abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20491359
Het verloopt dus allemaal niet heel erg soepel, begrijp ik.

Waarom is je PGB ingetrokken? Het is toch duidelijk dat jij dingen zoals die studiebegeleiding nodig hebt om je studie af te kunnen maken?

Wat raar dat je mentor blijkbaar je decaan nog helemaal niet heeft ingelicht. Vreemd hoor, eerst iets beloven en vervolgens er niets meer mee doen.
Misschien kunnen ze nog niet zeggen wie jouw mentor van volgend jaar wordt, omdat ze het zelf nog niet eens weten? Niet dat het voor jou minder vervelend is...
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 9 september 2004 @ 14:24:32 #27
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_21838688
Nou, dan maar even een update. Na de zomervakantie ben ik dus begonnen in het 2de jaar. Een dag voor de lessen zouden beginnen kon de school mij eindelijk vertellen welk rooster ik had, en wie mijn nieuwe mentor zou worden. [Alleen hierover heb ik dus nachten wakker gelegen, en woede-aanvallen gehad, wat een ellende]

De school moest toen nog beginnen, en helaas helaas ('maar we kunnen er niks aan doen') kwam ik dus bij een 8-koppige groep pesters in de klas. ('tja, in alle klassen zitten wel mensen die jou pesten, dus het heeft geen zin om over te stappen'). Aldus de mentor.

Nu zijn we twee weken later, en is de nodige stress al weer opgelaaid, en is de verwarring alom. Eergisteren heeft mijn psychiater uitgesproken dat hij me het liefste per direct van die school afhaalt. Maar hij heeft nog geen concreet (onderwijs) idee.

Als ik thuiskom van school kan ik door alle prikkels 's avonds niets meer doen aan mijn huiswerk en elke verandering van lokaal of docent zorgt voor paniek en desoriëntatie. Wat moet je dan op een hogeschool waar dat aan de orde van de dag is (over het beroep van journalist maar te zwijgen )

Het ziet er dus naar uit dat ik alsnog naar een alternatief moet zoeken. Later meer.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_21848293
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:24 schreef Oxymoron het volgende:
De school moest toen nog beginnen, en helaas helaas ('maar we kunnen er niks aan doen') kwam ik dus bij een 8-koppige groep pesters in de klas. ('tja, in alle klassen zitten wel mensen die jou pesten, dus het heeft geen zin om over te stappen'). Aldus de mentor.
Ik heb niet veel zinnigs te melden vrees ik, maar dit vind ik echt belachelijk. Wat zijn dat dan voor kleuters? Je zou toch meer verwachten van aankomend journalisten. Misschien is het dat ik een universitaire opleiding doe (is hopelijk een vooroordeel), maar bij ons wordt helemaal niet gepest. Dit verdient niemand en ik snap je psychiater heel goed als hij zegt dat je daar weg moet, want dat is echt niet normaal hoor, ook zeker niet op een HBO.

Ik weet verder niet zoveel over autisme, dus ik kan je nergens mee helpen, maar ik denk dat je wat meer hulp moet zoeken bij instanties die mensen helpen die autistisch zijn bij hun opleiding/werk.
pi_21851929
quote:
Het ziet er dus naar uit dat ik alsnog naar een alternatief moet zoeken. Later meer.
Het is misschien wat rigoreus, maar het zou voor mij reden zijn om per direct te vertrekken van de onderwijsinstelling en me aan te melden bij een andere opleiding. Als er gepest wordt is het einde zoek. Ik had me flink boos gemaakt om de uitspraak van je mentor (dat iedereen jou pest), want daarmee zegt hij eigenlijk dat het je eigen schuld is. Terwijl dat zeker niet het geval is. Serieus, dit moet je niet laten gebeuren. Je gaat elke dag al met stress naar school, maar als daar ook nog extreme angsten bij komen heb je geen leven meer en dat is het allemaal niet waard.

Echt waar: zorg dat je je propedeuse haalt. Ga desnoods naar docenten toe en maak afspraken hoe je de ontbrekende vakken haalt. Bijvoorbeeld door vervangende opdrachten die je zelf alleen kan doen. Ga met die propedeuse naar een universitaire theoretische opleiding. Volgens mij zit ik er niet ver naast als ik concludeer dat een te praktijk gerichte opleiding zoals het HBO biedt niks voor je is.

Voor wat het stressprobleem betreft: ken je school en je omgeving. Dat helpt. Want de stress die je hebt wordt voor het grootste deel veroorzaakt door onzekerheid. Wel, dan probeer je die zekerheid voor jezelf gewoon te creëeren. Zoek gewoon eens een rustig tijdstip uit waarop er weinig tot geen mensen aanwezig zijn en onderzoek het schoolgebouw. Zoek alle lokalen op, ga er naar binnen, zit er een tijd, kijk om je heen naar de grootte en andere eigenschappen, loop WC's in en uit, bekijk andere ruimtes en bouw dat verder op. Dan weet je in elk geval dat je nooit plotseling in een vreemd lokaal moet gaan als er een roosterwijziging is.

Neem de studiegids. Een goede studiegids is een heel belangrijk instrument, want daar staat alle informatie in. Bekijk docentnamen en vakomschrijvingen. Zoek eventueel van de docenten die je kan krijgen een foto op het internet zodat je weet hoe ze eruit zien. Altijd handig, want bekendheid zorgt voor minder onzekerheid. Leer de structuur van vakken kennen zodat je eens kan besluiten een hoorcollege of iets dergelijks over te slaan. Bekijk je studieprogramma. Naar mate je verder vordert in je studie heb je meer keuze. Zo heb je bv keuzevakken die je kan doen als het even helemaal tegen zit. Je kan dan zelf kiezen en iets theoretisch nemen zodat je gewoon thuis met een boek op de bank dat voorbereid. Kortweg: zorg voor duidelijkheid en probeer verbanden te zien in gebeurtenissen. Veel dingen gebeuren altijd op dezelfde manier, maar kennen een net iets andere variant. Je kan jezelf trainen om om te kunnen gaan met die kleine varianten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:31:43 #30
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_21858499
Beste Neuralnet,

Jouw reactie is een van de dingen waar ik veel van kan leren, bedankt.
De dingen die je noemt zijn erg zinnig.

Ik hoop ook zo snel mogelijk mijn propedeuse te halen, en dan iets anders te gaan doen. Dat ik door mensen uit verschillende klassen gepest wordt, is waar [in dat opzicht heeft die mentor gelijk] maar aan de andere kant, weet ik ook dat het niet echt mijn schuld is.
Hoewel, dat voelt nu wel zo. Wanneer ik niet 'zo' (en dat is vrij breedt in te vullen, aangezien ik de reden van het pesten niet echt weet) zou zijn, dan zouden ze mij ook niet pesten. In de praktijk werkt het dus zo dat ik, om reacties op mijn vragen en opmerkingen te voorkomen, maar helemaal niets meer zeg en ook niets meer vraag aan de docenten. Dat ik daardoor het grootste gedeelte van de lessen niet kan volgen, dat zij maar zo.

Het schoolgebouw heb ik in de introductieweek van het eerste jaar eens verkend op een doordeweekse avond samen met een van mijn begeleiders. Ik heb altijd een plattegrond in mijn tas zitten, en manouvreer mij door het gebouw aan de hand van die kaart en andere kenmerken. Na een paar maanden in het eerste jaar was er dus iets dat een 'autistische crisis' kan veroorzaken bij mij (even een klein voorbeeld): ik oriënteerde me altijd naar een bepaalde hoorcollegezaal aan de hand van een plantenbak en een schilderij. Na een paar maanden kwam een bedrijf het schilderij vervangen voor een andere, en ik was wekenlang de weg kwijt.

Ik vind verder dat je heel goed kunt omschrijven waar het precies mis gaat, Neuralnet. Dat bekendheid voor minder onzekerheid zorgt, bijvoorbeeld. Dat is nu juist het punt. Ik weet dat ik redelijk kan functioneren wanneer er een duidelijke, niet veranderende structuur is, omdat één van de problemen die ik in de praktijk heb, een zogenoemde centrale coherentiestoornis is. De verbanden ('grote gehelen') gaan aan me voorbij en ik zie alleen de details. Wanneer er dus aan die details iets onverwachts is, gaat het dus mis. Dan blokkeer ik gewoon.

Ik ga dit weekend eens overleggen hierover en wat de mensen hier schrijven met mijn begeleiders. Groetjes van Oxy (blij dat het weekend is!)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_21859662
Hey, ik wist niet dat het zó rot ging allemaal Zal die kleuters eens ff ringeloren als ze je lastig vallen

Maar..alle gekheid op een stokje, hopelijk haal je zo snel mogelijk je P. Sterkter nog, hopelijk halen we allebei zo snel mogelijk onze P en kunnen we hem peren van die primitieve jaren-70 journalistiek opleiding.

Je kunt me trouwens altijd aanspreken/ bellen/ mailen als er iets is of als je iemand nodig hebt.

Groetjes en een fijn weekend!
pi_21860994
Je moet het jezelf niet aanrekenen dat mensen pesten. Mensen die willen pesten zoeken sowieso wel een "reden": een bril, andere type kleding, uiterlijk, accent of gewoon iemand niet mogen. Dat zijn enkel redenen waarmee ze het goedpraten, maar pesten is nooit om geen enkele reden te rechtvaardigen. Als je tijdens het college geen vraag kan stellen, probeer het dan tenminste via e-mail. Of laat je begeleider een mail sturen aan alle docenten waarvan jij college hebt met het verzoek of hij jouw vragen apart wil beantwoorden.

Als je zelf de verbanden niet kan leggen, waarom probeer je dan niet om een verband te "lenen"? Meestal heeft een (hoorcollege)zaal een bepaalde aanduiding zoals "A 1.35". Daar kan je heel wat informatie uithalen waar je meer aan hebt dan een kaart waarmee je een heel spoor moet uitstippelen. Neem bv de eerste letter. Die duidt over het algemeen een vleugel in het gebouw of een apart gebouw aan. Je zou dan kunnen onthouden: "A betekent vleugel A en dat zit altijd aan de linkerkant van het gebouw, B zit aan de rechterkant en C in het midden." Het eerste cijfer wijst meestal naar een verdieping. Dan kan je zoiets onthouden als: "Trap aan de linkerkant, lift aan de rechterkant." Zodat je eventueel kan besluiten om niet met de lift te gaan als het druk is. Het laatste getal wijst naar een nummer. Je komt op de verdieping, je kijkt om je heen en je zoekt nummers. Aan de structuur kan je zien welke kant je op moet. Als je eerst 29 en dan 30 tegenkomt, dan weet je dat 5 ruimtes verder 35 moet liggen. (Btw, het gaat hier om een voorbeeld. Jouw onderwijsinstelling heeft waarschijnlijk een andere indeling).

Zo beredeneerd kan je elke ruimte vinden. Wat je dan doet is je "als-dan" regels breder maken. Het zijn namelijk zaken die altijd opgaan. Een schilderij verdwijnt inderdaad na een tijdje, maar de algemene structuur en indeling niet.

In plaats van spoorzoeken zou je meer gebruik kunnen maken van je geheugen. Ik heb zo het idee dat je, net als een computer, kleine details direct interpreteert en dat die details een doel op zich zijn. Dat wil je niet. Je zoekt eigenlijk naar iets gemeenschappelijks. Je zou een aantal details moeten verzamelen en er even niks mee doen. Het schilderij en de plantenbak zijn twee details. Ze hebben echter iets gemeenschappelijks: een richting. Bijvoorbeeld links, rechts, tegenover of naast de uitgang. In een bepaald gebouw is bv het eerste wat ik doe als ik binnenkom door de ingang naar rechts lopen de trap op. Dan mogen ze desnoods alle schilderijen van de muur halen, maar er moet heel wat gebeuren voordat die trap verdwijnt. Kort gezegd: verzamel eerst een groot aantal details, onthoud ze en neem op basis van die verzameling een beslissing. Of vraag mensen desnoods of ze dat proces even willen voordoen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_21969327
*Kick*
Hoe ging je bespreking?
  donderdag 16 september 2004 @ 14:42:13 #34
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_21993699
Ja, laat ik ook eens wat van me laten horen .
Ik heb ondertussen een gesprek gehad met een aantal van mijn begeleiders.'"De noodklok is gaan luiden" zoals ze dat hebben gezegd.
Na het gesprek moest ik een brief gaan schrijven aan 4 docenten om afstel en/of uitstel van bepaalde opdrachten te vragen. Deze brief heb ik bij de docenten afgegeven, en gisteren hebben ze er allen positief op gereageerd. Mijn opdrachtenpakket is bijna tot de helft teruggebracht.

Vooralsnog probeer ik de komende maanden mijn Propedeuse te halen (bijna alle punten heb ik al). Ondertussen wordt er druk nagedacht over een oplossing. Wellicht dat ik part-time kan gaan werken (wel onder begeleiding van een job-coach of op een aangepaste werkplek) bij een bibliotheek of documentatiecentrum, of zelfs (kinder)boerderij . Of anders een andere opleiding kan doen bij een school of instelling waar er kennis is van autisme.

Zo staat het er nu ongeveer voor. Ik probeer na schooltijden zo min mogelijk aan school te doen, om de stress wat terug te brengen. Gelukkig ondersteunen mijn begeleiders me wel goed.
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 15:16 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb zo het idee dat je, net als een computer, kleine details direct interpreteert en dat die details een doel op zich zijn. Dat wil je niet.

Neuralnet, hier zeg je precies waar het in de kern waarschijnlijk allemaal om draait. Hoe weet je dat zo? Ik vind het knap van je dat je zo kernachtig een denkwijze kunt omschrijven. Heb je daarvoor gestudeerd?

Je tips over het samenvatten van verschillende dingen en de gemeenschappelijke factor te zoeken heb ik uitgeprint en ik zal erover nadenken. Het kost alleen wel wat tijd om een hele informatieverwerkings-gewoonte te veranderen.

Voor de rest houd ik me aanbevolen voor verdere adviezen.
Oxy.
pi_22010210
Ik heb je een mail gestuurd naar het adres in je profiel. Anders wordt het hier zo offtopic.
  maandag 20 september 2004 @ 13:07:41 #36
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_22079274
Zelf ken ik een jongen met een lichte vorm van autisme, niet van school trouwens, die werd dan niet echt "gepest", maar toch een beetje ontweken want niemand wilde dat ze zien dat ze met "die rare" omgingen.
Ikzelf was een van de weinigen die wel eens een gesprek met hem aanging, misschien omdat ik zelf ook wel een beetje een aparte was.

Maar ff ontopic: Misschien is het ook een optie om een thuisstudie te doen, maar later in het beroepsleven moet je toch sociaal omgaan met collega's enzo, dus dat is eigenlijk ook iets wat je moet leren.

Zelf ben ik ook eens van studie geswitcht, ik wist na 2 weken al dat ik niet met die opleiding door wilde gaan, maar ik was pas 2 weken bezig, dus misschien kon ik nog switchen, maar dan heb ik al een achterstand, en een hoop geregel, en dan nog de vraag welke studie moet het gaan worden, want dalijk maak ik weer een verkeerde beslissing.
Ik heb gewoon besloten om het jaar af te maken, al wist ik dat ik er niet mee doorging, ik was ook niet echt gemotiveerd ofzo.
Inmiddels heb ik gelukkig de goeie keuze gemaakt, en zit ik in het tweede jaar en doe ik stage.

Maar vertel eens over dat met dat autisme, is dat echt dusdanig erg dat het je hele leven beheerst, of ben je gewoon een beetje introvert en meer niet?
Want volgens mij zijn er weinig echte autisten die een HBO studie aankunnen met hun handicap, laat staan een universitaire.
  dinsdag 21 september 2004 @ 10:34:49 #37
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_22100293
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:07 schreef Ixnay het volgende:
.Maar vertel eens over dat met dat autisme, is dat echt dusdanig erg dat het je hele leven beheerst, of ben je gewoon een beetje introvert en meer niet?
Nou, het is dus echt wel meer/iets anders dan een beetje introvert. Kijk bijv. Koken is moeilijk door autisme (tips?) maar eens, waarin ik iets over mijn leven vertel. Autisme is echt een handicap die doordringt in het hele leven. Gelukkig kan ik door mijn intelligentie en de dingen die ik heb aangeleerd een gedeelte camoufleren, en zullen veel mensen het niet eens geloven wanneer ik vertel dat ik toch een van de meer ernstige vormen van autisme heb. Leestip: Van een andere planeet, door Dominique Dumortier of Een vreemde wereld, door Martine Delfos.
quote:
Want volgens mij zijn er weinig echte autisten die een HBO studie aankunnen met hun handicap, laat staan een universitaire.
Het woord 'echt' is wel misleidend hoor. Er zijn genoeg 'echte' autisten die een goede intelligentie hebben en daardoor een universitaire studie kunnen volgen. In het HBO zul je ze inderdaad iets minder tegenkomen, vooral om het praktische gedeelte en de communicatieve vaardigheden die je voor zulke opleidingen vaak nodig hebt. Vandaar ook dit topic hé! Omdat het mij dus ook niet goed afgaat.

Groetjes Oxy.
pi_22102737
Ik denk dat mensen in de war raken door de benaming "autisme". Eigenlijk wordt er verwezen naar een heel spectrum aan stoornissen waarbij mensen bij "autisme" altijd denken aan de meest extreme vorm. Jarenlang werd het spectrum in hokjes beschreven in boeken en publicaties. Bij "autisme" denken veel mensen aan iemand die niet alleen in zichzelf gekeerd is, maar ook vrijwel niet kan communiceren en een IQ heeft van 80 of lager. Bij HFA denkt men globaal aan behoud van intelligentie en bij Asperger gaat men ook nog uit dat de taalfunctie vrijwel in tact is. Hoewel veel wetenschappers discussieren over of je een dergelijk onderscheid kan maken vind ik hem nog steeds toepasselijk aangezien het de mate aangeeft waarin iemand de stoornis heeft.

Overigens heb je met universiteiten tegenwoordig het probleem dat het weer schoolser wordt. Sinds de invoering van de bachelor-master structuur hebben zelfs de theoretische opleidingen verplichte werkgroepen, practica, labsessies en bijeenkomsten. Jammer. Dat beperkt vrijheden en mogelijkheden, maar het is zeker heel erg voor mensen die op het theoretische gericht zijn door een handicap of stoornis.
  maandag 24 januari 2005 @ 23:12:31 #39
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_24732559
Even een update en een verzoek om een slotje.
Sinds de kerstvakantie ga ik niet meer naar school. Het werd me allemaal te veel en ik kreeg steeds meer last van driftbuien en een afkeer van school. Ermee te stoppen was een hele opluchting. Ze hebben me wel mijn propedeuse gegeven. Maar eigenlijk ben ik daar niet zo blij mee omdat het niet via de officiele manier is gegaan omdat ik veel opdrachten niet volgens de regels heb gedaan.

Over een tijdje ga ik in dagbehandeling bij een centrum voor autisme en nu zoeken mijn begeleiders naar passende dagbesteding. Nu ben ik een beetje aan het bijkomen en ook andere vaardigheden aan het leren.
pi_24737821
quote:
Op maandag 24 januari 2005 23:12 schreef Oxymoron het volgende:
Even een update en een verzoek om een slotje.
Sinds de kerstvakantie ga ik niet meer naar school. Het werd me allemaal te veel en ik kreeg steeds meer last van driftbuien en een afkeer van school. Ermee te stoppen was een hele opluchting. Ze hebben me wel mijn propedeuse gegeven. Maar eigenlijk ben ik daar niet zo blij mee omdat het niet via de officiele manier is gegaan omdat ik veel opdrachten niet volgens de regels heb gedaan.

Over een tijdje ga ik in dagbehandeling bij een centrum voor autisme en nu zoeken mijn begeleiders naar passende dagbesteding. Nu ben ik een beetje aan het bijkomen en ook andere vaardigheden aan het leren.
Jammer. Succes verder.
pi_24767230
Spijtig om te horen dat het toch niet gelukt is om verder te gaan. Hopelijk vind je een oplossing waarin je meer rust vindt. Maak je over die propedeuse maar geen zorgen: veel studenten werken niet volgens de regels en zij doen dat moedwillig. Jij hebt er hard voor moeten werken. Veel succes en laat nog eens horen hoe het gaat.
pi_39622947
Oxymoron, ik ben erg benieuwd hoe het nu met jou gaat. Ben je weer op het HBO begonnen of volg je een Universitaire opleiding?

Ik zit op dit moment in een vergelijkbare situatie. Heb waarschijnlijk mijn HBO-P in een jaar gehaald. (wacht nog op een uitslag) De theorie ging ok.. eigenlijk niet veel problemen. Maar het groepswerk was ontzettend vermoeiend. (tot aan lichamelijke klachten toe)
Ik ga dus stoppen met het HBO en ben niet van plan om nog terug te keren naar voltijd. Ik kan nu twee dingen doen.... of HBO deeltijd (maar ik heb geen baan) of Universitair. Ik heb iig de school/decaan/etc achter mij die vind dat ik naar de uni moet gaan.. maar zelf ben ik er nog niet over uit. Ben daarom benieuwd of jij die stap hebt genomen en wat je ervaringen zijn....

Ik ga nog met studieadviseurs praten, maar een ervaring van een student zelf is veel interessanter!
pi_57362271
Hi allemaal,

Ik een MBO diploma elektrotechniek niveau 4.
Ik werk als cad tekenaar in mijn dagelijks levens.
Maar ik vindt dit niet zo'n leuke en ook niet spannend opleiding.
Ik ben van plan met een mbo administrateur nivo 4 in 1 of 2 jaar afronden of meteen beginnen met Hbo opleiding bedrijfseconomie . Dit vind ik leuker en wou dit altijd doen, maar wist niet dat ik administratie moest studeren dus een soort van foutje. Ik hou hee veel van cijfers, maar gewoon niet de goeie studie gekozen.
Maar tijdens mijn studie elektrotechniek ging het heel erg goed. Maar toch bevalt het niet zo erg.

Ik hoor graag jullie reacties en meningen.
okok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')