abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1376571
Arnhems bedrijf gaat gebruikte babyluiers recyclen
ARNHEM (ANP) - Recyclebedrijf Knowaste uit Arnhem begint in september in de eigen stad met de inzameling van gebruikte babyluiers en -doekjes. Arnhem is daarmee de eerste gemeente in Europa waar ouders gebruikte kunststof luiers gescheiden kunnen inleveren.

Nog dit jaar komt de luierrecycling ook in tien andere gemeenten, aldus sales manager N. Willems van Knowaste. Alle baby's en peuters in Nederland produceren gezamenlijk zo'n 180 miljoen kilo luierafval per jaar. Kunststof luiers zijn niet biologisch afbreekbaar en mogen niet in de gft-bak worden gegooid. Gebruikte luiers vormen daardoor een enorme afvalberg. Knowaste heeft een techniek ontwikkeld waarmee uit de gebruikte luiers hoogwaardig papierpulp en plastic teruggewonnen kan worden. Van de luierberg blijven na verwerking geen resten meer over, zo garandeert het bedrijf.

Inzameling

Het is de bedoeling dat ouders de vuile luiers verzamelen in gratis papieren zakken. In de zakken kunnen zo'n dertig tot veertig luiers en doekjes. De zakken zijn luchtdicht afsluitbaar om vieze luchtjes tegen te gaan. Ouders die gebruikmaken van een kindplaats bij de Stichting Kinderopvang Arnhem en Regio (SKAR) kunnen de zakken bij de kinderdagverblijven inleveren. Andere ouders kunnen de zakken in speciale containers op het Arnhemse milieupark gooien. Een stad als Arnhem zorgt jaarlijks voor ongeveer 200.000 kilo luierafval.

Knowaste heeft volgens Willems al ervaring met het verwerken van gebruikte luiers, aangezien het bedrijf al een aantal jaren bij 40 procent van alle verpleeghuizen in Nederland het vuile incontinentiemateriaal ophaalt. Het bedrijf kan op jaarbasis honderd miljoen kilo luiermateriaal verwerken. Dat is ruim de helft van alle vieze luiers in Nederland.

Grote schaal

Willems en de SKAR verwachten dat de luierinzameling in een behoefte voorziet. Ouders met meer luierkinderen hebben teveel afval voor de gewone vuilnisbak. In gemeenten waar inwoners per vuilniszak moeten betalen kost het weggooien van luiers kapitalen. Veel gemeenten klagen over het illegaal weggooien van vieze luiers. De inzameling van Knowaste is gratis. Ouders moeten alleen de moeite nemen om het luierafval apart te houden.

De gemeente Arnhem en de provincie Gelderland ondersteunen het proefproject. Het recyclebedrijf onderhandelt met Gelderland en Zuid-Holland over het grootschaliger invoeren van de luierinzameling. Ook wil Knowaste op grotere schaal incontinentiemateriaal gaan inzamelen.

bron:Volkskrant
----------------------------------------------------

Illegaal weggooien van vieze luiers? Iemand?

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1376591
Oeps!
Mijn Shmoopies poepen gelukkig nog steeds legaal.

Ik vraag me echt af hoe ze dat willen gaan doen btw,
wat een smerig idee.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_1376809
Ik heb laatst op discovery gezien dat natte luiers (althans dat chemische goedje wat je dan hebt) extreem goed tegen brand beschermen (huizen die hiermee ondergespoten zijn) en zo ook branden kunnen blussen.
Maarja das vrij recent dus dat duurt nog wel ff voordat ze dat hier ook gaan doen.
[b]You are an insult to my intelligence...[/b]
pi_1376884
Aangezien de gemiddelde Nederlander nog te stom is om zijn vuil te verdelen over twee bakken, zie ik niet in waarom dit een succes zal worden. Oh jee, nog een derde er bij. Da's te ingewikkeld, alles in die grote grijze.
In Zoeterwoude moeten de burgers hun afval per kilo betalen, met als gevolg dat de Zoeterwoudenaren nu massaal hun afval in Leiden in de bakken storten.
I intend to live forever, or die trying.
pi_1377242
quote:
Op donderdag 09 augustus 2001 21:05 schreef dwerg het volgende:

In Zoeterwoude moeten de burgers hun afval per kilo betalen, met als gevolg dat de Zoeterwoudenaren nu massaal hun afval in Leiden in de bakken storten.

In Belgie ook. Alleen storten zij het nu in Nederland.
Hier zal dat uiteindelijk ook komen. Ik ben bang dat de bossen en het kanaal heel vlug volgestort zijn.
[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
pi_1377252
quote:
Op donderdag 09 augustus 2001 19:59 schreef Cosma-Shiva het volgende:

Arnhems bedrijf gaat gebruikte babyluiers recyclen

En ik maar denken dat hier katoenen luiers bedoelt werden die je kan laten wassen.

[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')