Bron: www.cnn.com (lees daar meer over de komende zaken)quote:de nederlandse vertaling met dank aan schatje
De Amerikaanse krijgsraad heeft de eerste verdachte van mishandeling van Iraakse gevangenen schuldig bevonden. Het gaat om de 24-jarige Amerikaanse soldaat Jeremy Sivits. Hij gaat voor één jaar de cel in.
Verder kreeg Sivits ontslag en werd hij gedegradeerd tot een lagere rang.
Sivits is voor relatief lichte vergrijpen aangeklaagd. Hij heeft bekend gevangenen te hebben mishandeld en heeft toegegeven veel van de gewraakte foto's te hebben gemaakt. Hij had moeite om zijn tranen in bedwang te houden toen hij vertelde dat slechts opdrachten uitvoerde.
Hij betuigde ook zijn spijt over het gebeurde. 'Ik wil mijn excuses aanbieden aan het Iraakse volk en de gevangenen' en 'ik had de gevangenen moeten beschermen en geen foto's moeten maken'.
Volgens bronnen heeft hij mededaders aangegeven in ruil voor strafvermindering. In totaal moeten zeven soldaten voorkomen. De eerst volgende zitting vindt plaats op 21 juni. Dan staan drie Amerikaanse soldaten terecht.
Een van de andere verhoorden is Lynndie England, die op verscheidene foto's van de mishandelingen is te zien. Volgens haar werden de gedetineerden gedwongen op handen en knieën door gebroken glas te kruipen. Bewakers hechtten zelf met naald en draad wonden van gevangenen, die ze veelal tijdens een verhoor hadden opgelopen.
- de vandaag veroordeelde soldaat -
En een jaartje zitten.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:33 schreef sp3c het volgende:
ontslag en strepen kwijt ... dat is wel erg mild
confinement hoe vertaal je dat?quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:33 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
En een jaartje zitten.
Niet.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:34 schreef DePresident het volgende:
[..]
confinement hoe vertaal je dat?![]()
0wja ... oepsquote:Op woensdag 19 mei 2004 16:33 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
En een jaartje zitten.
dan vertaal ik het niet hoor!quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:35 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Niet.Dat hoorde ik net op de radio.
Hoi, die hadden daar weinig mee van doenquote:Op woensdag 19 mei 2004 16:31 schreef Monidique het volgende:
Schandalig. Die Irakezen meoten niet zo zeuren, na wat er gebeurd is op 9/11.
In deze context, opsluiting.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:34 schreef DePresident het volgende:
confinement hoe vertaal je dat?![]()
quote:Abu Ghraib-verdachte krijgt één jaar cel
De Amerikaanse krijgsraad heeft de eerste verdachte van mishandeling van Iraakse gevangenen schuldig bevonden. Het gaat om de 24-jarige Amerikaanse soldaat Jeremy Sivits. Hij gaat voor één jaar de cel in.
Verder kreeg Sivits ontslag en werd hij gedegradeerd tot een lagere rang.
Sivits is voor relatief lichte vergrijpen aangeklaagd. Hij heeft bekend gevangenen te hebben mishandeld en heeft toegegeven veel van de gewraakte foto's te hebben gemaakt. Hij had moeite om zijn tranen in bedwang te houden toen hij vertelde dat slechts opdrachten uitvoerde.
Hij betuigde ook zijn spijt over het gebeurde. "Ik wil mijn excuses aanbieden aan het Iraakse volk en de gevangenen" en "ik had de gevangenen moeten beschermen en geen foto's moeten maken".
Andere verhoringen
Volgens bronnen heeft hij mededaders aangegeven in ruil voor strafvermindering. In totaal moeten zeven soldaten voorkomen. De eerst volgende zitting vindt plaats op 21 juni. Dan staan drie Amerikaanse soldaten terecht.
Een van de andere verhoorden is Lynndie England, die op verscheidene foto's van de mishandelingen is te zien. Volgens haar werden de gedetineerden gedwongen op handen en knieën door gebroken glas te kruipen. Bewakers hechtten zelf met naald en draad wonden van gevangenen, die ze veelal tijdens een verhoor hadden opgelopen.
Pers
Bij het proces zijn journalisten van 34 nieuwsorganisaties aanwezig, onder wie elf uit de Arabische wereld. Er mogen geen opnamen worden gemaakt.
Het proces is van groot belang voor de regering-Bush, die wil laten zien dat Amerikanen, anders dan het voormalige regime van Saddam Hussein, de rechten van gevangenen serieus neemt.
Rumsfeld
Volgens de Amerikaanse regering is de mishandeling van de Iraakse gevangenen in de Abu Ghraib-gevangenis een incident geweest. Maar de Rode Kruis heeft twijfels over deze bewering en meent dat de gevangenen structureel slecht worden behandeld. Zij zouden al in februari rapport hebben uitgebracht waarin staat dat er mishandleingen plaatsvonden. Ook komen er steeds meer claims dat minister Rumsfeld van Defensie van de harde aanpak wist.
Oh. Mijn. God.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:31 schreef Monidique het volgende:
Schandalig. Die Irakezen meoten niet zo zeuren, na wat er gebeurd is op 9/11.
tot wat is hij nou precies veroordeeld? 1 jaar gevangenisstraf en oneervol ontslag?quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:36 schreef robh het volgende:
[..]
In deze context, opsluiting.
iig een jaartje cel ja. En ik hoor van de ene oneerval ontslag, en van de ander dat hij in rang zakt.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:37 schreef DePresident het volgende:
[..]
tot wat is hij nou precies veroordeeld? 1 jaar gevangenisstraf en oneervol ontslag?
quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:39 schreef leond het volgende:
9/11 was toch wel ietsss erger dan die mishandelingen
t zijn criminelen die allemaal hebben goedgekeurd wat er op 9/11 gebeurde dusss!!!
Het staat er toch? 1 jaar opsluiting, oneervol ontslag en hij is zn rang kwijt.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:37 schreef DePresident het volgende:
tot wat is hij nou precies veroordeeld? 1 jaar gevangenisstraf en oneervol ontslag?
Dat is zijn beloning voor het verklaren dat er geen superieuren aan te pas kwamen.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:40 schreef robh het volgende:
Het staat er toch? 1 jaar opsluiting, oneervol ontslag en hij is zn rang kwijt.
weet je wat nog erger is?quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:39 schreef leond het volgende:
t zijn criminelen die allemaal hebben goedgekeurd wat er op 9/11 gebeurde dusss!!!
Ik kijk komende nacht de samenvatting wel.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:43 schreef Nyrem het volgende:
Dat verhoor is trouwens echt een aanfluiting.
(live op CNN)
Het gaat grotendeels over Saddam en hoe slecht hij wel niet was en dat wat hij deed veel erger was en dat de irakezen dat niet moeten vergeten.
Dat dit 'incident' de schuld is van een paar soldaten die Amerika's goede naam schaden (uhuh).
Oh ja en Amerikanen zijn heilig bedoel je.quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:39 schreef leond het volgende:
quote:Op woensdag 19 mei 2004 16:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is zijn beloning voor het verklaren dat er geen superieuren aan te pas kwamen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |