Een tijdje geleden begon een van mijn 2 cavia's (Nijntje) kaal te worden. Ze was net (met mij mee) verhuisd naar Amsterdam, dus wij naar een nieuwe dierenarts. Deze constateerde dat het stress was van de verhuizing en dat het allemaal wel goed zou komen.
Een maand later was ze nog steeds kaal, maar we verhuisden weer terug naar waar ze altijd geweest was. Mijn moeder was toch wel bezorgd en drong me aan om nog een keer naar de dierenarts te gaan waar we eigenlijk altijd al kwamen.
Deze vertelde mij dat ze een eierstok-cyste had (de symptomen waren overduidelijk) en dat dan haar baarmoeder eruit moest. Maar gezien de feiten dat ze (behalve hormonale storingen) (waarschijnlijk) geen pijn had en een cavia-operatie uitermate risicovol is (overlevingskans narcose = ongeveer 60%) zou ik er nog even over nadenken voordat ik een beslissing nam.
Uiteindelijk hebben we besloten om haar eraan te laten helpen, maar ik vroeg me af of ze niet eerst een echo konden maken voor de zekerheid, en samen met nog wat vragen heeft mijn moeder telefonisch toen nog wat informatie bij de dierenarts assistente verzameld (ik kon toen niet bellen). De assistente vond een echo overbodig, omdat de symptomen ZO duidelijk waren.
Goed, cavia laten opereren, en wonder boven wonder heeft ze het gehaald (ze was ook nog onderkoeld etc) en rent ze inmiddels weer vrolijk piepend door het hok (gelukkig).
Vrijdagmiddag laat merkten we dat de andere cavia (Gaston) opeens ziek was, dus mn moeder mij gebeld (ik was onderweg naar Parijs, dus kon niet 1,2,3 terug naar huis) en is zij met Gaston bij de dierenarts geweest. Gaston kreeg medicijntjes, nix aan de hand. Maar de dierenarts vertelde dus toen nog over Nijntje, dat hij niet veel cyste had aangetroffen bij het verwijderen van de baarmoeder!!! En dat het nog maar de vraag was of ze van al dr klachten zou genezen! En hij opperde ook nog dat we beter eerst een echo hadden kunnen laten maken voordat we haar meteen een sterilisatie gaven (blijkbaar communiceert de assistente niet met de dierenarts??). Naja, mn bek viel open toen ik dat allemaal hoorde.
Moet ik het daar niet meer vertrouwen? of is er gewoon een (menselijke) fout gemaakt? moet ik nu meteen naar een andere dierenarts rennen? Of hun nog verder laten behandelen bij deze dierenarts?
btw, misschien denken jullie van "wat zeurt ze nou" tis maar een cavia, maar mn cavia's betekenen net zoveel (misschien wel meer) voor me als voor sommige mensen een kat of hond!
-=weet ik veel=-