Mijn zusje heeft soms last van aanvallen waarin ze, zoals ze zelt zegt,
"buiten haar lichaam treedt". Dit is uiteraard vrij beangstigend voor een meid van 17 jaar...
Nu komt dit volgens onze arts door het feit dat ze zelf (teveel)
endomorfine aanmaakt...
quote:
Als iemand geweldig veel pijn lijdt of extreme stress ervaart, produceert het brein natuurlijke biochemische middelen om de pijn of stress te verzachten. Dit staat bekend als endomorfine, wat hetzelfde effect heeft als morfine en heroïne.
quote:
Endomorfine veroorzaakt een verhoogde staat van euforie.
Echter, veel meer over endomorfine kan ik niet vinden.
Wel kom ik vaker
endorfine tegen, wat volgens mij aardig op endomorfine lijkt...
quote:
Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam.
Kan iemand uitleggen wat de verschillen zijn etc?
En, nog beter..
Kan iemand me meer vertellen over het verschijnsel waar mijn zusje last van heeft...?! Zodat ik haar kan geruststellen...
Positief puntje als endomorfine veel weg heeft van endorfine: Ik heb ergens gelezen dat veel endorfine kan leiden tot spontane orgasmes...