Ja graag, ik word niet veel wijzer uit de grote verscheidenheid die je hierboven aanhaalt.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:06 schreef B-FliP het volgende:
Moet je nog meer voorbeelden hebben?
Je hebt als het goed is door, dat ik het gewoon over mensen heb, die met een strategie diequote:Op donderdag 16 september 2004 16:07 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja graag, ik word niet veel wijzer uit de grote verscheidenheid die je hierboven aanhaalt.
Maar nu andersom; kan een gemeenschap bestaan, zonder een gedeelde vorm van 'geloven', een algemeen gedeeld waarde-oordeel...?quote:Op vrijdag 17 september 2004 09:55 schreef B-FliP het volgende:
Je hebt als het goed is door, dat ik het gewoon over mensen heb, die met een strategie die
duidelijk schijnt te werken macht kunnen verwezenlijken... Deze strategie is door de jaren
heen geperfectioneerd en aangepast naar omstandigheden...
Mensen met vragen die zonder het geloof niet te beantwoorden zijn, worden inderdaad sterkquote:Op vrijdag 17 september 2004 10:41 schreef RM-rf het volgende:
Maar welk alternatief heb jij?
Jouw indeling in 'goed' en 'kwaad' is direkt afkomstig van de filosfieen van Zoroaster, je meet dus een godsdienst af via waarde-normen die zelf hun oosprong kennen in die godsdienst zelf.
Het is voor de mens vrijwel onmogelijk deze godsdienst te ontvluchten, omdat hij erg diep is ingebet in de mens, atheisme is voornamelijk een vorm van 'stoere beweringen', maar niemand is vrij van 'verering', die niet los is te zien van 'afgodsverering'.
Exact hetzelfde werd gepredikt door Jezus Van Nazareth in zijn Bergrede .... en?quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:07 schreef B-FliP het volgende:
Ik denk niet dat het nodig is om het corrupte geloof uit mensen te trekken, maar dat verschillende
ideeen vanzelf verdwijnen door wederzijds respect... Respect komt voort uit dat je iemand in zijn
waarde laat, jezelf waardevol opstelt naar anderen (iets voor anderen betekenen zonder eigenbelang)... Dan zal de haat verdwijnen, en zullen sommige overtuigingen op losse schroeven komen te staan..
Maar je laat nu achterwege dat de tijden zijn veranderd, mensen hebben het beter en er is eenquote:Op vrijdag 17 september 2004 11:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Exact hetzelfde werd gepredikt door Jezus Van Nazareth in zijn Bergrede .... en?
Hoe kan het zijn dat een filosofie van iemand die respect predikte, vervolgens tot een machtsstruktuur an sich geworden is, die bereid is alles te doen om zijn macht te bewaren?
Natuurlijk kan je nu met de oplossing komen, 'dat we het nu helemaal anders gaan doen', maar wie garandeert me dat de predikers die nu beweren dat 'religie slecht is, luister naar mij, _ik_ heb de oplossing', niet de stichters zijn van niks anders dan een nieuwe machtsstructuur, waar het hooguit andere personen zijn die over lijken gaan om verwordven macht te beschermen..
(neem bv. de anti-religie van de Franse Revoltie, die binnen enkele jaren tot de Jacobijnse Terreur verwerd; juist op basis van zijn eigen beginselen, die gepredikt werden als een nieuwe religie)
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar ik denk niet dat het een kwestie van leuk of niet leuk is...quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ik vind het een afzetting van de maatschappij waarbij maar weinigen nog de realiteit onder ogen zien. De fantasiewereld waarin menigeen zich verplaatst vol met schijngeluk onder het juk van leningen, te grote hypotheken om de te dure huizen en auto's te kunnen bekostigen is 'de matrix'. Hetgeen erbuiten komt voor sommige zonder blauwe of rode pil - stomweg als de deurwaarder op de stoep staat.
Maak je vrij leef niet voor je status, maar voor jezelf
Ach, en zo kun je er dus nog wel 10 in een dozijn bedenken, maar deze vind ik wel aardig. De hele jesus-christus-draai vind ik overigens het minst leuk van allemaal
Tuurlijk, maar uiteindelijk kun je zelf kiezen voor welke analyse je gaat. Tis maar net wat je 'geloofd'quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:40 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Je kan het interpreteren zoals je wil, maar ik denk niet dat het een kwestie van leuk of niet leuk is...
In mijn mening is de matrix al veel eerder gevormd dan met de komst van piet krediet...
En jij, als atheist (neem ik aan) bent vrij van 'geloof', van 'verering'..quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:28 schreef B-FliP het volgende:
De beste bedoelingen zonder twijfel, maar de zoon van god, het
woord van god? Not in my reality... Jezus haalde er een geloof bij... Een hogere
macht... Die machtstructuur is allerminst nodig...
Ik geloof dat er enige millennia geleden nauwelijks geloof werd gehecht aan een leven na de dood. In ieder geval niet bij de beschavingen waar wij het meeste aan te danken hebben. Strijden voor je geloof was destijds ook een zeldzaam verschijnsel. Veel van die machthebbers kregen overigens zelf verering aangeboden door de bevolking.quote:Op vrijdag 17 september 2004 09:55 schreef B-FliP het volgende:
Ga een paar millenia terug...
Je neemt een boel naieve mensen, deze leg je op de een of andere manier een geloof op... Je leert
ze dat er een hemel na de dood is voor gelovigen, en dat niet-gelovigen minder zijn als gelovigen, niet naar die hemel zullen gaan, heidenen zijn, bekeerd moeten worden, of zelfs vervolgd moeten
worden... Daarbij leer je ze dat een aantal mensen dichter bij god staan dan anderen, en de wil van god prediken... De perfecte methode om macht te verwezenlijken en de mensen zelf je macht te
laten groeien... Ze horen nu in een grote groep, en strijden voor het "goede", weten dat er een
paradijs wacht als ze maar doen wat het geloof (de mensen die de macht hebben) hen vertelt... Al hun vragen over het leven kunnen beantwoord worden etc...
De paus zag in de middeleeuwen zijn macht verminderen, en heeft zo de kruistochten opgezet...
Stuur de adel en invloedrijke mensen die een bedreiging vormen naar "het beloofde land" om daar het bloed te vergieten van
heidenen en de plek van de oorsprong van het geloof "terug" te krijgen... Zo heb je een vijand
gecreeerd (angst en haat) waardoor ook de armoede en ontevredenheid van de mensen naar
de achtergrond gedrukt wordt... Echt een hele simpele vorm van psychologie die perfect werkt...
Ook heeft ie zo zijn vijanden in Europa alswel buiten Europa te pakken gehad, en de mensen
vonden het prachtig... Heldenverhalen, verhalen over duivels, vergaren van andermans rijkdom etc.
Sorry, maar ik moet zeggen dat ik me sinds mijn 15e al niet meer herken in deze standpunten...quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En jij, als atheist (neem ik aan) bent vrij van 'geloof', van 'verering'..
als je gaat eten bij McDonalds, omdat je je zo lekker voelt bij de eenduidige, bijna rituele wijze waar je daar kunt eten ('zullen we Uw menu double-sizen?') ...
Je juicht massaal als je voetbalteam een cup gewonnen heeft, kleed je in de kleuren van je club en zingt mee met de massale liederen..
Je koopt muziek van die muzikanten die je mooi vind, hebt misschien posters ervan hangen, draagt t-shirt waarmee je iedereen aangeeft; kijk mij ik ben een 'band X'-fan ..
Je hebt de 'special edition'-DVD van Matrix 3 gekocht, eigenlijk vond je de film minder , maar je hebt alledrie de delen in de bioscoop gezien, de 'full-edition-box' en dit 'hoort er nu ook bij'...
Misschien doe je het niet, misschien, maar dan ben je een absolute minderheid in die huidige 'moderne' maatschappij, die zogenaamd allerlei vormen van 'afgods-verering' achter zich gelaten zou hebben.
Waaruit baseer je dat? Lees je geschiedenis boeken eens door... De paus had wel degelijk macht,quote:Op vrijdag 17 september 2004 12:01 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik geloof dat er enige millennia geleden nauwelijks geloof werd gehecht aan een leven na de dood. In ieder geval niet bij de beschavingen waar wij het meeste aan te danken hebben. Strijden voor je geloof was destijds ook een zeldzaam verschijnsel. Veel van die machthebbers kregen overigens zelf verering aangeboden door de bevolking.
De paus zag niet zijn macht verminderen; de kruistochten zijn georganiseerd als een machtsgreep. Daarvoor had de paus nooit een dergelijke macht gehad.
Ik weet niet hoe vaak ik deze nog moet posten, maar als je de topic compleet had gelezen... laatquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:14 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Ja maar waar is de Matrix nou? Ga je mee, Trix?
quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:18 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Waaruit baseer je dat? Lees je geschiedenis boeken eens door... De paus had wel degelijk macht,
niet zoveel macht als hij daarvoor had, macht had hij, genoeg om de kruistochten te organiseren...
Maar het punt is duidelijk toch? Het geloof wordt massaal gebruikt om macht te verwerven en
mensen als schapen te houden...
En welke beschavingen heb je het over? De Romeinen waren aan het eind van hun
tijd ook grotendeels christen hoor... Hier heb je een site die in een notedop het eind van de
Romeinen verteld en links heeft het begin van "the early christians" en verder...
http://www.en.mhcat.net/o(...)_romanitat_cristiana
En wie waren de adviseurs? Wat voor geloof hadden deze heersers? De opdracht (verzoek) kwam direct van de paus...quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:31 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
. Ik heb mijn geschiedenisboeken gelezen hoor, zelfs meer dan mij lief is. De curie had nauwelijks macht en heeft daarvoor ook nauwelijks macht gehad. Het bijzondere van de kruistochten is namelijk dat, in een tijdperk waarin wereldlijke heersers de aan hen gelieerde edelen slechts veertig dagen achtereen in mochten zetten bij veldtochten, een kerkvorst veel hogere eisen aan hen begon te stellen. Bovendien viel de praktische organisatie van de kruistochten niet aan de kerk toe.
Die mensen geloofden zo hard in hun missie als de Duitse bevolking achter Hitler stond...quote:Bovendien is mij nog nooit opgevallen dat het geloof hier werd gebruikt om mensen tot schapen te maken. Deze mensen geloofden blijkbaar in hun missie. Ook was het juist een manier om de ergste uitwassen van het feodale systeem te verwijderen, die pas echt tot knechtschap en rechtsongelijkheid leidden.
Ja, nogal wiedes dat de heersers Katholiek waren. Heb ik dan iets anders beweerd?quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:41 schreef B-FliP het volgende:
[..]
En wie waren de adviseurs? Wat voor geloof hadden deze heersers? De opdracht (verzoek) kwam direct van de paus...
http://www.mrdowling.com/606islam.html
[..]
Die mensen geloofden zo hard in hun missie als de Duitse bevolking achter Hitler stond...
Totaal gebrainwashed en dus als schapen gemaakt... Of wat dacht je dan dat ik bedoelde?
Wat bedoel je precies?quote:Op zaterdag 18 september 2004 22:20 schreef dodeca het volgende:
Verder vind ik heel belangrijk dat alles betekenis heeft en dat is ver te zoeken in "wetenschap".
Vanwaar deze stelling?quote:Op zaterdag 18 september 2004 23:05 schreef dodeca het volgende:
betekenis=tijdloos=niet lokaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |