abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19630376
Cuarón vs Columbus?

Het lijkt erop dat de meeste Harry Potter fans (boekenlezers, en ook alle filmcritici) deze film de BESTE vinden. Alfonso Cuarón wordt geprezen omdat de film "lekker donker" is, met realistische dialogen (zoals tussen Prof. Lupin en Harry op die brug over z'n ouders) en dat de film meer aan de fantasie overlaat. Heel veel details (lees: plotholes!) moet de kijker immers zelf invullen.

Chris Columbus werd verweten dat de film er te "kitch" uitzag (te veel kleur) en dat hij zoveel voorkauwde (en alles dubbel uitlegde)

Maar ik heb geen Potter voorkennis! (films wel gezien, maar boeken niet gelezen)En ik wil mijn fantasie niet gebruiken om plotholes zelf te moeten opvullen.

Cuarón heeft alle continuiteit overboord gegooid. Het enige waarin hij slaagt is om zoveel mogelijk pagina's boek te "verwerken" per minuut film.

Geen mij het maar gewoon de Chris "Home Alone" Columbus way!
(maar ik behoor tot de minderheid die de boeken NIET heeft gelezen, dus NU komen de meeste mensen aan hun trekken)

---

dit was een reactie op (uit het spoilerVRIJE topic)
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 23:39 schreef speknek het volgende:
Overigens vond ik deze film met afstand de beste van de drie. De eerste twee waren aardig/leuk, maar deze gewoon goed te noemen. Dat mocht je natuurlijk ook wel verwachten, als de regisseur van Y tu mama tambien het overneemt van de regisseur van Home Alone, maar toch. Direct vertaalde deze verandering zich in meer dynamische camerashots (vrijwel allen hadden wel een subtiele camerabeweging); indirect, want ik mag toch aannemen dat de regisseur hier een hand in heeft gehad, de complete restyling van Hogwarts.

Vooral dat laatste kwam de sfeer veel ten goede, de eerste twee films kwamen erg gemaakt Disney's Magical Kingdom over. Hagrid z'n plastic bruine hutje stond op een keurig gemaaid diepgroen kunstgras, twee meter van de school met daarachter een statisch aangepland groen bos. De beukende wilg stond op het pleintje in het midden van de school (alsof dat niet honderden doden per jaar oplevert). Het is alsof iemand alle objecten uit de boeken heeft gehaald en vervolgens netjes en overzichtelijk alles bij elkaar heeft neergezet (NB ik heb de boeken niet gelezen, ik weet dus niet of het daar ook zo is). In de nieuwe film staat alles een eind uit elkaar, ergens halverwege of aan de voet van een grote heuvel. Er staat een echt woud achter het huis van Hagrid. De heuvel is daarbij niet meer keurig groen en gelijk gemaaid, maar met veel modder en begroeiing.
Dat modderige en vieze komt vervolgens weer terug in de rest van de film. Het Quidditch wordt gespeeld in een zware regen en onweersbui, Hogwarts lijkt een echt oud gebouw, in plaats van een grote aaneenschakeling van nieuwe cardboard sets.

Als de eerste twee films Disney's Magical Kingdom waren, is dit Lord of the Rings Junior.

[ Bericht 54% gewijzigd door Patvs op 04-06-2004 01:11:14 ]
  vrijdag 4 juni 2004 @ 01:00:12 #102
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_19630401
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 00:57 schreef Tunerd het volgende:
wat ik ook best wel cool vond in de film was de collectebus? Hoe die in het engels heet weet ik ff niet.
Die 2 hoofdjes waren best grappig, al kwamen ze nie in het boek voor dacht ik zo.
Nope.

Dat sprekende hoofdje was trouwens Lenny Henry die ook in de britse comedy Chef! speelt (als chef.. )
Zijn vrouw Dawn French speelt overigens de dikke dame van het schilderij
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_19630408
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 00:32 schreef speknek het volgende:
Eh, het is een boekverfilming, daar hebben Cuaron en Columbus helemaal niets over te zeggen.
Antwoord ander topic, waar ik het mee eens ben:
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:41 schreef Mikkie het volgende:

De fout ligt niet bij Rowling... die boeken van haar zijn perfect en goed weg te lezen... hoe dik ze ook zijn. De fout ligt bij de regisseur. Die laat bepaalde stukken weg, hij is degene die zoveel knipt dat je 136 minuten film overhoudt. Ik heb dan liever een film van ruim 180 minuten, die wel goed in elkaar zit... dan nu een te korte en te gehaaste versie die minder lang duurt.
pi_19630415
ooh chef! ja dat heb ik wel es gezien
  vrijdag 4 juni 2004 @ 01:03:18 #105
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_19630442
'k Ben er net van terug. Geweldige film, echt super genoten!

Alleen... volgens mij zit er een foutje in. Ineens even zat de scar van Harry aan de andere kant van zijn voorhoofd. En nee, dat was geen spiegelshot.
Of verplaatst die scar zich zo nu en dan.
Every Not Is Truething
pi_19630478
Nu ik dit allemaal zo lees zal ik blijkbaar zaterdag wel echt kunnen genieten van deze film ..... ik ken het verhaal, weet dus hoe het gaat en hou er wel van als een film een donkere sfeer heeft....

Aan de andere kant denk ik dat boeklezers ook weer zoiets hebben van:
- De personages had ik me anders voorgesteld.
- Waarom hebben ze er zoveel uitgelaten.

en nog meer van dit soort dingen....
Ge leeft maar eensh!
pi_19630595
Ik heb harry potter nu een stuk of 3x gezien 1x waarvan eenkeer helemaal in het NL. Ik blijf het einde raar vinden... In eens krijgt hij die firebold terwijl in het boek veel misterieuser over gedaan wordt want van wie is dat pakketje? is het betovert? etc.

En het trein station terug naar huis, was altijd zo'n afsluiter van nu is het jaar klaar.... Dat was weg (of heb ik het nou gemist?)
pi_19630602
Ja maar dat weet je voordat je naar de film gaat. Als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan he!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 01:14:26 #109
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_19630642
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 01:11 schreef bob_the_builder het volgende:
Ik heb harry potter nu een stuk of 3x gezien 1x waarvan eenkeer helemaal in het NL. Ik blijf het einde raar vinden... In eens krijgt hij die firebold terwijl in het boek veel misterieuser over gedaan wordt want van wie is dat pakketje? is het betovert? etc.

En het trein station terug naar huis, was altijd zo'n afsluiter van nu is het jaar klaar.... Dat was weg (of heb ik het nou gemist?)
Zat er in het boek geen veer bij het pakketje dan?
Every Not Is Truething
pi_19630694
nee.. de bezem werd in beslag genomen en helemaal gecontroleerd op bezweringen etc.
Harry mocht er nog niet op vliegen.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 01:20:44 #111
37221 Ceriel
Rustig aan, hoor.
pi_19630744
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 01:17 schreef Tunerd het volgende:
nee.. de bezem werd in beslag genomen en helemaal gecontroleerd op bezweringen etc.
Harry mocht er nog niet op vliegen.
Ah ok! Coole ava trouwens heb je! Ik vond die scène prachtig in de trein!

Trouwens, dat van dat litteken op verkeerde plek even klopt. Ik heb er even wat sites op nagslagen. Naja. Kan gebeuren, schoonheidsfoutje. Maar het volgende vind ik iets opvallender. (Had het geeneens door tijdens het kijken)

"Also, because of the nature of the story, it frequently feels as if you are skimming through the best bits and it’s only the inventive shots of the Whomping Willow that clue you in to the fact that the seasons are changing and the film isn’t taking place over a couple of weeks."

Naja, het blijf desalniettemin een topfilm, geweldig!
Every Not Is Truething
pi_19630863
Nog even iets.......

De Australische filmkeuring heeft bepaald dat deel drie van de reeks alleen bekeken mag worden door kinderen van 15 jaar en ouder. In Nederland kreeg de film de nieuwe classificatie 'voor 9 jaar en ouder'.

bron: http://www.rtl.nl/(/actue(...)r_australie_1530.xml

lekker lullig.... dit is opzich wel overdreven... als ze nou 12 hadden gaan was nog iets begrijpelijk
Ge leeft maar eensh!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 10:24:47 #113
92009 kitkat
Have a break...
pi_19633609
Ligt het nou aan mij of staat die beukwilg (ik weet niet precies hoe hijook alweer heette) op een heel andere plek dan in HP deel 2 ??
Wie is daar....
  vrijdag 4 juni 2004 @ 10:25:52 #114
8369 speknek
Another day another slay
pi_19633630
Nee dat ligt niet aan jou. Hagrid staat ook op een andere plek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:16:43 #115
92009 kitkat
Have a break...
pi_19640569
Vreemd dat ze dat dan veranderd hebben zeg...
Wie is daar....
pi_19641167
ja, de continuiteit met de eerdere twee delen is hierdoor helemaal verstoord.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:55:23 #117
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_19641666
Ik vond hogwarts toch vooral een rottende bouwval, vergeleken met de vorige twee delen.
Ik had ook het idee dat ik er enorm snel doorheen gejaagd werd. De hele jaarstructuur is eruit. Ik had het nog niet eens gezien dat de willow de seizoenen aangaf, het ging allemaal zo snel dat je geen tijd hebt om dat soort dingen op te merken. Dit deel draaide helemaal op de introductie in het eigenlijke verhaal (wat heel goed is) en minder op het meenemen in de wizard wereld. We werden veel minder (eigenlijk gewoon niet) meegesleept in de magie van hogwarts enzo, dat is op zich jammer want dat was mijn verwachting. Aan de andere kant had ik bij deel drie van de matrix meer van hetzelfde ook wel gezien. Ik vind dit meer een soort tussen deeltje. Nodig voor het verhaal maar verder geen cinematisch hoogstandje.

Op naar de Goblet of Fire. Dat moet haast wel een volwassen actiefilm worden.
pi_19641754
De hele film is volgens mij gewoon op een nieuwe locatie gefilmd, in Schotland. Zo zag de nieuwe regisseur Hogwarts voor zich en ik geloof J.K. Rowling ook. Beetje het idee van: nieuwe regisseur, nieuwe ideeën en dus ook een nieuwe locatie.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 18:03:55 #119
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_19645152
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 15:58 schreef Catsy het volgende:
De hele film is volgens mij gewoon op een nieuwe locatie gefilmd, in Schotland. Zo zag de nieuwe regisseur Hogwarts voor zich en ik geloof J.K. Rowling ook. Beetje het idee van: nieuwe regisseur, nieuwe ideeën en dus ook een nieuwe locatie.
Op zich leuk. Iedereen heeft het toch anders geïnterpreteerd en zo voldoen ze niet alleen aan 1 voorstelling. Kunnen ze misschien de wat duistere Potter lezers toch nog bekoren.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 18:27:22 #120
65516 gieling
Live from NYC
pi_19645586
Als je de making of had gezien zou je weten dat ze idd hagrids huisje nu ook in schotland hebben opgenomen! Ook omdat rowling zich dat zo had voorgesteld enzo!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:58:13 #121
58276 nederhorror.nl
Wieken des Doods
pi_19647505
Misschien heb ik er over heen gelezen in dit topic of iets in de film gemist...

1. Sirius ontsnapt uit Ezkaban omdat hij onschuldig is.
2. Lupen helpt hem binnenkomen.

Hoe wil Sirius vervolgens iedereen overtuigen dat hij onschuldig is?

Door Pettigrew, inderdaad. Maar dat Pettigrew leeft ontdekken ze pas als Harry hem op de kaart ziet rondlopen. Sirius is dus op de gok naar Hogwarts gekomen om maar te hopen op een oplossing? Bah, wat makkelijk.

Waarom de tijd niet klopt? De eerste keer dat Harry en Hermelien op de ziekenboeg zijn vertelt Dumblemore om terug te keren in de tijd - hij hint naar Hermelien - maar dit is al de tweede keer dat ze gaan! De grote knelpunten zijn dan het gooien met de stenen, aangezien ze daar voor de tweede keer komen hadden zichzelf in de eerste reis moeten zien én de andere dubbelgangers in Hagrid's huis. Daarbij is de eerste keer de lokroep niet gebeurd, dat doet Hermelien als ze terug gaat in de tijd, ze zou zichzelf daar ook tegen moeten komen. Wat is er de eerste keer gebeurd toen Hermelien nog niet terug in de tijd was gegaan en geen lokroep kon doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door nederhorror.nl op 04-06-2004 20:05:42 ]
Nederhorror leeft! | www.nederhorror.nl
pi_19647894
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 19:58 schreef nederhorror.nl het volgende:

Door Pettigrew, inderdaad. Maar dat Pettigrew leeft ontdekken ze pas als Harry hem op de kaart ziet rondlopen. Sirius is dus op de gok naar Hogwarts gekomen om maar te hopen op een oplossing? Bah, wat makkelijk.
De familie Wemel heeft een geldprijs gewonnen in de loterij. Van dat geld zijn ze naar Egypte gegaan. Daar is een foto van de hele familie gemaakt inclusief de rat van Ron. Deze foto stond in de krant, Sirius heeft die krant gelezen in Azkaban, zag die foto en dus Schurfie de rat en herkende gelijk dat dat Peter Pettigrew is.
quote:
Waarom de tijd niet klopt? De eerste keer dat Harry en Hermelien op de ziekenboeg zijn vertelt Dumblemore om terug te keren in de tijd - hij hint naar Hermelien - maar dit is al de tweede keer dat ze gaan! De grote knelpunten zijn dan het gooien met de stenen, aangezien ze daar voor de tweede keer komen hadden zichzelf in de eerste reis moeten zien én de andere dubbelgangers in Hagrid's huis. Daarbij is de eerste keer de lokroep niet gebeurd, dat doet Hermelien als ze terug gaat in de tijd, ze zou zichzelf daar ook tegen moeten komen. Wat is er de eerste keer gebeurd toen Hermelien nog niet terug in de tijd was gegaan en geen lokroep kon doen?
Ja, dat is iets daar kun je eindeloos over door ouwehoeren, net als bij de Back to the Future films.
Hermelien kijkt toch op een gegeven moment ook achterom en zegt dan dat ze dacht dat ze wat zag. Dus ze waren er de eerste keer al wel. zeg maar.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:16:07 #123
65516 gieling
Live from NYC
pi_19647962
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:13 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, dat is iets daar kun je eindeloos over door ouwehoeren, net als bij de Back to the Future films.
Hermelien kijkt toch op een gegeven moment ook achterom en zegt dan dat ze dacht dat ze wat zag. Dus ze waren er de eerste keer al wel. zeg maar.
En daarbij waren die steentjes, het geroep van de weerwolf, de oproep van de patronus etc. ook van hun
pi_19648086
Ik vond de film trouwens wel een beetje tegenvallen. Er zaten op zich wel grappige stukjes in, maar voor de rest had ik echt het idee dat ik naar een samenvatting van het boek zat te kijken. En dat gevoel had ik bij de eerste twee films absoluut niet. Alles wat niet belangrijk was voor het verhaal is er uit gelaten.
Wij zijn gisteren met z'n vieren naar de bioscoop geweest, waarvan 2 mensen het boek niet gelezen hebben. Zij vonden het dan ook echt een bagger film, terwijl ze de eerste twee films wel leuk vonden. Ik begrijp dat ze het een baggerfilm vonden, want er was ook weer zoveel uitgelaten dat het verhaal echt megavaag was voor iemand die het boek niet gelezen had.

Ohja, en het litteken van Harry verwisselt steeds van links naar rechts, dat stoorde ik me echt aan.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 21:52:12 #125
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19650265
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 19:58 schreef nederhorror.nl het volgende:

Waarom denkt iedereen dat Lupin Sirius geholpen heeft om binnen te komen? Sirius wist zelf de geheime gangen te vinden (van vroeger). Lupin wist inderdaad eerst niet dat Peter nog leefde, maar Sirius wel
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')