Ik vond het geweldig, veel leuker gehad dan vorig jaar. Veel relaxtere sfeer op het festival zelf, niet zo druk en niet dat irritante gedram zoals vorig jaar overal.
Wat betreft bands (bij veel dingen ook buiten gezeten, was goed te horen, want alles stond louder than everything else.)
Vrijdag:
Circle II Circle: Klonk goed.
In Extremo: Supershow, geluid was wat minder en muzikale performance ook, maar was echt weer heel gaaf. Ze hadden nu nog meer vuurwerk dan 2 jaar terug. Het is nu al de derde keer dat ik ze zie en iedere keer is het weer een feestje.
Suffocation:
![]()
Anathema: Klonk op zich wel goed, maar alleen erg langdradig. Beetje pretentieus ook.
After Forever: Ik haat After Forever.
Iced Earth: Super. Vooraan daar was het geweldig. Ripper is echt supergoed zo bij Iced Earth. Veel beter dan dat hij bij Priest ooit had kunnen zijn. Goede carričremove dus. Wat een gillen geeft die man af en toe en de set was ook leuk. Geluid van die gitarist (niet Jon) was af en toe wel kut, maar voor de rest was het voortreffelijk.
Zaterdag:
Oomph!: Geweldig. Een van de beste optredens van Graspop dit jaar. Keihard, superstrak en eindelijk een band waarbij het crowdsurfen loskwam (ik was weer helemaal vooraan). Wil ze wel vaker zien. Leuk ook die zanger en tof dat hij twee keer het publiek in dook.
Pleymo: Bah, kut, shit, poep, schijt.
Queensr˙che: Heel tof om ze te zien en die Operation: Mindcrime set was ook heel gaaf. Leuk die zangeres op het toneel. Geluid was alleen minder. Zang viel af en toe weg en dat is toch zonde. Een beetje hetzelfde als met Dream Theater twee jaar terug. Die komen ook zie niet tot hun recht op een buitenpodium.
Soulfly: Nou ja, wel ok. Niet echt mijn ding.
Motörhead:
![]()
Ze stonden te zacht.
![]()
Maar verder was het echt Motörhead en die wil ik nog heel vaak zien.
Slipknot: Ja, (vrijwel) iedereen vindt het kut, maar het was toch fucking druk daar bij het mainstage op de zaterdagavond voor Slipknot en het was nog leuk ook, hoewel het na een tijdje in mijn oren wel wat teveel begon te bonken, maar dat lag ook aan het feit dat het geluid overal keihard stond (alleen bij Priest was het geluid perfect te noemen).
Zondag:
Destruction: Ja, wel grappig. De zang was best kut, maar ze waren wel lekker aan het raggen en kregen het publiek goed mee en het was leuk en daar is zo'n band voor op een festival.
Testament: Heel gaaf optreden. Lekker strak.
Saxon: Saxon = Saxon en dat is altijd goed.
Death Angel: Lekker ruig. Klonk goed heftig.
Therion: Superoptreden. Geweldige kwaliteit. Soms net een cd. Ze speelde drie nummers van Sirius B. Meteen al eentje aan het begin. De sfeer zat er goed in. Goede interactie met het publiek (behalve de zangeres). Kan niet wachten op hun tour komend jaar.
Life of Agony: Was heel tof. Mooi strot heeft die Keith Caputo en ze speelden erg goed. Leuk ook die homage aan de andere bands op het festival.
Judas Priest: Priest liet hier zien waarom ik Priest-fan ben. Geweldig geluid en geweldig gespeeld. Echt supergoed. Halford was geweldig. Hij had echt energie. Meer dan twee jaar terug met de band Halford. Hij had wel wat meer mogen interacteren met het publiek, maar tegen het einde maakte hij dat wel weer wat goed. Beetje voorspelbare set, hoewel dat niet erg is. Op tour spelen ze wel wat andere nummers en iedereen zit eigenlijk toch te wachten op de klassiekers op zo'n festival. Ze deden Turbolover en dat is een van m'n favoriete nummers. The Priest is echt back.