Ik ben bezig met havo3 en niet met m'n universiteit opleiding wiskunde dus misschien kan het iets eenvoudiger.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:15 schreef akrukkert het volgende:
dan moet je gewoon wiskunde toepassen
2=6/3 --> 2*3=6 --> 6/2=3 enzovoorts... als je op die manier met die formules die jij boven noemt bezig gaat krijg je formules waarmee je de lengten van zijden kunt berekenen
Om dit te snappen hoef je echt niet van universitair niveau zijn, een beetje gezond verstand moet afdoende zijn..quote:Op zondag 30 mei 2004 11:18 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Ik ben bezig met havo3 en niet met m'n universiteit opleiding wiskunde dus misschien kan het iets eenvoudiger.Wiskunde is niet bepaald mijn sterkste vak.
Ik snap er iig niets van, wat je daar had opgeschreven. Misschien zit er een forumule achter, kan je me die dan ajb geven?quote:Op zondag 30 mei 2004 11:20 schreef kapstok11 het volgende:
[..]
Om dit te snappen hoef je echt niet van universitair niveau zijn, een beetje gezond verstand moet afdoende zijn..
Suc6.
Als je met behulp van de lengten van de zijden de sinus van de hoek uit kunt rekenen, kun je met behulp van de sinus van de hoek ook de zijden uitrekenen.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:21 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Ik snap er iig niets van, wat je daar had opgeschreven. Misschien zit er een forumule achter, kan je me die dan ajb geven?
Bij sin(a) = OV / SC gelden verder deze twee regels:quote:Op zondag 30 mei 2004 11:21 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Ik snap er iig niets van, wat je daar had opgeschreven. Misschien zit er een forumule achter, kan je me die dan ajb geven?
OV = overstaandequote:Op zondag 30 mei 2004 11:32 schreef JeRa het volgende:
[..]
Bij sin(a) = OV / SC gelden verder deze twee regels:
OV = sin(a) * SC
SC = OV / sin(a)
Waarom? Basisschool wiskundea = b / c, dan is b gelijk aan a * c en c gelijk aan b / a.
sin(a) is de sinus van de hoek alfa in een driehoek.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:35 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
OV = overstaande
SC = schuine
(a) = ????
Daar hebben we de sinusregel voorquote:Op zondag 30 mei 2004 11:35 schreef devilish1980 het volgende:
correct me if im wrong met met dat aanliggende en overstaande zijde gedoe moet er dus wel altijd een rechte hoek in de driehoek zitten he, daarom kan je ook niet bij je vreemde driehoeken weten wat wat is....
kan wel maar dan moet je gaan werken met de uitgebreide sinus en cosinusregel, maar ik denk niet dat hij die al heeft gehad in 3HAVOquote:Op zondag 30 mei 2004 11:35 schreef devilish1980 het volgende:
correct me if im wrong met met dat aanliggende en overstaande zijde gedoe moet er dus wel altijd een rechte hoek in de driehoek zitten he, daarom kan je ook niet bij je vreemde driehoeken weten wat wat is....
Hij zit in 3 HAVO, dus ik neem niet aan dat de leraar er opgaven tussen stopt die geen rechte hoek hebben.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:35 schreef devilish1980 het volgende:
überlol.quote:Op zondag 30 mei 2004 10:59 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Verder wil ik graag weten hoe ik bij sommige onduidelijke driehoeken weet welke zijde de schuine zijde is.
Vast wel, maar dan is het handig op te lossen, door loodlijntje te tekenen en dan meerdere malen zijden uit te rekenen.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:46 schreef Tijn het volgende:
Hij zit in 3 HAVO, dus ik neem niet aan dat de leraar er opgaven tussen stopt die geen rechte hoek hebben.
Oh inderdaad, dat was ik even vergeten. Een loodlijntje is natuurlijk een supermakkelijke manier om veel driehoeken zonder rechte hoek toch op te lossenquote:Op zondag 30 mei 2004 13:14 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Vast wel, maar dan is het handig op te lossen, door loodlijntje te tekenen en dan meerdere malen zijden uit te rekenen.
quote:Op zondag 30 mei 2004 11:45 schreef Inu het volgende:
Wij hadden sown ezelsbruggetje:
Sos Cas Toa
uitleg Voor wiskunde berekeningen aan bv. driehoeken:
Sin = Overstaande / Schuine (S.O.S)
Cos = Aangrenzende / Schuine (C.A.S)
Tan = Overstaande / Aangrenzende (T.O.A)
Misschien dat dit helpt?
En wat reken je daar mee uit dan?quote:Op zondag 30 mei 2004 12:04 schreef slindenau het volgende:
[..]
überlol.
De schuine zijde kan je herkennen aan het feit dat deze geen hoek van 90 graden maakt met de andere twee zijden.
En als er in een driehoek geen rechte hoek zit maak je gebruik van de sinus/cosinus regel, maar die krijg je in de 3e nog niet(dus die zal je ook niet gevraagd krijgen)
FF een plaatje:
Welke formule???quote:Op zondag 30 mei 2004 15:46 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[afbeelding]
Dit staat er in m'n boek en ik vind het onduidelijk omdat het een voorbeeld is en niet de formule.
Kan iemand mij de formule geven?
Ik zou zeggen, vul de gegevens uit voorbeeld A van je boek eens in deze "formule"quote:Op zondag 30 mei 2004 15:16 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
En wat reken je daar mee uit dan?
Precies, dus:quote:Op zondag 30 mei 2004 15:58 schreef slindenau het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, vul de gegevens uit voorbeeld A van je boek eens in deze "formule"
schuine * sin( a ) = overstaande
Je weet: schuine (4) en a (22)
Wat is de Overstaande: De lijn die geen deel uitmaakt van de hoek.quote:SOS:
-sin(x) = Overstaande / Schuine
-Overstaande = sin(x) * Schuine
-Schuine = Overstaande / sin(x)
CAS:
-cos(x) = Aanliggende / Schuine
-Aanliggende = cos(x) * Schuine
-Schuine = Aanliggende / cos(x)
TOA:
-tan(x) = Overstaande / Aanliggende
-Overstaande = tan(x) * Aanliggende
-Aanliggende = Overstaande / tan(x)
Ik probeer 't zelf eens, dan kan ik tenminste in m'n eigen niveau blijven.quote:Op zondag 30 mei 2004 15:46 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Dit staat er in m'n boek en ik vind het onduidelijk omdat het een voorbeeld is en niet de formule.
Kan iemand mij de formule geven?
Ja...invullen geeft:quote:Op zondag 30 mei 2004 16:34 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Ik probeer 't zelf eens, dan kan ik tenminste in m'n eigen niveau blijven.
Bij de eerste zoek je naar de overstaande zijde van de hoek die je weet en je weet de schuine zijde van de hoek.
sin hoek | overstaande zijde
------------------------------
1.............. | schuine zijden invullen
Ah wacht, misschien snap ik nu zoals jullie 't schrijven. Even kijken.
EDIT: godver nog niet.
Is dat goed wat ik daar heb geschreven?
Wacht maar tot je examens krijgt over 2 jaar, dan piep je wel anders, dan is dit kinderspel man!quote:Op zondag 30 mei 2004 17:00 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Als ik een som maak hou ik die bladzijde er altijd bij en dan lukt het wel, maar ik moet het weten voor op het pw dus ik ben heel diep aan het onderzoeken.
mijns inziens was dit al een heel helder antwoord op je vraag....quote:Op zondag 30 mei 2004 11:15 schreef akrukkert het volgende:
dan moet je gewoon wiskunde toepassen
2=6/3 --> 2*3=6 --> 6/2=3 enzovoorts... als je op die manier met die formules die jij boven noemt bezig gaat krijg je formules waarmee je de lengten van zijden kunt berekenen
Ja ej, wacht maar totdat je natuurkunde gaat studeren. Kinderspel man.quote:Op zondag 30 mei 2004 18:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wacht maar tot je examens krijgt over 2 jaar, dan piep je wel anders, dan is dit kinderspel man!
Dat was ik sowieso niet van plan.quote:Op woensdag 2 juni 2004 10:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja ej, wacht maar totdat je natuurkunde gaat studeren. Kinderspel man.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |