Oké dat zegt dus direct iets over "achterstallig dividend".quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:34 schreef Snarsius het volgende:
ben geen bedrijfseconoom maar volgens mij is 8% Cum.Pref een aandeel met 8% cumulatief preferent dividend. M.a.w. als er dividend uitgekeerd wordt krijgen de houders van deze stukken als eerste een dividend uitkering ("preferent") , wordt er in een jaar geen dividend uit gekeerd blijft de vordering staan en moet deze bij de volgende dividend uitkering alsnog uitbetaald worden ("cumulatief")
.![]()
Sorry in de derde snapte ik economie al niet meer, dus je hebt echt niks aan mequote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:36 schreef Christine het volgende:
[..]
Gaat uw gang
op de balans.quote:In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
Maatschappelijk = het in de statuten vermelde nominale bedrag dat in aandelen mag worden aangetrokken (minstens 20% moet geplaatst zijn)quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:
Voor het eerst begrijp ik wat het maatschappelijk aandelenkapitaal ismaar ik snap nog niet helemaal het verschil tussen geplaatst kapitaal, gestort kapitaal en opgevraagd kapitaal.
Klopt het dat als een bedrijf 100.000 euro aan geplaats kapitaal heeft, dat de aandeelhouders dan 100.000 euro hebben toegezegd? En als er pas 80.000 euro is gestort, dat er dan 80.000 euro aan gestort kapitaal en 20.000 euro aan opgevraagd kapitaal aanwezig is? Of klopt dat laatste niet?
Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaalquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:46 schreef the.big.ticket het volgende:
Gestort = het deel van het geplaatste kapitaal dat gestort is.
Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?quote:Opgevraagd kapitaal is als de vennotschap bijstorting heeft gevraagd van de aandeelhouders en dit bedrag nog niet is ontvangen.
Alles wat je zegt klopt dus behalve het laatste, dat is pas zo als de vennootschap het complete nietgestorte bedrag heeft opgevraagd van de aandeelhouders
Het nog te krijgen kapitaal is een tegoed, moet debet op de balans komenquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:
In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
Dat snap ik nog net, maar hoe zet je dat neer dan?quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:40 schreef Dizzee het volgende:
[..]
op de balans.
Geplaatst is wat er aan aandelen in bezit is van aandeelhouders. Gestort is het deel dat hiervan door de aandeelhouders al gestort is, overgemaakt is.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:50 schreef Christine het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaalIk zie het verschil echt niet.
[..]
Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?
Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snapquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:51 schreef the.big.ticket het volgende:
uitleg
Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:53 schreef the.big.ticket het volgende:
in dit boek
Als het niet direct gestort wordt wel jaquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:54 schreef Christine het volgende:
[..]
Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snap
Financiele Verslaggeving van Drs. H.J. Ots (leraar van mij (niet zo'n goeie leraar))quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:56 schreef Christine het volgende:
[..]
Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.
Stukje samenvatting van Waarde en Winstquote:Het maatschappelijk kapitaal is het nominaal bedrag aan aandelenkapitaal dat volgens de statuten maximaal mag worden uitgegeven. Het geplaatst kapitaal is het daadwerkelijk uitgegeven deel van het maatschappelijk kapitaal. Het gestort kapitaal is het door de aandeelhouders op het geplaatst kapitaal gestorte bedrag. Bij een NV moet het geplaatst en gestort kapitaal ten minste ¤45000 zijn, bij een BV ¤18000 en tenminste een vijfde deel van het maatschappelijk kapitaal moet zijn geplaatst.
Onder het geplaatst kapitaal wordt de nominale waarde van de geplaatste aandelen opgenomen. Indien dit kapitaal niet is volgestort, dan wordt op de balans het gestort kapitaal vermeld. Zijn er inmiddels stortingen uitgeschreven op het niet-gestorte deel van het aandelenkapitaal, dan moet het gestort en opgevraagd kapitaal worden opgenomen. Bij opname van het gestort kapitaal of het gestort en opgevraagd kapitaal moet in de toelichting het geplaatst kapitaal vermeld worden. Als de opbrengst van een aandelenemissie hoger is dan de nominale waarde van de uitgegeven aandelen, ontstaat er agio.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |