Regelmatig passeren er vragen over nieuwsgroepen de revue. Hoe werkt dat nou precies? Wat kost het? Met welk programma kan ik het beste werken? Veel mensen krijgen bij het horen van de termen nieuwsgroep, binaries of Usenet al een duizeling, maar is het allemaal wel zo lastig als we denken? Het antwoord:
NeeNieuwsgroepen zijn in eerste instantie een manier van communiceren. Binnen nieuwsgroepen kunnen discussies plaatsvinden over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Tegenwoordig word Usenet (de algemene naam voor het totale nieuwsgroep-netwerk) voornamelijk gebruikt voor het verspreiden van data. (binaries) Veel legale maar voornamelijk illegale software, films, muziek en spellen zijn via nieuwsgroepen moeiteloos te downloaden.
Het downloaden van illegale software e.d. is zoals de naam al zegt illegaal. Deze introductie tot Usenet is dus ook absoluut niet bedoeld om het downloaden van illegale software aan te moedigen.Om te kunnen zoeken in binaries-nieuwsgroepen heb je een programma nodig. Een paar voorbeelden hiervan zijn: Grabit, Newsleecher, Newspro, etc. Ik raad het programma Newsleecher aan, omdat dit alle belangrijke functies heeft en toch redelijk gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Via
deze link kan je een zeer uitgebreide handleiding vinden over Newsleecher.
Via veel internetproviders kan je toegang krijgen tot een nieuws-server. Zo hebben XS4all, Planet Internet en Demon redelijk goede servers. De adressen hiervan kan je vinden
op deze siteHelaas vind je via deze "gratis" nieuws-servers slechts het topje van de Usenet-ijsberg. De kracht van binaries zit hem namelijk in de hoeveelheid vindbare software. Deze software (of ander soort data) word in een nieuwsgroep gepost. Meestel word dit opgedeeld in een aantal rar-bestanden. De tijd dat deze posts in een nieuwsgroep blijven staan noemt men
retentie. Op de "gratis" servers van de internetproviders blijven de posts vaak maar een paar dagen (en soms zelfs korter) beschikbaar. Ook het aantal verbindingen, en de snelheid ervan, ligt bij gratis nieuws-servers vaak laag. Als je alles uit Usenet wilt halen kan je het beste een betaalde server nemen. De snelheden van betaal-server is erg verschillend, maar is in de meeste gevallen snel genoeg om je adsl- of kabelverbinding voor de volle 100% te benutten.
Als je kiest voor een betaal-server, dan heb je de keuze uit maandelijkse abonnementen en eenmalige downloadtegoeden. Bij een downloadtegoed zit geen tijdslimiet. Je kan het gebruiken wanneer je wilt. (Vergelijkbaar met beltegoed) Bij maandelijkse abonnementen word bij overschrijding van je maand-limiet vaak automatisch een volledig nieuw maand-tarief in rekening gebracht. Vooral voor beginnende gebruikers raad ik daarom aan om een downloadtegoed aan te schaffen.
Een paar aanraders van nieuws-servers die downloadtegoeden aanbieden zijn
Astraweb,
Virtualbox en
Buzzardnews. Virtualbox is een nederlandse aanbieder. Je hebt daar geen credit-card nodig. Het nadeel van Virtualbox is dat het niet echt een goedkope aanbieder is. Hier vind je een klein overzichtje van de bovengenoemde aanbieders:
Astraweb 25 GB: ¤ 8,40 (34 cent per GB)
Astraweb 65 GB: ¤ 21,00 (32 cent per GB)
Virtualbox 5 GB: ¤ 7,50 (1,50 cent per GB)
Virtualbox 25 GB: ¤ 20,00 (80 cent per GB)
Virtualbox 50 GB: ¤ 30,00 (60 cent per GB)
Buzzardnews 100 GB: ¤ 33,60 (34 cent per GB)
Buzzardnews 1000 GB: ¤ 294,00 (30 cent per GB)
Binnenkort zet ik een hele berg informatie over het gebruik van Nieuwsgroepen op
mijn website.
[ Bericht 0% gewijzigd door H.Y.L op 28-05-2004 13:41:32 ]