abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19334163
Ik kreeg gisteren te horen dat ik over 2 weken misschien mee kan met mijn judoclub naar Tsjechie voor een groot internationaal toernooi.
Maar nu kom ik erachter dat ik met mijn ID-kaart niet het land binnenkom

Vertelt net een vriendin van mij dat Tsjechie per 1 mei 2004 bij de EU aangesloten is. Kan iemand mij vertellen of ik nu, nu Tsjechie bij de EU zit, wel met ID-kaart Tsjechie binnenkom?
pi_19334196
Alle landen waar je de id kaart mag gebruiken staan achterop!
pi_19334257
Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt het volgende:
quote:
In welke landen heb ik genoeg aan een Nederlandse identiteitskaart?

Met een Nederlandse identiteitskaart kun je naar de volgende landen reizen:
Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Noord-Ierland, Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), San Marino, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Turkije, Zweden en Zwitserland.

Vanaf 1 mei 2004 kun je met een Nederlandse identiteitskaart naar de volgende nieuwe EU-landen reizen: Cyprus, Estland, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Tsjechië.

Van de autoriteiten van Letland en Litouwen is nog niet officieel vernomen dat zij de Nederlandse identiteitskaart accepteren als reisdocument. Ook omtrent Slowakije bestaat nog geen zekerheid. Voor meer informatie kun je het beste contact opnemen met de ambassade van het betreffende land.
Duidelijk toch?
pi_19334267
quote:
Op zondag 23 mei 2004 13:08 schreef _The_General_ het volgende:
Alle landen waar je de id kaart mag gebruiken staan achterop!
Dat klopt, maar ik heb die kaart sinds 1 juli 2003. Tsjechie is per 1 mei 2004 bij de EU aangesloten. Nieuwe landen waar de ID-kaart toegestaan is, staan er dus niet bij.
pi_19334309
quote:
Op zondag 23 mei 2004 13:11 schreef Liejannuh het volgende:

Vanaf 1 mei 2004 kun je met een Nederlandse identiteitskaart naar de volgende nieuwe EU-landen reizen: Cyprus, Estland, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Tsjechië.
Eej, dat is TOP!!!! Thanx
pi_19336233
Iemand van m'n werk zit momenteel een paar dagen in Tsjechie en die heeft wel degelijk een paspoort nodig. Met een ID kom je Tsjechie echt niet in, ze zijn daar ontzettend streng.

Tsjechie is dan wel op 1 mei toegetreden tot de EU, maar is een uitzondering wat betreft paspoort / ID. In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
amokaapjeeh O+
pi_19336313
quote:
Op zondag 23 mei 2004 14:44 schreef Coconut het volgende:
Iemand van m'n werk zit momenteel een paar dagen in Tsjechie en die heeft wel degelijk een paspoort nodig. Met een ID kom je Tsjechie echt niet in, ze zijn daar ontzettend streng.

Tsjechie is dan wel op 1 mei toegetreden tot de EU, maar is een uitzondering wat betreft paspoort / ID. In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
Laatste keer dat ik in Tsjechie was was het ook paspoort...
pi_19338470
quote:
Op zondag 23 mei 2004 14:44 schreef Coconut het volgende:

Waarom staat er dan op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken wat anders?

Belachelijk dat ze streng controleren, zeker na invoering van de nieuwe ID-kaarten met zo'n stippeltjes pasfoto in de kaart. Namaak is dus echt onmogelijk lijkt me.
quote:
In Tsjechie gaat deze regel pas 6 maanden na toetreding tot de EU in.
Bron?
pi_19339945
quote:
Op zondag 23 mei 2004 16:20 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Waarom staat er dan op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken wat anders?
Omdat bureaucratie nogal stroperig is,:)

Dus: wil je jezelf problemen besparen: neem je paspoort mee.
Wil je onnodig lang grensformaliteiten, gemieter met allen Tsjechies sprekende douaniers, kwade blikken van je medereizigers voor de oponthoud, houdt het op je ID kaart.

Wat volgens de EU moet kunnen is echt nog niet binnen 2 maanden doorgevoerd, reken daar maar op...
pi_19340394
quote:
Op zondag 23 mei 2004 17:19 schreef marsterretje het volgende:

Omdat bureaucratie nogal stroperig is,:)

Dus: wil je jezelf problemen besparen: neem je paspoort mee.
Wil je onnodig lang grensformaliteiten, gemieter met allen Tsjechies sprekende douaniers, kwade blikken van je medereizigers voor de oponthoud, houdt het op je ID kaart.

Wat volgens de EU moet kunnen is echt nog niet binnen 2 maanden doorgevoerd, reken daar maar op...
Slaat ook nergens op. Als het aan mij lag, had ik Tsjechie meteen uit de EU gesodemieterd.

Ik hoor nog even wat anderen doen. We gaan namelijk met een grote groep. Van alle mensen die ik zowat ken, weet ik dat de meesten een ID-kaart hebben. Dus denk ik ook nie dat alle judoka's bij mij binnen de vereniging een paspoort hebben.
Ik ga geen paspoort aanschaffen voor die paar daagjes Tsjechie Is nu waarschijnlijk toch al te laat, of ik moet een spoedaanvraag doen Duur supportersreisje dan
pi_19341450
quote:
Op zondag 23 mei 2004 16:20 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Belachelijk dat ze streng controleren, zeker na invoering van de nieuwe ID-kaarten met zo'n stippeltjes pasfoto in de kaart. Namaak is dus echt onmogelijk lijkt me.
[..]

Bron?
Tsja, maar het zijn en blijven Tsjechen en die doe nou eenmaal graag moeilijk
Dinsdag spreek ik die collega weer; dan zal ik vragen hoe hij erbij kwam dat je over 6 maanden pas met je ID Tsjechie binnen komt.

Oja, en een paspoort kan binnen een week klaar zijn, zonder spoedaanvraag...
amokaapjeeh O+
pi_19341913
quote:
Op zondag 23 mei 2004 18:27 schreef Coconut het volgende:
Tsja, maar het zijn en blijven Tsjechen en die doe nou eenmaal graag moeilijk
Dinsdag spreek ik die collega weer; dan zal ik vragen hoe hij erbij kwam dat je over 6 maanden pas met je ID Tsjechie binnen komt.
Ik ben benieuwd!
quote:
Oja, en een paspoort kan binnen een week klaar zijn, zonder spoedaanvraag...
Dan nog.. ik heb geen zin om extra geld neer te leggen voor een paspoort terwijl ik net een nieuwe ID-kaart heb.
  zondag 23 mei 2004 @ 18:51:36 #13
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_19342054
Ik zou me niet te druk maken over die Identieteitskaart. Ik ben 2 jaar geleden nog in Tjechie geweest en had ook geen paspoort ondanks het feit dat die kaart daar nog niet geldig was mocht ik aan de grens gewoon doorrijden na even met dat kaartje gezwaaid te hebben.

Trouwens aangezien ze nu gewoon bij de EU zitten zou het me niet verbazen als de grensovergang met Duitsland niet eens meer bemand is.
pi_19342475
quote:
Op zondag 23 mei 2004 17:41 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Slaat ook nergens op. Als het aan mij lag, had ik Tsjechie meteen uit de EU gesodemieterd.
Dan had je zeker een paspoort nodig gehad.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_19342637
quote:
Op zondag 23 mei 2004 19:10 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Dan had je zeker een paspoort nodig gehad.
Maakt nie uit, moet ik nu waarschijnlijk toch al als ik geen risico wil lopen
Tis toch zo simpel.. per 1 mei '04 Tsjechie bij EU.. per 1 mei '04 gelden de EU-regels óók voor Tsjechie
  zondag 23 mei 2004 @ 20:45:23 #16
44620 Praag
pi_19345290
Kijk in het topic over Praag!!! Daar heb ik het ook al een keer gemeld!
All good things must come to an end...
  maandag 24 mei 2004 @ 19:30:00 #17
58460 RicXDesign
^ Im with stupid ^
pi_19371116
Een kennis van mij had ook geen Paspoort bij zich maar wel een ID-K. Kwam mooi niet de grens over .. Zelf nog geprobeerd bij andere grensovergangen
pi_19371175
kan je al overal terecht met euro's? of zijn het nog kronen?
pi_19372944
quote:
Op maandag 24 mei 2004 19:32 schreef Calayuga het volgende:
kan je al overal terecht met euro's? of zijn het nog kronen?
Voorlopig kronen. Tsjechische Euro's komen er op z'n vroegst pas in 2007.
pi_19376934
de reis gaat voor mij niet door. Degene met wie ik mee zou reizen vertelde me dat ze op 't gemeentehuis te horen kreeg dat Tsjechie pas in 2007 de ID-kaart toelaat, dus zij heeft een paspoort aan moeten schaffen voor haar 2 zoontjes en 1 dochter die uitgenodigd zijn voor dat judotoernooi. Duur hoor

Ik heb nog maar net een nieuwe ID-kaart en mijn budget laat het jammer genoeg niet toe om ook nog es een paspoort aan te schaffen Volgende keer beter.

Toch thanx voor jullie hulp en reacties!
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:33:14 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19455824
quote:
Op zondag 23 mei 2004 18:51 schreef doemaardrie het volgende:
Trouwens aangezien ze nu gewoon bij de EU zitten zou het me niet verbazen als de grensovergang met Duitsland niet eens meer bemand is.
Ze zitten in de EU, maar NIET in het Schengen verdrag. Die grensovergang blijft dus gewoon bemand.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_19458717
oeh dus ik krijg ook een stempel als ik de grens over ga leuk!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 03:31:51 #23
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_19463892
Zeg even iets heel anders over grenzen binnen de EU etc, is het een probleem om Duitsland/Engeland/Polen binnen te komen met een Nederlands paspoort dat binnen twee weken gaat verlopen?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 28 mei 2004 @ 03:48:09 #24
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_19463908
HarigeKerel, nee niet echt. Gewoon van de domme houden als ze per STOM TOEVAL in die landen je paspoort controleren. In Duitsland en Engeland is het geen groter probleem dan in Nederland.....gewoon geen stomme dingen doen zoals te hard rijden, mensen kidnappen, drugs smokkelen, wiet roken enz.

Polen durf ik niet te zeggen....maar nog 2 weken geldig is nog 2 weken geldig, en als t een weekje er over heen zit zullen ze niet moeilijk over doen.

Ik loop al ik weet niet hoe lang rond met een ID kaart die helemaal open gespleten is (waar je letterlijk gewoon door heen kan kijken vanaf de zeikant) en alle burokraten in Nederland, Spanje, Frankrijk en Engeland frotten hem gewoon onder een copieerapparaat of bekijken hem ongeinteresseerd en douwen hem weer terug in m'n handen.

Nothing to worry wat mij betreft.
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_19471710
er zijn landen die eisen dat een paspoort nog minimaal een bepaalde tijd geldig moet zijn, anders kom je het land niet in (de VS is zo'n land).

maar of eng/dui/pol ook zo'n regel hebben weet ik niet...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_19479915
in principe moet ie nog een halfjaar geldig zijn bij het verlaten van een land
pi_19499187
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 22:21 schreef Calayuga het volgende:
oeh dus ik krijg ook een stempel als ik de grens over ga leuk!
zou er niet op hopen, stempels krijg je vaak alleen bij vliegen en/of landen waar je een visum voor nodig hebt. In ieder geval, mijn familie is inmiddels 3 keer in tsjechie geweest, en ze hebben er nog geen één stempel van. En ja, wel controles gehad.
pi_19499449
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 19:32 schreef innovative het volgende:

[..]

zou er niet op hopen, stempels krijg je vaak alleen bij vliegen en/of landen waar je een visum voor nodig hebt. In ieder geval, mijn familie is inmiddels 3 keer in tsjechie geweest, en ze hebben er nog geen één stempel van. En ja, wel controles gehad.
Ik heb zat stempels, alleen de laatste keer kreeg ik geen stempel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')