Sqrt2)*(|x>-i|y>)

Het elektron-positron paar staat stil, en dus is j=m=0 voor dit paar. De uitgezonden fotonen hebben dus m=1 en m=-1, en zullen dus beide RHC of beide LHC zijn.
( je verwacht het andersom, maar de richtingen van de fotonen zijn ook tegengesteld, en dus bezitten ze ,bekeken vanuit een stelsel, allebei de zelfde circulatie)
De kans op beide gebeurtenissen is 0,5.

Definieer nu |F>=|R1R2> - |L1L2> ( een assymetrische golffunctie)

En zet nu 2 waarnemers in het veld, traditiegetrouw heten ze Alice en Bob. Alice meet het ene foton, Bob het andere.
Bereken nu de kans es dat Bob x-polarisatie meet, en Alice y-polarisatie. Dit is simpel het inproduct van x1y2 met F, oftewel:
Kans= <x1y2|R1R2>-<x1y2|L1L2>=<x1|R1><y2|R2>-<x1|L1><y2|L2>=+i. Dus de kans is ( absolute waarde van i ) 1, oftewel 100%.

En dat klopt ook wel, want als je bv <x1x2|F> of <y1y2|F> uitrekent, krijg je 0.

Nu een scenario, wat Einstein opstelde. Het elektron-positron paar vervalt. En Alice meet….
1 Alice meet, en verkrijgt dus een RHC of een LHC resultaat
2 Alice kan dus voorspellen wat Bob zal meten, wanneer ze haar meetresultaat binnen krijgt. Zijn resultaat zal dus gelijk zijn aan die van Alice.
3 Ongeacht wat Alice ook gemeten heeft,het foton wat Bob meet is LHC of RHC.
4 Nu meet Bob |x> of |y>. De kans op beide toestanden is (1/Sqrt2)^2, oftewel ½.
5 Dus Bob meet in 50% van de gevallen |x>, en in 50% van de gevallen |y>
6 Maar als Alice |x> meet, dan meet Bob met kans 1 |y>, want <x1x2|F> was immers 0 !

En dat noemde Einstein een paradox. De “ paradox” ligt em in stap3. Einstein nam aan dat de beide metingen onafhankelijk van elkaar waren. Maar dat was natuurlijk niet zo: Alice verstoort de meting, waardoor Bob niet de gelijkmatige verdeling van |x> en |y> componenten zal krijgen.
Zo heb ik het probleem voorgeschoteld gekregen, er bestaan natuurlijk veel meer versies, altijd met niet-commutatieve grootheden. Het probleem met de instantane overdracht begrijp ik ook niet zo goed, maar dat is niet zo raar: er verschijnen elk jaar wel tig artikelen over dit probleem.

Het probleem hierin ligt vaak in het feit, dat men de filosofie van de klassieke mechanica over wil brengen naar de QM, terwijl het juist andersom moet zijn: de klassieke mechanica is een limietgeval van de QM.
pi_21356918
Haushofer geeft mij twee doosjes met in elk doosje een bal.
In het ene doosje zit een zwarte bal en in het andere doosje zit een witte bal.
Dat weet ik, want dat heeft Haushofer mij verteld. Dus de twee ballen zijn gecorreleerd.
Ik loop nu naar de ene kant van de kamer met een doosje en Haushofer naar de andere kant van de kamer. De toestand van de bal (de kleur) is nog onbekend: het is nog niet bekend in welke eigentoestand hij zich bevindt.
Ik maak het doosje open, zie de kleur van de bal en ik weet gelijk wat de kleur is van de bal in het doosje van Haushofer, want in een flits springt de kleur van de bal naar de andere kleur dan die ik heb. Haushofer opent het doosje en ziet tot zijn verbazing dat ook zijn bal in het doosje naar de juiste eigentoestand gesprongen is.
Dus de onzekere toestand van de bal is veranderd in een zekere toestand: de kleur is gemeten.
Aan alle 6 de punten hierboven wordt voldaan.
Waarom dan moeilijk doen met QM als het zo makkelijk kan?
pi_21367995
Dat zegt mn moeder ook altijd, dat ik zo'n moeilijk jongetje ben
pi_21368876
Op deze manier heb ik die "paradox" begrepen. Maar die "informatieoverdracht die sneller dan het licht gaat", daar zit ik nog mee.

Die 2 ballen van ons zijn wel gecorreleerd, en dus worden ze beschreven door 1 golffunctie. Dus in principe wordt er "een signaal" verzonden van mij naar jou. Is het nou zo dat dat "signaal " eigenlijk niet opgevat kan worden als informatieoverdracht, omdat het niet vaststaat welke kleur ik krijg?
( heb toch nog wel een beetje moeite met die balletjes:) )
pi_21377046
anders ik wel.. ouch...
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_21451599
Boeiend topic, ik heb vroeger een paar boeken over kosmonologie gelezen. En de snaar theorie schijnt de brug te zijn tussen de revaliteit theorie (de theorie van het grote) en de Quantum mechanica (de theorie van het kleine). Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet, en dat wiskunde geneuzel hier, begrijp ik ook niet veel van.
Are you nuts??
pi_21451755
Heel kort door de bocht: Neem 11 dimensies en je krijgt het felbegeerde graviton er gratis bij!
pi_21457432
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:15 schreef Haushofer het volgende:
Op deze manier heb ik die "paradox" begrepen. Maar die "informatieoverdracht die sneller dan het licht gaat", daar zit ik nog mee.

Die 2 ballen van ons zijn wel gecorreleerd, en dus worden ze beschreven door 1 golffunctie. Dus in principe wordt er "een signaal" verzonden van mij naar jou. Is het nou zo dat dat "signaal " eigenlijk niet opgevat kan worden als informatieoverdracht, omdat het niet vaststaat welke kleur ik krijg?
( heb toch nog wel een beetje moeite met die balletjes:) )
Een beetje off-topic
De golffunctie strekt zich uit tussen de 2 balletjes, hoever ze ook uit elkaar gaan.
(Is op zich ook al een vraag. Tot hoever strekt de golfunctie zich uit.)
De signaaloverdracht gaat met de groepssnelheid dw/dk, en die is altijd kleiner dan de lichtsnelheid.

Je zou ook kunnen zeggen, dat het systeem van tevoren als wist welke kleur de balletjes hebben. En het is de persoon die meet, die het nog niet wist. Zo gauw hij een kleur gemeten heeft, weet hij vanzelf de andere kleur. De kansen ontstaan vanwege het gebrek aan informatie bij de persoon die meet.

Helaas zo werkt het niet. Niet lokale kansen in de QM kun je niet op deze manier aanpakken.
David Mermin,1985, Physics Today, 38 (no. 4) 38-47 heeft een poging gedaan om het gecombineerde spin-nul model van EPR met kansen te beschrijven. En hij komt tot de conclusie dat het niet mogelijk is: je kunt QM-kansen niet met het lokaal 'realistische' (klassieke) kansensysteem beschrijven.
Bell komt vervolgens met zijn theorema hierover.
Het balletjesverhaal is dus een klassieke interpretatie die geen QM equivalent kent, of andersom: de QM beschrijving van de balletjes is lokaal niet mogelijk. Heel raar eigenlijk.
De paradox begreep ik als volgt. "Zo gauw balletje 1 bekend is, volgt balletje 2 instantaan", is een klassieke beschrijving die QM niet voldoet. Informatie-overdracht met snelheden boven de lichtsnelheid zijn met de "klassieke" interpratie mogelijk. QM-isch echter niet.
Alain Aspect (1986), Experiments on EPR type correlations with pairs of visible photons, Quantum concepts in space and time; toont aan dat de QM correct is en het balletjesverhaal niet.
Je moet dus die asymmetrische golfunctie nemen voor spin plus en min een half. En dan kun je aantonen dat elke willekeurige andere combinatie van tegengestelde spinfuncties te herschrijven is als de oorspronkelijke door jou opgestelde functies.
pi_21465141
Eigenlijk dus weer een heel mooi voorbeeld van hoe mensen krampachtig de klassieke visie op de QM willen toepassen....
pi_21907037
Zondagmiddag 12.9 de uitzending over snaartheorie eens bekeken.
Het was een soort laatste stuiptrekking van een aantal theoretici die zich met deze 10 D theorie hebben bezig gehouden.
En de laatste zin van de uitzending: "Misschien is het wel een zeepbel die op het punt staat te ontploffen", deed mij goed. Ik heb nooit veel heil gezien in deze theorie, die op vrijwel geen enkele experimentele manier te verifiëren valt. Er zit wel wat leuke wiskunde bij, maar dat is ook alles.
Nu kunnen de heren theoretici zich weer bezig gaan houden met meer realistische natuurkunde.
pi_21907471
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:37 schreef Yosomite het volgende:
Het was een soort laatste stuiptrekking van een aantal theoretici die zich met deze 10 D theorie hebben bezig gehouden.
En de laatste zin van de uitzending: "Misschien is het wel een zeepbel die op het punt staat te ontploffen", deed mij goed. Ik heb nooit veel heil gezien in deze theorie, die op vrijwel geen enkele experimentele manier te verifiëren valt.
Omdat-ie te moeilijk voor je is waarschijnlijk. Cognitieve dissonantie heet dat.
Wittgenstein
  zondag 12 september 2004 @ 19:33:46 #70
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_21908258
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:54 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Omdat-ie te moeilijk voor je is waarschijnlijk. Cognitieve dissonantie heet dat.
pi_21908281
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:37 schreef Yosomite het volgende:
En de laatste zin van de uitzending: "Misschien is het wel een zeepbel die op het punt staat te ontploffen", deed mij goed. Ik heb nooit veel heil gezien in deze theorie, die op vrijwel geen enkele experimentele manier te verifiëren valt. Er zit wel wat leuke wiskunde bij, maar dat is ook alles.
Nu kunnen de heren theoretici zich weer bezig gaan houden met meer realistische natuurkunde.
Tja, als ik de ideeen zo bekijk ( zover ik ze nog enigszins begrijp dan ej) komt er wel een beetje het gevoel naar boven dat het iets bijzonders is, en misschien wel te mooi om niet waar te zijn. Dat mag misschien geen rechtvaardiging zijn voor een theorie, maar ja. Er mag wel meer niet
Serieus; ik denk dat het wel ergens heen gaat, en er schijnen al geometrische problemen mee te zijn opgelost, dus het is wel ergens goed voor ( mocht de fysische kant niet deugen)
Wat voor unificatie had je dan op het oog?
pi_21910922
Ik?
Ik als koppelaar op zondagavond?

Zover ben ik nog niet, 'k was x5 -x + 1 = 0 proberen op te lossen / te benaderen met de methode die een student uit Eindhoven heeft bedacht. Volgens Galois is dit (boven graad 5 in het algemeen) niet mogelijk. Maar deze doet in het bijzonder niet. Dus die test ik.

Maar in het kort, de theorie met resonanties U(1) x SU(2) x SU(3) zit QM aardig in elkaar. De "resonanties" in deze algebra, die de deeltjes voorspellen, klopt heel aardig.
Gekoppeld met de C (omplexen) & Q (uaternionen) & O (ctonionen) als Tensorproduct geeft deze Lie algebra (mits goed geïnterpreteerd) leuke resultaten.
En als ik er nu over nadenk, is dit gewoon de 10 D en 11D ruimte die ik probeer te elimineren omdat ik het physisch niet goed kan bevatten. Maar de correspontie tussen deze wiskunde en de experimentele resultaten is goed te noemen. Ik zal waarschijnlijk gedwongen worden, via Lie algebra / groepen om terug te keren naar het 10 D / 11 D model. Deze dimensies zijn waarschijnlijk dezelfde resonante dimensies in de snaartheorie. (Ik dacht er vanaf te zijn)
Maar om van SU(3) open of gesloten snaartjes te maken om de snaartheorie via de achterdeur naar binnen te halen. Vanavond niet meer in ieder geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yosomite op 12-09-2004 21:31:04 ]
pi_21911109
Van de andere kant, nu ik toch bezig ben. Rotatiegroepen en gesloten snaartjes. Misschien zijn het wel dezelfde elementen, maar met verschillende naampjes.
Overigens de tensor T = U(1) x SU(2) x SU(3) , transformeert net zo als de families en anti-families van quark en lepton spin (dat is heel handig om het een en ander te beschrijven).
pi_21911739
Ik heb de uitzending bij Teleac niet helemaal gezien maar wat ik ervan gezien heb
was zeer boeiend. Vooral hoe je de groote van een superstring moet voorstellen
" slel je een Quark voor zo groot als het universum (zoals we het tot nu toe kennen)
en de superstring is dan zo groot als een boom ".

Maarja het is en blijft een theorie...
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_21918555
quote:
Maarja het is en blijft een theorie...
Wat moet het anders zijn dan?
  maandag 13 september 2004 @ 19:06:37 #76
44118 srblackbird
Google is handig!
pi_21929093
quote:
Op maandag 13 september 2004 10:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat moet het anders zijn dan?
Het gaat erom dat je een theorie hebt die je wilt bewijzen.
Waar zijn de bewijzen ( waarnemingen die door de ST worden voorspeld ) ?

Het gaat erom dat je je theorie wilt controleren, met ST is dit alleen zo lastig ( Op dit moment ), dat veel fysici ST alleen nog maar zien als een wiskunige theorie.

Ik zelf denk ook dat hij zich eerst moet bewijzen voor dat ik er in ga geloven, de vraag is alleen of dat nog gebeurt ( tijdens mijn leven )
Jumps from perfectly good airplanes.
Dear aunt, let's set so double the killer delete select all
pi_21929553
quote:
Op maandag 13 september 2004 19:06 schreef srblackbird het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je een theorie hebt die je wilt bewijzen.
Waar zijn de bewijzen ( waarnemingen die door de ST worden voorspeld ) ?

Het gaat erom dat je je theorie wilt controleren, met ST is dit alleen zo lastig ( Op dit moment ), dat veel fysici ST alleen nog maar zien als een wiskunige theorie.

Ik zelf denk ook dat hij zich eerst moet bewijzen voor dat ik er in ga geloven, de vraag is alleen of dat nog gebeurt ( tijdens mijn leven )
Daar gaat het niet om. Het gaat om de uitspraak an sich. Wat wil je nog meer dan dat het een theorie is? Meer zal het nooit worden.
  maandag 13 september 2004 @ 19:49:02 #78
44118 srblackbird
Google is handig!
pi_21930046
quote:
Op maandag 13 september 2004 19:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Het gaat om de uitspraak an sich. Wat wil je nog meer dan dat het een theorie is? Meer zal het nooit worden.
Een theorie kan je praktisch benutten.....
Jumps from perfectly good airplanes.
Dear aunt, let's set so double the killer delete select all
pi_21932174
quote:
Op maandag 31 mei 2004 12:46 schreef There_is_only_One het volgende:
Hier is een link naar "The Elegant Universe", bekijk de programma's en je weet wat het inhoudt.

ziet er interessant uit,
kan iemand een link geven naar de .mov bestanden of ze online zetten
in mozilla kan ik die popup namelijk niet openen en IE crash (onverbeterlijk he microshoft)
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_21937973
quote:
2+1=4-1
1+2=4-1

lijken verschillend zijn het zelfde, same goes for this theory
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:01:22 #81
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_21941591
quote:
Op maandag 13 september 2004 21:08 schreef ooge het volgende:

[..]

ziet er interessant uit,
kan iemand een link geven naar de .mov bestanden of ze online zetten
in mozilla kan ik die popup namelijk niet openen en IE crash (onverbeterlijk he microshoft)
werkt dit?
Quicktime - http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/3012_q_01.html
Real - http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/3012_r_01.html
pi_21941779
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

werkt dit?
Quicktime - http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/3012_q_01.html
Real - http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/3012_r_01.html
hij opent het dan wel alleen mozilla crasht er eveneens op
moet ik weer windows opnieuw installeren denk ik
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_21987505
Je hebt nu sinds een aantal maanden wel een goed boek over string theory, dat geschikt is voor undergraduate studenten, namelijk Zwiebachs "A first course in string theory". Het boek neemt alleen aan dat je wat basis QM gehad hebt, en speciale relativiteitstheorie, en lagrange en hamilton mechanica.
Dus je hoeft geen quantumveldentheorie te kennen, zoals bij alle andere boeken!

Ik denk dat ik dit boek binnenkort maar eens ga bestellen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_21988005
Kost geloof ik ca 60 euro ofzo, wordt bij ons op de uni ook gebruikt. Die andere String boeken zijn vaak al gauw 120 euro....
pi_21988436
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:08 schreef Haushofer het volgende:
Kost geloof ik ca 60 euro ofzo, wordt bij ons op de uni ook gebruikt. Die andere String boeken zijn vaak al gauw 120 euro....
Bij ons op de uni kan je geen string theory volgen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_21989116
'T is alleen een introductievak. ' t Is alleen de vraag of je zin in zoiets abstracts hebt.
pi_21992038
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:10 schreef Haushofer het volgende:
'T is alleen een introductievak. ' t Is alleen de vraag of je zin in zoiets abstracts hebt.
Zeker, ik zou het er echt graag iets van af willen weten
Daarom ga ik ook zeker dat boek van Zwiebach lezen, en alvast wat beginnen aan ART
Wandelen in Noorwegen
pi_21994439
Ik vind het heel interessant ik ga er ook maar eens een boek over lezen. Misschien steek ik er ook nog iets van op wat ik kan gebruiken voor mijn studie.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_21997001
quote:
Op donderdag 16 september 2004 13:29 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Zeker, ik zou het er echt graag iets van af willen weten
Daarom ga ik ook zeker dat boek van Zwiebach lezen, en alvast wat beginnen aan ART
ART ga ik volgend kwartaal volgen.
pi_21999841
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:14 schreef ssebass het volgende:
Ik vind het heel interessant ik ga er ook maar eens een boek over lezen. Misschien steek ik er ook nog iets van op wat ik kan gebruiken voor mijn studie.
Uitgaande van je profiel doe je Farmacie? Ik denk dat de raaklijnen met die snaartheorie HEEL ver te zoeken zijn. Maar desalniettemin blijft het leuk natuurlijk.
pi_22002975
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Uitgaande van je profiel doe je Farmacie? Ik denk dat de raaklijnen met die snaartheorie HEEL ver te zoeken zijn. Maar desalniettemin blijft het leuk natuurlijk.
Het zal je verbazen. Het concept op zich heeft er niet zoveel mee te maken, maar het heeft wel degelijk raakvlakken met farmacie. Het is inderdaad niet het meest directe en voor de hand liggende verband, maar het is er wel degelijk. Farmacie bestaat voornamelijk uit natuurkunde en scheikunde.
Maargoed het is natuurlijk bij mij voornamelijk uit interesse en niet uit het oogpunt van mijn studie. Alle wetenschappelijke doorbraken en nieuwe theorien mogen mijn interesse wel prikkelen
Ik moet een keuzevak doen om mijn bachelor af te ronden. Is er toevallig iemand die iets in deze richting weet wat wel leuk is om te doen aangezien ik qm erg interessant vind.
pi_22003777
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:01 schreef ssebass het volgende:

[..]

Het zal je verbazen. Het concept op zich heeft er niet zoveel mee te maken, maar het heeft wel degelijk raakvlakken met farmacie. Het is inderdaad niet het meest directe en voor de hand liggende verband, maar het is er wel degelijk. Farmacie bestaat voornamelijk uit natuurkunde en scheikunde.
Maargoed het is natuurlijk bij mij voornamelijk uit interesse en niet uit het oogpunt van mijn studie. Alle wetenschappelijke doorbraken en nieuwe theorien mogen mijn interesse wel prikkelen
Ik moet een keuzevak doen om mijn bachelor af te ronden. Is er toevallig iemand die iets in deze richting weet wat wel leuk is om te doen aangezien ik qm erg interessant vind.
Het zal je verbazen. Snaartheorie bestaat voornamelijk uit wiskunde.
pi_22004600
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het zal je verbazen. Snaartheorie bestaat voornamelijk uit wiskunde.
Ja helaas schort het daar bij mij een beetje aan. Wiskunde komt overal in voor dus echt scheiden kun je het niet.
Als ik jou profiel bekijk zie ik dat het ook niet echt jouw vakgebied is (correct me if I'm wrong), is dit bij jou ook louter interesse?
pi_22012704
( kom er opeens achter dat ik mn profiel al een paar maand niet heb ge update....)

Verrek, ik studeer culturele antropologie ! En ik maar iedereen wijs maken dat ik natuurkunde studeer

Nee, ik studeer toch echt natuurkunde. Mooi vak.
pi_22015361
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:48 schreef Haushofer het volgende:
( kom er opeens achter dat ik mn profiel al een paar maand niet heb ge update....)

Verrek, ik studeer culturele antropologie ! En ik maar iedereen wijs maken dat ik natuurkunde studeer

Nee, ik studeer toch echt natuurkunde. Mooi vak.
Ik wou je er al op aanspreken
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_22023076
quote:
Op maandag 31 mei 2004 12:46 schreef There_is_only_One het volgende:

Interessante docu Halverwege lijkt het soms op een verkapte "What's in Store"-commercial...

*muziekje* Wilt U ook weten hoe het universum in elkaar zit? of relativiteit en quantummechanica te combineren zijn? wat extra dimensies inhouden? Voor de antwoorden op al uw vragen over alles wat zich om ons heen bevindt, hebben wij voor U de oplossing: snaartheorie, een revolutionaire theorie dat door de jaren heen geperfectioneerd is op basis van de bevindingen van o.a. Isaac Newton en Einstein en vele andere geleerden. Met deze theorie kan iedereen begrijpen hoe ons universum in elkaar zit en hoe het begonnen is! Bestel nu, en krijg een bundel waarin deze fantastische theorie beschreven staat. Want zeg nou zelf... wie wil er nou niet een keer over de schouder van God meekijken?

-------

Het blijft nog maar een theorie... Er zijn geen tastbare bewijzen voor, maar slechts een zooi wiskundige formules om het te onderbouwen. Het is leuk om te zien dat er een theorie is, waarmee bijna alles opeens te verklaren lijkt. Net als bij horoscopen dat mensen die dat lezen hebben, opeens bij bepaalde gebeurtenissen een verband gaan leggen met hun horoscoop... dat ze zeggen: "hé hoe is het mogelijk, dat klopt gewoon!"

Misschien bloeit er toch nog wat uit die theorie . Maar bij het idee "snaren" denk ik: ze zullen wel gedacht hebben... "het is veel te abstract wat zich daar bevindt... laten we het maar een vorm geven. De vorm van een snaartje"
pi_22023592
quote:
Misschien bloeit er toch nog wat uit die theorie . Maar bij het idee "snaren" denk ik: ze zullen wel gedacht hebben... "het is veel te abstract wat zich daar bevindt... laten we het maar een vorm geven. De vorm van een snaartje"
Dat idee van die snaren is al zo'n 30 jaar oud, en is geloof ik geintroduceerd door Veneziano. Voor een beschrijving van de sterke kernkracht, de kracht tussen de quarks.
Over dat abstract-zijn...: het is meer zo dat het huidige model eigenlijk wat makkelijk is: deeltjes zijn 0 dimensionaal, en dat is toch enigszins vreemd: de ladings of massadichtheid wordt hierbij een distributie, wat ze een deltafunctie noemen. Dat beschrijft eigenlijk al geen fysische werkelijkheid meer.
pi_22031645
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 19:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat idee van die snaren is al zo'n 30 jaar oud, en is geloof ik geintroduceerd door Veneziano. Voor een beschrijving van de sterke kernkracht, de kracht tussen de quarks.
Over dat abstract-zijn...: het is meer zo dat het huidige model eigenlijk wat makkelijk is: deeltjes zijn 0 dimensionaal, en dat is toch enigszins vreemd: de ladings of massadichtheid wordt hierbij een distributie, wat ze een deltafunctie noemen. Dat beschrijft eigenlijk al geen fysische werkelijkheid meer.
Volgens mij had Leonard Susskind het bedacht. Veneziano had naar mijn herrinering dat idee gebruikt om een bepaalde scattering berekening te doen, en zo dat zijn Veneziano formule kwam Maargoed ik kan het ook helemaal mis hebben hierin
Wandelen in Noorwegen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')