Duidelijk toch?quote:In welke landen heb ik genoeg aan een Nederlandse identiteitskaart?
Met een Nederlandse identiteitskaart kun je naar de volgende landen reizen:
Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Noord-Ierland, Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), San Marino, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Turkije, Zweden en Zwitserland.
Vanaf 1 mei 2004 kun je met een Nederlandse identiteitskaart naar de volgende nieuwe EU-landen reizen: Cyprus, Estland, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Tsjechië.
Van de autoriteiten van Letland en Litouwen is nog niet officieel vernomen dat zij de Nederlandse identiteitskaart accepteren als reisdocument. Ook omtrent Slowakije bestaat nog geen zekerheid. Voor meer informatie kun je het beste contact opnemen met de ambassade van het betreffende land.
Dat klopt, maar ik heb die kaart sinds 1 juli 2003. Tsjechie is per 1 mei 2004 bij de EU aangesloten. Nieuwe landen waar de ID-kaart toegestaan is, staan er dus niet bij.quote:Op zondag 23 mei 2004 13:08 schreef _The_General_ het volgende:
Alle landen waar je de id kaart mag gebruiken staan achterop!
Eej, dat is TOP!!!!quote:Op zondag 23 mei 2004 13:11 schreef Liejannuh het volgende:
Vanaf 1 mei 2004 kun je met een Nederlandse identiteitskaart naar de volgende nieuwe EU-landen reizen: Cyprus, Estland, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Tsjechië.
Laatste keer dat ik in Tsjechie was was het ook paspoort...quote:Op zondag 23 mei 2004 14:44 schreef Coconut het volgende:
Iemand van m'n werk zit momenteel een paar dagen in Tsjechie en die heeft wel degelijk een paspoort nodig. Met een ID kom je Tsjechie echt niet in, ze zijn daar ontzettend streng.
Tsjechie is dan wel op 1 mei toegetreden tot de EU, maar is een uitzondering wat betreft paspoort / ID. In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
Waarom staat er dan op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken wat anders?quote:Op zondag 23 mei 2004 14:44 schreef Coconut het volgende:
Iemand van m'n werk zit momenteel een paar dagen in Tsjechie en die heeft wel degelijk een paspoort nodig. Met een ID kom je Tsjechie echt niet in, ze zijn daar ontzettend streng.
Tsjechie is dan wel op 1 mei toegetreden tot de EU, maar is een uitzondering wat betreft paspoort / ID. In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
Bron?quote:In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
Omdat bureaucratie nogal stroperig is,:)quote:Op zondag 23 mei 2004 16:20 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Waarom staat er dan op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken wat anders?
Slaat ook nergens op. Als het aan mij lag, had ik Tsjechie meteen uit de EU gesodemieterd.quote:Op zondag 23 mei 2004 17:19 schreef marsterretje het volgende:
Omdat bureaucratie nogal stroperig is,:)
Dus: wil je jezelf problemen besparen: neem je paspoort mee.
Wil je onnodig lang grensformaliteiten, gemieter met allen Tsjechies sprekende douaniers, kwade blikken van je medereizigers voor de oponthoud, houdt het op je ID kaart.
Wat volgens de EU moet kunnen is echt nog niet binnen 2 maanden doorgevoerd, reken daar maar op...
Tsja, maar het zijn en blijven Tsjechen en die doe nou eenmaal graag moeilijkquote:Op zondag 23 mei 2004 16:20 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Waarom staat er dan op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken wat anders?
Belachelijk dat ze streng controleren, zeker na invoering van de nieuwe ID-kaarten met zo'n stippeltjes pasfoto in de kaart. Namaak is dus echt onmogelijk lijkt me.
[..]
Bron?
Ik ben benieuwd!quote:Op zondag 23 mei 2004 18:27 schreef Coconut het volgende:
Tsja, maar het zijn en blijven Tsjechen en die doe nou eenmaal graag moeilijk![]()
Dinsdag spreek ik die collega weer; dan zal ik vragen hoe hij erbij kwam dat je over 6 maanden pas met je ID Tsjechie binnen komt.
Dan nog.. ik heb geen zin om extra geld neer te leggen voor een paspoort terwijl ik net een nieuwe ID-kaart heb.quote:Oja, en een paspoort kan binnen een week klaar zijn, zonder spoedaanvraag...
Dan had je zeker een paspoort nodig gehad.quote:Op zondag 23 mei 2004 17:41 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Slaat ook nergens op. Als het aan mij lag, had ik Tsjechie meteen uit de EU gesodemieterd.
Maakt nie uit, moet ik nu waarschijnlijk toch al als ik geen risico wil lopenquote:Op zondag 23 mei 2004 19:10 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Dan had je zeker een paspoort nodig gehad.
Voorlopig kronen. Tsjechische Euro's komen er op z'n vroegst pas in 2007.quote:Op maandag 24 mei 2004 19:32 schreef Calayuga het volgende:
kan je al overal terecht met euro's? of zijn het nog kronen?
Ze zitten in de EU, maar NIET in het Schengen verdrag. Die grensovergang blijft dus gewoon bemand.quote:Op zondag 23 mei 2004 18:51 schreef doemaardrie het volgende:
Trouwens aangezien ze nu gewoon bij de EU zitten zou het me niet verbazen als de grensovergang met Duitsland niet eens meer bemand is.
zou er niet op hopen, stempels krijg je vaak alleen bij vliegen en/of landen waar je een visum voor nodig hebt. In ieder geval, mijn familie is inmiddels 3 keer in tsjechie geweest, en ze hebben er nog geen één stempel van. En ja, wel controles gehad.quote:Op donderdag 27 mei 2004 22:21 schreef Calayuga het volgende:
oeh dus ik krijg ook een stempel als ik de grens over galeuk!
Ik heb zat stempels, alleen de laatste keer kreeg ik geen stempel.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:32 schreef innovative het volgende:
[..]
zou er niet op hopen, stempels krijg je vaak alleen bij vliegen en/of landen waar je een visum voor nodig hebt. In ieder geval, mijn familie is inmiddels 3 keer in tsjechie geweest, en ze hebben er nog geen één stempel van. En ja, wel controles gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |