Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
- Helena is een spartaanse vrouw, dit is vreemd omdat spartanen zich nooit en te nimmer met andere culturen wilden mengen.
- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?
- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)
- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.
Ik geloof van niet. Want toen Laocoon de burgers waarschuwde voor het paard, kwamen er een paar monsters uit de zee die hem wegsleurden. Ik geloof ook dat Sinon tot zijn hoofd begraven was in het zand.quote:In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
Achilleus kwam uit Thessalië (het land waar ze in het begin van de film tegen vochten, klopt ook geen hout van). Zijn vader Peleus was daar koning. Later werd hij naar het eiland Skyros gebracht.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Achilles is volgens mij een spartaanse strijder, deze gebruiken ronde schilden. Achilles heeft deze echter niet.
In de Ilias wordt het paard op het strand achtergelaten, maar de poort wordt opengebroken omdat het paard er anders niet door pastte.quote:- In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
Dit is inderdaad waar, niemand weet zeker of Homeros echt de Ilias en de Odyssee heeft geschreven (sommige mensen denken dat 2 verschillende personen ze hebben geschreven).quote:- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
Toen Helena op een huwbare leeftijd was, liet haar vader Tyndareos allerlei mannen naar zijn paleis komen, zodat Helena een man kon uitzoeken. Odysseus was daar ook en hij had al snel door dat wanneer Helena een van hen zou uitkiezen, de overgebleven mannen die man wel zouden vermoorden om alsnog met haar te trouwen. Daarom bedacht hij een plan: alle mannen moesten een eed afleggen om de man die Helena zou kiezen te beschermen en hem zouden helpen in tijd van nood. Dit deden ze. Helena koos Menelaos en toen zij meeging met Paris/geroofd werd, moesten ze Menelaos wel helpen. Achilleus kwam mee omdat er voorspeld werd dat de oorlog niet gewonnen kon worden zonder hem, dus daarom haalden ze hem van Skyros. HIj ging vrijwillig mee voor de roem die hij zou krijgen.quote:- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?
Het gaat hier over het leger van zo'n beetje heel Hellas, niet alleen die van Sparta.quote:- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)
De Perzische Oorlogen waren pas rondom 500 voor Christus. Troje was trouwens niet Turks, maar ook niet Grieks (ze waren "barbaren" of "niet-Grieken").quote:- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.
http://www.imdb.com/name/nm1330560/quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Weet iemand trouwens welke acteur het neefje van Achilles speelt?
Whehe, het "neefje".quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Is dat zo interresant?quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Briseis is zijn nichtje...quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:23 schreef TIM-846 het volgende:
Hij heeft nu alles. Hij leeft nog en twee mooie meiden! (Briseis en Helena)
Ach, het was daar zo incestueel (is vast geen woordquote:Op zaterdag 12 juni 2004 11:33 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Briseis is zijn nichtje...
Correct. Patroklos was trouwens in het echt ouder dan Achilleus en Briseis was geroofd uit Lyrnessus, een van de dorpen rondom Troje. Maar goed, dit is Hollywood, ze moeten er natuurlijk een groot heterosexueel liefdesdrama van maken.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:59 schreef MadDorito het volgende:
Verder was Patroklos volgens mij het semi-homovriendje van achilles ipv z'n neef en Briseis had niks te maken met de koninklijke familie van Troje.
Hulde.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:22 schreef MightyV het volgende:
[..]
Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.
Al die andere dingen, over de Spartaanse cultuur etc: de Ilias is fictie, geen werkelijkheid. In de tijd waarin het verhaal zich afspeeld (12e eeuw v. Chr.), zijn de Spartanen nog helemaal niet ontwikkeld tot de 'klassieke' Spartanan met de agoge enzo, want dat gebeurt pas ten tijde van Lykurgos (ongeveer gaat 7e eeuw v. Chr.). Dat de Spartanen niet met vreemdelingen mengen is dus een Spartaanse cultuuruiting van later datum. Dat gegoochel met cijfertjes moet je al helemaal niet serieus nemen, dat is zwaar overdreven en, nogmaals, pure fictie.
En Troje is helemaal niet Turks; de Turken zaten in die tijd nog lekker in Turkmenistan. En het leger van Perzie (hoewel 8 eeuwen later en historie in plaats van fictie), daar hadden de Grieken niet bepaald moeite mee hoor (Marathon, Thermopylae, Plataia) !
Die rivier was inderdaad de Styx. Er gaat ook een mythe dat Thetis Achilleus in het vuur hield om hem onsterfelijk te maken maar dat Peleus (haar man) haar betrapte. Daarom verliet ze hem. Paris vermoordde Achilleus trouwens niet met zijn eigen kracht, maar hij kreeg hulp van Apollo (die ook boogschutter was).quote:Op maandag 14 juni 2004 12:05 schreef MadDorito het volgende:
En agamemnon ging volgens mij ook dood door een steen op zn kop ergens halverwege het gevecht.
Ajax maakte zichzelf van kant nadat zijn jaloezie hem dreef tot het afslachten van een kudde schapen... niet door Hektor.
Ik zou niet weten wie er dood gaat door een steen...ik geloof best dat dat erin zit hoor, maar ik heb er nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 14 juni 2004 13:44 schreef MadDorito het volgende:
Iemand ging dood omdat ie n steen op zn kop kreeg in die oorlog... dat klytaimnestra verhaal klinkt ook wel ergens bekend, maar ik heb me nooit echt zo gefocussed op het vertalen van de teksten.
Al met al vind ik dat er een leuk verhaal van de film overblijft, aangezien het nogal opvalt dat de regisseur alle goddelijke dingen uit het verhaal heeft gehaald.
Heb je de Ilias in je examenjaar ofzo Sleepflower? Je weet er zoveel vanaf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |