abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage zaterdag 22 mei 2004 @ 10:38:43 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19311638
quote:
www.telegraaf.nl


Het leven van de meeste Zuid-Molukkers staat in het teken van strijd. Strijd voor een eigen vrije Republiek der Zuid-Molukken, zoals het volk die in 1950 is beloofd. In Nederland laait het geweld zo nu en dan op als Zuid-Molukkers aandacht vragen voor hun idealen van de eigen republiek. Die gewelddadige strijd met de kapingen van de jaren zeventig als dieptepunt; is er ook de oorzaak van dat de Nederlandse politie een apart regime blijkt te kennen voor omgang met Molukkers. Op de meeste plekken in het land waar Molukse wijken zijn, treedt de politie pas op nadat er overleg is gevoerd met de Molukse wijkraad. Of het nu om drugs, inbraken, diefstallen of zeden misdrijven gaat, de politie klopt eerst aan bij de wijkraad. En niet zelden komt de politie er daarna niet meer aan te pas. ' Schikt het als we volgende week een inval doen'

Bij problemen meldt de politie zich standaard bij wijkraden, die zelf orde op zaken stellen

MOLUKKERS BAAS IN EIGEN BUURT

door MARTIJN KOOLHOVEN


ASSEN, zaterdag
Weinig aantrekkelijke foto´s zijn het, maar voor Molukkers zijn het zes jonge helden, gestorven in het harnas: Max, George, Mingus, Ronnie, Theus en Hansina lieten op 11 juni 1977 het leven bij de aanval van mariniers op de gekaapte trein in De Punt.
De foto's van de ontzielde lichamen hangen nu in een macabere collage in de woonkamer van Jan Matiaputty (52), secretaris van de wijkraad in Assen, met 175 gezinnen zo ongeveer de grootste Molukse gemeenschap in Nederland, In de collage zit ook de foto van de beruchte ´balkonscène´, december 1975, tijdens de gijzeling van het Indonesische consulaat in Amsterdam. 'Kijk', wijst Jan naar deze foto waarop een geblinddoekte consulaatmedewerker met een strop om zijn nek op het balkon staat. 'Ik zat toen binnen, ik moest de eisen op tafel leggen.'
Nu, anno 2004, zijn die eisen nog altijd hetzelfde: een vrije Republiek der Zuid-Molukken. De republiek is nooit gekomen, maar de eisen en de strijd zijn altijd gebleven. 'Wij zijn een speciale groep', zegt Matiaputty thuis in zijn eenvoudige woning in Assen. 'Want wij leven nog steeds in strijd'
Blijkbaar zijn de Nederlandse autoriteiten daar nog altijd gevoelig voor. Lokale politiekorpsen op veel plekken in het land hebben afspraken gemaakt met de Molukse wijken, waarin de politie zich verplicht altijd eerst overleg te voeren alvorens tot een actie wordt overgegaan. Of het nu om een huiszoeking gaat vanwege drugs, een aanhouding vanwege een inbraak of arrestatie van Molukse jongeren. De regel is dat alle zaken via de Molukse wijkraad loopt. Op de meeste plekken gaat het om mondelinge afspraken, maar er zijn ook plaatsen waar deze afspraken zwart op wit zijn vastgelegd. Zo ook in Assen.

'Geen overleg?
Dan krijg je heibel!'


'Wat de politie ook doet, ze moet altijd éérst via de wijkraak', zo vertelt Jan Matiaputty namens deze raad. 'En dat is maar goed ook, want stel je voor dat de politie dat niét zou doen. Nou, dan verzeker ik je: dan wordt het direct Rambo! Dat zit in het verleden, dat zit in onze genen. De politie wil toch ook niet dat het escaleert? Als de politie niet eerst naar de wijkraad zou stappen, zou je direct heibel krijgen. Stel je voor dat de politie zomaar ergens aanbelt, dan zou diegene toch echt aan de agent vragen: bent u wel eerst bij de wijkraad geweest?”

Het lijkt dat deze aanpak wel wat ver gaat, want de politie moet toch ook vrij haar werk kunnen doen in de wijk, net als in de andere buurten? Als er bijvoorbeeld een meisje verkracht is, wat dan?

De wijkraadsecretaris: 'Dan komt de politie éérst bij ons en dan gaan wij naar de man die het misschien heeft gedaan. Als er ergens problemen zijn met Molukse jongeren, dan belt de politie ons op. Wij zeggen dan: oké, en de wijkraad stuurt twee mensen om de problemen op te lossen. Die communicatie verloopt gewoon heel erg goed; wij kennen onze mensen. En dat scheelt. Bij een pure Nederlander zegt de politie: ga Klaas maar oppakken. Maar bij ons gebeurt dat zeker niet, de politie komt eerst naar de wijkraad'.

Historisch

Vanuit historisch perspectief is de aanpak van de Nederlandse politie wel te verklaren. Tijdens de zogeheten ´rondetafelconferentie´ van 1950 werden er internationale afspraken gemaakt over hoe Indonesië verder zou gaan. Onderdeel van de afspraken was dat er een vrije Republiek der Zuid-Molukken zou komen. Omdat Indonesië daar niets voor voelde, zat er voor 4000 Molukse militairen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) weinig anders op om ´tijdelijk´ uit te wijken naar Nederland. Tussen februari en mei 1951 kwamen 4000 oud KNIL'ers met hun gezinnen naar Nederland voor hun tijdelijk verblijf, in totaal circa 12.500 mensen. Deze Molukkers werden ondergebracht in kampen.
' Ik ben zelf opgegroeid in kamp Schattenberg, bij Westerbork. Omdat het verblijf tijdelijk zou zijn, leerden onze ouders geen Nederlands. Als er wat te doen was op het kamp, kwam de politie bij de kampraad. Die kampraad loste eventuele problemen op. De kampen werden wijken en de kampraden werden wijkraden. Molukkers laten zich vertegenwoordigen door hun wijkraden. Dat is altijd zo gebleven.' In de jaren zeventig stond de Molukse strijd in het teken van de gewelddadige gijzelingsacties en ook later, in de jaren tachtig en negentig, steekt het geweld af en toe weer de kop op, bijvoorbeeld bij uit demonstraties die uit de hand lopen. Deze historie van onafhankelijkheidsstrijd en gewelddadige actie lijkt de politie te hebben gedwongen tot een tolerante aanpak en de weg van overleg. De weg via de wijkraad wordt nog altijd bewandeld. Een soort eigen 'polderoverleg' met de Molukkers.

Hechte band

De Molukse gemeenschap in Nederland heeft zeker ook door het traumatische verleden een hechte band, die landelijk wordt bezegeld door de zogenoemde 'Badan Persatuan', (de BP, de Molukse eenheidspartij). Volgens de Molukse wijkraad gelden de afspraken met de politie ook voor de andere gemeenten in het land met Molukse wijken binnen hun grenzen. Dat zijn bijvoorbeeld Bovensmilde, Oostgaarde (Rotterdam), Capelle a/d IJssel, Moordrecht, De Wijerd (Groningen), Maren (Friesland), Geleen, Sittard en Leerdam.


Het beeld, zoals geschetst door de wijkraad in Assen, wordt inderdaad bevestigd door de wijkraden die we elders in het land spreken. Yes Toematala van de wijkraad in Bovensmilde: 'Wij hebben mondelinge afspraken. Als er iets is, komt de politie eerst bij ons. Huiszoekingen hebben hier de afgelopen jaren niet plaatsgevonden. Maar toen dat nog wel het geval was, nam de politie altijd eerst contact op met ons om te overleggen. En zo werkt het al jaren.'
Reggy Kakiailatu (47), voorzitter van de Molukse raad in Capelle a/d IJssel (152 gezinnen): 'Wij behartigen de belangen van de Molukse mensen, die hier overigens niet allemaal in één wijk kunnen wonen. Wij worden als eerste op de hoogtegesteld, zodat de mobiele eenheid hier niet zelf haar posities inneemt. Alles gebeurt in overleg. We hebben goede afspraken met de politie, zodat we niet zomaar worden gestoord. Dat is de regel, net zoals met de oude kampraad''
Reggy geeft een voorbeeld van enkele jaren geleden als bewijs hoe de kampraad beter kan optreden dan de politie. 'Toen wilde een groep bewoners geen huur meer betalen omdat hun woningen waren verzakt. Er ontstond een opstootje, waar jongeren bij betrokken waren en waar de ME eraan te pas moest komen. Dat werkte natuurlijk niet, de politie heeft zich teruggetrokken, de wijkraad is naar de ouders gegaan om hen te zeggen dat hun kinderen zich moesten melden. En dat is ook gebeurd.'
In de middenwoning van Jan Matiaputty in Assen bekijken we de foto van de executie van oud RMS-president Chris Soumokil, die begin jaren zestig de guerrilla voor een vrij Ambon leidde. In april 1966 werd Soumokil geëxecuteerd door troepen van het Indonesische leger. Matiaputty zegt weer: „Wij leven nog in een strijd. Nederland zegt: je moet je hier maar aanpassen. Wij zeggen: nou, mooi niet!'


Maar vindt hij zelf ook niet dat er sprake is van rechtsongelijkheid doordat de politie in willekeurig welke andere wijk wel zomaar naar binnenstapt?


'Zeker', zo geeft Jan Matiaputty toe. 'Maar wij zijn ook niet gelijk aan Turken, Marokkanen of Antillianen. Wij zijn de enige bevolkingsgroep met eigen wijken, wij hebben onze eigen geschiedenis. De Haagse politiek wil de Molukse wijken het liefste kwijt. ´De Molukkers zijn rustig, ze zijn alles vergeten´, denken ze. Mooi niet. En daarom moet de overheid éérst met ons van de wijkraden praten. Geen overleg? Dan krijg je heibel'



Jan Matiaputty: ”Maar wij zijn niet gelijk aan Turken, Marokkanen of Antillianen."
FOTO: FRANÇOIS WIERINGA


April 1995. Een Molukker spuit tijdens een demonstratie in Den Haag traangas naar een politieagent. Het protest loopt uit de hand (foto onder), er worden flinke vernielingen aangericht.
FOTO'S: WFA




Mei 1977. Molukkers kapen trein bij De Punt.
FOTO: JAN STAPPENBELD


December 1994. Molukkers demonstreren voor oprichting Vrije Indonesische Republiek, waarin zij recht op zelfbeschikking krijgen.


December 1975. Gijzeling Indonesische consulaat in Amsterdam. Met een geweer in de nek staat een man geblinddoekt op het balkon. Jan Matiaputty zat toen binnen.
FOTO'S: DE TELEGRAAF




[ Bericht 3% gewijzigd door SunChaser op 22-05-2004 10:44:48 ]
  Redactie Frontpage zaterdag 22 mei 2004 @ 10:45:05 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19311715
Ik ben zelf halfbloed Molukker maar ik heb dus helemaal niets met de Molukse gemeenschap en zeker niet met de uitspraken hierboven. Mijn vader en moeder zijn in 1973 uit de gemeenschap vertrokken, en daar ben ik blij om. De sociale controle is zo'n beetje 90%, iedereen loopt bij elkaar binnen.

Bovendien heb ik nooit de behoefte gehad me bij de RMS te voegen. Sterker nog, ze kunnen imho beter concentreren op Nederland dan te zeuren om een eigen Molukse staat. Kijk, ze hebben allemaal een grote mond, maar niemand gaat terug om daar voor de Molukken te vechten, ik zie niemand daar de wapens oppakken, niemand daar nieuwe huizen opbouwen.

Maar dan wel hier proberen de dienst uit te maken? En dan die treinkapers als helden te zien, ongelooflijk

Er zijn genoeg Molukkers die er niet zo over denken als bovenstaande man. Maar hij doet alsof het wel zo is. Jammer.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 mei 2004 @ 10:49:54 #3
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19311779
Mijn vraag is: zitten er hier Molukkers of mensen die in of bij een Molukse gemeenschap wonen of er ervaring mee hebben?
pi_19312295
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:45 schreef SunChaser het volgende:

Bovendien heb ik nooit de behoefte gehad me bij de RMS te voegen. Sterker nog, ze kunnen imho beter concentreren op Nederland dan te zeuren om een eigen Molukse staat. Kijk, ze hebben allemaal een grote mond, maar niemand gaat terug om daar voor de Molukken te vechten, ik zie niemand daar de wapens oppakken, niemand daar nieuwe huizen opbouwen.
dat zeg ik nou ook altijd... Ze moeten gewoon lekker normaal doen, je bent hier in Nederland en niet in de Molukken.

* CurzonDax is Nederlander van Molukse afkomst, btw.
pi_19312426
Molukkers komen op mij nooit zo probleemvol over, mijn beeld is toch dat het rustige en goed ge-integreerde mensen zijn.
To be or not to be is not the question, the question is what you want to be.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 mei 2004 @ 11:33:38 #6
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19312461
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 11:22 schreef CurzonDax het volgende:
/me=CurzonDax is Nederlander van Molukse afkomst, btw.
Ik voel me eigenlijk nooit Molukker, ben er nooit mee bezig. Ik ben 100% Nederlander.
  maandag 24 mei 2004 @ 12:31:37 #7
48112 AboruAsli
Do ya like?
pi_19359885
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:45 schreef SunChaser het volgende:
Ik ben zelf halfbloed Molukker maar ik heb dus helemaal niets met de Molukse gemeenschap en zeker niet met de uitspraken hierboven. Mijn vader en moeder zijn in 1973 uit de gemeenschap vertrokken, en daar ben ik blij om.
Oh jee, daar is ie weer hoor.

Zeg eens Tetelepta, als jij je zo Nederlands voelt, waarom blijf je dan zo op je Molukse identiteit hameren?

En wat is de bedoeling van je topic?

Even reageren:
quote:
De sociale controle is zo'n beetje 90%, iedereen loopt bij elkaar binnen.
Klopt. Kan belemmerend zijn, maar tevens erg prettig. Ben zelf buiten de wijk opgegroeid en ben ook niet helemaal wild van de sociale controle in de wijk. Maar groot voordeel van de wijk is het saamhorigheidsgevoel. Daar zouden veel mensen nog van kunnen leren.
quote:
Bovendien heb ik nooit de behoefte gehad me bij de RMS te voegen. Sterker nog, ze kunnen imho beter concentreren op Nederland dan te zeuren om een eigen Molukse staat. Kijk, ze hebben allemaal een grote mond, maar niemand gaat terug om daar voor de Molukken te vechten, ik zie niemand daar de wapens oppakken, niemand daar nieuwe huizen opbouwen.
Je moet twee dingen scheiden van elkaar: de RMS en het conflict op de Molukken. Die hebben namelijk niets met elkaar te maken. Ik ken genoeg Molukkers, RMS-ers en niet-RMS-ers, die allen hun (financiele) steentje hebben bijgedragen tijdens het conflict en wel degelijk hebben gezorgd voor de wederopbouw van dorpen, kerken e.d. die tijdens de kerusuhan met de grond gelijk zijn gemaakt. Dat Indonesie van het conflict een RI/RMS-conflict probeert te maken en dat jij daarin trapt zegt mij genoeg over jouw kennis van de RMS en van de kerusuhan.
quote:
Maar dan wel hier proberen de dienst uit te maken? En dan die treinkapers als helden te zien, ongelooflijk
Leer jij maar eens wat over de geschiedenis van de Molukkers in Nederland (staat trouwens ook wat over in het door jouw geplaatste artikel in de openingspost) en dan krijg je misschien beter inzicht waarom bepaalde zaken in de wijk anders lopen dan dat je gewend bent.
quote:
Er zijn genoeg Molukkers die er niet zo over denken als bovenstaande man. Maar hij doet alsof het wel zo is. Jammer.
Dat zegt hij niet, dat is jouw interpretatie.

Ik vind het jammer dat ik van jou altijd van die anti-stukjes moet lezen over Molukkers, net alsof we dom zijn en niet weten waar we het over hebben. Vraag me af waar die verborgen frustatie nu precies vandaan komt. Er zijn genoeg zaken binnen de Molukse cultuur waar je trots op mag zijn en daar hoor ik je nooit over. Hoe komt dat?

Selamat,

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_19372021
als ik mijn mening precies moet uiten op basis van deze gegevens zou ik ze persoonlijk verrot laten schieten. Het is toch van de zot dat de politie eerst moet gaan overleggen met een 'wijkraad'. Het wordt hier steeds gekker, al weet de politie dat het in een pand o.i.d. drugs e.d. betreft heeft de politie gewoon het volste recht om binnen te vallen. Er wordt hier gewoon gedold met het Justioneel apparaat.

Dit soort figuren moeten ze:
1. terugsturen naar het nest der verderfenis waar ze vandaag komen
2. gewoon de bajes in met die troep
  maandag 24 mei 2004 @ 23:56:52 #9
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_19379960
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:02 schreef Bio_Bastard het volgende:
als ik mijn mening precies moet uiten op basis van deze gegevens zou ik ze persoonlijk verrot laten schieten. Het is toch van de zot dat de politie eerst moet gaan overleggen met een 'wijkraad'. Het wordt hier steeds gekker, al weet de politie dat het in een pand o.i.d. drugs e.d. betreft heeft de politie gewoon het volste recht om binnen te vallen. Er wordt hier gewoon gedold met het Justioneel apparaat.

Dit soort figuren moeten ze:
1. terugsturen naar het nest der verderfenis waar ze vandaag komen
2. gewoon de bajes in met die troep
Kan je ook een mening geven die niet gebasseerd zijn op basis van 'deze' gegevens?
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
  dinsdag 25 mei 2004 @ 00:08:14 #10
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_19380273
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:45 schreef SunChaser het volgende:
Ik ben zelf halfbloed Molukker maar ik heb dus helemaal niets met de Molukse gemeenschap en zeker niet met de uitspraken hierboven. Mijn vader en moeder zijn in 1973 uit de gemeenschap vertrokken, en daar ben ik blij om. De sociale controle is zo'n beetje 90%, iedereen loopt bij elkaar binnen.

Bovendien heb ik nooit de behoefte gehad me bij de RMS te voegen. Sterker nog, ze kunnen imho beter concentreren op Nederland dan te zeuren om een eigen Molukse staat. Kijk, ze hebben allemaal een grote mond, maar niemand gaat terug om daar voor de Molukken te vechten, ik zie niemand daar de wapens oppakken, niemand daar nieuwe huizen opbouwen.

Maar dan wel hier proberen de dienst uit te maken? En dan die treinkapers als helden te zien, ongelooflijk

Er zijn genoeg Molukkers die er niet zo over denken als bovenstaande man. Maar hij doet alsof het wel zo is. Jammer.
Selamat orang Belanda,

Lekker spannend dat je half-Moluks bent! Dus jij schaamt je voor jouw afkomst? Jij schaamt je voor jouw ouders? Jij schaamt je voor je voor-ouders?

Ahai! Kimai wandu...

Heb je verder nog iets zinnigs te melden?

NEE?!

Mag deze topic dan, OF naar klaagbaak, OF op slot?!

JA?!

Ok, bedankt!

Hormat,
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
  dinsdag 25 mei 2004 @ 09:47:31 #11
48112 AboruAsli
Do ya like?
pi_19384568
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:02 schreef Bio_Bastard het volgende:
als ik mijn mening precies moet uiten op basis van deze gegevens zou ik ze persoonlijk verrot laten schieten. Het is toch van de zot dat de politie eerst moet gaan overleggen met een 'wijkraad'. Het wordt hier steeds gekker, al weet de politie dat het in een pand o.i.d. drugs e.d. betreft heeft de politie gewoon het volste recht om binnen te vallen. Er wordt hier gewoon gedold met het Justioneel apparaat.

Dit soort figuren moeten ze:
1. terugsturen naar het nest der verderfenis waar ze vandaag komen
2. gewoon de bajes in met die troep
Gelukkig generaliseer jij niet...

*zucht*

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
  Redactie Frontpage dinsdag 25 mei 2004 @ 10:53:56 #12
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19385968
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 00:08 schreef Andjing het volgende:
! Dus jij schaamt je voor jouw afkomst? Jij schaamt je voor jouw ouders? Jij schaamt je voor je voor-ouders?
Nee, ik schaam me voor blatende RMS'ers die dreigen dat er oolog komt als de politie zich bemoeit met onstpoorde Molukse jongeren, ik schaam me voor Molukkers die de geizelnemers van de Trein- en Basisschoolkaping als helden zien, ik schaam me voor de Molukkers die blanke gezinnen uit Molukse wijken weren.

Mijn afkomst is misschien half, maar mijn roots liggen voor 100 % in Nederland. Ik ben daar trots op en iedereen die een eigen replubliek wil moet kappen met hier te blaten maar gewoon teruggaan.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 mei 2004 @ 10:56:38 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19386044
quote:
Op maandag 24 mei 2004 12:31 schreef AboruAsli het volgende:

Er zijn genoeg zaken binnen de Molukse cultuur waar je trots op mag zijn en daar hoor ik je nooit over. Hoe komt dat?
Omdat er nooit positieve stukjes over Molukkers in de media verschijnen waar op gereageerd an worden. Als iemand een hele pagina krijgt in de Telegraaf om te praten over de RMS en Rambo-praktijken, dan ga ik daar tegenin.

Jammer voor jou.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 12:58:43 #14
48112 AboruAsli
Do ya like?
pi_19389371
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 10:56 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Omdat er nooit positieve stukjes over Molukkers in de media verschijnen waar op gereageerd an worden. Als iemand een hele pagina krijgt in de Telegraaf om te praten over de RMS en Rambo-praktijken, dan ga ik daar tegenin.

Jammer voor jou.
Jammer voor jou dat jij meegaat in de Nederlandse opinievorming en je ogen niet wil openen voor de mooie dingen uit de Molukse cultuur.

Wat ik niet snap, je bent half-Moluks, maar laat je beeldvorming van en over Molukkers bepalen door de media? De Telegraaf notabene, die bekend staat om zijn stemmingmakende stukken over Molukkers! Hoezo generaliserend!

Waarom haal je de info niet ook bij je familie (oma, opa, ooms, tantes etc.)? Als halfbloed zou je toch veel makkelijker een genuanceerder beeld moeten krijgen over je Molukse roots als je nu laat blijken in je stukjes.

Schaam je je voor je roots of zo?

Slmt,

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
  Redactie Frontpage dinsdag 25 mei 2004 @ 13:11:37 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19389831
Mijn roots liggen in de eerste plaats in Nederland. Hier ben ik geboren, hier ben ik opgevoed. En ik laat mijn oordeel niet afhangen van de media. Ik heb discussie's zat gevolgd met neven die kleine neefjes bang zaten te maken met verhalen dat ze hier op straat doodgeschoten konden worden omdat ze toch nergens officieel bij hoorden, ze waren, zo vertelden ze geen Nederlander maar ook niet erkend als Molukker.

Ik ken de verhalen van: we gaan terug blablabla. Niemand gaat vooralsnog terug.

Een oom wilde dat mijn neven Bung Stefan tegen me zouden zeggen. Ik heb meteen gezegd dat ik dat niet wil. Gelukkig zijn mijn meeste neven en nichten Westers opgevoed. Mijn ooms en tantes zijn voornamelijk met Blanke Nederlanders getrouwd. Ik val zelf ook alleen op blank, hebben wij daar niet ooit over gemaild? Dat je vond dat Molukkers met Molukkers moesten trouwen?

Onzin, ik ben een Nederlander. Desondanks ben ik trots op mijn familie. Onlangs hadden we familiedag met alle neven en nichten. De oudste neef is 42, de jongste 2. Mijn vader had 14 broers en zussen. Ik ben de oudste zoon van de oudste zoon van de oudste zoon. Dat is dan wel weer leuk, maar het betekent niets. Mijn familie woont in Porto op Ambon, we hebben een eigen Tetelepta-strand waar ik samen met mijn neven zo een hotel op mag bouwen. Mijn overgrootopa leeft nog. Ik wil mijn familie daar best wel zien, de foto's zijn mooi. Maar ik wil ook nog naar Londen, New York, etc.

Ik ben Moluks in bepaalde gewoontes. Ik ben laks een dromer, maar wil het mensen ook graag naar de zin maken, zorg dat gasten genoeg hebben enzo. Maar ik ben opgegroeid in Nederland. Hier liggen mijn roots. Ik spreek de Molukse taal niet, ik spreek Nederlands.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 13:29:18 #16
48112 AboruAsli
Do ya like?
pi_19390430
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 13:11 schreef SunChaser het volgende:
hebben wij daar niet ooit over gemaild? Dat je vond dat Molukkers met Molukkers moesten trouwen?
Heb nu weinig tijd, dus ik reageer later op de rest. Alleen ff bovenstaande. Ja, we hebben gemaild. Nee, ik heb NOOIT gezegd dat Molukkers met Molukkers moeten trouwen! Dat zou mooi zijn, dan zou ik zelf namelijk niet bestaan! Heb namelijk een Nederlandse moeder.

Oh ja, en mijn vriendin is half Nederlands, kwart Frans en kwart Sloveens. En al bijna 5 maanden in blijde verwachting!

Dus dat Molukkers alleen met Molukkers zouden moeten trouwen? Nah, don't think so! Is ook niet echt haalbaar, aangezien we maar met 60.000 mensen vertegenwoordigd zijn binnen de Nederlandse maatschappij.

Okay SC, ik kom later op je bericht terug!

Slmt,

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_19391434
quote:
Op maandag 24 mei 2004 23:56 schreef Andjing het volgende:

[..]

Kan je ook een mening geven die niet gebasseerd zijn op basis van 'deze' gegevens?
idem
pi_19398470
Alle molukkers op dr pikkie getrapt nu?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  woensdag 26 mei 2004 @ 00:24:21 #19
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_19409459
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 13:59 schreef Bio_Bastard het volgende:

[..]

idem
Ik stel je een vraag... Ik plaats geen mening...

slmt
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
  woensdag 26 mei 2004 @ 00:25:14 #20
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_19409471
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 17:57 schreef Mgolovic het volgende:
Alle molukkers op dr pikkie getrapt nu?
Ja, en wil je dan nu je voet weg halen?!
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
pi_19409488
He, deze mod kent geen moluks en zou graag willen dat jullie in het Nederlands praten, of uitleg erbij geven zodat ik er iets van leer
  Redactie Frontpage woensdag 26 mei 2004 @ 02:20:54 #22
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_19411295
Sorry general, ik ken geen Moluks. Ja alleen Poekie Ajam, dat betekent Kippekut.
pi_19420883
je had beter deze kunnen kicken

Molukkers in Nederland
pi_19420956
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:49 schreef SunChaser het volgende:
Mijn vraag is: zitten er hier Molukkers of mensen die in of bij een Molukse gemeenschap wonen of er ervaring mee hebben?
Ik woon vlak naast de Molukse wijk in Assen, en ben zelf ook half Molukker.
pi_46687851
Ik ben ook half Moluks (moeder orang Ambon) en half Indisch (vader orang Surabaya), maar ik voel me van binnen toch wel zeker Moluks.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')