abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:21:18 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19225522
Ik ben hard aan het leren geslagen voor mijn (her)tentamen bedrijfseconomie. Laat ik daar nu helemaal niks van snappen Ik wil er echt wel erg mijn best voor doen: ik wil hier een 8 voor!

Een ieder die mij kan helpen: grote dank

Na de eerste helft van het eerste hoofdstuk heb ik al een aantal vragen (gelukkig zijn het maar drie hoofdstukken):

Voor het eerst begrijp ik wat het maatschappelijk aandelenkapitaal is maar ik snap nog niet helemaal het verschil tussen geplaatst kapitaal, gestort kapitaal en opgevraagd kapitaal.
Klopt het dat als een bedrijf 100.000 euro aan geplaats kapitaal heeft, dat de aandeelhouders dan 100.000 euro hebben toegezegd? En als er pas 80.000 euro is gestort, dat er dan 80.000 euro aan gestort kapitaal en 20.000 euro aan opgevraagd kapitaal aanwezig is? Of klopt dat laatste niet?

In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?

Verder lees ik ergens over een aandeel "nominaal 8% Cum. Pref." en daar moet ik mee rekenen, maar ik begrijp niet wat dat 8% Cum. Pref. betekent of hoe ik daarmee rekening zou moeten houden in het rekensommetje.

Ook ben ik naarstig op zoek naar een goede uitleg over rentabiliteitswaarde. Wat is het, hoe bereken je het, waarom, en vooral: WAT HEB JE ERAAN??? Ik heb dit in de les echt verschillende keren uit laten leggen, maar ik kan gewoon niet begrijpen wat je aan dat getal hebt. Ik snap het wel gedeeltelijk: het is het getal wat je geld in de toekomst aan rente gaat opleveren (toch??)

Een heel andere vraag: wanneer gaat een onderneming over tot dividenduitkering? Ik dacht dat dit gewoon elk jaar is, maar uit de tekst in mijn reader maak ik iets anders op. Ook wil ik graag weten wat achterstallig dividend is.

Wanneer zijn aandelen onderhands geplaatst en waarom heet dat zo? Waarom wordt dit ookwel het venture capital genoemd?

Pfff... ze hadden op school een beter blokboek moeten schrijven
Wie helpt me dit te begrijpen?
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:29:43 #2
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19225720
Lastig he?
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:30:10 #3
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_19225730
Sorry geen tijd om te antwoorden alhoewel ik BE studeer.
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:34:08 #4
77189 Snarsius
I 've been missing you...
pi_19225831
ben geen bedrijfseconoom maar volgens mij is 8% Cum.Pref een aandeel met 8% cumulatief preferent dividend. M.a.w. als er dividend uitgekeerd wordt krijgen de houders van deze stukken als eerste een dividend uitkering ("preferent") , wordt er in een jaar geen dividend uit gekeerd blijft de vordering staan en moet deze bij de volgende dividend uitkering alsnog uitbetaald worden ("cumulatief")

.
But my aim is improving.
pi_19225844
Ik wil je best ff hellen
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:36:28 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19225871
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:34 schreef Snarsius het volgende:
ben geen bedrijfseconoom maar volgens mij is 8% Cum.Pref een aandeel met 8% cumulatief preferent dividend. M.a.w. als er dividend uitgekeerd wordt krijgen de houders van deze stukken als eerste een dividend uitkering ("preferent") , wordt er in een jaar geen dividend uit gekeerd blijft de vordering staan en moet deze bij de volgende dividend uitkering alsnog uitbetaald worden ("cumulatief")

.
Oké dat zegt dus direct iets over "achterstallig dividend".
Twee vragen in één klap Thanks!
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:36:57 #7
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19225886
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:34 schreef Nouk het volgende:
Ik wil je best ff hellen
Gaat uw gang
pi_19225926
Moet ik opzoeken en laat ik nou net lui zijn
pi_19225949
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:36 schreef Christine het volgende:

[..]

Gaat uw gang
Sorry in de derde snapte ik economie al niet meer, dus je hebt echt niks aan me
pi_19225963
quote:
In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
op de balans.
pi_19226102
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:

Voor het eerst begrijp ik wat het maatschappelijk aandelenkapitaal is maar ik snap nog niet helemaal het verschil tussen geplaatst kapitaal, gestort kapitaal en opgevraagd kapitaal.
Klopt het dat als een bedrijf 100.000 euro aan geplaats kapitaal heeft, dat de aandeelhouders dan 100.000 euro hebben toegezegd? En als er pas 80.000 euro is gestort, dat er dan 80.000 euro aan gestort kapitaal en 20.000 euro aan opgevraagd kapitaal aanwezig is? Of klopt dat laatste niet?
Maatschappelijk = het in de statuten vermelde nominale bedrag dat in aandelen mag worden aangetrokken (minstens 20% moet geplaatst zijn)

Gestort = het deel van het geplaatste kapitaal dat gestort is.

Opgevraagd kapitaal is als de vennotschap bijstorting heeft gevraagd van de aandeelhouders en dit bedrag nog niet is ontvangen.

Alles wat je zegt klopt dus behalve het laatste, dat is pas zo als de vennootschap het complete nietgestorte bedrag heeft opgevraagd van de aandeelhouders
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:50:24 #12
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226204
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:46 schreef the.big.ticket het volgende:
Gestort = het deel van het geplaatste kapitaal dat gestort is.
Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaal Ik zie het verschil echt niet.
quote:
Opgevraagd kapitaal is als de vennotschap bijstorting heeft gevraagd van de aandeelhouders en dit bedrag nog niet is ontvangen.

Alles wat je zegt klopt dus behalve het laatste, dat is pas zo als de vennootschap het complete nietgestorte bedrag heeft opgevraagd van de aandeelhouders
Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?
pi_19226217
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:

Het nog te krijgen kapitaal is een tegoed, moet debet op de balans komen
het opgevraagde kapitaal is vermogen zoals het gestorte kapitaal (is alleen nog niet gestort)

Activeren doe je met een journaalpost:

Opgevraagde stortingen
Aan Opgevraagd Kapitaal

Opgevraagde stortingen staat dan als een vordering op de balans

____________________Balans_______________________________
Opgevraagde stortingen | Opgevraagd Kapitaal
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:52:26 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226261
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:40 schreef Dizzee het volgende:

[..]

op de balans.
Dat snap ik nog net, maar hoe zet je dat neer dan?
pi_19226285
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:50 schreef Christine het volgende:

[..]

Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaal Ik zie het verschil echt niet.
[..]

Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?
Geplaatst is wat er aan aandelen in bezit is van aandeelhouders. Gestort is het deel dat hiervan door de aandeelhouders al gestort is, overgemaakt is.

Het nog niet gestorte kapitaal staat in dit boek omschreven als 'aandeelhouders nog te storten' , hoewel ik daar nog nooit van gehoord heb zal het wel kloppen.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:54:40 #16
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226306
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:51 schreef the.big.ticket het volgende:
uitleg
Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snap

Zie, ik ben niet helemaal een nitwit

Het ellendige van Bedrijfseconomie vind ik dat je jezelf er helemaal in moet storten. "Eventjes" leren zit er niet in. Maar goed, ik wil alles weten nu!
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:56:20 #17
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226344
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:53 schreef the.big.ticket het volgende:
in dit boek
Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.
pi_19226346
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:54 schreef Christine het volgende:

[..]

Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snap
Als het niet direct gestort wordt wel ja
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:58:03 #19
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226380
Ik begrijp alleen niet wel bedrijf er zo stom is om aandelen weg te geven zonder dat er al voor betaald is. Ik zou eerst geld willen zien of het liefst gelijk oversteken.
Gebeurt zoiets vaak?
pi_19226382
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 20:56 schreef Christine het volgende:

[..]

Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.
Financiele Verslaggeving van Drs. H.J. Ots (leraar van mij (niet zo'n goeie leraar))
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:59:58 #21
63400 paniekzaaier
onverzaaidigbaar
pi_19226426
"I hope you don't mind, but I took the liberty of fertilizing your caviar."
pi_19226428
Ander boek waar het in staat is Waarde en Winst van Koetzier.

Hier heb ik eventueel samenvattingen van als je geinteresseerd bent
pi_19226457
Waarde en Winst is trouwens wel goed. Staan duidelijke voorbeelden in
  dinsdag 18 mei 2004 @ 21:02:11 #24
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19226489
Staat er ook iets in over rentabiliteitswaarde? Dat snap ik namelijk absoluut niet. En dan vooral niet het NUT ervan.
Als ik me iets eigen wil maken, wil ik snappen waarom iets zo is.
pi_19226514
quote:
Het maatschappelijk kapitaal is het nominaal bedrag aan aandelenkapitaal dat volgens de statuten maximaal mag worden uitgegeven. Het geplaatst kapitaal is het daadwerkelijk uitgegeven deel van het maatschappelijk kapitaal. Het gestort kapitaal is het door de aandeelhouders op het geplaatst kapitaal gestorte bedrag. Bij een NV moet het geplaatst en gestort kapitaal ten minste ¤45000 zijn, bij een BV ¤18000 en tenminste een vijfde deel van het maatschappelijk kapitaal moet zijn geplaatst.
Onder het geplaatst kapitaal wordt de nominale waarde van de geplaatste aandelen opgenomen. Indien dit kapitaal niet is volgestort, dan wordt op de balans het gestort kapitaal vermeld. Zijn er inmiddels stortingen uitgeschreven op het niet-gestorte deel van het aandelenkapitaal, dan moet het gestort en opgevraagd kapitaal worden opgenomen. Bij opname van het gestort kapitaal of het gestort en opgevraagd kapitaal moet in de toelichting het geplaatst kapitaal vermeld worden. Als de opbrengst van een aandelenemissie hoger is dan de nominale waarde van de uitgegeven aandelen, ontstaat er agio.
Stukje samenvatting van Waarde en Winst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')