Op een dag zullen je ouders wegvallen. Vrienden gaan en komen. De vriendengroep die je nu hebt, kan over 10, misschien al wel 5 jaar helemaal veranderd zijn.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:42 schreef Frenkie het volgende:
Mijn ouders, mijn vrienden, mijn opleidingen en mijn "levenservaring" hebben mij gemaakt tot wat ik nu ben. En dat zijn dingen die niet weg kunnen vallen omdat het al grotendeels afgerond is. Het enige wat er gebeurt is dat je gaandeweg nog meer "gemaakt tot wat je bent wordt" kortom je identiteit is geen statisch iets, maar iets dynamisch.
Het houdt mij ook wel bezig ja. Was benieuwd naar reacties van anderen...quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:49 schreef DuchessX het volgende:
Interessant topic, ik moet echt even nadenken over de vraag. I'll be back
Normen en waarden zijn aangeleerd gedrag en verschillen per cultuur.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:48 schreef pinquit het volgende:
normen en waarrden dus
aangeleerd totdat je ze zelf ontwikkelt, en verschillen per cultuur is logisch, ze verschillen zelfs per mens, cultuur is toch ook iets wat je maakt tot wat je bent?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:52 schreef UltraBrain het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn aangeleerd gedrag en verschillen per cultuur.
En hun opvoeding leeft voort in mijquote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:49 schreef Blinky het volgende:
Op een dag zullen je ouders wegvallen.
Hoewel ik dat betwijfel, maakt dat eigenlijk niks uit omdat ze me al jaren "gevormd" hebben.quote:Vrienden gaan en komen. De vriendengroep die je nu hebt, kan over 10, misschien al wel 5 jaar helemaal veranderd zijn.
Je bent wie je bent. En daarom ben je op elk moment af, maar toch ook niet, je moet jezelf gewoon niet zien als een definitie. Een aantal dingen zijn vaststaand, maar er zijn ook dingen die groeien, waarvan je leert.quote:Als je gaandeweg veranderd...wanneer ben je dan 'af' en ben je ooit 'af'?
Als je gaandeweg veranderd...hoe weet je dan wie je bent (je veranderd immers steeds weer) en sterker nog: hoe weten mensen om je heen wie je bent?
Je hebt gelijk. De vraag was "wat maakt JOU tot een identiteit". Ik trek het te veel door naar het esoterische denk ik. Maar het staat in R en P en niet in TRU dus mijn insteek is verkeerdquote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:54 schreef pinquit het volgende:
[..]
aangeleerd totdat je ze zelf ontwikkelt, en verschillen per cultuur is logisch, ze verschillen zelfs per mens, cultuur is toch ook iets wat je maakt tot wat je bent?
normen en waarden zijn het resultaat van de vorming van je omgeving. Maar slechts een deelresultaat, je manier van reageren en zaken oplossen is bijvoorbeeld een ander deelresultaat.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:56 schreef pinquit het volgende:
ja ik weet niet maar de grondlegger van wat iedereen hier heeft opgeschreven zijn toch echt je normen en waarden
Oke andere insteek. Wie of wat vormen jouw normen en waarden dan? Daar wordt je namelijk niet mee geboren.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:02 schreef pinquit het volgende:
je manier van reageren wordt beslist door wat normaal is voor jou..
zaken oplossen.. sja daar heb ik even niks voor
maargoed, ik heb een overdosis onzin van mn opleiding spw gehad denk ik
sorrie
Wat ik wilde zeggen is meer: ideeen die je nu hebt kunnen over 10 jaar veranderd zijn. Hoe weet je wie de echte Frenkie is die bij bepaalde ideeen staat? Misschien verandert het namelijk over een jaar wel weer...quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:55 schreef Frenkie het volgende:
Je bent wie je bent. En daarom ben je op elk moment af, maar toch ook niet, je moet jezelf gewoon niet zien als een definitie. Een aantal dingen zijn vaststaand, maar er zijn ook dingen die groeien, waarvan je leert.
Stel: je bent in een voorbeeldig gezin opgegeroeid. Je ouders werkten hard maar hadden toch alle tijd voor jullie, je kon goed met je broertjes en zusjes opschieten, hebt een jeugd gehad zonder ernstige incidenten...op een dag kom je erachter dat je vader al jarenlang een verhouding heeft gehad met zijn secretaresse. Je moeder blijkt al jaren lesbisch te zijn en doet het met de buurvrouw. Je zus is aan crack verslaafd die verstrekt wordt door je broer, die er en passant ook op los dealt bij kinderen. Dit is natuurlijk overdreven...maar stel dat er iets is wat later een grote façade blijkt te zijn geweest...is jouw identiteit dat dan ook? Is Frenkie dan net zo nep als dat zijn jeugd aan hem werd voorgehouden? Hoe ontwikkel je je dan?quote:Wat ik dus bedoel is dat je verleden je heeft gevormd tot wat je bent. Je omgeving heeft je zelfvertrouwen gegeven, bepaalde inzichten en een manier van denken en met dingen omgaan. Je opleiding en je werkervaring heeft je bepaalde vaardigheden gegeven waardoor je weet hoe je bepaalde zaken moet oplossen. En de toekomst zal hier aan dingen toevoegen. Zie het maar als een cirkel, waaromheen je steeds een nieuwe cirkel zet met nieuwe vaardigheden.
Ik ben Sven.... vrolijk gestoord..... leef ik al 20 jaar mee :p mn ouder proberen hier ook mee te leven al is dit niet altijd even makkelijk ....quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:38 schreef Blinky het volgende:
Waaraan hang jij je identiteit?
Wie of wat maakt jou tot wat je bent? En wat zou er gebeuren als die persoon/datgene wegvalt? Ben je dan opeens niet meer 'ik'? Hoe bouw je dan een nieuwe identiteit op?
En wat frankie zegt telt voor mijquote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:44 schreef Megumi het volgende:
Je opvoeding, omgeving en cultuur. En een minmaal stukje DNA.
En het andere deel?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:50 schreef ondeugend het volgende:
Ik denk voor een groot deel toch wel je opvoeding en levenservaring
Dat kunnen meerdere dingetjes zijn denk ik. Je omgeving en vrienden bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 25 mei 2004 17:01 schreef Blinky het volgende:
[..]
En het andere deel?
Wat je doet als beroep of welke opleiding je volgt, heeft weinig te maken met je identiteit..quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:38 schreef Blinky het volgende:
Bijvoorbeeld: als iemand zegt: ik ben Piet en ik ben sportinstructeur, en hij zou arbeidsogeschikt raken... in hoeverre is Piet Piet dan nog? Hoe zou Piet zich voelen als hij schrijver wordt... is Piet dan fundamenteel anders? In hoeverre speelt dat mee in de indentiteit van Piet?
Op korte termijn heb je gelijk. Maar op lange termijn moet Piet zijn hele leven veranderen, en dus zijn perceptie van hoe hij in het leven staat. Maar waarschijnlijk, doordat Piet arbeidsongeschikt is zal hij zijn beeld van...quote:Op dinsdag 25 mei 2004 17:33 schreef Ms.Bitters het volgende:
[..]
Wat je doet als beroep of welke opleiding je volgt, heeft weinig te maken met je identiteit..
Sterker nog het staat er zelfs los van, volgens mij. Als Piet zijn baan verliest blijft hij Piet. Hij heeft dezelfde mening over het huwelijk, vindt dezelfde spelletjes leuk als voorheen, heeft nog precies dezelfde talenkennis.. enz.
OT: Ouders/familie, omgeving, mezelf, vrienden, tijdsgeest.. Ik denk dat dat wel het meeste invloed heeft op m'n identiteit.
quote:mening over het huwelijk, vindt dezelfde spelletjes leuk als voorheen, heeft nog precies dezelfde talenkennis..
Dat moeten we het dus verwijtenquote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:42 schreef Frenkie het volgende:
Mijn ouders, mijn vrienden, mijn opleidingen en mijn "levenservaring" hebben mij gemaakt tot wat ik nu ben. En dat zijn dingen die niet weg kunnen vallen omdat het al grotendeels afgerond is. Het enige wat er gebeurt is dat je gaandeweg nog meer "gemaakt tot wat je bent wordt" kortom je identiteit is geen statisch iets, maar iets dynamisch.
mooi.....quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:47 schreef UltraBrain het volgende:
Alles, maar dan ook ALLES wat je achter "ik ben" kan zetten is een valse identiteit en een illusie. Je ware identiteit kun je vinden in die twee woordjes. "ik ben".
En eigen ervaringen... want dit is wel heel erg basaal.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:44 schreef Megumi het volgende:
Er zijn toch mensen die nooit alles van je zullen weten (of in elk geval de belangrijkste momenten waardoor je je gevormd zou hebben) , terwijl die toch dicht bij je staan.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:31 schreef fille_fatale het volgende:
Je vertelt alleen de meest relevante dingen. Waarom je bent zoals je nu bent is (in het begin) eigenlijk niet echt van belang.
Je stelt heel elementaire vragen, die eigenlijk thuishoren in een periode van puberteit overgaand in volwassen houding. Herstel... leeftijd is bekend via je profiel...quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:05 schreef Blinky het volgende:
[..]
Er zijn toch mensen die nooit alles van je zullen weten (of in elk geval de belangrijkste momenten waardoor je je gevormd zou hebben) , terwijl die toch dicht bij je staan.
Is dat een kwestie van gewoonte, of 'hoort' dat nu eenmaal niet?
Kan er niets aan toevoegen en deel dezelfde mening.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:23 schreef DuchessX het volgende:
Ik denk dat mijn mening, mijn gevoelens, mijn normen en waarden, de opgedane ervaringen in mijn leven mij maken wat ik ben. Als ik bepaalde dingen niet zou hebben meegemaakt zou ik een andere mening kunnen hebben over bepaalde zaken, als ik bepaalde normen en waarden niet zou hebben meegekregen tijdens mijn opvoeding zou ik nu ook anders kunnen handelen etc.
Plus dat ik denk dat mensen zeer flexibel zijn en dat het referentiekader vanwaaruit ze handelen, doen en denken ook steeds veranderd, gebaseerd op nieuwe ervaringen en inzichten.
Mensen zijn vatbaar en gevoelig voor invloeden van buitenaf en er zijn zoveel dingen die je mening en dus je doen en laten kunnen beïnvloeden...denk in de eerste plaats aan de media, je vrienden en familie, trends, mode.
Je hebt gelijk. Het zijn ook elementaire vragen. Het klinkt misschien raar, maar ik ben bezig om mezelf opnieuw te leren kennen. Ik dacht dat ik wist wie ik was, maar door omstandigheden kom ik erachter dat er meer dingen zijn dan de denkbeelden die ik altijd gehad heb. Ik ben mezelf opnieuw aan het ontdekken zeg maar...quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:15 schreef ComComMer het volgende:
[..]
Je stelt heel elementaire vragen, die eigenlijk thuishoren in een periode van puberteit overgaand in volwassen houding. Herstel... leeftijd is bekend via je profiel...
Ik denk dat je een beetje wat laat bent met deze overdenking. meestal komt die vraag zo rond de 20 jaar... of helemaal nooit.
...
Klopt. Maar dat zou ik ook niet eens bij iedereen willen. Ik zou ook niet mijn collega's van binnenuit willen kennen. Daarvoor blijven het collega's en hou ik toch een bepaalde afstand. Die is toch ook wel heel fijn.quote:Sommige mensen willen je niet eens kennen. Niet je overdenkingen of je 'zijn'. Meer gewoon luchtig omgaan met elkaar... Kamervulling zeg maar. Tja,... cant live with them,... cant live without them...
Mee eens. Al denk ik dat dat stukje DNA, dus zoals je geboren wordt, een wat grotere rol speeld. Dat is de basis, die verder wordt gevormd door zaken van buiten af. Stel dat 2 personen op precies de zelfde manier opgevoed worden, in de zelfde omgeving en cultuur (ze maken dus precies het zelfde mee) zullen het nog twee verschillende persoonllijkheden worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:44 schreef Megumi het volgende:
Duidelijk en eerlijk... vooral voor jezelf. En dat is het belangrijkste. Je bent meer jezelf dat je dit omschrijft/beschrijft, dan je nu al denkt. Je bent al erg goed op weg met het overdenken. Je komt er uiteindelijk voor jezelf achter wat je wilt in een vriend/kennis. Er zijn geen absolute regels voor. 'Gewoon' de mensen waarbij je jezelf het prettigste voelt. Maar dat wist je waarschijnlijk zelf al.quote:Op donderdag 27 mei 2004 09:26 schreef Blinky het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het zijn ook elementaire vragen. Het klinkt misschien raar, maar ik ben bezig om mezelf opnieuw te leren kennen. Ik dacht dat ik wist wie ik was, maar door omstandigheden kom ik erachter dat er meer dingen zijn dan de denkbeelden die ik altijd gehad heb. Ik ben mezelf opnieuw aan het ontdekken zeg maar...
Ik was benieuwd hoe jullie over bepaalde dingen denken omdat ik voor mezelf antwoord probeer te krijgen op eigen elementaire vragen als: wie ben ik eigenlijk, wat wil ik en hoe ga ik dat bereiken?
En een ding is zeker... ik ben dan wel 26, maar ik hoop dat ik nooit helemaal 'kind' of ' puber' af ben.
[..]
Klopt. Maar dat zou ik ook niet eens bij iedereen willen. Ik zou ook niet mijn collega's van binnenuit willen kennen. Daarvoor blijven het collega's en hou ik toch een bepaalde afstand. Die is toch ook wel heel fijn.
In eerste instantie ben ik het er wel mee eens, heb alleen een kleine kanttekening: Is jouw mening niet aan verandering onderhevig? Indien niet dan zou je dus niet meer jezelf zijn?quote:Hoe ik in de wereld sta en daarnaar kijk maakt me tot wie/wat ik ben
Hoewel ik de quote hierboven niet geschreven heb, kan ik je wel mijn mening erover geven.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 00:39 schreef DeeCruise het volgende:
beetje oude quote maar:
[..]
In eerste instantie ben ik het er wel mee eens, heb alleen een kleine kanttekening: Is jouw mening niet aan verandering onderhevig? Indien niet dan zou je dus niet meer jezelf zijn?
Wat valt er onder bezieling bij jou?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 00:44 schreef Skull-splitter het volgende:
Mijn bezieling is ik
Ik denk dan ook dat wie je bent een moment opname is..er zijn altijd dingen aan jezelf die hetzelfde blijven, je vorm van humor, hoe je "instinctief" reageert op situaties...dat vormt je basis denk ik..Al het andere zoals je mening, je houding t.o.v. anderen, je gedrag (al dan niet aangeleerd) vormt de afronding van jou als geheel....quote:Maar op welk punt zou je dan kunnen zeggen 'dit ben ik en hier sta ik voor, dit wil ik en zo ga ik het aanpakken'
Precies.... misschien is je mening morgen of volgend jaar weer anders...quote:Op vrijdag 28 mei 2004 12:12 schreef DeeCruise het volgende:
althans, zo denk ik er momenteel over
Zie niet in wat dat met schizofrenie te maken heeft...daarbij denk ik ook wel dat iedereen bepaalde (maatschappelijk aanvaarde) meningen bij zich blijft houden..Zo heb je ook het principe goed/slecht, daar heeft iedereen zijn vaste mening over...dat is dus die basis die ik bedoel......quote:Maakt ons dat niet allen een beetje schizofreen, aangezien sommigen zeggen dat je altijd wel bepaalde meningen bij je blijft dragen?
Het ligt er denk ik maar net aan wat voor waarde je hecht aan een beroep. Als ik mijn oorspronkelijke vak (waarvoor ik ben opgeleid) niet meer kan uitoefenen, dan zou ik erg ongelukkig worden, omdat ik het meer zie als hobby dan werk. Uiteindelijk zal ik misschien wel iets anders vinden, maar ik weet zeker dat er dan iets veranderd in mij, iets wat ik in een ander beroep niet zo snel kan terugvinden denk ik.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 20:37 schreef GF het volgende:
Je opvoeding, karakter, vrienden (en andere personen met iets van invloed), normen en waarden (al vorm je die ook meestal aan de hand van je opvoeding) en je hobby's en andere dingen die je boeien maken je tot wie je bent.
En dus uiteindelijk maakt je verleden ook wie je bent, alles wat je meemaakt, doet etc. Zal erin meespelen. Als je bv. brandweerman bent en je kan dit plotseling om wat voor reden dan ook niet meer zijn. Betekent dat niet dat je een ander persoon bent geworden.
Daar heb je gelijk in. Alleen die gebeurtenis zal je dan misschien wel iets veranderen (en je dus ook weer vormen). Maar verder zal je blijven wie je was lijkt me.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 22:15 schreef Blinky het volgende:
[..]
Het ligt er denk ik maar net aan wat voor waarde je hecht aan een beroep. Als ik mijn oorspronkelijke vak (waarvoor ik ben opgeleid) niet meer kan uitoefenen, dan zou ik erg ongelukkig worden, omdat ik het meer zie als hobby dan werk. Uiteindelijk zal ik misschien wel iets anders vinden, maar ik weet zeker dat er dan iets veranderd in mij, iets wat ik in een ander beroep niet zo snel kan terugvinden denk ik.
quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:42 schreef Castor het volgende:
Hoe ik in de wereld sta en daarnaar kijk maakt me tot wie/wat ik ben.
quote:Op dinsdag 25 mei 2004 13:44 schreef Megumi het volgende:
Hoe zit het dan met de dingen dan waar je geen grip op hebt? Dus beslissingen die buiten jou omgaan, simpelweg omdat ze door anderen gemaakt worden?quote:Op maandag 31 mei 2004 19:07 schreef MarSuperstar het volgende:
Ik weet het antwoord ik weet het antwoord ik weet het antwoord!!!!
De keuzes die je maakt in je leven, maken jou tot wie je bent. Een ander zou immers andere keuzes hebben gemaakt, ook al leefde diegene precies hetzelfde leven als jij!
Nee hoor...ik ben op zoek naar mezelf en neem eigenlijk geen 'genoegen' met bepaalde antwoorden. Ik heb er zo mijn eigen gedachten over en ik wil weten hoe jullie daarover denken.quote:Op woensdag 2 juni 2004 12:44 schreef DeeCruise het volgende:
--Blinky is uit op een eindeloze topic....--![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |