abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:41:55 #1
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19468001
Regelmatig passeren er vragen over nieuwsgroepen de revue. Hoe werkt dat nou precies? Wat kost het? Met welk programma kan ik het beste werken? Veel mensen krijgen bij het horen van de termen nieuwsgroep, binaries of Usenet al een duizeling, maar is het allemaal wel zo lastig als we denken? Het antwoord: Nee

Nieuwsgroepen zijn in eerste instantie een manier van communiceren. Binnen nieuwsgroepen kunnen discussies plaatsvinden over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Tegenwoordig word Usenet (de algemene naam voor het totale nieuwsgroep-netwerk) voornamelijk gebruikt voor het verspreiden van data. (binaries) Veel legale maar voornamelijk illegale software, films, muziek en spellen zijn via nieuwsgroepen moeiteloos te downloaden.

Het downloaden van illegale software e.d. is zoals de naam al zegt illegaal. Deze introductie tot Usenet is dus ook absoluut niet bedoeld om het downloaden van illegale software aan te moedigen.

Om te kunnen zoeken in binaries-nieuwsgroepen heb je een programma nodig. Een paar voorbeelden hiervan zijn: Grabit, Newsleecher, Newspro, etc. Ik raad het programma Newsleecher aan, omdat dit alle belangrijke functies heeft en toch redelijk gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Via deze link kan je een zeer uitgebreide handleiding vinden over Newsleecher.

Via veel internetproviders kan je toegang krijgen tot een nieuws-server. Zo hebben XS4all, Planet Internet en Demon redelijk goede servers. De adressen hiervan kan je vinden op deze site

Helaas vind je via deze "gratis" nieuws-servers slechts het topje van de Usenet-ijsberg. De kracht van binaries zit hem namelijk in de hoeveelheid vindbare software. Deze software (of ander soort data) word in een nieuwsgroep gepost. Meestel word dit opgedeeld in een aantal rar-bestanden. De tijd dat deze posts in een nieuwsgroep blijven staan noemt men retentie. Op de "gratis" servers van de internetproviders blijven de posts vaak maar een paar dagen (en soms zelfs korter) beschikbaar. Ook het aantal verbindingen, en de snelheid ervan, ligt bij gratis nieuws-servers vaak laag. Als je alles uit Usenet wilt halen kan je het beste een betaalde server nemen. De snelheden van betaal-server is erg verschillend, maar is in de meeste gevallen snel genoeg om je adsl- of kabelverbinding voor de volle 100% te benutten.

Als je kiest voor een betaal-server, dan heb je de keuze uit maandelijkse abonnementen en eenmalige downloadtegoeden. Bij een downloadtegoed zit geen tijdslimiet. Je kan het gebruiken wanneer je wilt. (Vergelijkbaar met beltegoed) Bij maandelijkse abonnementen word bij overschrijding van je maand-limiet vaak automatisch een volledig nieuw maand-tarief in rekening gebracht. Vooral voor beginnende gebruikers raad ik daarom aan om een downloadtegoed aan te schaffen.

Een paar aanraders van nieuws-servers die downloadtegoeden aanbieden zijn Astraweb, Virtualbox en Buzzardnews. Virtualbox is een nederlandse aanbieder. Je hebt daar geen credit-card nodig. Het nadeel van Virtualbox is dat het niet echt een goedkope aanbieder is. Hier vind je een klein overzichtje van de bovengenoemde aanbieders:

Astraweb 25 GB: ¤ 8,40 (34 cent per GB)
Astraweb 65 GB: ¤ 21,00 (32 cent per GB)
Virtualbox 5 GB: ¤ 7,50 (1,50 cent per GB)
Virtualbox 25 GB: ¤ 20,00 (80 cent per GB)
Virtualbox 50 GB: ¤ 30,00 (60 cent per GB)
Buzzardnews 100 GB: ¤ 33,60 (34 cent per GB)
Buzzardnews 1000 GB: ¤ 294,00 (30 cent per GB)

Binnenkort zet ik een hele berg informatie over het gebruik van Nieuwsgroepen op mijn website.

[ Bericht 0% gewijzigd door H.Y.L op 28-05-2004 13:41:32 ]
Geniet!
pi_19469091
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 11:41 schreef H.Y.L het volgende:
Veel legale maar voornamelijk illegale software, films, muziek en spellen zijn via nieuwsgroepen moeiteloos te downloaden.

Het downloaden van illegale software e.d. is zoals de naam al zegt illegaal. Deze introductie tot Usenet is dus ook absoluut niet bedoeld om het downloaden van illegale software aan te moedigen.
Ik vind dit een beetje hypocriet. Zeggen dat je niet aanspoort tot illegale software downloaden en dan wel zeggen dat het kan.
pi_19469277
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 12:17 schreef hardcorekabouter het volgende:
Ik vind dit een beetje hypocriet. Zeggen dat je niet aanspoort tot illegale software downloaden en dan wel zeggen dat het kan.
Met google kun je ook zoeken naar illegale software, is het dan ook hypocriet om een uitleg over google te geven
pi_19469398
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 11:41 schreef H.Y.L het volgende:
Via veel internetproviders kan je toegang krijgen tot een nieuws-server. Zo hebben XS4all, Planet Internet en Demon redelijk goede servers. De adressen hiervan kan je vinden op deze site
newszilla6.xs4all.nl is voor iedereen beschikbaar (read-only en alleen IPv6).

Misschien een leuke taak voor quietguy om hier een faq over te schrijven
pi_19469506
Maar in een uitleg over google zal je niet snel vinden:
Met google kan je veel illegale software vinden, maar hiertoe spoor ik niet aan.
Beetje tegenstrijdig, ik zou het er gewoon uitlaten.

En newszilla via IPv6 is zeker handig. Super-server. En hoe dat in ze werk gaat kan je vinden in faqs te vinden op google
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:02:26 #6
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19470182
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 12:17 schreef hardcorekabouter het volgende:

[..]

Ik vertel dat het kan, maar ik zeg niet dat iedereen het dan ook maar moet gaan doen. Het aanzetten tot illegale praktijken is bij FOK! verboden. Vandaar mijn disclaimer.
Geniet!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:16:44 #7
92993 kneukert
KNEUKERT >_<
pi_19470535
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:02 schreef H.Y.L het volgende:

[..]

Ik vertel dat het kan, maar ik zeg niet dat iedereen het dan ook maar moet gaan doen. Het aanzetten tot illegale praktijken is bij FOK! verboden. Vandaar mijn disclaimer.
Helemaal mee eens!!!

Ik vind het trouwens een goed geschreven en duidelijke introductie. Handig voor mensen die er nog niet zo in thuis zijn.
En die loer.... die werd dan gedraaid!!
pi_19470784
Vergeet dan niet om naast het gebruik van rar-archive ook par/par2 te vermelden. (bijvoorbeeld quickpar)
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:36:53 #9
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19471027
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:26 schreef devzero het volgende:
Vergeet dan niet om naast het gebruik van rar-archive ook par/par2 te vermelden. (bijvoorbeeld quickpar)
Ja, klopt, dat was ook mijn vervolgpost geweest
Bij deze:
Wat zijn PAR-bestanden?
Meestal zie je naast een aantal .rar-bestanden ook .par-bestanden. De rar-bestanden bevatten de daadwerkelijke data. Helaas komt het nog al eens voor dat een aantal blocks binnen deze bestanden verloren gaan bij de overdracht. Dankzij het gebruik van PAR-bestanden kan je deze missende blocks herstellen. Dit kan dmv quickpar. Het enige wat je moet doen , nadat je quickpar geinstalleerd heb, is het eerste par-bestand (meestal zijn het er meerdere) dubbelklikken. Quickpar gaat dan automatisch alle rar-bestanden die bij de totale download horen checken. Aan het einde van de check krijg je te zien hoeveel blocks er missen en of er ook gehele rar-bestanden ontbreken. Als er geen rar-bestanden ontbreken, kan je vervolgens op "herstellen" klikken. Quickpar probeert dan de rar-bestanden, die blocks missen, te herstellen. Die rar-bestanden worden dan als het ware opnieuw weggeschreven. Als dit proces succesvol afgerond is kan je zonder problemen de rar-bestanden uitpakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door H.Y.L op 28-05-2004 13:46:17 ]
Geniet!
pi_19471167
er was laatst nog een discussie over par: .PAR files..
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:45:15 #11
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19471211
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:42 schreef devzero het volgende:
er was laatst nog een discussie over par: .PAR files..
Kijk, en zo begint dit toch een aardig centraal Usenet-topic te worden
Geniet!
pi_19471232
Usenet rules..!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:52:05 #13
21157 sioux_
lost in space
pi_19471347
inderdaad een mooie en duidelijke introductie. om een ban te voorkomen is de disclaimer terecht, al is het nogal belachelijk omdat niemand een usenet account neemt (zeker niet bij payservers) om legale software te downloaden of simpele discussies op usenet te volgen.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:53:28 #14
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19471396
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:46 schreef Omkron het volgende:
Usenet rules..!
Zekers!!!! Ik heb nu (als proef) een 5 GB accountje bij virtualbox lopen sinds gister. Het bevalt me zo goed dat de 5 GB er al doorheen is!!!! Volgende account word een 25 GB account van astraweb!
Geniet!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:57:58 #15
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19471495
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:52 schreef sioux_ het volgende:
inderdaad een mooie en duidelijke introductie. om een ban te voorkomen is de disclaimer terecht, al is het nogal belachelijk omdat niemand een usenet account neemt (zeker niet bij payservers) om legale software te downloaden of simpele discussies op usenet te volgen.
Toch wel! Ik ken een paar mensen die via Usenet regelmatig grote hoevellheden legale data uitwisselen. Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakte muziek-mixen of video-bestanden. Als je geen eigen ftp-server heb zijn nieuwsgroepen een enigzins betaalbare optie.
Geniet!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 13:59:06 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19471521
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:46 schreef Omkron het volgende:
Usenet rules..!
En niet alleen voor bestanden. Maar ook als informatie bron onmisbaar. Menig pc probleem via usenet op kunnen lossen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_19471703
hccnet.announce Die hebben het dus niet begrepen. Voor de rest ben ik het helemaal eens met megumi
pi_19471783
Ik dacht dat Grab-It het gemakkelijkste programma was.. newsleecher ken ik eigenlijk niet..
pi_19472263
Ik kan Binary News Reaper ook aanbevelen (naast grab-it). BNR2 kan van meerdere servers tegelijkertijd dezelfde file (die uit een hoop losse berichten bestaat) downloaden.

en het kan gebruik maken van IPv6
pi_19472350
dat is wel een coole optie van meerdere servers same time downen.. maar ik heb nova.. dus zal het waarschijnlijk niet gebruiken..
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:32:27 #21
92993 kneukert
KNEUKERT >_<
pi_19472427
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:10 schreef Omkron het volgende:
Ik dacht dat Grab-It het gemakkelijkste programma was.. newsleecher ken ik eigenlijk niet..
Ja, dat dacht ik dus ook. Een vriend van mij adviseerde Grab-it en alhoewel het helemaal geen slecht programma is ( ik vond het gebruiksvriendelijk ), ontbreken er toch een aantal handige functies die Newsleecher wel heeft.
En die loer.... die werd dan gedraaid!!
pi_19472630
wat zijn zo'n beetje de allerbeste pay-servers die men kan aanschaffen..? even los van het kostenplaatje..
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:49:44 #23
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19472913
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:32 schreef kneukert het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik dus ook. Een vriend van mij adviseerde Grab-it en alhoewel het helemaal geen slecht programma is ( ik vond het gebruiksvriendelijk ), ontbreken er toch een aantal handige functies die Newsleecher wel heeft.
Een van die onmisbare opties is zoeken via XPAT.
In Newsleecher kan je zoeken in de nieuwsgroepen, zonder dat je de headers ophaalt. Je selecteerd gewoon de groepen waar je op geabonneerd (subscribe) bent en geeft een zoekterm. Dit is handig omdat je dan niet hoeft te zoeken in een hele lijst bestanden. Het is ook handig omdat je bij sommige betaalservers ook betaald voor het dataverkeer wat gegenereerd word door het ophalen van de headers!.

Nog een handigheidje wat niet in Grabit zit: Als je een de headers van een groep ophaalt kan je tijdens het ophalen al de headers bekijken die gevonden zijn. Bij grabit moet je wachten tot de gehele lijst opgehaald is. Als je dit gewent bent is grabit echt ruk!
Geniet!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:51:56 #24
54193 H.Y.L
Dat dacht ik...dus!
pi_19472979
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:39 schreef Omkron het volgende:
wat zijn zo'n beetje de allerbeste pay-servers die men kan aanschaffen..? even los van het kostenplaatje..
http://www.usenetserver.com
http://www.giganews.com
Zijn erg goed, maar prijzig.
Als je geen maandabo maar een downloadtegoed wil kan je voor virtualbox gaan. Ben ik tevreden over, maar is wel duur. Goedkoper alternatief: astraweb.
Geniet!
pi_19472999
hmmm.. maar ik beschik helaas over een flinke dosis conservatisme als we het over software hebben..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')