Hier nogmaals het artikel, over de alcohol in GTST. En Barbara mag trouwens wel eens naar een AA-bijeenkomst.
![]()
quote:
Het gebruik van alcohol speelt een opvallende rol in de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden. Dat blijkt uit een onderzoek van de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie).
Voor het onderzoek zijn 40 afleveringen bekeken, uitgezonden in maart en april 2004. De hoeveelheden gedronken alcohol per acteur, de drinksituaties, het tijdstip van consumptie en de soorten drank zijn geanalyseerd. Daarnaast is nagegaan hoe het zit met de zichtbaarheid van alcohol op de sets.
Enkele uitkomsten.
Per aflevering wordt gemiddeld 4,4 alcoholische eenheden geconsumeerd worden, wat neerkomt op elke 5 minuten een drankje.
Er zijn dikwijls flessen drank en andere referenties (zoals reclame-uitingen) in beeld.
In 3 van de 6 woonhuizen van de acteurs en op 3 van de 5 getoonde werkplekken is alcoholhoudende drank duidelijk zichtbaar aanwezig.
In 44% van alle drinksituaties wordt alcohol gedronken voor de gezelligheid of als vorm van ontspanning. In 25% wordt alcohol gedronken om problemen ‘weg te drinken’.
De vrouwen in GTST nemen 45% en de mannen 55% van de alcoholconsumptie voor hun rekening. In werkelijkheid drinken mannen ongeveer 2x zoveel als vrouwen.
Barbara Alberts drinkt alle 40 afleveringen alcohol en neemt 17% van de totale consumptie voor haar rekening.
Van de 20 acteurs die meespelen dronken er 2 geen alcohol, 1 op de 10. In werkelijkheid drinkt in Nederland bijna 1 op de 5.
Wijn is het meest populair (58%), gevolgd door sterke drank (22%) en bier (15%). In werkelijkheid is de verhouding bier (75%) , wijn (18,6 %) en sterke drank (4,7%).
STAP concludeert: Het onderzoek van de Universiteit van Twente levert aanwijzingen op voor de conclusie dat alcohol in GTST opvallend vaker aanwezig is dan in het normale dagelijkse leven. Ook bestaat de indruk dat er in de soap vaker dan in werkelijkheid wordt gedronken als reactie op problemen. Het gevolg is dat de kijker, wat de rol van alcohol betreft, een van de samenleving afwijkend en overtrokken beeld krijgt voorgeschoteld. Het is daarom niet uitgesloten dat het kijken naar GTST onverantwoord gebruik van alcohol, ook bij jonge kijkers, stimuleert.
Bron: Medialog