Ik ookquote:Op woensdag 26 mei 2004 10:37 schreef BobRooney het volgende:
ik dacht dat je Amsterdam bedoelde...
Zal wel meevallen hoor. Het verhaal over Lilith komt volgens mij uit de Talmoed, een bundeling van verhalen die zeker belangrijk zijn in het jodendom en in de rabbijnse traditie, maar (wat soms jammer is) geen rol van betekenis speelt in het christendom.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat compleet christelijk FOK over je heen gaat vallen Lotte...
Tenslotte is dit een regelrechte aanval op hun waarheid.![]()
Hmm... die snap ik niet, leg uit ;-)quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:37 schreef BobRooney het volgende:
ik dacht dat je Amsterdam bedoelde...
Adam ...afkorting van Amsterdam ..quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:15 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Hmm... die snap ik niet, leg uit ;-)
Nah, geen aanval hoor...quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Whaaha... ja, dat is wel iets anders ja ;-)quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:16 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Adam ...afkorting van Amsterdam ..
ietsie ...quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:22 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Whaaha... ja, dat is wel iets anders ja ;-)
Jep, inderdaad... niet echt een aanval op de bijbelquote:Op woensdag 26 mei 2004 11:20 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Nah, geen aanval hoor...
Ik noem het zelf al een sprookje, geloof er zelf niet echt in...
Maar heel erg tegenspreken doet het niet op de bijbel. De bijbel spreekt over dat Eva voortkwam uit Adam... maar zegt niets over een eventuele vrouw die met hem werd geschapen. Als je ergens niet over verteld.. hoeft het niet per definitie niet waar te zijn.
Ten tweede spreekt de bijbel over een slang. Een slang is listig en heeft een scherpe tong. Daarnaast moest de slang duiden op iets wat God de rug had toegekeerd.
In het verhaal van Lillith heeft zij Eva verleidt, een demonisch figuur.... hetgeen Lillith ook was geworden in Adams ogen toen zij de tuin verliet... en wilde dieren tegemoet ging met haar tanden.
Lillith ziet dan Adam rondlopen met zijn opgespoten barbiepop en zoekt wraak ;-)
Misschien had Lillith wel wat meer taalgevoel dan Eva.quote:Op woensdag 26 mei 2004 09:56 schreef -Lotte- het volgende:
Lillith werdt uit de tuin gezet...
-x-
Loth
Niet erkende evangelie van Maria Magdalena?quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:24 schreef Scion-a-la-reine het volgende:
Zouden er meer zulke add-ons zijn?
natuurlijk zijn die er....het nieuwe testament bestond oorspronkelijk ook uit een stuk meer evangelieën dan 4quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:24 schreef Scion-a-la-reine het volgende:
Zouden er meer zulke add-ons zijn?
Check your facts please.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:38 schreef Abbadon het volgende:
[..]
natuurlijk zijn die er....het nieuwe testament bestond oorspronkelijk ook uit een stuk meer evangelieën dan 4
ok, het staat er misschien wat kort door de bocht...quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:49 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Check your facts please.
ehm nee. Eva is geschapen uit de rib van Adam.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:10 schreef Skinkie het volgende:
Maar dat zou betekenen dat Eva een dochter is van Adam?
Incest in de bijbel?
ja maar denk daar is over na...quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef Spideyman het volgende:
ehm nee. Eva is geschapen uit de rib van Adam.
lol...quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:10 schreef Skinkie het volgende:
Incest in de bijbel?
sowieso wat vaag: Adam en Eva hebben 2 kinderen, nl. Kain en Abel...waarvan de één de ander nog vermoord ook...en een tijdje later zijn er ineens allerlei volkerenquote:Op woensdag 26 mei 2004 14:39 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
lol...
en denk eens na over wie er na Adam en Eva waren voor de rest van de mensheid?
Waren dat geen broers en zussen?
Dat is wel een interessante gedachte; de manier op hoe wij hedentendage klonen is enigzins gelijk. Men haalt enkele stamcellen uit een menselijk lichaam en reproduceert daar een nieuwe mens van. Klonen zijn ivm met hun stamcellenverstrekker een soort van een-eiige tweelingbroer/zus.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:27 schreef Skinkie het volgende:
[..]
ja maar denk daar is over na...
god kloonde? of god gaf geboorte aan een kind waarvan een deel van adam in zat
Er staan veel duidelijkere incest verhalen in de bijbel hoor.....waar gewoon letterlijk gezegd wordt dat als een vader geen vrouwen kan vinden in de buurt (erg eenzame streek) dat je als dochters dan de plicht hebt om je vader te naaien. De strekking van het verhaal was dus ook dat "de ene dochter de ene avond de vader moest plezieren" en de andere dochter "de andere avond".quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:10 schreef Skinkie het volgende:
Incest in de bijbel?
Damn zeg, je kunt de bijbel wel 20x doorlezen en dan nog lees je over zulke verhalen heen! In welk bijbelboek wordt dit verteld?quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:56 schreef majic het volgende:
[..]
Er staan veel duidelijkere incest verhalen in de bijbel hoor.....waar gewoon letterlijk gezegd wordt dat als een vader geen vrouwen kan vinden in de buurt (erg eenzame streek) dat je als dochters dan de plicht hebt om je vader te naaien. De strekking van het verhaal was dus ook dat "de ene dochter de ene avond de vader moest plezieren" en de andere dochter "de andere avond".
Tsja. Lekker boek, zo staan er nog duizenden zeer zieke zaken in, maar daar wordt grof over heen gelezen, of beter nog, gewoon ontkennen dat het er in staat![]()
Kregen ook dochters... en nog een zoon...quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:50 schreef Abbadon het volgende:
[..]
sowieso wat vaag: Adam en Eva hebben 2 kinderen, nl. Kain en Abel...waarvan de één de ander nog vermoord ook...en een tijdje later zijn er ineens allerlei volkeren
idd...ik heb het even nagezocht...maar dat schiet nog steeds niet erg op lijkt mequote:Op woensdag 26 mei 2004 15:09 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Kregen ook dochters... en nog een zoon...
Wat waren de twee basisprincipe's van voortplanting in de lessen op jouw lagere school? ;-)quote:Op woensdag 26 mei 2004 15:22 schreef Abbadon het volgende:
[..]
idd...ik heb het even nagezocht...maar dat schiet nog steeds niet erg op lijkt me![]()
iets met ooievaars toch?quote:Op woensdag 26 mei 2004 15:23 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Wat waren de twee basisprincipe's van voortplanting in de lessen op jouw lagere school? ;-)
nicaeense (of hoe je dat ook spelt) conventie...ongeveer 300 A.D. , onder Keizer Constantijnquote:Op woensdag 26 mei 2004 15:22 schreef Mwanatabu het volgende:
Er was toch ooit een conventie van christelijke leiders een jaar of honderd na de dood van Jezus waarin werd besloten welke geschriften en evangeliën wel als deel van de Bijbel werden erkend en welke niet? Wie weet data en namen?
Lijkt me heel interessant om te zien wat er overbodig werd geacht omdat het niet in het straatje van de heersende klasse paste (zoals het bestaan van een onafhankelijke vrouwspersoon als Lilith).
Ha, bedankt. Eens kijken of ik een beerput kan vindenquote:Op woensdag 26 mei 2004 15:26 schreef Abbadon het volgende:
nicaeense (of hoe je dat ook spelt) conventie...ongeveer 300 A.D. , onder Keizer Constantijn
De schrijver heeft niet echt goed gelezen...quote:De man was dus Adam, maar de vrouw was niet Eva, want ons alles oermoeder zag pas later het levenslicht, toen de scheppingsweek al hoog en breed achter de rug was; zij werd niet afzonderlijk geschapen, maar kwam voort uit de rib van Adam. Deze was daar toen zeer over te spreken, want in Genesis 2:23 verklaart hij: ‘Dit is eindelijk van mijn gebeente en vlees van mijn vlees’. Eindelijk! Ook hieruit blijkt dat Eva zijn tweede vrouw was. Lilith was dus de eerste, zo is achterhaald.
Kloptquote:Op woensdag 26 mei 2004 16:27 schreef japis het volgende:
[..]
De schrijver heeft niet echt goed gelezen...
Eva wordt net als Adam op de 6de dag geschapen en niet na de scheppingsweek. In hoofdstuk 2 kun je dit duidelijk lezen. God rust op de 7de dag (die is nog steeds aan de gang) en er wordt terug geblikt op de schepping van Adam en Mannin. Mannin wordt pas Eva genoemd na de zondeval.
Lilith en vampierenquote:Op woensdag 26 mei 2004 16:16 schreef -Lotte- het volgende:
Weinig response op het onderdeel dat sommige mensen deze Lillith ook zien als ontstaan van de vampieren.
Zijn er nog vampiertjes onder ons? ;-)
Tsja iedere Christen trekt natuurlijk z'm eigen teksten uit de bijbel, maar nergens staat 'dat er wordt teruggeblikt' op de schepping. Nergens in Genesis 1 wordt gerefereerd aan Eva of Adam. De Talmoed geeft hier een andere verklaring op door te stellen dat de eerste vrouw Lilith heette. (gelukkig ben ik atheist).quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:27 schreef japis het volgende:
[..]
De schrijver heeft niet echt goed gelezen...
Eva wordt net als Adam op de 6de dag geschapen en niet na de scheppingsweek. In hoofdstuk 2 kun je dit duidelijk lezen. God rust op de 7de dag (die is nog steeds aan de gang) en er wordt terug geblikt op de schepping van Adam en Mannin. Mannin wordt pas Eva genoemd na de zondeval.
En over die succubus en incubus... daar kan je nog hele leuke oproeprituelen vinden... maar laten we dat hier maar niet gaan doen ;-)quote:Op woensdag 26 mei 2004 20:55 schreef patrick_star het volgende:
ik ken een andere versie; de oneenigheid tussen adam en lillith was dat adam niet wilde dat lillith zijdelings met adam de liefde zou bedrijven... dat vanwege het idee van gelijkwaardigheid. Omdat lillith weigerde en hierdoor geen kind op de wereld geboren kon worden werd lillith verbannen.
lillith kwam toen Satan (!?) tegen waarmee ze de liefde bedreef; hieruit kwamen de incubussen (mannelijke verleidingsdemonen) en succubussen (vrouwelijke verleidingsdemonen)
De identiteit Satan is omstreden omdat satan eigenlijk de "beul" van God was (boek job).. maar het idee lijk mij wel leuk![]()
Wat ik wel jammer vind aan dit topic dat de bronnen niet goed naworden gelopen op deze reactie na. Uit welke tijd komt de Talmoed en staat die bundeling lost van het echte boek Genesis?quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:11 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Zal wel meevallen hoor. Het verhaal over Lilith komt volgens mij uit de Talmoed, een bundeling van verhalen die zeker belangrijk zijn in het jodendom en in de rabbijnse traditie, maar (wat soms jammer is) geen rol van betekenis speelt in het christendom.
Misschien omdat de bronnen ook meer proberen de hiaten te vullen van eerder geschreven teksten. In de talmoed wilden ze zover ik weet overal een verklaring voor bieden... dit was waarschijnlijk de oplossing voor het niet gelijk scheppen van man en vrouw.quote:Op woensdag 26 mei 2004 22:09 schreef Djaser het volgende:
[..]
Wat ik wel jammer vind aan dit topic dat de bronnen niet goed naworden gelopen op deze reactie na. Uit welke tijd komt de Talmoed en staat die bundeling lost van het echte boek Genesis?
Helaas is een bevestigd vermoeden nog niets om op te staan :-(quote:Op woensdag 26 mei 2004 22:25 schreef Djaser het volgende:
Kijk dat bevestigd mijn vermoeden al dat het een later toevoeging op het echte scheppingsverhaal is en er dus niet bij hoort.
enkel orthodoxe christenen (en Joden) hebben het er moeilijk mee, deze leggen de bijbel letterlijk uit als een historisch verhaal, daarnaast is er ook de Gnostische visie, die meer waarde legt op de psychologische en filosofische betekenis van de woorden, deze visie heeft minder moeite om ook de interpretatie mee te wegen die plaatsgevonden heeft dor de eeuwenlange mondelinge overlevering en vertalingen van deze overlevering en hecht meer waarde aan de persoonlijke betekenis van deze verhalen, inclusief bijgeplaatste legendes.quote:Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Leuke uitleg.. en dat is inderdaad de bijbelse kant. Alleen heeft het weinig nut om een niet-bijbels verhaal dat gebaseerd is op omliggende opvattingen/geschriften die de hiaten in de bijbel opvullen of trachten hier een logische verklaring voor te vinden, te gebruiken hiervoor.quote:Op woensdag 26 mei 2004 23:26 schreef STORMSEEKER het volgende:
verhaal...
Hee, het is juist hartstikke leuke en interessante informatie allemaal. Dan zou je bij het meeste nieuws al kunnen stoppen met andere gegevens en linken erbij te halen, nee hoor, ga zo door! Ik heb wel een bepaalde mening tot nu toe over Lilith of beeld whatever, maar ik sta open voor nieuwe informatie, interessant gewoon. Zelfs het vampierenverhaal is gewoon een cool gegeven.quote:Op woensdag 26 mei 2004 22:09 schreef Djaser het volgende:
Wat ik wel jammer vind aan dit topic dat de bronnen niet goed naworden gelopen op deze reactie na. Uit welke tijd komt de Talmoed en staat die bundeling lost van het echte boek Genesis?
Uiteraard, maar het bestaan van een 2e vrouw zou wel zo fundamenteel belangrijk zijn dat het bijzonder onredelijk zou zijn dit weg te laten. De bijbel is verder zeer compleet, dus als dit weggelaten zou zijn, zou alles nogal vaag worden...quote:Op woensdag 26 mei 2004 23:36 schreef -Lotte- het volgende:
De bijbel opzich is denk ik wel vrij duidelijk... alleen er kan niet ALLES in staan wat er gebeurd is.
Dat het bijzonder onredelijk zou zijn, daar ben ik het mee eens. Of het daardoor niet gebeurd is, is daardoor alleen niet bewezen. Misschien is het wel express niet opgetekend omdat het een wat meer negatieve klank op de schepping zou geven... en tja.. als je wilt dat men geloofd ik een onfeilbare God, dan moeten er niet teveel punten staan in de bijbel waarover je zou kunnen gaan discuseren. Ook of de bijbel compleet is, is een lastig onderdeel. Misschien is het compleet genoeg om de boodschap over te brengen zoals deze bedoeld is.... of er misschien sommige delen tekst in zouden ontbreken ( die misschien weinig extra waarden zouden hebben voor 99% van de mensheid ) dat zou ik niet durven te zeggen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 23:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het bestaan van een 2e vrouw zou wel zo fundamenteel belangrijk zijn dat het bijzonder onredelijk zou zijn dit weg te laten. De bijbel is verder zeer compleet, dus als dit weggelaten zou zijn, zou alles nogal vaag worden...
Mensen zijn uiteraard altijd al zeer creatief geweest met het verzinnen/veranderen van verhalen en geschiedenis. Dus dit is naar alle waarschijnlijkheid geen uitzondering.
Inderdaad! Helemaal mee eensquote:'onderzoek alles maar onderhoudt het goede'
Onwaar verklaarde evangelie van Barbarossa (dat onder moslims populair is).quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:34 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Niet erkende evangelie van Maria Magdalena?
je had inderdaad dus wat? 2 mannen en 2 vrouwen? Een vader en zijn kinderen... niet?quote:Op woensdag 26 mei 2004 15:22 schreef Abbadon het volgende:
[..]
idd...ik heb het even nagezocht...maar dat schiet nog steeds niet erg op lijkt me![]()
In de statenvertaling wordt Lilith vertaald naar "nachtspook"quote:Op woensdag 26 mei 2004 11:00 schreef Skinkie het volgende:
ik ook...
maar waar komen deze verhalen vandaan staat het nog ergens echt 'op papier'?
quote:Op woensdag 26 mei 2004 22:47 schreef sjun het volgende:
[afbeelding]
Lilith (v Laylah=Nacht)/ Rosh ha-Shatan (=Hoofd van Satan) de Hebreeuwse versie van Medusa, verwekker van erotische dromen die bij Salomo verscheen als de zich voor haar benen schamende koningin van Sheba. (...)Lilith, volgens een overlevering de eerste vrouw van Adam wilde niet onderop liggen tijdens de gemeenschap omdat zij zich gelijkwaardig aan hem vond.(...)
Weet je toevallig de tekstplaats waar dat staat?quote:Op donderdag 27 mei 2004 16:04 schreef Mr.Zed het volgende:
[..]
In de statenvertaling wordt Lilith vertaald naar "nachtspook"
behalve de schrijvers van de bijbel !quote:Op woensdag 26 mei 2004 23:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mensen zijn uiteraard altijd al zeer creatief geweest met het verzinnen/veranderen van verhalen en geschiedenis.
bron?quote:volgens mij was die slang overigens de sumerische godheid Enlil die zich op kleitabletten ouder dan de bijbelteksten bezighield met het scheppen van een mens en deze de macht tot voortplanting geeft
kijk eens op http://www.bibleorigins.netquote:Op donderdag 27 mei 2004 18:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
bron?
en StormSeeker ? ben je bekeerd ?quote:Op donderdag 27 mei 2004 19:24 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
kijk eens op http://www.bibleorigins.net
en als je toch bezig bent, kijk voor de grap ook even op http://www.talkorigins.org en neem dan gelijk ook even http://www.talkdesign.org mee
Spannend he ;-)quote:Op vrijdag 28 mei 2004 19:21 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
en StormSeeker ? ben je bekeerd ?of niet de moeite genomen om te kijken ?
ouder verhaal dan het bijbelverhaal over de boom van kennis van goed en kwaad !quote:When Adapa got to Heaven, he was presented food and drink, which would have conferred immortality (as the gods consume earthly food, the food they offered him, had to have been earthly in origin too). He refused the food and drink, having been forewarned by the god he served on earth, Enki, that he would surely die if he consumed them. Anu laughed to hear that Adapa wouldn't eat or drink, so he sent him back to the earth from which he came, and thus mankind lost its chance at immortality.
Before offering Adapa the food, Anu, the supreme god, made an interesting statement, after quizzing Adapa to learn how he was able to break the south wind's wing and prevent sea breezes reaching Lower Mesopotamia, he learned indisbelief, that Enki had revealed certain knowledge to Adapa, knowledge that was restricted to the gods, and not to be possessed by Mankind. It was upon this realization that Adapa possessed secret knowledge restricted to the gods, that he thereupon decided to offer him immortality by having him consume the drink and food which could confer it (If he's got a god's
wisdom, why not make him a god ?).
Ik denk dat hij hier of hier heengaat. Verder heeft hij nog wat andere uitwijk.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 19:35 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Spannend he ;-)
Wat zal die doen.....
Ik ga ook wel even wat lezen, al heb ik weinig tijd door afstuderen.....
Het komt van Sumerische kleitabletten. Historisch gezien zijn de sumeriers de eerst bekende beschaving. Sumerie besloeg ook delen van Mesopotamie. Het stroomgebied van Eufraat en Tigris.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 21:01 schreef STORMSEEKER het volgende:
In welke zin ''ouder''? Is hetgeen dat gevonden is (dat die tekst bevat) zo oud bevonden dan?
Of is alleen de inhoud schijnbaar ouder. Ik kan ook een verhaal schrijven en zeggen dat het ouder is, maar dat zegt uiteraard weinig.
Troy speelt in de Griekse tijd, die later gedateerd is dan de Sumerische periode.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 21:06 schreef -Lotte- het volgende:
Wat mij trouwens sowieso opvalt... is dat je toch door de hele geschiedenis personen ziet praten over Goden. Gisteren nog de film Troy gezien ( mijn God, hoe verkracht je een verhaal ).. en in die tijd speelden de goden ook een hele grote rol. Of die sumerische personen nou de eersten zijn geweest... of datgene wat er in de bijbel staan, het blijft gewoon merkwaardig vind ik.
Geloof jij zelf in het bestaan van deze goden... of denk je meer dat het een leuk sprookje is?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 21:10 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Troy speelt in de Griekse tijd, die later gedateerd is dan de Sumerische periode.
Goden hebben altijd een grote rol gespeeld of verlichte personen zoals de Boeddha. Ook in Europa hadden we vroeger Thor, Wodan, Freya...you name it
Klopt..quote:Op vrijdag 28 mei 2004 21:11 schreef Monidique het volgende:
Nou, culturen zullen altijd elkaar beïnvloeden, het is daarom niet onlogisch dat veel culturen dus eenzelfde soort verhalen hebben.
Een leuk sprookje m.i. Mensen zoeken verklaringen. Anderen bieden deze verklaringen en je kunt ze geloven of als leuk of minder leuk verhaal beschouwen.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 21:12 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Geloof jij zelf in het bestaan van deze goden... of denk je meer dat het een leuk sprookje is?
Erg typisch hoor, er staan toevallig wat waarheden in de bijbel, en dat is dan gelijk maar bewijs dat alles wat in de bijbel staat letterlijk genomen moet worden. En alle kritiek wordt ook gelijk vals verklaard. Makkelijk hoor.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 20:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is nogal een aantal onderwerpen die je aansnijdt. Evolutie en archeologie.
Een link posten is makkelijk, wat er staat verdedigen is al een stuk moeilijker.
Uiteraard ben ik tot op zekere hoogte bekend met de tegenwerpingen, hoewel er dus steeds weer nieuwe verzonnen worden. Al vaak is geprobeerd om via archeologie de bijbel te ontkrachten.
Voorbeeldje:
//
16 Volgens het boek Daniël bijvoorbeeld was de laatste heerser in Babylon voordat dit rijk door de Perzen werd veroverd, een zoon genaamd Belsazar (Daniël 5:1-30). Aangezien er buiten de bijbel geen melding gemaakt scheen te worden van Belsazar, werd de beschuldiging geuit dat de bijbel onjuist was en dat deze man nooit had bestaan. Maar tijdens de negentiende eeuw werden er in enkele ruïnes in Zuid-Irak verscheidene kleine spijkerschriftcylinders gevonden. Daarop bleek onder meer een gebed voor de gezondheid van de oudste zoon van Nabonidus, de koning van Babylon, te staan. De naam van deze zoon? Belsazar.
17 Er was dus een Belsazar! Maar was hij koning toen Babylon viel? De meeste nadien gevonden documenten duidden hem aan als de zoon van de koning, de kroonprins. Maar een spijkerschriftdocument beschreven als het ?Nabonidusgedicht? wierp meer licht op Belsazars ware positie. Daarin stond: ?Hij [Nabonidus] gaf het leger in handen van de erfzoon, zijn eerstgeborene, de troepen van alom stelde hij onder diens bevel. Hij legde de macht uit zijn handen en gaf die ander de koningsheerschappij.?8 Het koningschap werd dus aan Belsazar toevertrouwd. Dat maakte hem beslist in alle opzichten een koning! Deze relatie tussen Belsazar en zijn vader, Nabonidus, verklaart waarom Belsazar tijdens het bewuste laatste feestmaal in Babylon aanbood Daniël tot de derde heerser in het koninkrijk te maken (Daniël 5:16). Aangezien Nabonidus de eerste heerser was, was Belsazar zelf slechts de tweede heerser van Babylon.//
Als je een gerichte stelling hebt, wil ik er best op ingaan, ik heb inderdaad gekeken naar de sites,
maar ik heb niet echt heel veel zin alles wat er staat te lezen, te vertalen en te beschouwen/ontkrachten. Het is altijd goed om kritisch te zijn, maar er zijn heel veel mensen die koste wat het kost (zelfs door te liegen/verdoezelen) proberen de bijbelse waarheid te ontkrachten. Ik zeg niet dat archeologen liegen (JUIST niet), maar ook zij kunnen dingen over het hoofd zien, verkeerd interpreteren of inderdaad liegen.
//edit vreselijke typo
Hij heeft toch absoluut wel een punt dat een groot deel in de bijbel gewoon historisch is, en dat begint waarschijnlijk bij Abraham al voor een deel. Ik wijs nog even op de Koningen en Kronieken boeken die verslag doen over de koningen van Israël. Zover ik weet worden die nergens anders genoemt, maar het is wel erg onlogisch aan te nemen dat die niet bestaan hebben.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 04:19 schreef Sisko het volgende:
[..]
Erg typisch hoor, er staan toevallig wat waarheden in de bijbel, en dat is dan gelijk maar bewijs dat alles wat in de bijbel staat letterlijk genomen moet worden. En alle kritiek wordt ook gelijk vals verklaard. Makkelijk hoor.
Dat de bijbel een aantal historische feiten aanhaalt zegt in ieder geval niets over de goddelijke waarde van de bijbel.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 09:20 schreef Djaser het volgende:
[..]
Hij heeft toch absoluut wel een punt dat een groot deel in de bijbel gewoon historisch is, en dat begint waarschijnlijk bij Abraham al voor een deel. Ik wijs nog even op de Koningen en Kronieken boeken die verslag doen over de koningen van Israël. Zover ik weet worden die nergens anders genoemt, maar het is wel erg onlogisch aan te nemen dat die niet bestaan hebben.
nog een stukje Sumerische literatuur van http://members.bellatlantic.net/~vze33gpz/sumer-faq.html#A1.6quote:...a serpent who could not be charmed
made its nest in the roots of the tree,
The Anzu bird set his young in the branches of the tree,
And the dark maid Lilith built her home in the trunk.
best interessant artikel... staan veel links in... ik ga er even wat meer in lezen...quote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:22 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
nog een stukje Sumerische literatuur van http://members.bellatlantic.net/~vze33gpz/sumer-faq.html#A1.6
maar ik ben ook de beroerdste niet en zie dat later in de tekst wordt gesproken over een foutieve vertaling van een naam en dat het zeer waarschijnlijk niet om een Lilith gaatquote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:22 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
nog een stukje Sumerische literatuur van http://members.bellatlantic.net/~vze33gpz/sumer-faq.html#A1.6
dat komt me bekend voor uit het verhaal van de toren van babelquote:De Sumerische epiek “Enmerkar en de Heer van Aratta” toont het meeste gelijkenis met het Genesisverhaal. Er wordt gesproken van een gouden tijdperk waarin ‘’de mens geen vijand had,’’ en ‘’het hele universum, alle mensen zich gezamenlijk in dezelfde taal richtten tot Enlil.’’ Echter,
Enki…de leider van de goden
legde een andere taal in hun mond
bracht hierin verwarring,
in de taal van de mens die (tot op dat moment) er slechts één enkele was geweest.
quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef Spideyman het volgende:
[..]
ehm nee. Eva is geschapen uit de rib van Adam.
valse religiequote:Op zaterdag 29 mei 2004 17:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
Babylon (als beginpunt van valse religie) wordt in de bijbel gebruikt als een symbool voor alle valse religie op aarde (genaamd Babylon de Grote).
Ik weet niet of er religies zijn die tot een werkelijke godheid leiden. Ik denk wel dat de joodse godsdienst en het OT van het christendom gebaseerd zijn op en/of beinvloed door de sumerische/babylonische/griekse en andere regio gebonden religies.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 17:57 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het was alleen de bedoeling het verhaal over Babylon even duidelijk neer te zetten. Wat uiteindelijk de ''ware'' religie is zal blijken als God ingrijpt. Iedereen zegt natuurlijk dat hij het ware geloof heeft. Het is aan God om dat te bepalen (toch kunnen we veel opmaken uit de bijbel over of we goed bezig zijn of niet). Maar geloof je dan niet in de term valse religie? Denk jij dat alle moordende en tot haat aanzettende religies tot God zullen leiden? Ik denk van niet. Het heet ook niet voor niets de ''smalle'' weg.
Maar inderdaad, dit was het moment waarop men in andere talen ging spreken.
In het Huis van Mijn Vader zijn vele [religieuze] woningen.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Laat ik de vraag anders stellen. Denk jij dat alle geloven de ''ware'' kunnen zijn? Maw, zijn alle religies uiteindelijk aanvaardbaar voor God?
voor een rechtvaardige God wel jaquote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Laat ik de vraag anders stellen. Denk jij dat alle geloven de ''ware'' kunnen zijn? Maw, zijn alle religies uiteindelijk aanvaardbaar voor God?
dat ligt er aan wat voor God dat is. Helaas kunnen we daar niets over zeggen. We kunnen niet eens weten of hij/zij/het bestaat. Je kunt slechts geloven, maar ja...in welk geloof hequote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het gaat denk ik niet alleen om het punt dat hij de mensen in meerdere talen laat spreken, maar ook waarom hij dat doet.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 17:52 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
valse religieen die van jou de enige ware natuurlijk
het gaat om het punt dat de God de mensen met andere talen laat spreken terwijl eerder iedereen in dezelfde taal sprak.
Zou ik ook zeggen als ik atheist wasquote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:44 schreef Abbadon het volgende:
[..]
voor een rechtvaardige God wel ja![]()
sterker: voor een rechtvaardige God is ook atheïsme aanvaardbaar...
zo makkelijk gaat dat wel....dat heet religiequote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:26 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik atheist was
Ik denk alleen dat God hierover een uitspraak kan doen... en niet alle mensen met ieder hun eigen zienswijze. In dat geval zou het wel erg makkelijk zijn.. wij bepalen wat God zegt.. en houden ons daaraan. GIng het maar zo makkelijk in het leven...
Nee, daar gaat het niet om. Dat wordt erbij verteld in de bijbel, maar de basis van het verhaal lijkt bij de Sumeriers te liggen.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:23 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het gaat denk ik niet alleen om het punt dat hij de mensen in meerdere talen laat spreken, maar ook waarom hij dat doet.
Gedeeltelijk mee eens...quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:28 schreef Abbadon het volgende:
[..]
zo makkelijk gaat dat wel....dat heet religie
klopt...voor veel religie's lijkt het stellen van vragen gelijk te zijn aan godslastering...een makkelijke manier om je niet te hoeven verdedigen...quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:38 schreef -Lotte- het volgende:
Gedeeltelijk mee eens...
Er zijn vele interpretaties over bijvoorbeeld de bijbel. Alleen als de religies een beetje serieus over willen komen, doen ze ook moeite om bepaalde vragen over hun zienswijze te weerleggen aan de hand van die bijbel. Kom je er dan achter dat je zienswijze niet blijkt te kloppen, dan kan ik het geen religie meer noemen, dan noem ik het schijnheiligheid.
Helaas lijkt 95% zich hieraan schuldig te maken..
Lilith zegt niets meer. Of er moet weer iemand zijn die haar in een verhaal op neemt.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:54 schreef Sater het volgende:
Tja, wat zou Lilith van dit alles zeggen?
Lilith beidt haar tijd totdat de domheid van Adam's zonen hethoogtepunt heeft bereikt.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:59 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Lilith zegt niets meer. Of er moet weer iemand zijn die haar in een verhaal op neemt.
Zat ze ook niet in Cheers en Frasier ?
Dat is inderdaad verkeerd. Dus vraag me zoveel je wilt!quote:klopt...voor veel religie's lijkt het stellen van vragen gelijk te zijn aan godslastering...een makkelijke manier om je niet te hoeven verdedigen...
Het zou alleen oneerlijk zijn als iets dat wel een stabiel en overtuigend fundament is voor religie, teniet zou worden gedaan doordat andere personen het naar eigen inbreng gaan interpreteren. Ik heb het idee dat heel veel mensen dat op dit moment doen.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:47 schreef Abbadon het volgende:
persoonlijk vind ik het feit dat er zoveel interpretaties van hetzelfde boek zijn al op z'n minst de suggestie wekken dat dat boek niet echt een stabiel en overtuigend fundament is voor een religie...
De hel was al eerder bedacht om gelovigen in toom te houden. De biechtstoel was de grootste psychologische uitvinding. Vergiffenis aan een onbekende is makkelijker dan aan de benadeelde.quote:Op zondag 30 mei 2004 02:56 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het zou alleen oneerlijk zijn als iets dat wel een stabiel en overtuigend fundament is voor religie, teniet zou worden gedaan doordat andere personen het naar eigen inbreng gaan interpreteren. Ik heb het idee dat heel veel mensen dat op dit moment doen.
Ze willen wel geloven, maar de inhoud van de bijbel is zo confronterend voor het gedrag, dat men probeert een 'acceptabele' tussenvorm te vinden. Lopen de kerken leeg? Dan gaan we dreigen met een hel. Bestaat er iets als verlossing van de zonden als wij om berouw vragen, dan steel ik van mijn buurman, sleur ik zijn vrouw het bed in en roep ik daarna hard sorry in de biechtstoel.
Zo kan ik ook alles naar mijn hand draaien...
Q.E.D.quote:Op zondag 30 mei 2004 02:56 schreef -Lotte- het volgende:
Het zou alleen oneerlijk zijn als iets dat wel een stabiel en overtuigend fundament is voor religie, teniet zou worden gedaan doordat andere personen het naar eigen inbreng gaan interpreteren. Ik heb het idee dat heel veel mensen dat op dit moment doen.
Ze willen wel geloven, maar de inhoud van de bijbel is zo confronterend voor het gedrag, dat men probeert een 'acceptabele' tussenvorm te vinden. Lopen de kerken leeg? Dan gaan we dreigen met een hel. Bestaat er iets als verlossing van de zonden als wij om berouw vragen, dan steel ik van mijn buurman, sleur ik zijn vrouw het bed in en roep ik daarna hard sorry in de biechtstoel.
Dan denk ik altijd aan het nummer van Genesis waarin hij zegt 'do what I say but don't do as I do'.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:10 schreef Abbadon het volgende:
[..]
Q.E.D.
tja, religie bestaat nog altijd bij de gratie van de mensen die haar belijden...en helaas zijn mensen van nature egocentrisch, kortzichtig en manipulatief...
de meeste religies verdienen betere beoefenaars....
I'll get you everything you wantedquote:Op zondag 30 mei 2004 11:14 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Dan denk ik altijd aan het nummer van Genesis waarin hij zegt 'do what I say but don't do as I do'.
Misschien biedt een levend geloof de oplossing voor zelfgenezend vermogen zoals een lichaam dat leeft ook de mogelijkheid heeft tot genezing van wonden. dan zijn er geen afgeleide constructies, geen extra zelfbenoemde middelaars en geen uitgebreide verhandelingen nodig om een mens een blijvend oog voor anderen en daarmee een relativerende kijk op zaken bij te brengen. Zo'n levend geloof houdt mensen zelf aansprakelijk voor de eigen daden en heeft geen moeite met kritische bevraging van het eigen handelen. Het zet mensen aan tot opbouw van hun leefomgeving door actieve deelname aan het sociale leven.quote:Op zondag 30 mei 2004 02:56 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
zodra meerdere mensen een zelfde geloof beoefenen ontstaan er dogma's en een kerkelijke structuur....de enige mogelijkheid voor een 'levend' geloof, is een geloof dat persoonlijk is, individueel....maar als iedereen z'n eigen vorm aan zijn geloof geeft, is er dan nog wel sprake van één geloof?quote:Op zondag 30 mei 2004 11:32 schreef Bela het volgende:
Misschien biedt een levend geloof de oplossing voor zelfgenezend vermogen zoals een lichaam dat leeft ook de mogelijkheid heeft tot genezing van wonden. dan zijn er geen afgeleide constructies, geen extra zelfbenoemde middelaars en geen uitgebreide verhandelingen nodig om een mens een blijvend oog voor anderen en daarmee een relativerende kijk op zaken bij te brengen. Zo'n levend geloof houdt mensen zelf aansprakelijk voor de eigen daden en heeft geen moeite met kritische bevraging van het eigen handelen. Het zet mensen aan tot opbouw van hun leefomgeving door actieve deelname aan het sociale leven.
Dor wetticisme kweekt inflexibele lettervreters die dan wel de letter maar nooit de geest achter die letter zullen bevatten. Zij trekken erop uit de letter te verspreiden terwijl zji nauwelijks verstaan wat zij lazen. Wie geen leven heeft kan het niet uitdelen. Aan de vruchten herken je de boom.
Vraag het haar eens..quote:Op zondag 30 mei 2004 12:33 schreef Sater het volgende:
Lilith gelooft het wel?
Lilith laat weten: " Bij verlaten van het Paradijs drukte ik Eva op het hart: Proef de vrucht van de Boom der Kennis. Vermeerder uw weten en ontdek dat Schepper en Paradijs een illusie zijn.quote:Op zondag 30 mei 2004 12:38 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Vraag het haar eens..
Klinkt beetje als The Matrix... you can take the blue pill, or the red pill...quote:Op zondag 30 mei 2004 12:46 schreef Sater het volgende:
[..]
Lilith laat weten: " Bij verlaten van het Paradijs drukte ik Eva op het hart: Proef de vrucht van de Boom der Kennis. Vermeerder uw weten en ontdek dat Schepper en Paradijs een illusie zijn.![]()
Er zat toch heus één vrucht aan de boom.quote:Op zondag 30 mei 2004 16:52 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Klinkt beetje als The Matrix... you can take the blue pill, or the red pill...
Maar er waren twee bomen... een boom des levens en een boom der kennis van goed en kwaad.quote:Op zondag 30 mei 2004 18:26 schreef Sater het volgende:
[..]
Er zat toch heus één vrucht aan de boom.![]()
Ik nodig mezelf maar even uit in deze discussiequote:Op zondag 30 mei 2004 11:52 schreef Abbadon het volgende:
[..]
zodra meerdere mensen een zelfde geloof beoefenen ontstaan er dogma's en een kerkelijke structuur....de enige mogelijkheid voor een 'levend' geloof, is een geloof dat persoonlijk is, individueel....maar als iedereen z'n eigen vorm aan zijn geloof geeft, is er dan nog wel sprake van één geloof?
Die snap ik nog niet helemaal... waarom vrees je dat deze vertaling te weinig levende kennis biedt?quote:Op zondag 30 mei 2004 21:18 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik nodig mezelf maar even uit in deze discussie
Je het persoonlijke vormgeven aan een geloof een relatie kunnen noemen. Een opwandelen met een entiteit doorheen het leven gelijk ene Henoch uit de overlevering werd toegeschreven. Mogelijk gemaakt voor in wie de graankorrel van dat leven geplant wordt en die deze graankorrel de ruimte tot groei en daarmee persoonlijke hervorming geeft. Ik vrees echter dat de nieuwe wereldvertaling hiertoe naar mijn idee te weinig levende kennis biedt.
Ik volg het helaas ook geheel niet. Ik vraag me ook af wat je bedoelt.quote:Op zondag 30 mei 2004 21:18 schreef sjun het volgende:
[..]
Lilith had de boom der kennis van goed en kwaad op het oog. Door van de vrucht van deze boom te eten emancipeerde Eva.quote:Op zondag 30 mei 2004 19:49 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Maar er waren twee bomen... een boom des levens en een boom der kennis van goed en kwaad.
(Genesis 2:8-9) 8 Voorts plantte Jehovah God een tuin in Eden, tegen het oosten, en daar plaatste hij de mens die hij gevormd had. 9 Zo liet Jehovah God uit de aardbodem allerlei geboomte ontspruiten, begeerlijk voor het gezicht en goed tot voedsel, en ook de boom des levens in het midden van de tuin en de boom der kennis van goed en kwaad.
(Genesis 3:16-19)quote:Op maandag 31 mei 2004 14:19 schreef Sater het volgende:
[..]
Lilith had de boom der kennis van goed en kwaad op het oog. Door van de vrucht van deze boom te eten emancipeerde Eva.![]()
Uiteraard sprak Lilith profetische woorden.quote:Op maandag 31 mei 2004 14:42 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
(Genesis 3:16-19)
16 Tot de vrouw zei hij: „Ik zal de smart van uw zwangerschap zeer doen toenemen; met barensweeën zult gij kinderen voortbrengen, en uw sterke begeerte zal naar uw man uitgaan, en hij zal over u heersen.”
17 En tot Adam zei hij: „Omdat gij naar de stem van uw vrouw hebt geluisterd en van de boom zijt gaan eten waaromtrent ik u geboden had: ’Gij moogt daarvan niet eten’, is de aardbodem om uwentwil vervloekt. Met smart zult gij de opbrengst ervan eten al de dagen van uw leven. 18 En doornen en distels zal hij u voortbrengen, en gij moet de plantengroei van het veld eten. 19 In het zweet van uw aangezicht zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werdt gij genomen. Want stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.”
Emancipatie kan een onderdeel van de vloek zijn, maar het kan ook zo zijn dat 'hij zal over u heersen' juist betekend dat 2 gelijke delen van 'het één vlees worden' in het huwelijk ongelijk getrokken werden, waardoor vrouwen meer benadeeld zullen worden. De man zal daarentegen harder moeten werken om enigzins geluk te vinden en uiteindelijk zal zowel man als vrouw sterven.
Als dit ooit weer rechtgetrokken wordt, zal alles denk ik een stuk eerlijker eraan toe gaan. Ik hoop dat vrouwen dan weer een wat meer gelijke partner worden.
Misschien kan je je mening iets beter verwoorden dan in 1 a 2 zinnen een stelling te droppen. Dat zou er wel eens voor kunnen zorgen dat we hier een discussie voeren in plaats van een ping-pong-dialoogquote:Op maandag 31 mei 2004 15:35 schreef Sater het volgende:
[..]
Uiteraard sprak Lilith profetische woorden.![]()
Lilith weet dat vrouwen en mannen uiteindelijk gelijkwaardig zullen zijn. Ondanks religieus/masculiene tegenstand rukken feministen op. Bovendien gewaagt het Paradijsverhaal van de Vrouwe [Maagd Maria] de de kop van de Slang zal verpletteren.quote:Op maandag 31 mei 2004 15:44 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Misschien kan je je mening iets beter verwoorden dan in 1 a 2 zinnen een stelling te droppen. Dat zou er wel eens voor kunnen zorgen dat we hier een discussie voeren in plaats van een ping-pong-dialoog
Deze door jou bedachte waarheid wordt niet onderschreven door het boek dat je aanhaalt. Iin de betreffende profetie werd het zaad van deze vrouw geduid. Daar kwam dan degene in beeld die verwacht mocht worden, het kind dat was gegeven, de zoon die werd geboren... de Leo van Judaquote:Op maandag 31 mei 2004 15:53 schreef Sater het volgende:
[..]
Lilith weet dat vrouwen en mannen uiteindelijk gelijkwaardig zullen zijn. Ondanks religieus/masculiene tegenstand rukken feministen op. Bovendien gewaagt het Paradijsverhaal van de Vrouwe [Maagd Maria] de de kop van de Slang zal verpletteren.![]()
Jawel, ik kan en wil dat wel toelichten aan de hand van de overgeleverde schriften.quote:Op maandag 31 mei 2004 10:25 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Die snap ik nog niet helemaal... waarom vrees je dat deze vertaling te weinig levende kennis biedt?
Graankorrel?
Misschien kan je het nog even toelichten aub...
Hoi hoi... en bedankt voor je hele uitgebreide tekst. Ik zit nu op mijn afstudeerplek en kan niet zoveel hier bestuderen, maar ik zal hier vanavond uitgebreid naar kijken... bedankt.quote:Op dinsdag 1 juni 2004 02:06 schreef sjun het volgende:
veel tekst...
quote:Op maandag 31 mei 2004 16:57 schreef Bela het volgende:
[..]
Deze door jou bedachte waarheid wordt niet onderschreven door het boek dat je aanhaalt. Iin de betreffende profetie werd het zaad van deze vrouw geduid. Daar kwam dan degene in beeld die verwacht mocht worden, het kind dat was gegeven, de zoon die werd geboren... de Leo van Juda
Nou dat verhaal van de slang verbrijzelende Maria werd mij als katholiek kind geleerd. Maria zou fungeren als de tegenpool van Eva. Er waren trouwens Mariabeelden met de slang onder de voeten.
(kenmerkend natuurlijk voor een getribaliseerde samenleving)
Ze bestond aanvankelijk slechts in joodse mythen. Vermoedelijk is ze uit een Sumerische overlevering geïncorpereerd.quote:Op dinsdag 1 juni 2004 11:15 schreef CANARIS het volgende:
Lilith was de eerste feminste op deze wereld.
Ik vermoed dat je op Samaël duidt. Samuël betekent iets anders: "Van de Here gekregen". Samaël betekent blinde god. Zijn naam was ook wel Jaldabaoth.quote:Lilltih wilde niet doen wat Adam beval . Vooral wilde Lilltih niet met Adam het bed delen , wat natuurlij niet in de Zin van Adam was
Daarbuiten moet Lilltih een Oogverblindend mooie vrouw zijn geweest.
Geschapen uit dezelfde leem waaruit Adam was geschapen. Echter met 1 verschil
Nadat Adam werd geschapen weigerden 2 Aardsengelen Adam te erkennen als zijnde Hoger
1) Lucifer. die niet wilde knielen en daarom werd verbannen
2) Samuel die de superioriteit niert wilde erkennen ( nadat Adam, alle dieren een naam had gegeven) en ook werd verbannen. Echter Samuel ging niet eervol zoals Lucifer , maar vocht om zijn leven met Michael en probeerd ete vluchten . Tidjens deze vlucht spuugde hij op de hoop leem waaruit Adam was geschapen.
quote:Hierdoor het Duivels Karakter van Lilith die uit deze leem werd geschapen.
Dit alles uit de Persische Mythologie en joodse Scheppingsverhaal
Zozozo, dit is inderdaad een interessante verdraaiing van het bijbelverhaal. Wat Perzische mythologie te maken heeft met geschiedsfeiten ontgaat me even.quote:Nadat Adam werd geschapen weigerden 2 Aardsengelen Adam te erkennen als zijnde Hoger
1) Lucifer. die niet wilde knielen en daarom werd verbannen
2) Samuel die de superioriteit niert wilde erkennen ( nadat Adam, alle dieren een naam had gegeven) en ook werd verbannen. Echter Samuel ging niet eervol zoals Lucifer , maar vocht om zijn leven met Michael en probeerd ete vluchten . Tidjens deze vlucht spuugde hij op de hoop leem waaruit Adam was geschapen.
Hierdoor het Duivels Karakter van Lilith die uit deze leem werd geschapen.
Dit alles uit de Persische Mythologie en joodse Scheppingsverhaal
De vrouw heeft echter door dat het klepeltje nutteloos is zonder haar en weigert zich te schikken.quote:Op woensdag 2 juni 2004 06:43 schreef Sater het volgende:
Veronderstellenderwijs: Lilith wordt in verband gebracht met menstruatiebloed en bevruchting.
De man krijgt de scheppende kracht van zijn klepeltje door et voila de vrouw [Lilith] wordt ondergeschikt gemaakt.
De hoer is Babylon de Grote. Babylon is een wereldrijk, geen persoon, geest of de duivel zelf (dus geen individu).quote:In de Apocalyps komt de Hoer van Babylon voor. Een andere gestalte van Lilith?
Vast familie van elkaar :pquote:Op woensdag 2 juni 2004 23:44 schreef Sater het volgende:
Bedenk ik ineens. In de Apocalyps komt de Hoer van Babylon voor. Een andere gestalte van Lilith?
Mijn heldquote:Op woensdag 2 juni 2004 23:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De hoer is Babylon de Grote. Babylon is een wereldrijk, geen persoon, geest of de duivel zelf (geen individu).
Een, niet het wereldrijk. Enig idee welk?quote:Op woensdag 2 juni 2004 23:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De hoer is Babylon de Grote. Babylon is een wereldrijk, geen persoon, geest of de duivel zelf (geen individu).
quote:De hoer is Babylon de Grote. Babylon is een wereldrijk
???quote:Een, niet het wereldrijk
Ja hoor. Het wordt omschreven als het wereldrijk van valse religie. (dus alle zogenaamde ''gelovigen'' die zich aan geen enkel gebod houden, fijn meedoen aan politiek, moorden, oorlogen vechten tegen de mensen die ze ''broeders'' zouden moeten noemen, enz.)quote:Enig idee welk
Leuk, maar de Soemeriers kwamen voor de Babyloniers, en maakten geen deel van ze uit. Het Sumerisch is nog enige tijd in zwang geweest als officiele taal, en delen van hun cultuur zijn door de Akkadiers (verzamelnaam voor Assyriers+Babyloniers) overgenomen, maar de Soemerische cultuur was verder totaal onafhankelijk, en veel ouder. De Soemeriers of de Egyptenaren hebben als eerste het schrift ontwikkeld. (Om de paar jaar wisselen ze stuivertje wat dat betreft.)quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:02 schreef -Lotte- het volgende:
„De Sumerische beschaving [die deel uitmaakte van Babylon] werd door priesters beheerst; aan het hoofd van de staat stond de lugal (letterlijk ’groot mens’), de vertegenwoordiger van de goden.”
Jullie doen toch aan velddienst? Dat is toch ook het woord prediken ?quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
wij voelen ons niet per definitie uitverkoren.
Mattheus7:
21 Niet een ieder die tot mij zegt: 'Heer, Heer', zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: 'Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?' 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.
Niet per se ''Jehovah's Getuigen'', maar een ieder die de wil van God doet.
Wat hij wil staat in de bijbel. Wil God dat zijn aanhangers anderen afslacht? Is dat de wil van God? Kiest hij degenen die zijn naam uit de bijbel hebben geschrapt? Het gaat erom dat iedereen die zich aan zijn regels houdt, gered kan worden. Wij baseren ons geloof op de bijbel, laten ons niet in met politiek en gaan niet in dienst (ongeacht de gevolgen) enz. Wij denken inderdaad Gods volk te zijn. Niet om arrogant te zijn, maar vanwege onze standpunten. Verder nog: wij zijn een van de weinige religies die actief predikt om andere mensen over bijbelse dingen te vertellen. Over wie zou dit gaan denk je?
Mattheus:
13 Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden. 14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
Uitverkoren is niet iedereen. Dacht zo'n 144.000. Tja, de Here grossiert wel. Dus niet iedere volhardende wordt gered?Met welk recht menen Jehova;s God's volk te zijn? Zou het niet meer van terechte bescheidenheid getuigen als 'menen' vervangen wordt door 'hopen'?quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
wij voelen ons niet per definitie uitverkoren.
Niet per se ''Jehovah's Getuigen'', maar een ieder die de wil van God doet.
Wat hij wil staat in de bijbel. Wil God dat zijn aanhangers anderen afslacht? Is dat de wil van God? Kiest hij degenen die zijn naam uit de bijbel hebben geschrapt? Het gaat erom dat iedereen die zich aan zijn regels houdt, gered kan worden. Wij baseren ons geloof op de bijbel, laten ons niet in met politiek en gaan niet in dienst (ongeacht de gevolgen) enz. Wij denken inderdaad Gods volk te zijn. Niet om arrogant te zijn, maar vanwege onze standpunten. Verder nog: wij zijn een van de weinige religies die actief predikt om andere mensen over bijbelse dingen te vertellen. Over wie zou dit gaan denk je?
Mattheus:
13 Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden. 14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
144.000 is de hemelse groepering... die als rechters samen met Jezus zullen rechtspreken en een nieuwe regering zullen vormen 'voor de mensen op aarde'.quote:Op donderdag 3 juni 2004 06:42 schreef Sater het volgende:
[..]
Uitverkoren is niet iedereen. Dacht zo'n 144.000. Tja, de Here grossiert wel. Dus niet iedere volhardende wordt gered?Met welk recht menen Jehova;s God's volk te zijn? Zou het niet meer van terechte bescheidenheid getuigen als 'menen' vervangen wordt door 'hopen'?
Hemelse groepering van één relikleur? Niet bekeerde andersgelovigen uitgesloten? En dan nog iets.Zegt de Schrift zélf niet: " Oordeel niet opdat je niet geoordeeld worde? Zou jij hemelse rechter willen zijn?quote:Op donderdag 3 juni 2004 08:12 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
144.000 is de hemelse groepering... die als rechters samen met Jezus zullen rechtspreken en een nieuwe regering zullen vormen 'voor de mensen op aarde'.
Zoals STORMSEEKER al zegt... Jehovah's Getuigen voelen zich niet uitverkoren, maar ze proberen zich wel vast te houden aan de geboden in de bijbel, stellen geloof in het loskoopoffer van Jezus en erkennen God. Lees zijn reactie eens hierover...
Speciaal voor jou nog een keer:quote:Hemelse groepering van één relikleur?
Iedereen die aanvaardbaar is zal gered worden. Maar niet iedereen, nee. Als iedereen, ongeacht wat 'ie doet gered wordt, wat heeft het dan voor zin om te geloven? De bijbel is zeer duidelijk op dit punt. Als je wilt blijven leven zul je aan zekere vereisten moeten voldoen. Als je dat niet wilt, tja dat is prima, daar is iedereen vrij in, maar dan hoef je geen leven in het herstelde paradijs te verwachten.quote:hij die de wil doet van mijn Vader
Ik oordeel geen mensen. Ik probeer alleen Gods wil te doen. Maar ik kan wel onderscheidt maken tussen ware en valse religie door te kijken naar wat voor ''vruchten'' ze voortbrengen. Slechte daden kan ik aan de hand van de bijbel veroordelen. Maar God zal uiteindelijk mensen oordelen. Hij weet wat er in een ieder leeft.quote:Oordeel niet opdat je niet geoordeeld worde? Zou jij hemelse rechter willen zijn?
Kan je deze aub ff beetje editten... tis niet echt duidelijk wat je zegt en tegen wie.quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar dan ben je misschien ook nog helemaal overtuigd dat datgene wat je beweert, waar is. Lijkt mij. Alleen God weet immers , als zij bestaat, in wat voor waarheid Zij moet worden gelezen. Denk ik dan ej.
Als het gaat om vragen over of uit de bijbel... dan denk ik dat je het beste de bijbel zelf het antwoord kan laten geven, zeker als het antwoord erin staat. Naast dat je dan zelf nadenkt, heb je ook nog eens een argumentatie gebaseerd op een bron die anderen kunnen nazoeken.quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik bedoel dan ook al die bijbelteksten etc die de hele tijd worden aangehaald. Ik vind dat zelf erg jammer, alsof de persoon dan niet voor zichzelf kan denken, en vooral: buiten zijn kadertje kan komen. ( ja, naar mijn mening kan ik dat wel )
Hahaha, hoe kom jij eigenlijk aan je naam? ''Haushofer''??quote:STORMSEEKER, ze zijn creatief met namen hier
Gezien dit WFL heet zal ik t.z.t. eens een draadje voor selectief publiek gaan wijden aan een andere opvatting over de 144.000 opdat aan de hand van de schriften onderscheid kan worden gemaakt en mensen in staat worden gesteld uit onderzoek het goede te behouden.quote:Op donderdag 3 juni 2004 14:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Speciaal voor jou nog een keer:
[..]
Iedereen die aanvaardbaar is zal gered worden. Maar niet iedereen, nee. Als iedereen, ongeacht wat 'ie doet gered wordt, wat heeft het dan voor zin om te geloven? De bijbel is zeer duidelijk op dit punt. Als je wilt blijven leven zul je aan zekere vereisten moeten voldoen. Als je dat niet wilt, tja dat is prima, daar is iedereen vrij in, maar dan hoef je geen leven in het herstelde paradijs te verwachten.
[..]
Ik oordeel geen mensen. Ik probeer alleen Gods wil te doen. Maar ik kan wel onderscheidt maken tussen ware en valse religie door te kijken naar wat voor ''vruchten'' ze voortbrengen. Slechte daden kan ik aan de hand van de bijbel veroordelen. Maar God zal uiteindelijk mensen oordelen. Hij weet wat er in een ieder leeft.
Wat de 144.000 betreft, zij zullen tot hemels leven worden opgewekt en dus zullen zij de daarbij benodigde kennis en wijsheid van God ontvangen, ja. Als het incompetente, ontwetende, onvolmaakte schepselen blijven, zouden ze toch niet goed kunnen regeren zoals in de bijbel staat beschreven, is het wel?
Ik heb geen hemelse hoop zoals de 144.000. Ik voel mij prettig op aarde en zou graag op aarde willen verblijven. Ik heb noch de kennis, de wijsheid, het inzicht of de machtiging van god om voor rechter te spelen. Dus NEE.
Ik geloof in de bijbel. De bijbel leert dat er een God bestaat. Ik geloof dat er een God bestaat. Ik vind de bijbel daarin behoorlijk overtuigend. Het is voor mij de beste verklaring voor het onstaan van het leven, de reden waarom wij leven, wat de reden is van de ellende nu en het geeft mij (in tegenstelling tot menselijke instanties) hoop voor de toekomst.quote:Maar je staat wel open voor het idee dat God niet bestaat
Als jij er een topic over wil beginnen is dat je goed recht. Alleen uit de toon hier merk ik op dat je het niet met mij eens bent, waarom niet?quote:Gezien dit WFL heet zal ik t.z.t. eens een draadje voor selectief publiek gaan wijden aan een andere opvatting over de 144.000 opdat aan de hand van de schriften onderscheid kan worden gemaakt en mensen in staat worden gesteld uit onderzoek het goede te behouden.
Ik denk dat de twee-klassenleer van Joseph Rutherford uit 1935 van op basis van de schriften weerlegbare aannames uitgaat.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als jij er een topic over wil beginnen is dat je goed recht. Alleen uit de toon hier merk ik op dat je het niet met mij eens bent, waarom niet?
Zouden we Lilith bijna vergetenquote:Op donderdag 3 juni 2004 16:17 schreef Sater het volgende:
Geloofde Jehova in Lilith?
Wat is dat nu weer voor een vage opmerking? Er wordt in ieder geval nergens in de bijbel melding gemaakt over Lilith als persoon. Ik kan God niet zien, maar ik geloof wel in hem. Al ik iets kan zien, hoef ik er niet meer in te geloven, want ik heb het immers al gezien. Als Jehovah alles ziet, waarom zou hij dan in Lilith moeten geloven??quote:Geloofde Jehovah in Lilith?
[Geschiedkundig]:quote:Dat werd beslist in het concilie van Niceae. Dat maakt voor mij de bijbel minder betrouwbaar. Wie zijn Constantijn en companen geweest dat zij konden beslissen wat authentiek was, en wat niet?
Als ik voor een gerecht sta hoef ik er toch ook niet letterlijk vlak voor te staan, of wel?quote:Openbaring 7:15 De 'Grote schare' is in de Tempel, vóór de Troon
Constantijn was inderdaad slecht bezig. Echter, de sabbat hoeft zowiezo niet meer gevierd te worden, aangezien dit een onderdeel was van de Mozaische wet die met Jezus' dood teniet werd gedaan. Er zijn geen meerdere versies van de bijbel. 6000 handschriften die nagenoeg allemaal hetzelfde zeggen zonder inmenging van (bv) Constantijn moet toch een duidelijke aanwijzing zijn dat de bijbel nog steeds hetzelfde is.quote:Wel apart dat hij constantijn dan de heidense zondag (zoals je zelf zegt naar de zonnegod vernoemd) tot rustdag laat maken, terwijl de sabath toch echt op zaterdag hoort te zijn.
Er worden nog steeds andere versies van de bijbel gemaakt. En er bestaan al zoveel verschillende versies. Heeft god die heidenen dat allemaal laten verdraaien? Het antwoord op die vraag is sowieso ja!
quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:46 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Als het gaat om vragen over of uit de bijbel... dan denk ik dat je het beste de bijbel zelf het antwoord kan laten geven, zeker als het antwoord erin staat.
Ik ben voor. Lucida moet nodig een WFL-verbod.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:48 schreef sjun het volgende:
Hoe denken anderen hierover?
Je krijgt je aparte topic, doch niet nu want er moet weer gewerkt worden.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als ik voor een gerecht sta hoef ik er toch ook niet letterlijk vlak voor te staan, of wel?
Er zijn duidelijke aanwijzingen voor het feit dat er een schare is die op aarde zal blijven leven. Als Adam en Eva niet hadden gezondigd hadden zijn nog steeds op aarde geleefd. Dit is nog steeds GOds bedoeling. Jezus is via het nieuwe verbond (het oude was de Mozaische wet als verbond tussen de isrealieten en God) middelaar voor de 144.000 totdat zij allemaal tot eeuwig hemels leven zijn opgewekt en geen middelaar meer nodig hebben (zij zijn dan immers zonder zonde).
Indien wij aannemen dat de bijbel ons de benodigde antwoorden verschaft rest ons nog de vraag welke vertaling daartoe het meest geëigend is.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:50 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:51 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Ik ben voor. Lucida moet nodig een WFL-verbod.
Ik had er niet om gevraagd, maar bedankt dan ofzo..quote:Je krijgt je aparte topic, doch niet nu want er moet weer gewerkt worden
Je bent vanharte uitgenodigd tot deelname. Ik vermoed dat ik er dit weekend wel aan kan beginnen.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:59 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik had er niet om gevraagd, maar bedankt dan ofzo..
meestal de vertaling die het best verwoord wat de lezer voelt of denkt te voelenquote:Op donderdag 3 juni 2004 16:53 schreef sjun het volgende:
[..]
Indien wij aannemen dat de bijbel ons de benodigde antwoorden verschaft rest ons nog de vraag welke vertaling daartoe het meest geëigend is.
Ik zei al dat dat zo was, en ik zei ook al dat er geen persoon mee wordt bedoeld.quote:Lilith wordt trouwens wel degelijk in de bijbel genoemd:
14 Woestijndieren en hyena's komen er samen, saters ontmoeten er elkaar.
Ook Lilit vindt er rust, zij woont er ongestoord
Jesaja 34:14
Het was een grapje. Ik vind de geldingsdrang van lucida persoonlijk namelijk nog het storendst, maar ik begrijp heus wel dat jij die mening niet bent toegedaan en wilde dus ook niet serieus aansluiten op jouw overigens navolgenswaardige pleidooi.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:55 schreef sjun het volgende:
[..]
Licht hem ff toe, zo snel van begrip ben ik niet...
Ik ben dit fabeltje nu al enkele keren tegengekomen op dit forum. Sommige mensen doen voorkomen dat er pas in het jaar 325 uit een hele collectie van christelijke werken enkele werden uitverkoren om in de bijbel terecht te komen en dat vervolgens Constantijn zelf, met zijn beperkte kennis van het christendom, deze geschriften uitkoos. Dit is niet waar.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:27 schreef djenneke het volgende:
Er zijn veel meer christelijke oude geschriften die de bijbel nooit gehaald hebben. Dat werd beslist in het concilie van Niceae. Dat maakt voor mij de bijbel minder betrouwbaar. Wie zijn Constantijn en companen geweest dat zij konden beslissen wat authentiek was, en wat niet?
Wat is de inhoud van die lijst dan precies?quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:15 schreef Quazzy het volgende:
Irenaeus, leerling van Polycarpus die vervolgens een directe leerling van Johannes was, stelde een lijst van gezaghebbende geschiften op. Deze lijst is vrijwel identiek aan de bijbel zoals wij die nu kennen.
Interessante beweringen, maar je kunt ze natuurlijk met heel veel moeite bewijzen. Heb je misschien een paar boeken of betrouwbare sites waarin/-op ik hier meer over kan vinden?quote:Vanaf Irenaeus is er wel wat discussie geweest over welke geschriften er gezaghebbend zijn (vooral over het boek Openbaringen is veel discussie geweest), maar dit is altijd rond deze lijst geweest. Boeken als het evangelie van Thomas hebben nooit ook maar enig gezag gehad in de kerk.
Op basis waarvan hebben deze boeken geen gezag en een boek als openbaringen welquote:Op donderdag 3 juni 2004 17:15 schreef Quazzy het volgende:
Vanaf Irenaeus is er wel wat discussie geweest over welke geschriften er gezaghebbend zijn (vooral over het boek Openbaringen is veel discussie geweest), maar dit is altijd rond deze lijst geweest. Boeken als het evangelie van Thomas hebben nooit ook maar enig gezag gehad in de kerk.
Precies mijn punt. De bijbel is samengesteld door mensen, die mensen moeten daar bepaalde belangen bij hebben. Het gaat over 300 jaar na christus' geboorte. Waarom werden bepaalde teksten gezien in die tijd als niet geloofwaardig? Ook als dat eerder al gebeurde, waarom bepaalde teksten wel, en anderen niet?quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:21 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Op basis waarvan hebben deze boeken geen gezag en een boek als openbaringen wel
Die concilies hebben er allemaal geen barst mee te maken. Wat ze ook hebben opgeschreven of verdraaid, de oude bewaarde geschriften (van ver voor die tijd) zijn bewaard gebleven. Daaruit is gebleken dat de bijbeloverschrijvers (in oude tijden) zeer nauwkeurig waren en nagenoeg geen fouten maakten (in ieder geval niet inhoudelijk).quote:Die concilies zijn er niet voor niks geweest, er zal flink over gediscussieerd zijn, en er zullen mensen zijn geweest die concessies moesten doen, of compromissen moesten sluiten. Anders was er helemaal geen discussie, concilie of wat dan ook nodig geweest!
Ik zei al dat dat zo was!! En ik zei ook al dat er geen persoon mee bedoelt wordt!! Lees mijn post op pagina 3!!quote:Lilith komt ook voor in de dode zee rollen!
wat zegt dat over het waarheidsgehalte/de goddelijkheid van de bijbelquote:Op donderdag 3 juni 2004 18:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het gaat over de canon van de bijbel zoals dat heet. Oftewel cross-verwijzingen tussen verschillende boeken door verschillende schrijvers in verschillende tijden. Als een boek in de canon past is het een deel van de bijbel. Zijn dingen erin niet in overeenstemming met de rest, is het geen duidelijk bewezen deel van de geinspireerde schrift en dient dus te worden weggelaten.
[..]
Die concilies hebben er allemaal geen barst mee te maken. Wat ze ook hebben opgeschreven of verdraaid, de oude bewaarde geschriften (van ver voor die tijd) zijn bewaard gebleven. Daaruit is gebleken dat de bijbeloverschrijvers (in oude tijden) zeer nauwkeurig waren en nagenoeg geen fouten maakten (in ieder geval niet inhoudelijk).
Dat doet de inhoud. De canon vergroot eenvoudig de betrouwbaarheid van de bijbel. Als Jezus een stuk aanhaalt uit een ander boek, dan is dat toch een sterker bewijs dat dat boek tot de bijbel behoort dan alleen dat boek op zich?quote:wat zegt dat over het waarheidsgehalte/de goddelijkheid van de bijbel
Maar de Vloed kwam over de aarde in 2370 v.G.T. Dus zij hebben er dan slechts weer een variant op gemaakt zoals honderden volken over de hele aarde.quote:overigens zijn de Sumerische geschriften gedateerd rond 2300 BC
quote:Op donderdag 3 juni 2004 18:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar de Vloed kwam over de aarde in 2370 v.G.T. Dus zij hebben er dan slechts weer een variant op gemaakt zoals honderden volken over de hele aarde.
o ja, dat is waar. dat vergeet ik steeds dat God de executive producer is van het geheel.quote:Op donderdag 3 juni 2004 18:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
//Verscheidene gebeurtenissen zijn pas later onder inspiratie opgetekend (Genesis bijvoorbeeld). Het zou kunnen dat het later is opgetekend. God was er echter steeds bij en heeft het onder inspiratie door zijn getrouwe dienaren laten optekenen.
dit is wat er in de dodezeerollen staat, ik vraag me af wat er zo "slecht" is aan een zwaluw???quote:"And I, the Master, proclaim the magesty of his beauty to frighten and ter[rify] all the spirits of the destroying angels and the spirits of hte bastards, the demons, Lilith, the howlers (?) and [the yelpers...] they who strike suddenly to lead astray the spirit of understanding and to appal their heart and their... in the age of domination of wickedness..."
Huh? En Noach en zijn gezin dan? De Summeriers waren afstammelingen van de mensen die uit de ark kwamen. Niet lang na de vloed zijn ze inderdaad begonnen met schrijven en dingen optekenen. Ze hadden echter eigen religieuze ideeen die verbasterd zijn van de echte gebeurtenissen. (ik heb nu geen tijd, maar ik zou graag wat legenden laten zien van volken over de hele wereld aangaande de vloed).quote:Tevens staat in de bijbel dat niemand de vloed heeft overleeft
ja ! doh !quote:Op donderdag 3 juni 2004 18:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Huh? En Noach en zijn gezin dan?
De sumeriers afstammelingen van Noach ? Dus het verhaal van Noach is het oudst en de Sumeriers hebben het verbasterd na al die jaren. Ach, nu is het duidelijkquote:[quote]
De Summeriers waren afstammelingen van de mensen die uit de ark kwamen. Niet lang na de vloed zijn ze inderdaad begonnen met schrijven en dingen optekenen. Ze hadden echter eigen religieuze ideeen die verbasterd zijn van de echte gebeurtenissen. (ik heb nu geen tijd, maar ik zou graag wat legenden laten zien van volken over de hele wereld aangaande de vloed).
later van de feiten op de hoogte gebracht...hoeveel later ? en door wie ? Ingeblazen ? Of goed geheugenquote:Pas later is er een begin gemaakt met de bijbel. (Zoals ik zal zei, er was ook niemand aanwezig naast Adam en Eva in de hof van Eden om aantekeningen te maken). Ze zijn later van de feiten op de hoogte gebacht en hebben ze opgetekend.
//ik er zo vandoor, maar ik kom er later wel weer op terug.
Om alvast te beginnen:quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:19 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Wat is de inhoud van die lijst dan precies?
[..]
Interessante beweringen, maar je kunt ze natuurlijk met heel veel moeite bewijzen. Heb je misschien een paar boeken of betrouwbare sites waarin/-op ik hier meer over kan vinden?
Omdat éne Marcion uit Synope dat zegt ?quote:Op donderdag 3 juni 2004 19:16 schreef Quazzy het volgende:
Dit is voor mij een redelijk hard bewijs van het gebrek aan gezag van het evangelie van Thomas, als dat toen al bekend/geschreven was.
Christenen op dit forum quoten posts van andere users ook niet als ze geen weerwoord hebbenquote:Een tweede bewijs is dat dit evangelie van Thomas nauwelijks genoemd wordt in de geschriften tegen het gnosticisme).
Wat sites betreft heb ik er al wat gegeven. Nog een paar:quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:19 schreef Koekepan het volgende:
Interessante beweringen, maar je kunt ze natuurlijk met heel veel moeite bewijzen. Heb je misschien een paar boeken of betrouwbare sites waarin/-op ik hier meer over kan vinden?
Als je enig historisch besef had gehad en ook daadwerkelijk je wilde verdiepen in een discussie in plaats van zijdelings inhoudsloze bijdragen te leveren, dan had je deze vraag niet gesteld.quote:Op donderdag 3 juni 2004 19:25 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Omdat éne Marcion uit Synope dat zegt ?
Het is gezond om kritisch te blijven in een discussie. Jij geeft echter voornamelijk sarcastische reacties. Verwacht je nu werkelijk dat ik hierop reageer?quote:Christenen op dit forum quoten posts van andere users ook niet als ze geen weerwoord hebben
Ben toevallig aan het lezen in een boek van Karen Armstrong aangaande het ontstaan van de religies in het Midden-Oosten/Perzie. Weinig andere motieven dan de motieven voor de oude religies in onze buurt waar men geloofde in de grootsheid van Wodan, Thor en Freya.quote:Op donderdag 3 juni 2004 19:38 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Als je enig historisch besef had gehad en ook daadwerkelijk je wilde verdiepen in een discussie in plaats van zijdelings inhoudsloze bijdragen te leveren, dan had je deze vraag niet gesteld.
je wordt vanzelf sarcastisch als men maar bijbelteksten blijft oplepelen als bewijsquote:Het is gezond om kritisch te blijven in een discussie. Jij geeft echter voornamelijk sarcastische reacties. Verwacht je nu werkelijk dat ik hierop reageer?
Dan slik je maar een keer extra... en telt tot 10...quote:Op donderdag 3 juni 2004 19:52 schreef Viola_Holt het volgende:
je wordt vanzelf sarcastisch als men maar bijbelteksten blijft oplepelen als bewijs
helaas...zelfs na 10 tellen blijf ik sarcastisch op een bijbeltekst die iets zou bewijzen...quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:00 schreef -Lotte- het volgende:
Dan slik je maar een keer extra... en telt tot 10...
je kunt wel een hoop erbij verzinnen naast wat historische gebeurtenissen.quote:Een beetje minder sarcasme kan best. We zijn hier niet om elkaar het moeilijk te maken... maar om wat te onderzoeken. De topic gaat over Lillith... en was eigenlijk bedoeld om wat informatie hierover te krijgen. Ikzelf geloof in de bijbel maar geloof ook dat er dingen zijn gebeurd die niet in de bijbel staan, niet alles kan je optekenen... ook al is het een lekker dik boek geworden.
misschien is er geen diepere waarheid en is het gewoon een verhaal. een verhaal dat in meerdere culturen gebruikt is vanwege kruisbestuivingen van culturen vanwege oorlogen/ballingschappen/handelsroutes etc...quote:De verschillende ideeën over Lillith zijn leuk... en langzamerhand komen we nu op de discussie welke oude documenten nou betrouwbaar worden geacht, hetgeen in mijn ogen ook erg interessant is. Meningen hierover zijn verdeeld... maar als iedereen zijn bevindingen deelt met de anderen hier... leuke links strooit en zo zijn bijdrage kan doen aan de topic... dan is dat zeer welkom. Cynische en sarcastische uitingen zullen ons niet snel dichter bij een diepere waarheid brengen.
het verhaal van je vriendin hoeft niet meer waar te zijn. het kan net zo onwaar zijn als jouw verhaal. jouw verhaal bevat mogelijk elementen van haar verhaal met wat eigen elementen en is net zo onwaarquote:Het gedeeldte over het Sumerische volk is erg interessant... misschien wil iedereen daar wat over meenemen in zijn reactie? Ik ben benieuwd of ze echt al info hadden voordat het in de bijbel stond... of dat ze dezelfde verhalen optekenden, maar dan net iets anders.
vb. Als ik en een vriendin iets horen vandaag... en mijn vriendin schrijft het morgen op, lekker fantasierijk... en ik volgende week uitvoerig en gedetailleerd... dan is dat van haar niet per definitie meer waar omdat het eerder was. Zou het kunnen zijn dat sommige delen door beide partijen zijn opgeschreven?
om sarcastisch van te worden toch...quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Babylon met zijn afgoden wordt in de bijbel beschreven als HET toonbeeld van valse religie
Waarom overweeg je niet de mogelijkheid dat de zondvloed nooit heeft plaatsgevonden? Er is geen enkele aanwijzing voor een overstroming waarbij (bijna) de gehele mensheid is omgekomen; het is zelfs onwaarschijnlijk want een soort bestaande uit hooguit enkele tientallen exemplaren kan niet blijven voortbestaan (te weinig genetische diversiteit). Misschien dat er vanuit klimatologisch oogpunt kan worden geopteerd voor een reeks kleinere overstromingen waardoor veel van de culturen die een zondvloedverhaal kenden werden getroffen. Echter, het zou even goed kunnen zijn dat de mythe bijvoorbeeld puur symbolisch is, en dat ze van dermate vroege ontstaansdatum is dat ze via orale overlevering over de hele wereld verspreid is geraakt. Dit is iig wat ik neig te geloven.quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:00 schreef -Lotte- het volgende:
vb. Als ik en een vriendin iets horen vandaag... en mijn vriendin schrijft het morgen op, lekker fantasierijk... en ik volgende week uitvoerig en gedetailleerd... dan is dat van haar niet per definitie meer waar omdat het eerder was. Zou het kunnen zijn dat sommige delen door beide partijen zijn opgeschreven?
Wat doe je hier eigenlijk? Anders kom je eens met iets opbouwends ofzo.quote:om sarcastisch van te worden toch...
quote:Waarom overweeg je niet de mogelijkheid dat de zondvloed nooit heeft plaatsgevonden?
Tuurlijk, allemaal toevalquote:In het boek Myths of Creation schat Philip Freund dat er meer dan 500 vloedlegenden worden verteld door meer dan 250 stammen en volken.
Dat zeg ik toch helemaal niet?quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
[..]
Tuurlijk, allemaal toeval
en het leuke eraan is nog dat je zelf denkt wel zinnige en opbouwende bijdragen te leverenquote:Op donderdag 3 juni 2004 21:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Wat doe je hier eigenlijk? Anders kom je eens met iets opbouwends ofzo.
De bijbel gebruikt Babylon inderdaad in de manier die ik zojuist aanhaalde. Ik gebruik dit feit weer om aan te tonen dat Lilith in ieder geval niets te maken heeft met het bijbelse scheppingsverhaal en dus niet iets is dat door christenen aangenomen dient te worden als zodanig(niet belangrijk voor jou, wel voor anderen).
Dus als je iets zinnigs te melden hebt, prima. Zoniet, houdt het dan voor je!
Doe je het WEER.quote:en het leuke eraan is nog dat je zelf denkt wel zinnige en opbouwende bijdragen te leveren
Ik haalde net de verspreiding over de hele wereld aan als gevolg van de spraakverwarring. Dat is een verwantschap ja, het kwam allemaal uit 1 punt. Of heb jij een andere gedachte daarover?quote:Sorry, ik ben toch niet overtuigd. Er zijn zo veel religieuze symbolen en mythen die over de hele wereld voorkomen, dat ik geneigd ben te geloven dat er vroeg in de geschiedenis bepaalde contacten/verwantschappen geweest zijn die de hele boel verklaren.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik heb toevallig net nog van een wetenschappelijk onderzoek gehoord (zal ernaar zoeken) dat meent alle honden in 3 hoofdrassen te kunnen indelen. Dat komt toch al redelijk dichtbij mijn verhaal. Alle informatie voor de varieteit van een ras zit in de genen. Na lang genoeg fokken, komt die diversiteit er ongetwijfeld uit.quote:Zoals ik zei, een zondvloed waarbij een handjevol mensen overblijft kan op biologische gronden uitgesloten worden.
Als dat zo is, waarom spreken al die verhalen dan duidelijk over een vloed en niet over lokale overstrominkjes?quote:Er is wel bekend dat er veel overstromingen zijn geweest, alleen niet van een algehele zondvloed.
Die spraakverwarring heb ik altijd beschouwd als een interessante mythe. Veel schrijvers en denkers hebben zich erdoor laten inspireren. Of er historische conclusies aan te verbinden zijn weet ike echter niet.quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik haalde net de verspreiding over de hele wereld aan als gevolg van de spraakverwarring. Dat is een verwantschap ja, het kwam allemaal uit 1 punt. Of heb jij een andere gedachte daarover?
Drie hoofdrassen, dat zal wel, maar dat betekent niet dat de honden als soort met drie exemplaren of mannetje-vrouwtje-paren begonnen zijn, uiteraard. Drie groepen honden hebben zich onder verschillende omstandigheden ontwikkeld of zijn via parallelle evolutie uit verwante soorten ontstaan (negeer deze laatste optie als je niet in micro-evolutie gelooft). Zo kán het gegaan zijn.quote:Hoe weet je dat zo zeker? Ik heb toevallig net nog van een wetenschappelijk onderzoek gehoord (zal ernaar zoeken) dat meent alle honden in 3 hoofdrassen te kunnen indelen. Dat komt toch al redelijk dichtbij mijn verhaal. Alle informatie voor de varieteit van een ras zit in de genen. Na lang genoeg fokken, komt die diversiteit er ongetwijfeld uit.
Omdat mythen de werkelijkheid vervormen, dat gebeurt altijd. Door geschiedkundigen wordt bijvoorbeeld algemeen geaccepteerd dat de mythen rond de strijd van Kronos en Zeus, of tussen Mardoek en Tiamat, een "sublimatie" zijn van de vervanging van het matriarchale stelsel door de patriarchale samenleving.quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom spreken al die verhalen dan duidelijk over een vloed en niet over lokale overstrominkjes?
Omdat die mensen niet verder konden zien dan ze konden zien!quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom spreken al die verhalen dan duidelijk over een vloed en niet over lokale overstrominkjes?
Je argumenten en historische 'feiten' in context tot de 'vloedgolftheorie' klinken overwegend aannemelijk. Maar behalve deze verantwoorde hypothese voor een mogelijke universele oerreligie, wordt niet per se duidelijk in welke richting jij het zoekt. Bijvoorbeeld als je spreekt over 'enkele door mensen geschreven oude verslagen. Het is onduidelijk naar welke verslagen jij verwijst, en wat er precies staat geschreven, waaruit volgens jou blijkt dat de 'scribenten ervan heel erg gekant waren tegen de Hebreeuws-christelijke traditie!...'quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
In The International Standard Bible Encyclopedia (Deel 2, blz. 319) staat: „Vloedverhalen zijn onder bijna alle natiën en stammen ontdekt. Hoewel ze vooral algemeen bekend zijn op het Aziatische vasteland en op de aangrenzende eilanden in het zuiden, alsook op het Noordamerikaanse continent, worden ze op alle continenten aangetroffen. De universaliteit van de vloedverslagen wordt gewoonlijk als bewijs gebruikt voor de wereldomvattende vernietiging van de mensheid door een vloed en voor de verspreiding van het mensengeslacht vanuit één plaats en zelfs vanuit één familie. Hoewel misschien niet alle overleveringen betrekking hebben op dezelfde vloed, is dat blijkbaar wel met de grote meerderheid zo. De bewering dat veel van deze vloedverhalen afkomstig zijn van contacten met zendelingen is niet steekhoudend, want de meeste daarvan werden bijeengebracht door antropologen die er niet in geïnteresseerd waren de bijbel te verdedigen, en ze staan bol van fantasierijke en heidense elementen — kennelijk het resultaat van een langdurige overlevering in een heidense gemeenschap. Bovendien werden enkele van de oude verslagen geschreven door mensen die heel erg gekant waren tegen de Hebreeuws-christelijke traditie.”
Hoe weet je dat? Ik heb hier een aantal van die verhalen uitgeschreven en in ieder geval een aantal spreken wel degelijk van wereldomvattende vloed als in:allesvernietigend.quote:Omdat die mensen niet verder konden zien dan ze konden zien!
Ik heb dit stuk alleen apart op cd. Ik heb niet de gehele ''The International Standard Bible Encyclopedia'' in mijn bezit. Ik weet niet precies waarnaar door hun verwezen wordt. Ik weet niet of je dat bedoelt met het ''verwijzen naar verslagen''. Als je iets anders bedoelt, moet je me ff quoten.quote:Het is onduidelijk naar welke verslagen jij verwijst, en wat er precies staat geschreven, waaruit volgens jou blijkt dat de 'scribenten ervan heel erg gekant waren tegen de Hebreeuws-christelijke traditie!...
Wiens werkelijkheid en welke mythen? Wat beschouw je als het wezenlijke verschil tussen de bestaansmythe en de werkelijkheid? Slechts bij een absoluut volmaakte vorm zou er sprake kunnen zijn van vervorming. Maar zo'n absoluut volmaakte vorm zou dan ook tevens de hele verzameling van zijn oneindige vervormingen moeten behelzen, waardoor het in wezen geen absoluut volmaakte vorm kán 'zijn', want dat zou elke mogelijkheid van een oneidige reeks vervormingen moeten uitsluiten... etc. etc. etc.quote:Op donderdag 3 juni 2004 22:56 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Omdat mythen de werkelijkheid vervormen,
Natuurlijk bedoel ik dat een mythe in onze werkelijkheidsbeleving vaak een droomachtige abstractie lijkt van de historische situatie (de historische situatie in onze ogen).quote:Op donderdag 3 juni 2004 23:40 schreef lucida het volgende:
Wiens werkelijkheid en welke mythen?
Oke, maar je hele post berust dan op een ietwat onzorgvuldige formulering mijnerzijds - die de begrijpelijkheid nauwelijks geweld heeft aangedaan.quote:Wat beschouw je als het wezenlijke verschil tussen de bestaansmythe en de werkelijkheid? Slechts bij een absoluut volmaakte vorm zou er sprake kunnen zijn van vervorming.
Het is mij duidelijk in welke context jij het stuk hebt aangehaald, dat is namelijk je 'vloedgolftheorie'. Maar je schrijft ook in het stuk en ik quote: "Bovendien werden enkele van die oude verslagen geschreven door mensen, die heel erg gekant waren tegen de Hebreeuw-christelijke traditie." Mijn vraag betreft dus die stukken waar jij in jouw quote naar verwijst.quote:Op donderdag 3 juni 2004 23:20 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik heb dit stuk alleen apart op cd. Ik weet niet precies waarnaar door hun verwezen wordt. Ik weet niet of je dat bedoelt met het ''verwijzen naar verslagen''. Het stuk heb ik alleen aangehaald omdat het bewijs voerde voor de vloed.
Dit slaat dus op vloedverhalen die dus opgeschreven zijn door mensen die wel in een vloed geloofden of er van gehoord hadden van hun eigen voorouders, maar die een hekel hebben aan de Hebreeen, waar het zijn oorsprong vond. Juist daardoor is het een sterker bewijs. (van tegenstanders ipv voorstanders).quote:van die oude verslagen
Viola... ik wil vragen of je voortaan aub je (1) of niet meer wilt mengen in de discussie... (2) of iets nuttigs wilt bijdragen. Elke keer je nutteloze kreten tussendoor zijn niets beters dan datgene waar jij je in jou ogen zo graag tegen wilt verzetten.quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:49 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
en het leuke eraan is nog dat je zelf denkt wel zinnige en opbouwende bijdragen te leveren![]()
Ik meng me weer even in de discussiequote:Op donderdag 3 juni 2004 23:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Ik heb hier een aantal van die verhalen uitgeschreven en in ieder geval een aantal spreken wel degelijk van wereldomvattende vloed als in:allesvernietigend.
als jullie dan voortaan de bijbel niet meer bewijzen met bijbelteksten hebben we een deal !quote:Op vrijdag 4 juni 2004 01:07 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Viola... ik wil vragen of je voortaan aub je (1) of niet meer wilt mengen in de discussie... (2) of iets nuttigs wilt bijdragen. Elke keer je nutteloze kreten tussendoor zijn niets beters dan datgene waar jij je in jou ogen zo graag tegen wilt verzetten.
je verwijst naar tegenstanders van de hebreeën, heidenen en valse religies. hierbij ga je slechts uit van jouw referentiekader. alles wat buiten de ideeën van de bijbel valt is vals, heidens en tegenstanders.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dit slaat dus op vloedverhalen die dus opgeschreven zijn door mensen die wel in een vloed geloofden of er van gehoord hadden van hun eigen voorouders, maar die een hekel hebben aan de Hebreeen, waar het zijn oorsprong vond. Juist daardoor is het een sterker bewijs. (van tegenstanders ipv voorstanders).
quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:45 schreef djenneke het volgende:
Wel apart dat hij constantijn dan de heidense zondag (zoals je zelf zegt naar de zonnegod vernoemd) tot rustdag laat maken, terwijl de sabath toch echt op zaterdag hoort te zijn.
Er worden nog steeds andere versies van de bijbel gemaakt. En er bestaan al zoveel verschillende versies. Heeft god die heidenen dat allemaal laten verdraaien? Het antwoord op die vraag is sowieso ja!
Aha, had de Profeet dan toch gelijk dat niet de Bijbel, maar de Koran Het Ware Boek is?
Constantijn heeft het alleen geformaliseerd. Zoals Justinus de Martelaar(begin tweede eeuw) al schreef kwamen de christenen altijd op zondag bij elkaar. Lees maar na:quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:45 schreef djenneke het volgende:
Wel apart dat hij constantijn dan de heidense zondag (zoals je zelf zegt naar de zonnegod vernoemd) tot rustdag laat maken, terwijl de sabath toch echt op zaterdag hoort te zijn.
Het gaat hier wel om God natuurlijk. Dus dan praten we niet over logica.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:20 schreef nappel het volgende:
Ik ben dan weer benieuwd waar al dat water van de zondvloed vandaan kwam..
..en gebleven is..
Dat is toch niet logisch?
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:26 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Het gaat hier wel om God natuurlijk. Dus dan praten we niet over logica.
Ach jah..quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:26 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Het gaat hier wel om God natuurlijk. Dus dan praten we niet over logica.
Ik denk alleen dat voor die formalisering wel een hele goede reden nodig is geweest. Ik kan zelf in de bijbel tot nu toe alleen vinden dat het goed is om een rustdag in te lassen in de week, om na te denken over 'belangrijkere zaken'. Of die dag perse op zondag zou moeten zijn, en of je het de ene week wat meer doet dan een andere week, dat maakt denk ik niet zo uit.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:02 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Constantijn heeft het alleen geformaliseerd. Zoals Justinus de Martelaar(begin tweede eeuw) al schreef kwamen de christenen altijd op zondag bij elkaar. Lees maar na:
http://www.ccel.org/fathers2/ANF-01/anf01-46.htm#P3941_747415
Ook in handelingen wordt verwezen naar de zondag als dag waarop de christenen bij elkaar kwamen, bijvoorbeeld Handelingen 20:7
7 Op de eerste dag van de week waren we bij elkaar voor het breken van het brood. Paulus sprak de gelovigen toe. En omdat hij de volgende dag wilde vertrekken, sprak hij tot diep in de nacht.
De bijbel zegt dat er voor de vloed een ander soort klimaat was. Het zou meer zijn geweest als een zware ochtenddouw, die het land vochtig maakte. Tijdens de vloed kwam het water van rondom de aarde naar beneden. Voor de vloed werd er alleen echt gesproken over heuvels, na de vloed over bergen. Het vele water zal ongetwijfeld dan hebben gezorgd voor grote aardverschuivingen, waardoor er op vele plaatsen grote bergen zijn ontstaan.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 10:20 schreef nappel het volgende:
Ik ben dan weer benieuwd waar al dat water van de zondvloed vandaan kwam..
..en gebleven is..
Dat is toch niet logisch?
(Dan heb ik het nog niet eens over de inteelt die eruit voort zou komen.. mits alle exemplaren van de dieren het ook overleefd hadden tussen leeuwen en tijgers etc. EN dat alle exemplaren ook nog eens goed vruchtbaar bleken te zijn..)
Of zijn er geen werkelijke profeten, en bestaat er geen waar boek!?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 08:28 schreef Sater het volgende:
[..]
Aha, had de Profeet dan toch gelijk dat niet de Bijbel, maar de Koran Het Ware Boek is?
Ja, maar gelukkig waren er nog een paar in R'damquote:Op vrijdag 4 juni 2004 13:00 schreef L.Denninger het volgende:
Dus voor "Lilith" woonden er alleen maar mannen in A'dam ?
Dat is een leuke verklaring..quote:Op vrijdag 4 juni 2004 11:27 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
De bijbel zegt dat er voor de vloed een ander soort klimaat was. Het zou meer zijn geweest als een zware ochtenddouw, die het land vochtig maakte. Tijdens de vloed kwam het water van rondom de aarde naar beneden. Voor de vloed werd er alleen echt gesproken over heuvels, na de vloed over bergen. Het vele water zal ongetwijfeld dan hebben gezorgd voor grote aardverschuivingen, waardoor er op vele plaatsen grote bergen zijn ontstaan.
Tenzij de atmosfeer groter was, waardoor het leven er heel anders uitzag op aarde.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 14:11 schreef nappel het volgende:
[..]
Dat is een leuke verklaring..
..maar toch ook alles behalve logisch?
Als al dat water in de atmosfeer hing, dan was het dus gruwelijk heet hier op aarde..
..zo heet dat mens en dier niet konden leven hier, het water bleef immers in de lucht hangen..
dus je weet het zeker ?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 11:27 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
De bijbel zegt dat er voor de vloed een ander soort klimaat was. Het zou meer zijn geweest als een zware ochtenddouw, die het land vochtig maakte. Tijdens de vloed kwam het water van rondom de aarde naar beneden. Voor de vloed werd er alleen echt gesproken over heuvels, na de vloed over bergen. Het vele water zal ongetwijfeld dan hebben gezorgd voor grote aardverschuivingen, waardoor er op vele plaatsen grote bergen zijn ontstaan.
Openbaringen 7, 1quote:Op vrijdag 4 juni 2004 16:10 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
dus je weet het zeker ?
waar staat de bijbelquote over dat andere klimaat overigens ?
[/quote
[quote]Daarna zag ik vier engelen staan aan de vier hoeken der aarde, die de vier winden der aarde vasthielden, opdat er geen wind zou waaien over de aarde, of over de zee, of over enige boom.
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 17:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Genesis 1:7
7 Toen ging God ertoe over het uitspansel te maken en scheiding te maken tussen de wateren die onder het uitspansel zouden zijn en de wateren die boven het uitspansel zouden zijn. En het werd zo. 8 En God noemde het uitspansel voortaan Hemel. En het werd avond en het werd morgen: een tweede dag.
Genesis 6:
11 In het zeshonderdste jaar van Noachs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend. 12 En de stortregen op de aarde hield veertig dagen en veertig nachten aan.
Ruim 200 culturen uit alle uithoeken van onze planeet kennen in hun overleveringen een zondvloedverhaal.quote:Op donderdag 3 juni 2004 21:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Tuurlijk, allemaal toeval
De bewering dat veel van deze vloedverhalen afkomstig zijn van contacten met zendelingen is niet steekhoudend, want de meeste daarvan werden bijeengebracht door antropologen die er niet in geïnteresseerd waren de bijbel te verdedigen, en ze staan bol van fantasierijke en heidense elementen — kennelijk het resultaat van een langdurige overlevering in een heidense gemeenschap.
Bedoel jenou dat ik familie ben van jouw....en erger van viola holt?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:20 schreef lucida het volgende:
Dat houdt in dat de voorouders (voor het gemak van de voortplanting de meervoudsvorm van de held) zelf de zondvloed hebben overleefd.![]()
Volgens de bijbel zijn we zeer zeker allemaal familie van elkaar.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:50 schreef djenneke het volgende:
Dus jij wil beweren dat wij allen verre familie zijn van noah?
Volgens mij zijn er dus gewoon veel meer mensen, op verschillende plaatsen op deze wereld die (als die algehele zondvloed al bestond, wat ik dus ten zeerste betwijfel) het hebben overleefd... (lijkt mij logisch tenminste)...
Beste boomstamp .... dar zou best wel eens een en dezelfde stamboom kunnen zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:31 schreef boomstamp het volgende:
[..]
Bedoel jenou dat ik familie ben van jouw....en erger van viola holt?![]()
quote:Genesis 1:7
7 Toen ging God ertoe over het uitspansel te maken en scheiding te maken tussen de wateren die onder het uitspansel zouden zijn en de wateren die boven het uitspansel zouden zijn. En het werd zo. 8 En God noemde het uitspansel voortaan Hemel. En het werd avond en het werd morgen: een tweede dag.
Genesis 6:
11 In het zeshonderdste jaar van Noachs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend. 12 En de stortregen op de aarde hield veertig dagen en veertig nachten aan.
Een aantal mensen vroegen zich af waar dat water dan vandaan kwam. Hier staat dat er een laag water om de aarde hing, hierdoor was het klimaat waarschijnlijk anders dan na de vloed. Ook is op te maken uit de bijbel dat er alleen dauw was om de aarde te bevochtigen en dat het nooit regende. De mensen in de tijd van Noach verklaarden hem voor gek dat hij zei dat de aarde zou overstromen aangezien het nog nooit geregend had.quote:vanwaar deze quote ?
Ik ben het anders niet met je eens.quote:Oke, we zijn het er gelukkig over eens dat er nooit een zondvloed heeft plaatsgevonden
Dat is dan heel vreemd, want ik geloof dat ik afdoende argumenten gegeven heb. Ik zal verder niet op je ingaan, aangezien deze discussie gewoon voorbij is, en door mij gewonnen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik ben het anders niet met je eens.
Prima, ik zal je dan maar in die waan laten..quote:Dat is dan heel vreemd, want ik geloof dat ik afdoende argumenten gegeven heb. Ik zal verder niet op je ingaan, aangezien deze discussie gewoon voorbij is, en door mij gewonnen.
Schuldig tot de onschuld bewezen is....quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:30 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Dat is dan heel vreemd, want ik geloof dat ik afdoende argumenten gegeven heb. Ik zal verder niet op je ingaan, aangezien deze discussie gewoon voorbij is, en door mij gewonnen.
Discussies is niet om te winnen dus bij deze uitspraak ben je al verloren.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:30 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Dat is dan heel vreemd, want ik geloof dat ik afdoende argumenten gegeven heb. Ik zal verder niet op je ingaan, aangezien deze discussie gewoon voorbij is, en door mij gewonnen.
Nee maar je kan het altijd proberen!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Schuldig tot de onschuld bewezen is....
Onschuldig tot de schuld bewezen is.....
Wie had jou hier tot de spelleider aangesteld. Conclusie trekken en daarna de rest de mond snoeren... zo werkt het niet
Wat jij vindt doet volstrekt niet ter zake, zo intelligent kom je niet op me over, dit in tegenstelling tot Lotte die zich tevens tot wat meer flexibiliteit in staat toont, dus laat ons in alle rust verder converseren en wie weet krijg je nog wel gelijk ook, zou dat even mooi zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 23:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Heb jij er iets mee te maken dan? Het ging over Lilith, niet over de vloed.
//Trouwens, zoveel/goede argumenten heb je niet gegeven en verschillende mensen hier waren zeer geneigd te menen dat er wel degelijk een vloed is geweest. Ik vond dat je dat nog even moest weten.
lOgt!!!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Schuldig tot de onschuld bewezen is....
Onschuldig tot de schuld bewezen is.....
Wie had jou hier tot de spelleider aangesteld. Conclusie trekken en daarna de rest de mond snoeren... zo werkt het niet
Sluit me bij discussieopmerking van harte aan.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:22 schreef boomstamp het volgende:
[..]
Discussies is niet om te winnen dus bij deze uitspraak ben je al verloren.
Anyway hoe kwamen we nou op de zondvloed? Waar is Lillith gebleven?
Omgquote:Wat jij vindt doet volstrekt niet ter zake, zo intelligent kom je niet op me over, dit in tegenstelling tot Lotte die zich tevens tot wat meer flexibiliteit in staat toont, dus laat ons in alle rust verder converseren en wie weet krijg je nog wel gelijk ook, zou dat even mooi zijn.
Nu mag ik van de grote spelleider ook al niet meer meedoen!? GA FF FIETSEN!quote:dus laat ons in alle rust verder
Lilith in the sky with diamonds? Veelzijdig sterrenbeeld? Invloed op westers sterrenteken even groot als op Chinees sterrenbeeld? Ondanks donkere maanzijde toch voldoende licht verspreidend?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 13:09 schreef sweetgirly het volgende:
Jullie vergeten de astrologie, alsmede de psychologie waar Lilith een grote factor in speelt en/of kan spelen. Jammer opzich dat het grotendeels wat over de bijbel ging, ik bedoel het is wel vrij logisch dat dat niet tot moeilijk te achterhalen is (het is tenslotte de bijbel, vol met symboliek, vol met voor ieder andere gegeven interpretaties). Ik bedoel stel dat zij dus onomsloten wel in de bijbel voorkwam, dan is de grote vraag nu en/of juist: 'ja, en dan'. De kern van de vraag is niet de bijbel zelf, nee, de kern van de vraag is Lilith. De zoektocht kan dan wel interessant zijn in de zin van waarom dan wel of niet. Maargoed, de bijbel vind ik daarbij niet het enige waar waarde aan gehecht kan worden, voor mij zegt het iig (nog) niets, mocht zij er niet in voorkomen of zelfs wel in voorkomen, het brengt (nog) geen feiten met zich mee over Lilith zelf.
maar dat is mijn humble opinion
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met je eerste drie vragen. Lilith in the sky with diamonds? Explain? Ik ken alleen 'Lucy in the sky with diamonds', van de Beatles (met dank aan google). Veelzijdig sterrenbeeld? Astrologie is veelzijdig, maar ook diepgaand, Lillith kan ook worden meegenomen daarin. Zoiets?quote:Op zondag 6 juni 2004 11:44 schreef Sater het volgende:
Lilith in the sky with diamonds? Veelzijdig sterrenbeeld? Invloed op westers sterrenteken even groot als op Chinees sterrenbeeld? Ondanks donkere maanzijde toch voldoende licht verspreidend?
Dan ook nog figurerend in het Tarotspel. Hoe verhoudt het een zich met het ander?![]()
Dank voor beantwoording. Lilith in the sky with diamonds gebaseerd op sterrenbeelden. Lilith in Chinese sterrentekens? Valt me in dat dit onmogelijk is. Chinezen kennen immers Lilith niet? Of er een boeddhistische tegenhanger is? O en Lilith en Tarot heb ik op internet gevonden.quote:Op maandag 7 juni 2004 20:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met je eerste drie vragen. Lilith in the sky with diamonds? Explain? Ik ken alleen 'Lucy in the sky with diamonds', van de Beatles (met dank aan google). Veelzijdig sterrenbeeld? Astrologie is veelzijdig, maar ook diepgaand, Lillith kan ook worden meegenomen daarin. Zoiets?
Ondanks donkere maanzijde toch voldoende licht verspreidend? Zoals ik het zie, is en blijft de donkere maanzijde, de schaduwkant van de maan, wat verborgen. Lillith -> de zwarte maan (tevens astrologisch aspect) kan evenzo in elk mens besloten liggen. Maar dit hoeft niet negatief te zijn, leerproces, zoeken van balans, je zwakke kanten kennen etc. Net als astrologie is en kan het een verdieping van jezelf zijn. Het is maar hoe iemand daar mee omgaat of om leert gaan.
De zwarte maan staat voor dé grote levensles die je moet leren tegen wil en dank. Vaak worden deze levenslessen vaak onbewust ontkent. En Lilith komt hoe dan ook, al dan niet later, tot wasdom in iemands leven. Velen vinden de zwarte maan niet hetzelfde als Lilith, opzich logisch, want Lilith is meer het mythologische en psychologische aspect. Maar juist deze aspecten vind ik (toevalligerwijze) weer erg overéénkomend met de zwarte maan, het verborgene etc. en daarom oa weer interessant. Maargoed, ergens op pagina 2 heb ik ook een klein stukje gepost en misschien vind je daar wat antwoorden op je vragen + tevens een link.
Invloed op Westers sterrenteken even groot als op Chinees sterrenbeeld? Dan zou ik mezelf meer moeten verdiepen in de Chinese astrologie, komt misschien nog. Maar ik denk dus dat Lilith, en ieder zal het misschien anders noemen, ik noem het even zo, niet zomaar te ontkennen valt, of je nou een Chinees of een Hollander bent. En ik weet niet of de Chinese astrologie over een zwarte maan beschikt, denk het eigenlijk niet, maar het lijkt mij dat er wel degelijk wat in de schaduwzijde van de zwarte maan zit en dus in die zin gewoon aanwezig is of blijft, of ze hem nou gebruiken of niet. Het is misschien meer een aanvulling, net als de Chinese astrologie een aanvulling kan zijn op de Westerse astrologie. En de zwarte maan is daarin best een belangrijke heb ik het idee.
Lilith figurerend in het Tarot? Geen idee. Weet jij het?Staat me wel iets van bij eigenlijk en het zou me niks verbazen in die zin. Maar ok, heb zelf het idee dat je er zelf misschien meer vanaf weet allemaal, gezien je smiley ook, maar dat je het toch maar even vroeg. Zoja, vertel zou ik zeggen.
Of sterker nog.. dé waarheidquote:Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Jahweh = God = Allah op de ontleedtafel. Ieder zijn eigen godje met eigen eigenschappen.quote:Op woensdag 9 juni 2004 16:09 schreef Robje73 het volgende:
[..]
Of sterker nog.. dé waarheid
Verder is het een onzinnig verhaal, dat totaal niet in overeenstemming is met de eigenschappen van God.
ach... het was ook niet mijn bedoeling om mensen een nieuw denkbeeld te geven, ik vind het alleen een leuke theorie die een aantal mogelijke antwoorden geeft op hele normale vragen...quote:Op woensdag 9 juni 2004 16:09 schreef Robje73 het volgende:
[..]
Of sterker nog.. dé waarheid
Verder is het een onzinnig verhaal, dat totaal niet in overeenstemming is met de eigenschappen van God.
Jahweh = God dat klopt, maar = Allah niet. Verdiep je eerst eens in de godsdiensten voordat je zoiets zegt.quote:Op donderdag 10 juni 2004 07:14 schreef Sater het volgende:
[..]
Jahweh = God = Allah op de ontleedtafel. Ieder zijn eigen godje met eigen eigenschappen?![]()
In die zin, dat God geen 'misbaksels' schept. Wat Hij maakt is 100% goed, daar mankeert niets aan. Daarom is Eva de 1e vrouw van Adam, zoals de Bijbel dat leert.quote:Op donderdag 10 juni 2004 08:26 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
ach... het was ook niet mijn bedoeling om mensen een nieuw denkbeeld te geven, ik vind het alleen een leuke theorie die een aantal mogelijke antwoorden geeft op hele normale vragen...
Los daarvan geef ik in dit topic zelf al genoeg waarde aan de bijbel en twijfel ik er niet aan dat wat er in de bijbel staat klopt. Los daarvan hoeft iets uiteraard niet perse 'niet waar' te zijn... als het niet in de bijbel staat. Dingen zouden met een bepaalde reden selectief kunnen zijn opgeschreven... maar dat weten we niet en kunnen wij dus ook niet bewijzen.
In hoeverre Lillith te maken zou hebben met de eigenschappen van God? Waar doel je precies op? Ik heb wel een idee hoor... maar deze topic moet ook een keer vol... dus roep maar iets nuttigs
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |