quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 22:05 schreef MightyV het volgende:Ja de Grieken van nu hebben meestal zwart haar. Die van 3200 jaar geleden niet
Dat is een "wetenschappelijke" stelling die vooral door racistische geleerden in de 19e en eerste helft 20e eeuw in de wereld is gebracht en verbazend hardnekkig is. Het idee is dat de Doriers uit het noorden Ariers waren (om de beschaving van de Grieken te verklaren).
Helena wordt iig. altijd op aardewerk e.d. met zwart haar afgebeeld, dus die blonde actrice is een foute keuze. Van Achilles (of was het Ajax?) staat wel ergens in de ilias dat ie "koperen" haar heeft oid.
Mijn kritiek (enigzins algemeen ivm. spoilers, maar wel uitgaande van kennis Ilias):
- De veldslag bij zonlicht is heel goed gedaan voor een computerveldslag.
- De dialogen zijn vaak behoorlijk zwak voor een verfilming van het grote werk van Homerus. Vooral als Pitt degene is die spreekt. Of Bloom.
- De verschillende motieven voor het meedoen aan de oorlog komen wel goed uit de verf in de dialogen. In zoverre zijn ze trouw aan Homerus en is het geen "rechtse oorlogspropaganda" (zoals ik op TV wel gehoord heb).
- De rol van Hector is sterk qua script en goed uitgevoerd door Bana (maar de baby is volgens mij 2 en kaalgeschoren ofzo). Agamemnon en Priamus zijn ook wel goed.
- De uitgebreide heteroseksuele escapades van Achilles (Pitt) zijn dodelijk voor het script. We moeten ons iig. kunnen voorstellen dat Achilles een speciale relatie met Patrokles heeft om zijn gedrag te verklaren. Ze hadden nog beter Patrokleia de warrior princess kunnen introduceren ofzo. OK, dit is dus een spoiler: er komen geen warrior princesses in voor. Of anders een belofte aan zijn vader (de koning van Opus), maar iig. een duidelijker motief dan dat ze "vrienden" zijn, gezien de manier waarop hij verder met mensen omgaat.
- Helena zou Paris (Bloom) moeten gaan minachten.
- Er gaan teveel mensen dood. Ik weet nu al dat er geen verfilming van de Odyssee kan volgen (zonder de dialogen hier ook om zeep te helpen).
Ik ben teleurgesteld over deze film als verfiming van de Ilias, maar verder is het een aardige veldslagfilm. Een 7-.
[ Bericht 4% gewijzigd door afzuiginrichting op 18-05-2004 23:05:31 ]