quote:MACHELEN A/D LEIE (ANP) - De 80-jarige Gerard Reve wordt maandag definitief opgenomen in een verpleeghuis in België. De zelfbenoemde volksschrijver lijdt aan de ziekte van Alzheimer en lag al 3,5 maand in het ziekenhuis in Deinze.
De ziekte is in zo'n vergevorderd stadium dat hij continu moet worden verpleegd, vertelt levenspartner Joop Schafthuizen. Reve lijdt al lange tijd aan de ziekte. Hij werd daar in november vorig jaar ook al voor opgenomen in het ziekenhuis, maar keerde toen voor twee maanden terug naar huis in Machelen aan de Leie.
Schafthuizen zegt dat Reve lichamelijk in ,,topconditie is, maar dat hij de laatste maanden geestelijk sterk achteruit is gegaan. ,,Ik ben blij dat hij nu naar een verpleeghuis gaat waar hij zijn eigen kamer krijgt, met daarin zijn eigen spulletjes, zoals een paar dierbare schilderijen.'' Ook het mariabeeldje zal niet ontbreken.
Bezoek valt de schrijver erg zwaar, zegt Schafthuizen, ,,omdat hij niet meer beseft wie de mensen zijn''. ,,Ze kunnen beter een prentbriefkaart sturen met poezen erop. Daar is hij momenteel erg dol op. Hij is altijd al dol op poezen geweest, maar momenteel is hij continu aan het goochelen met de poezenplaatjes.''
SP!TS Actueel, zondag 16 mei 2004, 23:46.
quote:Getuigenis
Ze willen dat ik schrijf
voor de vooruitgang.
Maar ik kan niet schrijven zoals zij,
al stam ik van hen af.
Ik moet de wijken van het volk in
en mijn oor te luist’ren leggen:
zo hoor je nog eens wat.
Wat wil het volk?
Niet veel goeds, dat is zeker.
Dus ga ik de straat op,
met mijn eigen vaandel
waarop geschreven staat:
Vrijheid! Ziekte! Ouderdom!
Lang leve de Dood!
Ik vind Gerards voorliefde voor poesjes vrij ironisch.quote:Op zondag 6 juni 2004 18:53 schreef Gellius het volgende:
Ik stel overigens voor dat wij vanuit onze hoedanigheid als dinges meneer Reve een prettig ogende prentenbriefkaart zenden. Dit om hem een hart onder de riem te steken in deze voor hem ongetwijfeld zeer vervelende tijden, zo zonder wijn en weke jongensbillen.
Leeft ie eigenlijk nogquote:Op maandag 17 mei 2004 02:30 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat een lijdensweg...
Door deze topickick dacht ik dat ie was overleden. Wil je dat niet meer doen ?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 01:57 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Leeft ie nog wel
Nee totale bagger. Wat een ophef voor een minuscuul draadje in de Nederlandse letteren.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 02:00 schreef k_i_m het volgende:
Ach, zó leuk waren die boeken nou óók weer niet.
Dat was ook de bedoeling (nee hoor)quote:Op vrijdag 9 juli 2004 01:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Door deze topickick dacht ik dat ie was overleden. Wil je dat niet meer doen ?
Voor oom Gerard:quote:Op zondag 6 juni 2004 18:53 schreef Gellius het volgende:
Ik stel overigens voor dat wij vanuit onze hoedanigheid als dinges meneer Reve een prettig ogende prentenbriefkaart zenden.
Wat een benen!quote:Op dinsdag 20 juli 2004 13:12 schreef Gellius het volgende:
Een opwekkend kiekje van een lie-ve jong-en op de rug van Onze Lieve Heer mag in dit topic natuurlijk niet ontbreken.
Hij bekreunde zich anders erg om de hoefjes. Deze omzwachtelde hij, zodat hij niet te veel schrammen zou krijgen als Hij spartelde bij het klaarkomen.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 21:58 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
Ik geloof niet dat het meneer Reve om de benen van die ezel ging...
Oké, ik help je zoeken zoeken, het wordt een harde noot om te kraken, maar voor Meneer Reve wil ik mij wel wat inspanningen getroosten.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 23:55 schreef Gellius het volgende:
Vind maar eens een plaatje van de Moeder Gods mét harde meisjesborsten én een soldaat - ik geef het je te doen.
Sa-men voor Mijn-heer Re-vequote:Op woensdag 21 juli 2004 00:08 schreef OllieA het volgende:
[..]
Oké, ik help je zoeken zoeken.
Kun jij niet even een gevoelig werkje maken, DO2? Met tere pennestreken de grofstoffelijke trillingen van dit ondermaanse weergeven?quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:23 schreef De-oneven-2 het volgende:
Of anders maak je van verschillende plaatjes gewoon een mooie compilatie, Lieve Jongens.
Nou, doe er dan eens een fijne post bij! Voor Meneer Reve.quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:27 schreef Gellius het volgende:
Oh, die laatste is mooi, Ollie!.
Ik moet het meer hebben van rauwe liefde en recht voor z'n raap, Ollie.quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:30 schreef OllieA het volgende:
[..]
Kun jij niet even een gevoelig werkje maken, DO2? Met tere pennestreken de grofstoffelijke trillingen van dit ondermaanse weergeven?
Kom op jongens, zo kan ik toch niet werken.quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:34 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
Ja, oneven-2, schilder jij eens even rap een soldaat in een paarsfluwelen broek, met oortjes. Hop hop, meneer Reve heeft niet veel tijd meer.
Ik voel mij ook enigszins onder druk gezet, Oneven. Daar doe ik mooi niet aan mee hoor.quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:30 schreef OllieA het volgende:
Nou, doe er dan eens een fijne post bij! Voor Meneer Reve.
Die man is onverwoestbaar heb ik het idee. Die schuifelt over tien jaar nog door de gangen op zoek naar pielemuisjes.quote:Op woensdag 21 juli 2004 00:34 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
meneer Reve heeft niet veel tijd meer.
Die actie van Sonja was meesterlijk. Hij eiste 10000 gulden om in haar programma te verschijnen. Vervolgens vraagt Sonja aan het volk om geld te doneren zodat deze 'volksschrijver' in haar programma zal verschijnen. Reve woedend, en weigert nog te komen.quote:Op donderdag 6 april 2006 20:39 schreef tong80 het volgende:
'Dit doet me denken aan het opstandige rode proletariaat, daar hou ik niet van.'
dat is weer een gedicht van reve he? Hoewel Nescio wel zoiets gezegd heeft in een interview met Simon carmiggelt. Meesterlijk.quote:Op donderdag 6 april 2006 20:56 schreef Thelonious het volgende:
Of Nescio over 'De Avonden': "Dit is geen boek. Dit is een onboek."
Vrouw van Nescio: "Maar het greep je wel aan."
Nescio:"Ja, het greep me aan. Net als de cholera."
![]()
Het was wel Reve die het zei met geamuseerde stem, maar ik wist niet dat ie er een gedicht van gemaakt had.quote:Op donderdag 6 april 2006 21:03 schreef Gellius het volgende:
[..]
dat is weer een gedicht van reve he? Hoewel Nescio wel zoiets gezegd heeft in een interview met Simon carmiggelt. Meesterlijk.
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:11 schreef OllieA het volgende:
Dit is een best wel eenzame poes. Koud en allenig.
Brr.
[afbeelding]
Scherpzinnig! Dat is inderdaad het geval.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:16 schreef Gellius het volgende:
[..]
[afbeelding]
Is dat daar op de achtergrond een als ijsbergje gecamoufleerde onderzeeboot Ollie? Vol warme, welwillende matroosjes in juten strafbroeken?
Jazz, whiskey en kutjes zijn verboden in dit topic,Gellius.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:39 schreef Gellius het volgende:
Wacht effe, is dat niet een plaatje van JAM, Ollie?
Eigenlijk moet je tegenwoordig (Feind hört mit!) als een ezel met omzwachtelde hoefjes door google trippelen.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:30 schreef corc het volgende:
Moge God genade hebben met zijn ziel, en moge google de zoektermen die ik zojuist heb ingetikt per abuis niet geregistreerd hebben...
Bodar, de vleesgeworden hypocrisie! Die hoort toch niet thuis in een topic ter ere van Gé? Kun je niet een fijn plaatje van een poesje vinden?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:55 schreef Serendips het volgende:
[afbeelding]
Vriendje Bodar...
Ik zag hem gisteren weer op t.v. Wat een vervelende blaag!
Best wel!quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:59 schreef OllieA het volgende:
[..]
Bodar, de vleesgeworden hypocrisie! Die hoort toch niet thuis in een topic ter ere van Gé? Kun je niet een fijn plaatje van een poesje vinden?
Mijnheer Van het Reve en ook matroos Vos zullen U dankbaar zijn voor deze prachtcombinatie van een naïef poezelein en elfenanusjes in bloemvorm!quote:Op zaterdag 13 januari 2007 02:12 schreef Serendips het volgende:
[afbeelding]
En een poesje voor mijnheer van het Reve!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |