bron:
http://www.demorgen.be/vandaag/http://mor.presscollectio(...)527-Krant001006.htmlRob Verreycken, de naaste medewerker van Philip Dewinter, heeft gisteren onder de ogen van zijn drie kinderen midden op straat zijn vrouw afgeranseld. Die hield aan de kloppartij een gebroken neus, geschaafde handen en twee blauwe ogen over. Ze legde een verklaring af aan de politie. Verreycken is gemeenteraadslid in Antwerpen en staat zesde op de Antwerpse Vlaams Blok-lijst voor de komende verkiezingen. Hij leidt de juridische dienst van de partij en verdedigde de Blok-vzw’s die onlangs veroordeeld werden voor het overtreden van de racismewet.
De feiten gebeurden gisterenochtend in de Ossenblokstraat in Borgerhout. “We hadden een discussie over de kinderen”, zegt Verreyckens vrouw Martina Hellebaut. “We wonen apart en ik had mijn kinderen al vijf dagen niet gezien. Ik wilde ze nog eens zien voor ze naar school vertrokken.” Het gesprek ontaardde in een ruzie en Hellebaut kreeg twee vuistslagen in haar gezicht. “Ik ging tegen de grond. Hij trok me met mijn haren over de stoep en bonkte met mijn hoofd tegen de grond.
‘Ik maak u kapot’, schreeuwde hij. Mijn kinderen zaten in de auto en hebben alles gezien”, zegt Hellebaut. Uiteindelijk raakte ze op eigen kracht in het Erasmusziekenhuis in Deurne, waar agenten haar verklaring noteerden.
Het is niet de eerste keer dat Verreycken zijn echtgenote afranselt.
Eind vorig jaar diende zij al eens klacht in wegens fysiek geweld. “Nadien heb ik niets meer over die klacht vernomen.” Rob Verreycken (33) heeft een kwalijke reputatie. Zijn Antwerpse NSV-kompanen bedachten hem in zijn studententijd met de bijnaam ‘Rob Klop’. In 1991 sloeg hij PvdA-voorman Kris Merckx het ziekenhuis in, vier jaar later werd hij daarvoor veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel. Drie jaar geleden moest hij opnieuw voor de correctionele rechtbank in Antwerpen verschijnen. Hij zou een politiefotograaf hebben afgeranseld, twee allochtone buurttoezichters racistisch hebben beledigd en een van zijn huursters hebben geslagen omdat ze haar huur niet op tijd had betaald. Verreycken werd vrijgesproken bij gebrek aan bewijzen.
Martina Hellebaut zegt dat Verreycken sinds de dood van zijn zus bijzonder prikkelbaar is geworden.
De 29-jarige Ragna Verreycken overleed twee weken geleden.
Ze was lid van de Antwerpse politie en al een tijdje depressief. “Ik had ruzie met haar”, zegt Hellebaut. “Haar ouders geven mij de schuld van Ragna’s dood. Rob gaat mee in die bizarre redenering en daarom zegde hij het co-ouderschap op dat wij voor onze kinderen hadden afgesproken.” Het is al de derde keer in korte tijd dat een mandataris van het Vlaams Blok in opspraak komt.
Twee weken geleden werd Marc Nullens, gemeenteraadslid in Dilsen-Stokkem, gearresteerd op verdenking van drugssmokkel. Vorige week werd Wim Felix aangehouden, een 24-jarig gemeenteraadslid in Sint-Gillis-Waas. Na een caféruzie schoot hij de broer van de uitbater dood en verwondde hij drie anderen. De twee Blokkers werden uit de partij gezet.
Zelfs na herhaald aandringen weigerden Rob Verreycken en het Vlaams Blok gisteren elk commentaar.