bronquote:
Bolbliksem mogelijke verklaring UFO's
Gepubliceerd op maandag 17 mei 2004
Het verschijnsel bolbliksem verklaart mogelijk de mysterieuze, ongeïdentificeerde vliegende objecten die onlangs rondom een Mexicaans legervliegtuig werden waargenomen.
Dat opperde een wetenschapper van Mexico's nationale universiteit.
UFO-rage
Vorige week werden elf ongeïdentificeerde vliegende witte vlekken op video vastgelegd die rondom een vliegtuig van de Mexicaanse luchtmacht werden gefilmd. De elf lichtjes vlogen soms in formatie en soms kriskras door de lucht. Na wereldwijde vertoning op televisie ontstond er een ware UFO-rage.
Bolvormige bliksem
Volgens nucleair onderzoeker Julio Herrera werden de lichtjes echter niet veroorzaakt door buitenaardse wezens, maar was hier een bijzonder weerfenomeen verantwoordelijk: bolbliksem.
Bolbliksem is een door wetenschappers onbegrepen verschijnsel dat zich voordoet wanneer de bliksem inslaat en soms seconden lang een helder oplichtend object zichtbaar is.
Het bestaan ervan is vooral gebaseerd op ooggetuigenverslagen. De waargenomen objecten zijn volgens het KNMI vergelijkbaar met de omvang van een tennisbal en slechts zelden zo groot als een voetbal. Het wordt vaak waargenomen langs hoogspanningskabels of langs een dakgoot. Hoewel onbegrepen, beamen wetenschappers dat het weerfenomeen echt bestaat.
Ontladingen
"Het is een zeer zeldzaam, atmosferisch fenomeen en ik vermoed dat dit verschijnsel de witte vlekken rondom het vliegtuig heeft veroorzaakt. Het zou zeer interessant zijn om de waargenomen informatie van de piloten te analyseren," aldus Herrera tegenover persbureau Reuters. Volgens de wetenschapper kunnen de elektrische ontladingen in de bolbliksem aangetrokken zijn door het vliegtuig, dat als een soort geleider werkte.
Idd, heel brutaal. Schatje heeft gewoon de titel van het vorige deel overgenomenquote:Op maandag 17 mei 2004 18:27 schreef _The_General_ het volgende:kwam erg zeurderig van me over
Maar je hebt wel gelijk.quote:Op maandag 17 mei 2004 18:27 schreef _The_General_ het volgende:kwam erg zeurderig van me over
Dat dacht ik dus ook.quote:Op maandag 17 mei 2004 19:21 schreef Disorder het volgende:
Bolbliksems? 11 Bolbliksems in één keer? Waarvan ze alle 11 op radar verschenen, maar sommigen niet zichtbaar waren? Waarvan alle zichtbare bolbliksems in perfecte formatie vlogen (overlap de rijtjes van 3 maar eens)?
Mjah, maar schatje is belast.quote:Op maandag 17 mei 2004 20:45 schreef Eveli het volgende:
Dat dacht ik dus ook.![]()
Je weet niet hoe bolbliksems werken, dus het zou best kunnen.quote:Op maandag 17 mei 2004 19:21 schreef Disorder het volgende:
Bolbliksems? 11 Bolbliksems in één keer? Waarvan ze alle 11 op radar verschenen, maar sommigen niet zichtbaar waren? Waarvan alle zichtbare bolbliksems in perfecte formatie vlogen (overlap de rijtjes van 3 maar eens)?
Dit is één van de slechtste verklaringen die ik ooit heb gehoord.
Ja, terugkrabbelen wordt moeilijk na de mede door jou verkondigde taal van vorige week. Dus zet je nu maar wat flinke oogkleppen op zodat je het oordeel van doctor Herrera met een paar one-liners van tafel kunt vegen.quote:Op maandag 17 mei 2004 19:21 schreef Disorder het volgende:
Het lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Honderd lichtjaar reizen naar een planeet waar leven is en dan op die planeet tientallen jaren lang graan gaan platdrukken en lichtjes laten branden lijkt me niet een bepaald rationele handeling voor buitenaards leven. En aangezien er bijzonder veel technologie nodig is om te 100 lichtjaar te reizen, moeten de buitenaardsen wel rationeel handelen.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:35 schreef Steijn het volgende:
Ik heb het al vanaf het begin gezegt, aliens zijn zeer onwaarschijnlijk.
wat voor ons niet rationeel is kan voor !eventuele! aliens wel rationeel te zijn, toch?quote:Op maandag 17 mei 2004 23:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Honderd lichtjaar reizen naar een planeet waar leven is en dan op die planeet tientallen jaren lang graan gaan platdrukken en lichtjes laten branden lijkt me niet een bepaald rationele handeling voor buitenaards leven. En aangezien er bijzonder veel technologie nodig is om te 100 lichtjaar te reizen, moeten de buitenaardsen wel rationeel handelen.
Als je zo slim bent, dan handel je rationeel.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:45 schreef Shake het volgende:
wat voor ons niet rationeel is kan voor !eventuele! aliens wel rationeel te zijn, toch?
maar dit terzijde
Ik weet niet voldoende over bolbliksems, jij wel?quote:ik heb gelezen dat de objecten (ik noem het maar even zo) niet zichtbaar waren in het visuele spectrum, maar alleen op de infraroodcamera's. Het lijkt me dat bolbliksems wel gewoon zichtbaar zijn met het blote oog. Kan het dus niet geweest zijn.
wat vindt jij rationeel dus !! ?quote:Het lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Honderd lichtjaar reizen naar een planeet waar leven is en dan op die planeet tientallen jaren lang graan gaan platdrukken en lichtjes laten branden lijkt me niet een bepaald rationele handeling voor buitenaards leven. En aangezien er bijzonder veel technologie nodig is om te 100 lichtjaar te reizen, moeten de buitenaardsen wel rationeel handelen.
Van het KNMI:quote:Op maandag 17 mei 2004 23:48 schreef Kaalhei het volgende:
Ik weet niet voldoende over bolbliksems, jij wel?
Misschien stonden de bolbliksems te ver weg om goed zichtbaar te zijn.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:45 schreef Shake het volgende:
ik heb gelezen dat de objecten (ik noem het maar even zo) niet zichtbaar waren in het visuele spectrum, maar alleen op de infraroodcamera's. Het lijkt me dat bolbliksems wel gewoon zichtbaar zijn met het blote oog. Kan het dus niet geweest zijn.
Hierbij heeft Fok! dus de primeur voor contact met buitenaardse leven?quote:Op maandag 17 mei 2004 23:51 schreef coz het volgende:
wat vindt jij rationeel dus !! ?
wij nemen geen contact met jullie op zolang jullie wel op de goede weg zijn maar het nog lang niet snappen is ook vrij rationeel hoor
quote:Op maandag 17 mei 2004 19:21 schreef Disorder het volgende:
Ah, jij bent er ook weer, nu alleen Sovereign nog.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:54 schreef Nyrem het volgende:
[..]
![]()
Je weet waar de 'U' voor staat?quote:Op maandag 17 mei 2004 23:48 schreef paultjuhhh het volgende:
het was toch allang bekend dat het geen ufo's waren
quote:Op vrijdag 14 mei 2004 22:01 schreef Beathoven het volgende:
Is bol-bliksem ook niet zoiets?
[afbeelding]
Dit is btw de enige die ooit gefotografeerd is, maar er bestaan nogal wat verhalen over.
Een zeer zeldzaam verschijnsel.
quote:Op maandag 17 mei 2004 23:54 schreef Steijn het volgende:
Hierbij heeft Fok! dus de primeur voor contact met buitenaardse leven?
Ja, even wat tegengas bieden. Alleen maar debunkers is ook niet leuk.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:55 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ah, jij bent er ook weer, nu alleen Sovereign nog.![]()
hmmz ja ik denk bij ufos inderdaad gelijk aan vliegende schotelsquote:Op maandag 17 mei 2004 23:56 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Je weet waar de 'U' voor staat?
Er zijn wetenschappers die het inmiddels is gelukt om een bolbliksem te creëren in een lab.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:56 schreef coz het volgende:
http://news.bbc.co.uk/olmedia/625000/images/_628709_ball300.jpg
[..]
Die stond volgens mij in het eerste topicquote:Op dinsdag 18 mei 2004 00:03 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
hmmz ja ik denk bij ufos inderdaad gelijk aan vliegende schotels, je hebt gelijk...
het was denk ik ook maar gelul wat ze op de radio zeiden, ik vond trouwens dit artikel:
http://www.ufowijzer.nl/tekstpagina/UFOsBovenMexico.html
weet niet of die al geplaatst was hier
En wie zegt dat dat er niet was op enige afstand? Er zijn gevallen bekend waarbij de bliksem 300 kilometer ver verwijderd van de onweersbui in sloeg. Ik probeer het weer op 5 mei boven Mexico uit te zoeken maar dat is erg lastig als je geen Spaans kent. Iemand een linkje met wat weerkaarten/satelietfoto's uit dat gebied?quote:Op dinsdag 18 mei 2004 00:03 schreef Nyrem het volgende:
Een bolbliksem doet zich alleen voor bij onweer.
Vandaar mijn vraag of iemand wat weerkaarten/satpics van de regio waar de vliegtuigen gevlogen hebben kan vinden.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 00:14 schreef coz het volgende:
ik zeg dan dus bewijs maar dat het bolbliksems zijn
waarbij natuurlijk wel vermeld moet worden dat ik ditzelfde bericht wel vaak vindt [ van TS]quote:
Gepost door: danbendenix 17-05-2004 21:53
Hahaha,
Die vermaledijde bolbliksems toch!
In formatie, accelererend nog wel.
Niet zichtbaar met het blote oog, wel op radar en met infrarood apparatuur.
Kunnen ze dan echt niks beters bedenken?
Stop het dan in de veelvuldig gehanteerde doofpot (hou dus wijselijk je hoofd), of kom in ieder geval met een beetje plausibele verklaring.
Met zo'n bolbliksem-lul-verhaal maak je ieder WELDENKEND mens alleeen maar acheterdochtig.
Vooropgesteld, ik ben geen blinde UFO-adept, maar intussen ontwaar ik zo veel spreekwoordelijke rook, dat er toch ergens op zijn minst een raffinaderij in de hens moet staan.
Dus.
quote:Door Sovereign - vrijdag 14 mei 2004 @ 22:12
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 22:01 schreef phreaks het volgende:
Je neemt aan dat ze hetzelfde bronmateriaal hebben als ons. Een laag kwaliteit filmpje opgenomen op tv nieuws. Misschien hebben de wetenschappers wel zeer hoge kwaliteit videobeelden, die langer zijn en meer weergeven. Misschien hebben ze de radar beelden en allerlei lucht gegevens onderzocht. Misschien hebben ze meerdere niet genoemde bronnen.
[end quote]
Niet opgelet? Men heeft zelf toegegeven dat deze verklaringen zijn geopperd naar aanleiding van het uitgezonden materiaal. lees de nieuws artikelen maar, het ministerie van defensie heeft de volledige beelden alleen afgegeven aan een UFO onderzoeker die deze hele zaak in de media heeft gebracht:
quote:
It was for that reason that scientists of the Universidad
Nacional Autonoma de Mexico (UNAM) marvelled at the images shown
on television.
They immediately contacted the Secretariat of Defense (SEDENA)
to request information on radar frequency, the height and
velocity of the military aircraft and data regarding the speed
at which the luminous spheres were moving. They only received
one reply: "the information you have requested is classified."
It wasn't classified for Televisa journalist Jaime Mauss=E1n, to
whom the video was given by Clemente Vega Garcia, the head of
the government ministry. The general explained in a radio
interview with Carlos Loret de Mola that he did not see the
usefulness of that material being kept in concealment, adn
therefore made the decision to give it to people who had been
working all of their lives with this and put it to good use.
"That why I gave it to Maussan."
The scientific community is upset, Loret insisted. Vega Garcia
replied: "We didn't know who they were (the scientists). We do
not know them," adding: "I hae no problem if they (the
scientists) wish to see this material. It's available if they
want to analyze it."
quote:
Door BaajGuardian - vrijdag 14 mei 2004 @ 22:12
de wetenschap werkt op Top niveau anders altijd nog met dogma's
zou niet vreemd zijn ...
aangezien de meesten onder jullie dat ook doen.
er is allang bewijs van buitenaardse intelligentie ,
dat deze zaak , dat niet zou zijn is natuurlijk mogelijk
maar om meteen te beginnen van : het is een natuurlijk fenomeen...
als je een eerlijk onderzoek wil , mag je niks uitsluiten , ook een buitenaardse intelligentie niet.
Oogkleppen? Komop zeg. Bolbliksems in formatie, waarvan ze niet allemaal in zicht, maar wel op radar verschijnen? Met precieze afstanden tussen de 'bolbliksems' in? Dat klinkt gewoon erg onwaarschijnlijk. Dat moet jij als sceptikus toch ook durven toegeven.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, terugkrabbelen wordt moeilijk na de mede door jou verkondigde taal van vorige week. Dus zet je nu maar wat flinke oogkleppen op zodat je het oordeel van doctor Herrera met een paar one-liners van tafel kunt vegen.
Ik heb het al vanaf het begin gezegt, aliens zijn zeer onwaarschijnlijk.
quote:Op dinsdag 18 mei 2004 17:09 schreef Sovereign het volgende:
Mexicaanse bemanning praat over UFO-incidentquote:Op dinsdag 18 mei 2004 17:09 schreef Sovereign het volgende:
Volgende is trouwens een interview met de crew wat wellicht verhelderend werkt.
*VERTALING*
Als je in UFO's gelooft kun je ook in bolbliksems die in formatie vliegen geloven...quote:Op maandag 17 mei 2004 18:26 schreef schatje het volgende:
Vervolg van Luchtmacht maakt beelden UFO's
Ik ben een verklaring tegengekomen die ik stukken aannemelijker vind dan dat het zou gaan om UFO geval dingen.
[..]
bron
Wat vinden jullie??
Je bekijkt het vanuit menselijk perspectief, misschien ervaren zei 'tijd' op een andere manier.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Honderd lichtjaar reizen naar een planeet waar leven is en dan op die planeet tientallen jaren lang graan gaan platdrukken en lichtjes laten branden lijkt me niet een bepaald rationele handeling voor buitenaards leven. En aangezien er bijzonder veel technologie nodig is om te 100 lichtjaar te reizen, moeten de buitenaardsen wel rationeel handelen.
Kortzichtig EN wetenschappelijk onverantwoord.quote:Op woensdag 19 mei 2004 08:59 schreef Tha.Gnome het volgende:
Je bekijkt het vanuit menselijk perspectief, misschien ervaren zei 'tijd' op een andere manier.
Ik vind dit een beetje een kortzichtige opmerking.![]()
Dat zou heel goed kunnen ja. Maar, dan moet men niet met die onzin aankomen als (onzichtbare) bolbliksems.quote:Op woensdag 19 mei 2004 11:42 schreef zoalshetis het volgende:
dat het een ongeidentificeerd vliegend object was heeft meestal te maken met fenomenen uit de natuur die wij nog lang niet kennen of snappen.
Een onwetenschappelijke presumptie.quote:Op woensdag 19 mei 2004 11:42 schreef zoalshetis het volgende:
de kans is namelijk nihil dat onze aarde ooit door buitenaardse wezens word bezocht.
Ons huidige paradigma maakt het voor ons onmogelijk om dit te accepteren en/of dus wetenschappelijk te verklaren.quote:Op woensdag 19 mei 2004 11:48 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Een onwetenschappelijke presumptie.
Sterker nog, ik vind je standpunt helemaal niet verdedigbaar. Er is n.l. lang en breed over gedebateerd dat we buitenaardse activiteit hadden moeten zien!
http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox
Welk paradigma? De Fermi paradox is lang en breed beschreven in de wetenschappelijke literatuur. Rest nog de vraag waarom UFO waarnemingen niet als bewijs worden geaccepteerd als "oplossing" voor de paradox; naar wat ik gelezen heb meent men waarempel dat alle waarnemingen verklaard kunnen worden, een zeer interessante misvatting. Het is apart dat "de" wetenschap (althans een groot aantal mensen) het mogelijk acht dat ETI detecteerbaar zou zijn en dat ET probes zich in ons zonnestelsel zouden moeten bevinden, maar dat UFO waarnemingen daar geen bewijs van kunnen zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2004 11:51 schreef Nyrem het volgende:
Ons huidige paradigma maakt het voor ons onmogelijk om dit te accepteren en/of dus wetenschappelijk te verklaren.
Er zijn wel pioniers, maar deze zijn nog niet geaccepteerd.
Met 'ons' bedoel ik ons stelsel van overtuigingen en manier van denken (plus onze huidige inzicht op wetenschappelijk niveau).quote:Op woensdag 19 mei 2004 11:55 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Welk paradigma? De Fermi paradox is lang en breed beschreven in de wetenschappelijke literatuur. Rest nog de vraag waarom UFO waarnemingen niet als bewijs worden geaccepteerd als "oplossing" voor de paradox; naar wat ik gelezen heb meent men waarempel dat alle waarnemingen verklaard kunnen worden, een zeer interessante misvatting. Het is apart dat "de" wetenschap (althans een groot aantal mensen) het mogelijk acht dat ETI detecteerbaar zou zijn en dat ET probes zich in ons zonnestelsel zouden moeten bevinden, maar dat UFO waarnemingen daar geen bewijs van kunnen zijn.
en fotogeniek zijn ze al helemaal niet. afgezien van wat hoax pics.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:22 schreef Steijn het volgende:
Waarom worden aliens altijd afgebeeld als wezens die net als wij een hoofd, armen en benen hebben en waarom landen de aliens nooit als ze met hun UFO's het luchtruim onveilig maken?
Dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:22 schreef Steijn het volgende:
Waarom worden aliens altijd afgebeeld als wezens die net als wij een hoofd, armen en benen hebben
Over de morfologie van intelligentie aliens kun je zeker discussie voeren, interessant Brits artikel daaromtrent: http://www.sacred-texts.com/ufo/aliens.htmquote:Op woensdag 19 mei 2004 12:22 schreef Steijn het volgende:
Waarom worden aliens altijd afgebeeld als wezens die net als wij een hoofd, armen en benen hebben
Waarom vraag je het ze niet?quote:en waarom landen de aliens nooit als ze met hun UFO's het luchtruim onveilig maken?
Nu wil ik toch ook even van je weten waarom ze nooit landen. Volgens sommigen vliegen ze hier al sinds de oudheid rond. Ik kan me voorstellen dat je eerst wat verkenningsvluchten wilt maken als buitenaardse mogendheid, maar om nu duizenden jaren de boel te verkennen is ook een beetje zinloos.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:26 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af.
massahysterie. al die mensen die 'ontvoerd' zijn tekenen dezelfde amandelvormige ogen.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:26 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af.
Weet je hoeveel foto´s er van bolbliksem zijn? Extreem weinig.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:24 schreef zoalshetis het volgende:
en fotogeniek zijn ze al helemaal niet. afgezien van wat hoax pics.
JIj bent psycholoog en kan hier stellen dat aan de daarvoor ontwikkelde criteria voor "massaysterie" zijn voldaan?quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:30 schreef zoalshetis het volgende:
massahysterie. al die mensen die 'ontvoerd' zijn tekenen dezelfde amandelvormige ogen.
volgens sommigen zijn mensen de enige echt parasieten van de aarde en daardoor een rondreizende colonie opzoek naar een leefbare planeet.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:32 schreef Steijn het volgende:
Misschien zijn wij wel de meest ontwikkelde mogendheid in het heelal.
Kom nu toch, jij denkt toch ook niet dat aliens erg veel op een mens lijken. Dat is heel erg onwaarschijnlijk. Ik krijg inderdaad het idee dat veel mensen elkaar napraten. Of op een gegeven moment in hun eigen verhalen gaan geloven.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:32 schreef Sovereign het volgende:
[..]
JIj bent psycholoog en kan hier stellen dat aan de daarvoor ontwikkelde criteria voor "massaysterie" zijn voldaan?
Ik stel vragen.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:35 schreef Sovereign het volgende:
Wellicht merk je het niet op Steijn maar veel van je argumenten komen neer op "waarom niet A en waarom niet B?" Dat zijn geen voorspellingen die volgen uit een weldoordachte hypothese, maar louter bevooroordeelde aannames zonder grondslag.
Mensen? Ik vind de grijze aliens die worden beschreven niet erg op mensen lijken eerlijk gezegd. Als je daarmee wilt zeggen dat een romp, hoofd, armen en benen onwaarschijnlijk zijn dan deel ik jou mening niet omdat ik die ondoordacht vind.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:34 schreef Steijn het volgende:
Kom nu toch, jij denkt toch ook niet dat aliens erg veel op een mens lijken. Dat is heel erg onwaarschijnlijk. Ik krijg inderdaad het idee dat veel mensen elkaar napraten. Of op een gegeven moment in hun eigen verhalen gaan geloven.
Dat zijn geen vragen maar condities die jij stelt aan jouw vorm van "waarheidsvinding"; een verkapte vorm van een grens trekken, dat je er een vraagteken achterzet maakt niets uit. De vraag "landen UFOs?" is van geheel andere aard dan de vraag "als UFOs echt zijn, waarom landen ze dan niet?"quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:35 schreef Steijn het volgende:
Ik stel vragen.
moet ik coach zijn om te kunnen zien dat bergkamp kan voetballen? was een paar jaar terug een interessante docu op de vpro. dat is mijn 'waarheid'.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:32 schreef Sovereign het volgende:
[..]
JIj bent psycholoog en kan hier stellen dat aan de daarvoor ontwikkelde criteria voor "massaysterie" zijn voldaan?
Waarom van mij? Ben ik een autoriteit op het gebied van buitenaards leven?quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:30 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nu wil ik toch ook even van je weten waarom ze nooit landen.
Zonder dat ik duidelijk maak of ik hier nou wel of niet in geloof, kan je die vraag beantwoorden op diverse manieren:quote:Volgens sommigen vliegen ze hier al sinds de oudheid rond. Ik kan me voorstellen dat je eerst wat verkenningsvluchten wilt maken als buitenaardse mogendheid, maar om nu duizenden jaren de boel te verkennen is ook een beetje zinloos.
Een dergelijke diagnose vergt meer inzicht dan alleen het kijken van een docu; anders kan iedereen wel armchair psycholoogje spelen. Ik vroeg je of voldaan was aan alle vereiste criteria, blijkbaar kun je dit niet aannemelijk maken.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:40 schreef zoalshetis het volgende:
moet ik coach zijn om te kunnen zien dat bergkamp kan voetballen? was een paar jaar terug een interessante docu op de vpro. dat is mijn 'waarheid'.
Maar natuurlijk iedereen die niet aan jouw denkbeelden voldoet heeft geen kaas gegeten van de materie of is ondoordacht en ontwetenschappelijk bezig. De groeten ik ben klaar met jou.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:37 schreef Sovereign het volgende:
Mensen? Ik vind de grijze aliens die worden beschreven niet erg op mensen lijken eerlijk gezegd. Als je daarmee wilt zeggen dat een romp, hoofd, armen en benen onwaarschijnlijk zijn dan deel ik jou mening niet omdat ik die ondoordacht vind.
Een interessant artikel naast het door mij boven aangehaalde werk (wat je klaarblijkelijk nog niet gelezen hebt) is tevens Robert Bieri, "Humanoids on other planets?" American Scientist, December, 1964. Wellicht te vinden in de Uni bieb bij jou.
Je onderbouwt je stelling waarom je een bepaalde morfologie onwaarschijnlijk vindt in het geheel niet. Ik stel dat jouw uitgangspunt ondoordacht is en bied daartegen 2 artikelen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften ter onderbouwing. Wie is hier nu onwetenschappelijk bezig?quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:43 schreef Steijn het volgende:
Maar natuurlijk iedereen die niet aan jouw denkbeelden voldoet heeft geen kaas gegeten van de materie of is ondoordacht en ontwetenschappelijk bezig. De groeten ik ben klaar met jou.
Aparte vorm dan, die zich in verschillende tijdsperiodes afspeelt.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
massahysterie. al die mensen die 'ontvoerd' zijn tekenen dezelfde amandelvormige ogen.
Dat herken je alleen als je weet wat voetballen is.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
moet ik coach zijn om te kunnen zien dat bergkamp kan voetballen? was een paar jaar terug een interessante docu op de vpro. dat is mijn 'waarheid'.
én onzichtbaarquote:Op woensdag 19 mei 2004 12:48 schreef coz het volgende:
ik blijf er wel bij .. [a .. eerst ufo dan ifo dan aliens] maar daarnaast als er een ufo sighting is dan moet men maar met bewijs komen dat het een vorm van ifo is
maar er hoeven maar 2 mensen te zijn die een stelling hebben dat de vorm van deze ifo's dus een bolbliksem KAN zijn en niemand die ze om bewijs vraagt maar alle 'ongelovigen' zeggen dan wel .. zie je nou wel, het zijn bolbliksems
nogmaals .. 11 zeeeer zeldzame bolbliksems
niet dat dit onmogelijk is natuurlijk
op 3.5 km hoogte
al dan niet in formatie
rondom een andere ufo [vanuit hun perspectief![]()
] .. rondom een vliegtuig dus
meer dan 30 minuten
maar bewijs nou eens dat het weerballonen zijn
of bolbliksems
of meteorieten ... [ roflol .. die zweven .. in formatie .. niet dat dit onmogelijk is natuurlijk]
Juistem, laten we iets onbekends met een ander onbekend iets verklaren!quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:51 schreef Nyrem het volgende:
niet dat dit onmogelijk is natuurlijk (de zogenaamde 'Onzichtbare Bolbliksem')
die had ik expres weggelatenquote:Op woensdag 19 mei 2004 12:51 schreef Nyrem het volgende:
[..]
én onzichtbaar
niet dat dit onmogelijk is natuurlijk (de zogenaamde 'Onzichtbare Bolbliksem')
Als ik alleen al naar onze eigen planeet kijk zie ik miljoenen verschijningsvormen van organismen. Waarom zouden dan aliens zo erg op ons lijken?quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:46 schreef Sovereign het volgende:
Je onderbouwt je stelling waarom je een bepaalde morfologie onwaarschijnlijk vindt in het geheel niet.
Ik weet zeker dat er buitenaards leven is maar jij moet van jouw kant ook toegeven dat wij als mensheid nog geen contact met ze hebben gehad. Wat vermeend anale onderzoeken misschien in een achteraf gelegen weiland maar geen uitwisseling van kennis of gesprekken met diverse wereldleiders.quote:Waarom geef je niet gewoon toe dat je mening al gebeiteld staat in steen en dat die rots door niets aan het wankelen kan worden gebracht?
Aliens zijn net zo onbekend als bolbliksems.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:54 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Juistem, laten we iets onbekends met een ander onbekend iets verklaren!![]()
en jij laat je beinvloeden door een stuk tekst in een wetenschappelijk blad. kijk zo kan je alles afdoen. jammer dat je die bewuste docu niet hebt gezien, ook jammer dat ik niet op de naam kan komen, maar ik zal niet rusten totdat ik het weet.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:42 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Een dergelijke diagnose vergt meer inzicht dan alleen het kijken van een docu; anders kan iedereen wel armchair psycholoogje spelen. Ik vroeg je of voldaan was aan alle vereiste criteria, blijkbaar kun je dit niet aannemelijk maken.
Waarom feiten weglaten?quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:57 schreef coz het volgende:
[..]
die had ik expres weggelaten.. anders ben ik nog een alienfundamentalist ofzo
en radardetectie ... en een wapensysteem wat lockt op weerfenomenen
Oh, wacht deze post is natuurlijk volstrekt onwetenschappelijk.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:58 schreef Steijn het volgende:
[..]
Als ik alleen al naar onze eigen planeet kijk zie ik miljoenen verschijningsvormen van organismen. Waarom zouden dan aliens zo erg op ons lijken?
[..]
Ik weet zeker dat er buitenaards leven is maar jij moet van jouw kant ook toegeven dat wij als mensheid nog geen contact met ze hebben gehad. Wat vermeend anale onderzoeken misschien in een achteraf gelegen weiland maar geen uitwisseling van kennis of gesprekken met diverse wereldleiders.
Niet helemaal waar.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:59 schreef Steijn het volgende:
[..]
Aliens zijn net zo onbekend als bolbliksems.
Bewijst mij punt dus.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:05 schreef Nyrem het volgende:
Niet helemaal waar.
Bolbliksems zijn wel een bekend weerfenomeen. Wat waarom staat er anders een hoofdstuk over bolbliksems op de site van het KNMI?
Als je daarmee wilt stellen dat buitenaarse intelligentie alle vormen aan kan nemen omdat je op aarde "miljoenen verschijningsvormen" ziet doe je de logica daarmee geweld aan; niemand zal immers beweren dat vogels, dolfijnen, dan wel mieren in staat zijn om ruimteschepen te bouwen en contact te zoeken met andere beschavingen. Het feit dat het moet gaan om intelligent leven dat die mogelijkheden heeft legt al beperkingen op (zowel aan omgeving als morfologie). Maar goed, dit wordt uit de doeken gedaan in de door mij aangehaalde papers, lijkt me beter als je zelf overgaat tot het lezen daarvan.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:58 schreef Steijn het volgende:
Als ik alleen al naar onze eigen planeet kijk zie ik miljoenen verschijningsvormen van organismen. Waarom zouden dan aliens zo erg op ons lijken?
Je zult me nooit horen beweren dat het "zo is", voor mij is het een aannemelijke optie waarvoor "proof" nog beschikbaar moet komen. Had ik dit al niet eerder geschreven?quote:Ik weet zeker dat er buitenaards leven is maar jij moet van jouw kant ook toegeven dat wij als mensheid nog geen contact met ze hebben gehad. Wat vermeend anale onderzoeken misschien in een achteraf gelegen weiland maar geen uitwisseling van kennis of gesprekken met diverse wereldleiders.
Wat was jou punt?quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Bewijst mij punt dus.
Docu´s zeggen mij niet veel; ik zie veel liever papers waar uitgangspunten duidelijk geformuleerd zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:01 schreef zoalshetis het volgende:
en jij laat je beinvloeden door een stuk tekst in een wetenschappelijk blad. kijk zo kan je alles afdoen. jammer dat je die bewuste docu niet hebt gezien, ook jammer dat ik niet op de naam kan komen, maar ik zal niet rusten totdat ik het weet.
Wat een niveau van jouw reactie.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:07 schreef DePresident het volgende:
wat een lulverhaal
Niet mee eens. De bolbliksems die onzichtbaar zijn en andere curieuze eigenschappen hebben zijn in totaliteit onbekend. Dat leven in de kosmos voor kan komen, ruimteschepen kan bouwen en met andere beschavingen kan communiceren heeft zijn uitgangspunt in realiteit; namelijk de mensheid.quote:Op woensdag 19 mei 2004 12:59 schreef Steijn het volgende:
Aliens zijn net zo onbekend als bolbliksems.
Misschien wil/kan Steijn een verklaring/antwoord geven op bovenstaande?quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:03 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Waarom feiten weglaten?
Bolbliksem als verklaring klinkt juist nog 'minder waarschijnlijk' door dat feit.
Mijn toetsenbord is overspannen.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:11 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Misschien wil/kan Steijn een verklaring/antwoord geven op bovenstaande?
Dat sowieso. Maar een echte wetenschapper zou dan sowieso niet zomaar de verklaring 'bolbliksem' geven (met in z'n achterhoofd alle aanwezige kennis over bolbliksems).quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:10 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Niet mee eens. De bolbliksems die onzichtbaar zijn en andere curieuze eigenschappen hebben zijn in totaliteit onbekend.
Dat zou een logische redenering zijn.quote:Dat leven in de kosmos voor kan komen, ruimteschepen kan bouwen en met andere beschavingen kan communiceren heeft zijn uitgangspunt in realiteit; namelijk de mensheid.
Hoeft ook niet. Iets wat onbekend is kunnen wij niet even op een forum als een stel 'leken' eventjes verklaren. Wel kunnen we aan de hand van getuigenissen en bekende feiten een overzicht maken.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:12 schreef coz het volgende:
we gaan er toch niet uitkomen vandaag .. helaas
ook docus kunnen net zo goed wetenschappelijk zijn, maar goed jij blijft je poot stijf houden.quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:08 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Docu?s zeggen mij niet veel; ik zie veel liever papers waar uitgangspunten duidelijk geformuleerd zijn.
quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:08 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Wat een niveau van jouw reactie.![]()
quote:Hoeft ook niet
dit is ook het punt waar ik zwaar over val .. als men zegt aliens moet je het bewijzenquote:Dat sowieso. Maar een echte wetenschapper zou dan sowieso niet zomaar de verklaring 'bolbliksem' geven (met in z'n achterhoofd alle aanwezige kennis over bolbliksems).
Dan zou hij op z'n minst het moeten hebben over een tot-nu-toe onbekende vorm/soort bolbliksem en/of atmosferische ontlading die wij kennen met aanwijzingen/gedragingen die duiden op een vorm van intelligentie.
quote:Oh nee! Ik zie bolbliksems! Ze sluiten me in!! Ik zie 3 op de radar en 8 niet! Oh nee! Ik achtervolgde ze en toen achtervolgden ze mij! Oh ik was bang!
wat een lulverhaal
Ufooooooooo's
quote:From: Santiago Yturria <syturria.nul>
Date: Tue, 18 May 2004 13:07:29 -0500
Fwd Date: Wed, 19 May 2004 08:52:43 -0400
Subject: Mexico's Meteorological Expert On 03-05-04
These are the statements made by Alberto Hernandez Unzon
yesterday, during an interview on television about the Mexican
Air Force UFO case.
Engineer in Geophysics Alberto Hernandez is sub-manager of the
National Meteorological Services, Mexico's official
meteorological center. He is also a Member of the Scientific
Advisory Comitee of the National System for Civil Protection,
and Member of the Hurricane Committee of the Worldwide
Meteorological Association.
Question: Alberto, you made the National Meteorological Service's
complete study of the March 5, 2004 meteorological conditions
over the Campeche area. What are the results?
Answer: According to the satellite images, the conditions
registered in the observatories and the satellite RADAR images,
there were stable conditions in the entire Campeche zone. In the
specific area of interest in this issue, there were cloud
formations and some stratus clouds that are stable conditions for
this season.
There were no rains registered and the cloud type was very
stable as we can see in these satellite images and the Air Force
video.
Question: There have been some statements pointing that there
were flash-lightning conditions in the area at that time. What
were the conditions at that time?
Answer: Meteorologically speaking, a lightning flash is of a
short duration and short intensity. That's the basic definition.
We have all witnessed an electrical storm at sometime. Special
conditions are required for an electrical storm - big, vertical
clouds and a completely unstable atmosphere, ionization in the
atmosphere and the meteorological systems that create that type
of cloud.
Question: That means that the meteorological conditions were not
suitable for lightning that day over Campeche and therefore
contradicts what the UNAM scientists claimed in their report?
Answer: Yes. On March 5, we were entering into the final stage
of the winter season. The meteorological conditions in this
season are of cold fronts but that day in particular there were
none present. What we had were the type of clouds that do not
cause the flash phenomena.
Question: Did the scientists from the UNAM approach the National
Meteorological Services to request the meteorological conditions
over Campeche to support their theory?
Answer: No, they have never approached us at any time. If they
are talking about a meteorological phenomena at that location,
they should have met with us at the National Meteorological
Services to obtain the meteorological conditions just like your
team, as well as journalists did.
There were no weather ballons sent up in that area.
Question: What's the duration of a flash of lightning.
Answer: A flash lasts microseconds. We cannot talk even of one
or two seconds because it's just a single discharge. To say that
these lights on the video are ball lighting or electrical sparks
is nonsense.
I repeat, that day there were no meteorological conditions for
flash or ball lightning in the entire Campeche area. The clouds
must have been at approximately 7 kilometers high therefore what
we see are stable stratus cloud formations.
Question: What could we be seeing here in this video.
Answer: If this is an optical phenomenon it cannot be refered to
Meteorology. It is not a photo meteor, it is not a litho meteor.
They are not ice crystals nor a St. Elmo's fire. Those are all
meteorological phenomena. And this is not a mirage phenomena.
In conclusion, we do not have an explanation to this phenomena.
There are satellites Aqua and Terra and we can request NASA to
send us images of that day to continue this study and get more
information to try to find out what could have happened that
day.
er word gevraagd wat denken julliequote:Question: What could we be seeing here in this video.
Answer: If this is an optical phenomenon it cannot be refered to
Meteorology. It is not a photo meteor, it is not a litho meteor.
They are not ice crystals nor a St. Elmo's fire. Those are all
meteorological phenomena. And this is not a mirage phenomena.
In conclusion, we do not have an explanation to this phenomena.
There are satellites Aqua and Terra and we can request NASA to
send us images of that day to continue this study and get more
information to try to find out what could have happened that
day.
ze bestaan dus toch ... bolbliksemsquote:Bolvormige bliksem
Volgens nucleair onderzoeker Julio Herrera werden de lichtjes echter niet veroorzaakt door buitenaardse wezens, maar was hier een bijzonder weerfenomeen verantwoordelijk: bolbliksem.
Bolbliksem is een door [red. nucleair] wetenschappers onbegrepen verschijnsel dat zich voordoet wanneer de bliksem inslaat en soms seconden lang een helder oplichtend object zichtbaar is.
Het bestaan ervan is vooral gebaseerd op ooggetuigenverslagen. De waargenomen objecten zijn volgens het KNMI vergelijkbaar met de omvang van een tennisbal en slechts zelden zo groot als een voetbal. Het wordt vaak waargenomen langs hoogspanningskabels of langs een dakgoot. Hoewel onbegrepen, beamen wetenschappers dat het weerfenomeen echt bestaat.
Ontladingen
"Het is een zeer zeldzaam, atmosferisch fenomeen en ik vermoed dat dit verschijnsel de witte vlekken rondom het vliegtuig heeft veroorzaakt. Het zou zeer interessant zijn om de waargenomen informatie van de piloten te analyseren," aldus Herrera tegenover persbureau Reuters. Volgens de wetenschapper kunnen de elektrische ontladingen in de bolbliksem aangetrokken zijn door het vliegtuig, dat als een soort geleider werkte.
www.fok.nlquote:Op de video die 5 maart gefilmd werd door een vliegtuig van de Mexicaanse luchtmacht, staan onomstotelijk ongeïdentificeerde vliegende objecten, aldus Mr.Gilberto Rocha, expert in het FLIR-systeem waarmee de objecten werden waargenomen. De video werd officieel door defensie aan journalist en UFO-onderzoeker Jaime Maussan gegeven voor onderzoek.
Boven de oostelijke kust van de staat Campeche vlogen elf vreemde bollen die niet met het blote oog te zien waren. Op het high-tech infrarood systeem FLIR STAR SAFIRE II waren de objecten die in formatie leken te vliegen wel te zien. Toen de militairen de achtervolging inzetten, keerden de bollen zich om en omsingelden het vliegtuig. Dit was op de radar te zien. Na enige tijd vlogen de bollen in formatie weg. Wat zegt een expert van het infrarood systeem FLIR STAR SAFIRE II er van?
Maussan heeft FLIR-expert Mr.Rocha geinterviewd:
Vraag: Mr. Rocha, u heeft enkele beelden onderzocht die opgenomen waren gedurende een operatie op 5 maart 2004. Wat is uw mening hierover?
Antwoord: Het zijn interessante beelden want ze zijn ongebruikelijk. Ik zal het proberen uit te leggen. Het menselijk oog kan slechts een gedeelte van de lichtfrequenties opvangen die de zon uitstraalt. Het oog heeft niet de capaciteit beelden op te vangen die voorbij deze frequenties liggen, hieronder valt infrarood. De infrarood beelden liggen buiten het zichtbaar gebied, en kunnen alleen gezien worden door de FLIR of met speciale camera's die infrarode straling op kan vangen.
De apparatuur die de luchtmacht gebruikt heeft de mogelijkheden voor het menselijk oog zichtbaar licht, en voor het menselijk oog onzichtbaar licht te detecteren. De beelden die wij gezien hebben van de vreemde objecten, correspondeert met objecten die een temperatuur hebben. Ze zenden warmte uit en ze zenden infrarood straling uit wat de camera's op kunnen nemen.
De beelden zijn enigszins laag van resolutie vanwege de afstand waarover gefilmd wordt, maar tonen desondanks ronde objecten met karakteristieken die niet vergeleken kunnen worden met enig ander object in de lucht.
Vraag: Zouden het vliegtuigen geweest kunnen zijn?
Antwoord: Nee, want bij vliegtuigen is de temperatuur nadrukkelijk anders in de turbines en aan de voorkant van het toestel vanwege de wrijving met de lucht. Het is daarom niet mogelijk dat ze als ronde objecten op de FLIR zouden verschijnen. Als we beelden hadden die dichterbij genomen waren, zouden we wellicht een betere definitie van de vorm kunnen geven, maar vanwege de informatie die we wel hebben kunnen we het niet als vliegtuigen identificeren.
Vraag: Zouden het helicopters geweest kunnen zijn?
Antwoord: Nee, want hier geldt hetzelfde: De turbine en de rotorbladen zouden de hoogste temperatuur hebben. Dit zou niet als een rondvormig object op de FLIR verschijnen.
Vraag: Het zijn dus geen bekende vliegtuigen, wat denk je dan dat het zijn?
Anwoord: Om verwarring te voorkomen geef ik een omschrijving van wat het zijn: Het zijn objecten die vliegen en die niet te identificeren zijn.
Vraag: Is het mogelijk dat de FLIR ons foutieve informatie gegeven heeft, en dat de bollen, de warmtebronnen er niet waren?
Antwoord: Neen, want in de beelden zien wij wolken die een hogere temperatuur hebben dan de omgevingstemperatuur. Daarom kunnen wij de silhouetten van de wolken zien, want de FLIR detecteert ook hun infrarood frequenties. De objecten op de beelden zijn de punten met de hoogste temperatuur.
Hoewel ik veel ervaring heb met deze camera's heb heb ik nog nooit iets als dit gezien. Voor mij is dit incident een onopgeloste zaak.
goh snel vertaald zegquote:
met de geluidsgolven wordt ook bitter weinig resultaat bereikt. maar ik wacht af.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 11:24 schreef err het volgende:
ze zijn dus onzichtbaar...als we nu eens en masse onze infrarood kijkers op de hemel richten..en afwachten..
ik bedoele eigenlijk dat 'seti' wat verder komt en nog nooit iets heeft opgevangen. niks zelfs geen ufs (unidentified flying sound)quote:Op zaterdag 22 mei 2004 12:20 schreef err het volgende:
je bedoelt seti? Dat is wat anders, die zoeken naar radiogolven uit het heelal...met infrarood kijkers beperk je je tot ons luchtruim
off topicquote:Op zaterdag 22 mei 2004 13:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik bedoele eigenlijk dat 'seti' wat verder komt en nog nooit iets heeft opgevangen. niks zelfs geen ufs (unidentified flying sound)
Vergeet niet dat we hier ook heel goed allerlei wanhopige pogingen om het te verklaren kunnen ontkrachten, zoals de bolbliksem of weerballon uitleg. Er zijn nou eenmaal genoeg mensen die nooit zullen kunnen accepteren dat het een UFO zou kunnen zijn. Ook uitspraken zoals "de kans is klein dat het een ufo is' vind ik wel grappig, aangezien de 'kans' iets is wat je moet kunnen berekenen, en hoe kan je een onbekend fenomeen in godsnaam berekenen?quote:Op woensdag 19 mei 2004 13:17 schreef Nyrem het volgende:
Hoeft ook niet. Iets wat onbekend is kunnen wij niet even op een forum als een stel 'leken' eventjes verklaren. Wel kunnen we aan de hand van getuigenissen en bekende feiten een overzicht maken.
(wat je inderdaad ook doet)
waar is dat topic ?quote:verklaren / ontkrachten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |