Beste Neuralnet,
Jouw reactie is een van de dingen waar ik veel van kan leren, bedankt.
![]()
De dingen die je noemt zijn erg zinnig.
Ik hoop ook zo snel mogelijk mijn propedeuse te halen, en dan iets anders te gaan doen. Dat ik door mensen uit verschillende klassen gepest wordt, is waar [in dat opzicht heeft die mentor gelijk] maar aan de andere kant, weet ik ook dat het niet echt mijn schuld is.
Hoewel, dat voelt nu wel zo. Wanneer ik niet 'zo' (en dat is vrij breedt in te vullen, aangezien ik de reden van het pesten niet echt weet) zou zijn, dan zouden ze mij ook niet pesten. In de praktijk werkt het dus zo dat ik, om reacties op mijn vragen en opmerkingen te voorkomen, maar helemaal niets meer zeg en ook niets meer vraag aan de docenten. Dat ik daardoor het grootste gedeelte van de lessen niet kan volgen, dat zij maar zo.
Het schoolgebouw heb ik in de introductieweek van het eerste jaar eens verkend op een doordeweekse avond samen met een van mijn begeleiders. Ik heb altijd een plattegrond in mijn tas zitten, en manouvreer mij door het gebouw aan de hand van die kaart en andere kenmerken. Na een paar maanden in het eerste jaar was er dus iets dat een 'autistische crisis' kan veroorzaken bij mij (even een klein voorbeeld): ik oriënteerde me altijd naar een bepaalde hoorcollegezaal aan de hand van een plantenbak en een schilderij. Na een paar maanden kwam een bedrijf het schilderij vervangen voor een andere, en ik was wekenlang de weg kwijt.
Ik vind verder dat je heel goed kunt omschrijven waar het precies mis gaat, Neuralnet. Dat bekendheid voor minder onzekerheid zorgt, bijvoorbeeld. Dat is nu juist het punt. Ik weet dat ik redelijk kan functioneren wanneer er een duidelijke, niet veranderende structuur is, omdat één van de problemen die ik in de praktijk heb, een zogenoemde centrale coherentiestoornis is. De verbanden ('grote gehelen') gaan aan me voorbij en ik zie alleen de details. Wanneer er dus aan die details iets onverwachts is, gaat het dus mis. Dan blokkeer ik gewoon.
Ik ga dit weekend eens overleggen hierover en wat de mensen hier schrijven met mijn begeleiders. Groetjes van Oxy (blij dat het weekend is!)