abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19450185
Ze zeggen dikwijls dat bijziende mensen gemiddeld intelligenter zijn. Zou dat kloppen? Het is mij in ieder geval al opgevallen dat je in "lage" milieus veel minder mensen met een bril ziet dan in hogere. Ik heb op die rotschool waar ik al eerder over gesproken heb de richting Verkoop en Kantoor gevolgd. Dat was over het algemeen nog de meest "intelligente" richting op die school. Daar zag je ook nog behoorlijk veel leerlingen met een bril. In de andere richtingen echter zag je bijna geen brillen. Zou het dan toch waar zijn? Of is het gewoon omdat ze in "lage" milieus minder geneigd zijn een oogprobleem te corrigeren? Of dragen ze misschien vaker contactlenzen??

Weet iemand het antwoord hierop?
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:42:56 #2
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_19450230
Misschien zie jij dat gewoon alleen maar.
Het is mij iig. nooit opgevallen.

Misschien is status in lagere milieus anders belangrijker en geeft brildragen minder status waardoor de stap om te zetten groter wordt.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:44:18 #3
59200 thefella
Rock 'n roll
pi_19450267
Erm ik denk dat het aan het feit ligt dat mensen met brillen vaak vroeger niet zo populair waren.. en daardoor meer gepest werden en minder vrienden hadden. Daardoor hadden ze meer tijd voor huiswerk en andere zaken zoals boeken lezen.
of
Mensen die intelligenter zijn doen oko vaak veel meer informatie op via boeken/internet etc..
Natuurlijk vreet dit nog wel wat van je ogen omdat je de hele tijd heel erg geconcentreerd aan het lezen bent. Hierdoor gaan je ogen achteruit.
of
Mensen die intelligenter zijn willen ook intelligenter lijken en kopen daarvoor een bril.
of
Mensen die intelligenter zijn, besteden meer tijd aan hun studie --> hebben hier door minder inkomsten van bijbanen.. Kopen daardoor geen lenzen maar een bril.
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:46:39 #4
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_19450330
veel lezen veroorzaakt hoornvliesschade
pi_19450555
Is je wel eens opgevallen dat er ontzettend veel mensen zijn met contactlenzen? Echt nog geen fractie van de bijzinende of verziende mensen draagt een bril.
Trouwens, met mijn sterkte wil ik echt niet met een bril gezien worden, ook al ben ik dan hoogopgeleid
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:57:26 #6
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_19450662
Als je niet kunt lezen heb je ook geen leesbril nodig

(foei wat een foute opmerking)
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:04:27 #7
27636 bigwig
No pain, no gain
pi_19450858
Wat is er mis met een bril????
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:05:10 #8
76520 Basje_B
360 tailgrap
pi_19450877
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 16:57 schreef MetalMessiah het volgende:
Als je niet kunt lezen heb je ook geen leesbril nodig

(foei wat een foute opmerking)

switch is the same as left-hand writing, only if you mess up, you won't get a new sheet of paper but a paramedic."
pi_19450909
hoe slimmer hoe minder besteding aan het uiterlijk vaak. Mensen die veel geven om hun uiterlijk dragen vaak contactlenzen.

en domme mensen willen niet 'studie' lijken dus willen ze geen bril
  Moderator donderdag 27 mei 2004 @ 17:12:12 #10
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_19451050
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 16:42 schreef Ype het volgende:
Misschien zie jij dat gewoon alleen maar.
Het is mij iig. nooit opgevallen.

Misschien is status in lagere milieus anders belangrijker en geeft brildragen minder status waardoor de stap om te zetten groter wordt.
IDD...
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:14:55 #11
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_19451126
omdat die paupers een keuze moeten maken tussen of eten kopen of een bril
.
pi_19451146
quote:
veel lezen veroorzaakt hoornvliesschade
Tss, wat een domme opmerking

Ik heb als opticiën nog nóóit gehoord van schade aan de ogen door veel lezen, kijken naar een computerscherm of videospelletjes spelen. Bij 99% van de bril/lenzen dragers is de afwijking aangeboren, of ontstaat door ouderdom.

En ik verkoop over het algemeen net zoveel brillen aan "lage milieu" personen dan aan studiebolletjes.
quote:
Mensen met genoeg geld zijn sneller geneigd een zeer kleine afwijking aan de ogen (kleine cilinder, afwijking van max. 0,50 + of -) te corrigeren, misschien dat je daarom meer studentjes met een bril ziet. Die zijn nu eenmaal voor een groot deel afkomstig van welgestelde ouders.
quote:
omdat die paupers een keuze moeten maken tussen of eten kopen of een bril
Zowel de bijstand als het GAK vergoedt de aanschaf van een nieuwe bril, en veel ziekenfondsen doen dat overigens ook. Meestal eens in de twee jaar.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_19451162
Dit is mij nog nooit opgevallen
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_19451167
Mensen uit lage milieus willen geen bril dragen, want dat is niet 'cool'. Daarnaast heb je het op de sociale werkplaats en in de bouw natuurlijk niet nodig, de koffie kun je zonder ook wel drinken
  FOK!fotograaf donderdag 27 mei 2004 @ 17:20:43 #15
18921 freud
Who's John Galt?
pi_19451277
In lager sociale milieus heeft men doorgaans niet een baan waaarbij men veel moet lezen (met handjes werken zeg maar). Daarom is een bril minder nodig misschien overdag waar jij ze ziet. Thuis hebben ze dan misschien wel een bril liggen. Ik denk dat het weinig met elkaar te maken heeft in ieder geval.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_19451293
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:20 schreef freud het volgende:
In lager sociale milieus heeft men doorgaans niet een baan waaarbij men veel moet lezen (met handjes werken zeg maar). Daarom is een bril minder nodig misschien overdag waar jij ze ziet. Thuis hebben ze dan misschien wel een bril liggen. Ik denk dat het weinig met elkaar te maken heeft in ieder geval.
Zou een verklaring kunnen zijn natuurlijk....
pi_19451362
Ik denk dat mensen van 'het lagere milieu's' ook eerder lenzen dragen omdat ze een bril niet mooi vinden.. Zelfde idee een beetje met hun auto, een geheel eigen denkwijze..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_19451471
nerds
pi_19451629
Ik met mijn intelligentie zou geen probleem hebben een bril te dragen. Maar ik heb goede ogen (als enige in de familie ).

Mijn minder intelligente broertje draagt juist alleen maar een bril, dat vindt 'ie makkelijker. Kan hij 's ochtends 5 minuten later opstaan .

Mijn iets intelligenter-dan-ik zusje doet niet eens de voordeur open als ze nog geen lenzen in heeft. Mijn zusje is echter Chinees en is nogal bijziend, dus het heeft misschien ook wat met de grootte van haar neus en het gewicht van de bril te maken .

We komen natuurlijk wel alledrie uit hetzelfde sociale 'milieu' .

Oh, en ik ben de nerd in de familie, maar ik ben inmiddels al zo oud dat ik me niet meer druk maak over een bril. Wel over mijn haar en gezichtsbeharing, maar ja, ik ben nog vrijgezel .

Edit:

Ik denk dat de conclusie zal zijn dat in lagere of hogere milieus het aantal mensen met slechte ogen niet echt zal verschillen. Maar wel dat mensen uit lagere milieus vaak ijdeler zijn en dus lenzen dragen. Mensen uit hogere milieus zijn overigens wat meer statusgericht, dus zullen ze misschien ook meer hun bril gebruiken als statussymbool?

Mijn broertje heeft een titanium bril van een paar honderd euro. Daar zit meer dan een vleugje ijdelheid aan .
pi_19451749
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:20 schreef freud het volgende:
In lager sociale milieus heeft men doorgaans niet een baan waaarbij men veel moet lezen (met handjes werken zeg maar). Daarom is een bril minder nodig misschien overdag waar jij ze ziet.
Ik denk dat het belangrijker is dat je goede ogen hebt als je aan een machine werkt dan wanneer je een boek leest. Als je iets niet goed ziet, dan zal er bij het boek weinig aan de hand zijn, terwijl het bij een draaiende machine vaak toch wat gevaarlijker is als je iets niet goed ziet...
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:45:25 #21
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_19451801
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 16:44 schreef thefella het volgende:

Mensen die intelligenter zijn, besteden meer tijd aan hun studie --> hebben hier door minder inkomsten van bijbanen.. Kopen daardoor geen lenzen maar een bril.
bril is heel wat duurder als lenzen. mijn lenzen kosten toen der tijd geloof ik 520 gulden. mijn bril kostte half jaar geleden 260 euro voor ut montuur + 100 euro per glas maar die betaald verzekering. lenzen betaalde verzekering 80% ofzo.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  donderdag 27 mei 2004 @ 17:59:49 #22
84309 pooier
bling bling
pi_19452078
Klopt....

copyright 2006
pi_19452178
Die eerste foto is wel een intelligente....
pi_19452179
Vrij simpele verklaring voor...
Laatst nog bij een brillewinkel geweest ?
Een beetje bril is best prijzig.
Ik heb 3 brillen gekocht bij de Pearl.
1 gewone bril op sterkte
Zonnebril op sterkte
En een Nightview...
De advertenties doen het leuk 2 montuur gratis enzo..maar dan vergeten ze even de glazen erbij te vertellen.
Nu was de gewone bril dan wel een diesel maar das ook niet meer speciaal tegenwoordig..
Ik mocht even ruim 500 eurotjes neertellen...
En sinds de ziekefondsbril niet meer bestaat..................................
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  donderdag 27 mei 2004 @ 19:09:46 #25
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_19453512
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 18:04 schreef helldeskr het volgende:

Nu was de gewone bril dan wel een diesel maar das ook niet meer speciaal tegenwoordig..
Ik mocht even ruim 500 eurotjes neertellen...
dat valt nog wel meej dan qua prijzen. tenminste uit je verhaal lijkt mij 500 euro voor 3 brillen. de mijne was zogezegd 460 voor eentje maarja was wel incl glazen (die betaalt de verzekering)
pi_19455473
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:06 schreef MotionMan0 het volgende:
hoe slimmer hoe minder besteding aan het uiterlijk vaak. Mensen die veel geven om hun uiterlijk dragen vaak contactlenzen.

Contactlenzen worden om véél meer redenen gedragen dan alleen maar omdat ze niet zichtbaar zijn. Ze hebben nog talloze andere voordelen boven een bril: het gezichtsveld is véél ruimer, er is geen beeldvervorming meer, bij erg zware bijziendheid kunnen ze het enige middel zijn om goed te kunnen zien daar sterk negatieve glazen het beeld kleiner maken, ze zijn veel veiliger bij allerlei toestanden, je hebt geen last meer van beslagen glazen, enz., enz.,
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_19455593
En toch vind ik een bril leuker!
pi_19456833
ik heb een bril
kgebruik m alleen als t nodig is, in de klas als ik iets op t bord niet kan lezen ofzo, of af en toe in t verkeer...
maar verder heb ik m nooit op.
hijs trouwens van titaan, tis wel een groot merkbaar verschil vind ik...
kep ook brillen gepast van "gewoon"metaal, en dat voelt toch een stukje zwaarder...
ik zit bij de weg op een cathegoraal gymnasium , en je ziet ook wel vaak mensen die alleen een bril gebruiken als ze m nodig hebben(waarvan ik dus ook).
mensen uit "lagere"milieus hechten denk ik minder waarde aan goed zien, een kind uit een welgestelde familie zal denk ik eerder een bril nemen dan een "sjonnie"
pi_19456900
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 18:04 schreef helldeskr het volgende:

Waar heeft Balkenende dat ding dan in 's hemelsnaam vandaan?!
pi_19457252
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 17:16 schreef carfreak het volgende:
Mensen uit lage milieus willen geen bril dragen, want dat is niet 'cool'. Daarnaast heb je het op de sociale werkplaats en in de bouw natuurlijk niet nodig, de koffie kun je zonder ook wel drinken
Hier wordt iets meer gedaan dan koffiedrinken en ja, het is een sociale werkplaats.
Out of my mind, back in five minutes
  donderdag 27 mei 2004 @ 21:33:32 #31
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_19457451
ik moet eigelijk de hele dag een bril op (denk ik) Maar ik vind het verdomde kut zitten
En contaktlezen is geen optie. Ik krijg die gods koleren dingen niet in m,n ogen. Ik heb ooit 1 gewedlige armani bril opgehad. Jammer dat het dan wel weer meteen 800 gulden koste. Titanium is best duur
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  donderdag 27 mei 2004 @ 21:41:48 #32
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_19457694
elke bril is tegenwoordig duur.
  donderdag 27 mei 2004 @ 21:46:51 #33
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_19457842
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 21:41 schreef B_BOY het volgende:
elke bril is tegenwoordig duur.
Ik had het alleen over het montuur
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_19458198
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 19:09 schreef B_BOY het volgende:

[..]

dat valt nog wel meej dan qua prijzen. tenminste uit je verhaal lijkt mij 500 euro voor 3 brillen. de mijne was zogezegd 460 voor eentje maarja was wel incl glazen (die betaalt de verzekering)
Pfft ..
Ik vinnut een hoop poen
pi_19458235
[quote]Op donderdag 27 mei 2004 21:11 schreef the_Napster het volgende:

ik zit bij de weg op een cathegoraal gymnasium , en je ziet ook wel vaak mensen die alleen een bril gebruiken als ze m nodig hebben(waarvan ik dus ook).

/quote]

Op het risico van flamebait ..maare wat is een cathegoraal gymnasium ?
  donderdag 27 mei 2004 @ 22:34:30 #36
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_19459054
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 22:01 schreef helldeskr het volgende:

[..]

Pfft ..
Ik vinnut een hoop poen
het is ook meer als genoeg. het is dan ook wel een merk-bril. het kan dus een goedkoper als je wilt. maar ik denk niet daar er veel brilmonturen zijn die stevig zijn en onder de 100 euro zitten, als je het wilt weten mijn bril was van D&G en tis niet om op te scheppen want iedereen lacht me uit omdat het een kak-merk is. en ik totaal niet zo ben. maar daardoor kost het montuur duurder. een montuurtje van diesel ligt geloof ik rond de 160 euro.
  donderdag 27 mei 2004 @ 22:37:16 #37
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_19459134
Omdat brildrages altijd gepest worden, daardoor geen vrienden hebben en zich daardoor volledig kunnen concentreren op hun huiswerk
  donderdag 27 mei 2004 @ 22:38:48 #38
37508 dunc
Serve Extra Cold
pi_19459163
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 16:44 schreef thefella het volgende:
Mensen die intelligenter zijn willen ook intelligenter lijken en kopen daarvoor een bril.
Ga jij eens HEEL snel geen domme argumenten verzinnen?
Het leek zo'n goed idee...
pi_19459204
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 22:38 schreef dunc het volgende:

[..]

Ga jij eens HEEL snel geen domme argumenten verzinnen?
Achja, volgens zijn theorie zou het dan géén brildrager zijn
  donderdag 27 mei 2004 @ 23:09:48 #40
93574 yF
Yvonneke
pi_19459966
Ik denk dat mensen in "lagere" milieus minder snel naar een opticien stappen, het zo wel goed vinden. Als je ziet wat een bril tegenwoordig ook kost kan ik ze niet eens zo hard ongelijk geven
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 01:07:19 #41
42381 CvB
handles your hunger better
pi_19462928
Ik vind mijn bril wel cool staan en bij me passen, heb ooit lenzen geprobeerd, maar ik kreeg ze niet in Nu vind ik het niet meer zo erg.

Als er een verschil is, dan denk ik dat het is omdat mensen uit lagere milieus liever lenzen dragen, omdat ze brillen maar 'nerdy' vinden staan. Stel je voor, je kan toch niet bij je scootermaatjes aankomen met een bril op?!?!
Vind ik
pi_19463076
Ten eerste vind ik dat je niet zomaar kunt stellen dat er in lagere milieus minder brillen gedragen worden, puur op basis van waarneming van je eigen omgeving. Het is een gevoel van de TS, geen feit.
Als het wel zo is, dan kan het samenhangen met het feit dat er in de lagere sociale milieus minder aandacht is voor gezondheid en welbevinden dan in de middenklasse en hogere sociale milieus. In lagere sociale klassen wordt namelijk meer gerookt en is een groter percentage mensen met overgewicht (dit is overigens wel een feit, wetenschappelijk aangetoond ).

Greetz,
Weather
pi_19464186
mh ik denk dat dat ook wel samenhangt met uw hobby's...

als je voetbalt ofzo met bril... kan nogal pijnlijk worden, er zijn zoveel sporten die bijna onmogelijk worden zonder je zorgen te moeten maken om je bril...

en ivm de scooter... n bril en n helm is gn ideale combinatie, al zeg ik het zelf
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:03:37 #44
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_19466910
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 21:33 schreef ook_gek het volgende:
ik moet eigelijk de hele dag een bril op (denk ik) Maar ik vind het verdomde kut zitten
En contaktlezen is geen optie. Ik krijg die gods koleren dingen niet in m,n ogen. Ik heb ooit 1 gewedlige armani bril opgehad. Jammer dat het dan wel weer meteen 800 gulden koste. Titanium is best duur
Heb ik ook ja. Ik zou eigenlijk ook wel de hele dag een bril kunnen dragen, maar ik trek het gewoon niet om steeds met dat ding op m'n hoofd te lopen. Ik gebruik 'm vooral tijdens autorijden en tv kijken.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:15:37 #45
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_19467214
Misschien een hele simpele reden, maar misschien is een bril inderdaad gewoon te duur voor mensen uit een 'lager' milieu. Hun financiële status is vaak minder dus lopen ze vaak gewoon zonder bril rond terwijl ze niet zo goed zien.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:39:28 #46
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_19467920
Tis heel simpel:
Laag sociaal figuur koopt leesbril
Laag sociaal figuur kan met leesbril nog steeds niet lezen
Laag sociaal figuur is teleurgesteld in bril, gooit em op de grond en gaat erop staan stampen
*insert matig grapje hier*
Laag sociaal figuur heeft geen bril meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')