abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19718331
De tegenvallende kritieken heeft me echter niet weerhouden om de film te zien. Ik vond het wel meevallen. De massavechtpartijen zijn een visueel spektakel, alhoewel het wel op een gegeven moment ging vervelen --> Grote groep vechters beukt op andere groep vechters in. De 1 tegen 1 gevechten konden me echter wel boeien. Vooral Hector's "ondergang" was 1 van de hoogtepunten van de film.

De keuze en de hype rondom "de mooiste vrouw/Helena" vond ik ook een beetje vergezocht. De actrices die Briseis en Andromache speelden, vond ik persoonlijk mooier.

Brad Pitt vond ik eigenlijk niet zo slecht, hij speelt Achilles zoals een Hollywood-acteur Achilles moet spelen. Sommigen ergerden zich aan het suggestief bloot van hem. Ik vond het echter niet irritant, het had voor mij wel meer gemogen. Hij leek soms wel erg op He-man.

Ik heb m'n echt mateloos geergerd aan Orlando Bloom als Paris, hij kan zo in een soap spelen met zijn "īk moet nu strak met puppy-oogjes in de camera kijken".

Het paard van Troje vond ik eerder de Pony van Troje.

Voor de rest ben ik redelijk positief. De vloot met de schepen tot de omgeving waren ook een lust voor het oog. Het deed me erg denken aan een aantal scenario's in het spel "Age of Mythology."

Al met al een leuk popcornfilm, een 7,5

[ Bericht 0% gewijzigd door wizarddragon op 08-06-2004 00:33:19 ]
pi_19724669
Ok even wat puntjes omtrendt de film Troy

Persoonlijk vond ik hem vrij goed, na de film heb ik een documontaire gezien over sparta en troy waarbij ik me toch wel wat dingen ging afvragen, en opmerkingen heb, zoals

- Paris (Orlando Bloom) zit diverse weken op een boot terug naar Troje, als hij van de boot afkomt is zijn smoeltje helemaal glad geschoren. Das beste knap voor die tijd.
- Achilles is volgens mij een spartaanse strijder, deze gebruiken ronde schilden. Achilles heeft deze echter niet.
- In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
- Helena is een spartaanse vrouw, dit is vreemd omdat spartanen zich nooit en te nimmer met andere culturen wilden mengen.
- The battle for Troy vind zich plaats tijdens het bronzen tijdperk, vond persoonlijk dat die grieken er weinig glimmend brons bij zich hadden (wapenuitrusting)
- Helena kan niet alleen worden gezien als mooie en vruchtbare vrouw maar kan ook een vergelijking zijn geweest met de mooie vruchtbare aarde van en rondom Troy
- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?
- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)
- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.

Naja dat waren gewoon wat puntjes, het sterkste punt van de film vond ik dat je niet echt partij kon kiezen...
  dinsdag 8 juni 2004 @ 13:52:10 #103
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_19726431
Geertos, in die tijd kon je je ook best op zee scheren.
Schilden verschillen altijd van elkaar. Dit is hetzelfde als beweren dat alle romeinen het zelfde harnas zouden hebben. En hij is deels rond.
Wat helena betreft, uitzonderingen heb je altijd. Kijk maar naar onze huidige samenleving.
De enorme hoeveelheid aan andere ijzers vond ik ook opmerkelijk, hoewel ik meende dat ik aardig wat brons zag(kan aan mij liggen). Brons is ook vrij duur in productie en zeer moeilijk om een fatsoenlijk gevecht(bijv. tussen Pitt en Bana) naar huidige hollywood maatstaven mee te voeren.
De aarde en Helena lijkt mij vrij moeilijk te verwerken in een film, of, hoe zou jij dat doen?(ik zou het niet weten).
De stadstaten wordt in het begin toch vrij goed uitgelegd?
De legers zijn gecombineerde legers, het spartaanse leger was er maar een.
Tja, maar over perzie gaat de film niet
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 8 juni 2004 @ 14:22:32 #104
3604 MightyV
Just Breathe
pi_19727283
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
- Helena is een spartaanse vrouw, dit is vreemd omdat spartanen zich nooit en te nimmer met andere culturen wilden mengen.

- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?

- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)

- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.
Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.

Al die andere dingen, over de Spartaanse cultuur etc: de Ilias is fictie, geen werkelijkheid. In de tijd waarin het verhaal zich afspeeld (12e eeuw v. Chr.), zijn de Spartanen nog helemaal niet ontwikkeld tot de 'klassieke' Spartanan met de agoge enzo, want dat gebeurt pas ten tijde van Lykurgos (ongeveer gaat 7e eeuw v. Chr.). Dat de Spartanen niet met vreemdelingen mengen is dus een Spartaanse cultuuruiting van later datum. Dat gegoochel met cijfertjes moet je al helemaal niet serieus nemen, dat is zwaar overdreven en, nogmaals, pure fictie.
En Troje is helemaal niet Turks; de Turken zaten in die tijd nog lekker in Turkmenistan. En het leger van Perzie (hoewel 8 eeuwen later en historie in plaats van fictie), daar hadden de Grieken niet bepaald moeite mee hoor (Marathon, Thermopylae, Plataia) !

pi_19732137
quote:
In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
Ik geloof van niet. Want toen Laocoon de burgers waarschuwde voor het paard, kwamen er een paar monsters uit de zee die hem wegsleurden. Ik geloof ook dat Sinon tot zijn hoofd begraven was in het zand.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 20:10:27 #106
66519 Hilje23
JUST NOT A SHIT GIVER I GUESS
pi_19735675
Ja, ik bedoelde dus die tweede actrice! lijkt toch wel wat
- "If you don't live for something - you'll die for nothing" -
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
- Me...Just like you ... Only better -
  donderdag 10 juni 2004 @ 13:30:21 #107
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_19781359
Wel aardig, maar geen klassieker. Eric Bana en Sean Bean waren eigenlijk de enige sympathieke personages. Een 7tje
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 10 juni 2004 @ 15:48:29 #108
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19785844
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Achilles is volgens mij een spartaanse strijder, deze gebruiken ronde schilden. Achilles heeft deze echter niet.
Achilleus kwam uit Thessalië (het land waar ze in het begin van de film tegen vochten, klopt ook geen hout van). Zijn vader Peleus was daar koning. Later werd hij naar het eiland Skyros gebracht.
quote:
- In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
In de Ilias wordt het paard op het strand achtergelaten, maar de poort wordt opengebroken omdat het paard er anders niet door pastte.
quote:
Dit is inderdaad waar, niemand weet zeker of Homeros echt de Ilias en de Odyssee heeft geschreven (sommige mensen denken dat 2 verschillende personen ze hebben geschreven).
quote:
Toen Helena op een huwbare leeftijd was, liet haar vader Tyndareos allerlei mannen naar zijn paleis komen, zodat Helena een man kon uitzoeken. Odysseus was daar ook en hij had al snel door dat wanneer Helena een van hen zou uitkiezen, de overgebleven mannen die man wel zouden vermoorden om alsnog met haar te trouwen. Daarom bedacht hij een plan: alle mannen moesten een eed afleggen om de man die Helena zou kiezen te beschermen en hem zouden helpen in tijd van nood. Dit deden ze. Helena koos Menelaos en toen zij meeging met Paris/geroofd werd, moesten ze Menelaos wel helpen. Achilleus kwam mee omdat er voorspeld werd dat de oorlog niet gewonnen kon worden zonder hem, dus daarom haalden ze hem van Skyros. HIj ging vrijwillig mee voor de roem die hij zou krijgen.
quote:
Het gaat hier over het leger van zo'n beetje heel Hellas, niet alleen die van Sparta.
quote:
De Perzische Oorlogen waren pas rondom 500 voor Christus. Troje was trouwens niet Turks, maar ook niet Grieks (ze waren "barbaren" of "niet-Grieken").

.

[ Bericht 0% gewijzigd door sleepflower op 10-06-2004 15:58:20 ]
pi_19793847
Weet iemand trouwens welke acteur het neefje van Achilles speelt?
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. (gestolen van Loesje)
  donderdag 10 juni 2004 @ 20:46:56 #110
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_19793956
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
http://www.imdb.com/name/nm1330560/
  donderdag 10 juni 2004 @ 21:49:34 #111
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19796049
quote:
Whehe, het "neefje".
pi_19797086
quote:
Is dat zo interresant?

Ik vond het zeker een vermakelijke film! Vond sowieso het verhaal ijzersterk, alleen wat jammer dat Paris 'laffe hond' het overleefde.. Hij heeft nu alles. Hij leeft nog en twee mooie meiden! (Briseis en Helena)
  zaterdag 12 juni 2004 @ 11:33:38 #113
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_19831124
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 22:23 schreef TIM-846 het volgende:

Hij heeft nu alles. Hij leeft nog en twee mooie meiden! (Briseis en Helena)
Briseis is zijn nichtje...
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  zaterdag 12 juni 2004 @ 11:59:38 #114
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_19831556
Film was onderhoudend en Brad Pitt speelde erg goed (net als veel anderen maar hij sprong er een beetje uit vond ik.). Gevechten waren super, coole sfeer en die zwevende camera als troy wordt ingenomen was erg gaaf. Het voldeed precies aan me verwachtingen eigenlijk.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 12:41:45 #115
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19832307
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 11:33 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Briseis is zijn nichtje...
Ach, het was daar zo incestueel (is vast geen woord ) als wat. Zolang het zijn eigen zus niet was maakt hij zich daar vast geen zorgen over.
pi_19838737
Het feit dat het "Griekse" leger zo groot was ligt denk ik aan het feit dat destijds Mycene de grootste stadsstaat binnen griekenland was. (Agamemnon's land). Ze hadden zelfs een ander schrift in die tijd (Lineair B).

Ik vond dat de film een leuke verfilming was van een verhaal wat zo groot is. Ik snap alle kritiek niet. De oorlog met troje is waarschijnlijk een verhaal, alhoewel ze naar de restanten van troje op zoek zijn.

Het hele element van goden e.d. werd weggelaten om het verhaal een stuk te versimpelen. Achilles is niet onsterfelijk, Hektor werd niet misleid door Athena.. Als je het originele verhaal zou verfilmen zou iedereen er schijtziek van worden. Een groot deel van de originele teksten gaat over melodramatisch gezeur tussen Hektor en zijn vrouw, en paris die niet wil vechten voor de oorlog die hij begon.

Ik vond het enige rare aan het verhaal dat ze besloten om Menelaos dood te laten gaan. In de Odyssee komt de zoon van Odysseus nl. nog op bezoek bij m omdat ie zn pa zoekt.
Verder ben ik het met de meesten eens dat iemand anders Helena had mogen spelen.

Aan het einde vind ik het ook wel mooi wanneer die mensen via die "geheime tunnel" vluchten en dat een van die jongens Aeneas heet... de gene die later het begin van het Romeinse Rijk zou stichten.

Over Briseis (en Chriseis) klopt het verhaal ook niet.. Chriseis was de dochter van een (hoge)priester van de tempel van apollo. Beide meisjes werden "veroverd" door de grieken en Chriseis ging naar Agamemnon en Briseis naar Achilles.. Dankzij de pa van Chriseis brak de pest uit in het griekse kamp omdat hij bij apollo zat te bidden. Chriseis moest terug naar dr pa, want alleen dan zou de pest wegblijven. Vervolgens jatte hij Briseis van Achilles. Toen werd Achilles boos en wilde niet meer vechten.

Verder was Patroklos volgens mij het semi-homovriendje van achilles ipv z'n neef en Briseis had niks te maken met de koninklijke familie van Troje.

Maar 't is gewoon een leuke oorlogsfilm
Haai
  zondag 13 juni 2004 @ 20:48:21 #117
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19864355
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:59 schreef MadDorito het volgende:
Verder was Patroklos volgens mij het semi-homovriendje van achilles ipv z'n neef en Briseis had niks te maken met de koninklijke familie van Troje.
Correct. Patroklos was trouwens in het echt ouder dan Achilleus en Briseis was geroofd uit Lyrnessus, een van de dorpen rondom Troje. Maar goed, dit is Hollywood, ze moeten er natuurlijk een groot heterosexueel liefdesdrama van maken. Dat Achilleus niet wilde vechten had meer met zijn gekrenkte eer en afschuw voor Agamemnon te maken dan zijn "brandende liefde" voor Briseis.

Ik snap trouwens niet wat iedereen tegen de actrice die Helena speelde, ik vond haar wel goed.
pi_19865066
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 14:22 schreef MightyV het volgende:

[..]

Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.

Al die andere dingen, over de Spartaanse cultuur etc: de Ilias is fictie, geen werkelijkheid. In de tijd waarin het verhaal zich afspeeld (12e eeuw v. Chr.), zijn de Spartanen nog helemaal niet ontwikkeld tot de 'klassieke' Spartanan met de agoge enzo, want dat gebeurt pas ten tijde van Lykurgos (ongeveer gaat 7e eeuw v. Chr.). Dat de Spartanen niet met vreemdelingen mengen is dus een Spartaanse cultuuruiting van later datum. Dat gegoochel met cijfertjes moet je al helemaal niet serieus nemen, dat is zwaar overdreven en, nogmaals, pure fictie.
En Troje is helemaal niet Turks; de Turken zaten in die tijd nog lekker in Turkmenistan. En het leger van Perzie (hoewel 8 eeuwen later en historie in plaats van fictie), daar hadden de Grieken niet bepaald moeite mee hoor (Marathon, Thermopylae, Plataia) !

Hulde.
  zondag 13 juni 2004 @ 21:25:23 #119
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_19865151
Het ging, had er iets meer van verwacht. En of het dan klopt met de geschiedenis?? Het is een film, geen waar gebeurt verhaal.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 13 juni 2004 @ 22:52:33 #120
67174 Dos37
Come on Twente
pi_19868181
Vond het een mooie film maar ook omdat ik niet echt bekent was met het "orginele verhaal" rond troy. maar ik vond het wel een topper
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_19877097
Mijn examen grieks was vorig jaar en ik haalde een fenomenale 2,4 maar dat ging over de odyssee..

Verder heeft agamemnon zijn eigen dochter nog opgeofferd voor een goede wind voordat ie naar Troje vertrok. De diefstal van Briseis door Agamemnon was iig de definitieve druppel voor Achilles...

Aan het einde vind ik de dood van achilles een beetje slap, ineens issie "the good guy" en paris schiet m een paar keer en toevallig een pijltje in zn hiel. Hij was alleen in zn hiel te raken omdat zn ma zn hiel beethield toen ze m in een speciale rivier doopte (styx?).

En agamemnon ging volgens mij ook dood door een steen op zn kop ergens halverwege het gevecht.

Ajax maakte zichzelf van kant nadat zijn jaloezie hem dreef tot het afslachten van een kudde schapen... niet door Hektor.
Haai
  maandag 14 juni 2004 @ 12:32:00 #122
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19877775
quote:
Op maandag 14 juni 2004 12:05 schreef MadDorito het volgende:
En agamemnon ging volgens mij ook dood door een steen op zn kop ergens halverwege het gevecht.

Ajax maakte zichzelf van kant nadat zijn jaloezie hem dreef tot het afslachten van een kudde schapen... niet door Hektor.
Die rivier was inderdaad de Styx. Er gaat ook een mythe dat Thetis Achilleus in het vuur hield om hem onsterfelijk te maken maar dat Peleus (haar man) haar betrapte. Daarom verliet ze hem. Paris vermoordde Achilleus trouwens niet met zijn eigen kracht, maar hij kreeg hulp van Apollo (die ook boogschutter was).

En nee, Agamemnon leefde nog toen de oorlog afgelopen was, sterker nog hij is zelfs thuisgekomen, maar daar aangekomen moest hij de wraak van Klytaimnestra (zijn vrouw) ondergaan. Die was namelijk niet zo blij geweest met de offering van Iphigeneia (haar dochter). Klytaimnestra vermoordde, samen met Aegisthus, haar nieuwe man (en tevens de oom van Agamemnon), Agamemnon en Kassandra, die Agamemnon had meegenomen uit Troje. Later worden zij beiden vermoord door Orestes, Klytaimnestra's en Agamemnon's zoon.

Ajax kon het trouwens niet hebben dat Odysseus de wapenuitrusting van Achilleus kreeg nadat die dood was. In zijn woede zag hij een kudde schapen aan voor de legeraanvoerders en slachtte ze af. Toen hij zich realiseerde was hij gedaan had, pleegde hij zelfmoord door zich op zijn eigen zwaard te storten.
pi_19879917
Iemand ging dood omdat ie n steen op zn kop kreeg in die oorlog... dat klytaimnestra verhaal klinkt ook wel ergens bekend, maar ik heb me nooit echt zo gefocussed op het vertalen van de teksten.

Al met al vind ik dat er een leuk verhaal van de film overblijft, aangezien het nogal opvalt dat de regisseur alle goddelijke dingen uit het verhaal heeft gehaald.

Heb je de Ilias in je examenjaar ofzo Sleepflower? Je weet er zoveel vanaf
Haai
  maandag 14 juni 2004 @ 14:02:24 #124
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_19880399
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:44 schreef MadDorito het volgende:
Iemand ging dood omdat ie n steen op zn kop kreeg in die oorlog... dat klytaimnestra verhaal klinkt ook wel ergens bekend, maar ik heb me nooit echt zo gefocussed op het vertalen van de teksten.

Al met al vind ik dat er een leuk verhaal van de film overblijft, aangezien het nogal opvalt dat de regisseur alle goddelijke dingen uit het verhaal heeft gehaald.

Heb je de Ilias in je examenjaar ofzo Sleepflower? Je weet er zoveel vanaf
Ik zou niet weten wie er dood gaat door een steen...ik geloof best dat dat erin zit hoor, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Wacht ik heb net even gezocht, en er gaan er wel meer dood door een steen, maar welke jij bedoelt?

Wij doen dit jaar Trojaanse Vrouwen, een stuk van Euripides, het is een stuk dat zich net na de oorlog afspeelt. Maar ik interesseer me al vanaf mijn jeugd voor Griekse mythologie en heb er ook veel over gelezen.
pi_19880635
Ik heb van die vage herinneringen aan mijn Grieks. De Nederlandse teksten kon ik mij altijd wel voor interesseren, maar de griekse teksten kon ik de moeite niet voor vinden om te vertalen... denk dat ik na de derde klas niks meer bijgeleerd heb. Heeft Euripides ook zijn eigen aparte vorm van grieks of niet? De Ilias is in Homerisch grieks... das zeg maar het verschil tussen nederlands en duits.

Ben benieuwd naar die nieuwe film over Alexander de Grote wat ze daarvan maken...

En die steen weet ik niet meer, maar ik heb zon herinnering over dat er iemand dood ging d.m.v. een steen die ongelukkig viel..

En dan nog, een pijl in je hiel ga je toch niet dood van... (volgens mij was t een gifpijl)
Haai
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')