abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juni 2004 @ 20:58:44 #76
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_20003065
Borstvoeding gaat heel goed. Zit net een paar vraagjes.
Moet (volgens de boekjes)min. op 7 voedingen op een dag uitkomen, maar Léon wordt 's nachts eigenlijk niet meer wakker sinds 2 nachten. Dus dan kom ik op 6 uit. Hij drinkt per voeding min. 10 minuten per borst, uitlopend tot heel soms 20 minuten.
Ik zit me nu af te vragen of ik hem dan toch wakker moet maken. Je hoort hem bijv. wel tegen een 2 of 3 uur 's nachts, maar dan valt hij weer in slaap. Eergister toch geprobeerd aan te leggen, maar meneer was alweer vertrokken.
Ik hoop dat hij zo niet te weinig krijgt. Hij is niet huilerig ofzo.

En soms is het aanleggen wel moeizaam. Dan duurt het wel 10 minuten voor hij eindelijk pakt. Ik pas nu een truukje toe. Laat hem even proeven aan de andere tepel en een paar minuten pak ik hem weer over. Dan pakt hij wel. Typisch toch dat hij de eerste aangeboden borst niet pakt en de tweede wel?
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 21:58:01 #77
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_20004356
Je zou even kunnen kijken of ie genoeg aankomt, en heeft ie genoeg natte luiers?

Zorg wel dat er tussen de voedingen niet meer dan 8 uur zit, dat is minder goed voor de bloedsuikerspiegel bij zulke kleintjes.

En over je truukje, ik ken het niet, maar als het werkt, werkt het!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_20004381
Dat hoor je wel vaker hoor Dutchie voorkeur van borst. Opzich als hij niet om meer melk vraagt, zou ik me niet echt druk maken. Als hij gewoon aankomt kwa gewicht dan krijgt hij toch gewoon genoeg.

Het kan ook zo veranderen hoor. Dus geniet maar dat ie zo makkelijk is
  vrijdag 18 juni 2004 @ 22:13:25 #79
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_20004688
dutch, als je op verzoek voedt (en dus niet op de klok) is het verstandiger om naar je kindje te kijken dan naar de boekjes (elk boekje zegt weer wat anders over hoeveel voedingen) elk kind is anders (net als elke volwassene.. de een eet gewoon 3 maaltijden, de ander snaait de hele dag door))
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
groeit Leon goed? (na 2 weken weer op geboortegewicht, hierna minimaal 90 gram per week)
Heeft ie minimaal 4 a 6 zware plasluiers? (bij poepluiers kun je er van uitgaan dat er ook e.e.a. plas is meegekomen)
Is ie tevreden na een voeding?
Is ie alert en helder wakker op de momenten dat ie wakker is?

Als je je onzeker voelt, gewoon even extra laten wegen op het consultatieburo, daar zijn ze helemaal niet moeilijk in en vaak hebben ze een inloopuurtje om alleen te wegen. Op zich is 6 voedingen niet echt veel voor zo'n kleintje, maar als hij goed drinkt en hij groeit en de rest van 't lijstje klopt ook, heb je gewoon een lekker makkelijk jochie

En sja, aanleggen ging hier in 't begin ook niet zonder problemen. Doorschuiven wilde nog wel eens helpen (ik begon in rugbyhouding aan de linkerborst en zodra ze een paar slokken had, schoof ik Saskia door naar de rechterborst en dan zat ze gewoon in 'madonna-houding'. Een beetje foppen op z'n tijd is helemaal niet erg hoor En elk kindje is weer anders te foppen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_20006692
Isa is nu een jaar oud en ik heb altijd besloten dat ik op dat moment zou stoppen met borstvoeding. Waarom? Omdat het dan geen meerwaarde meer heeft tov gewone melk, omdat ze in wezen gewoon met de pot mee kan eten en omdat ik een grens wil trekken bij het moment dat het kind zelf begint mij uit te kleden (wat nu langzamerhand het geval is). Het voornemen wordt versterkt doordat ik net een medicijnkuurtje heb voorgeschreven gekregen waarbij ik geen borstvoeding mag geven. Ik moet dus gestopt zijn voordat ik eraan begin.

Mijn vraag is hoe ik het nu moet aanpakken. In principe hoeft ze (volgens het cb) geen vervangende melk meer, en mag ze gewoon met de pot mee eten. Ze is niet gewend aan een flesje, ik weet niet of het zinvol is daar nu nog mee te beginnen. In de praktijk krijgt ze nu 's avonds voor het slapengaan de borst (maar ze drinkt dan steeds minder omdat ze steeds meer gaat eten bij het avondeten), een keer 's ochtends bij het wakker worden (ze drinkt dan veel en dan slaapt ze daarna nog een uurtje door) en meestal 's middags voor het slapen gaan. Moet ik nu toch die voedingen gaan vervangen door flesjes, of is er een andere manier om af te bouwen? Wat zouden jullie doen?
mooi he, alles
  zaterdag 19 juni 2004 @ 00:01:43 #81
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_20007690
Phileine, volgens mij kun je ook een beetje water geven i.p.v. borstvoeding. En overdag misschien vaker wat te drinken aanbieden. Verder heb ik ook geen idee. Veel succes!

En nog gefeliciteerd met de verjaardag van Isa .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_20011897
Phileine van die tuitbekers zijn nu volgens mij beter om te proberen.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 12:51:54 #83
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_20014340
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 22:13 schreef E.T. het volgende:
dutch, als je op verzoek voedt (en dus niet op de klok) is het verstandiger om naar je kindje te kijken dan naar de boekjes (elk boekje zegt weer wat anders over hoeveel voedingen) elk kind is anders (net als elke volwassene.. de een eet gewoon 3 maaltijden, de ander snaait de hele dag door))
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
groeit Leon goed? (na 2 weken weer op geboortegewicht, hierna minimaal 90 gram per week)
Hij zat donderdag (dag 10) alweer op zijn geboortegewicht dus dat zit wel snor.
quote:
Heeft ie minimaal 4 a 6 zware plasluiers? (bij poepluiers kun je er van uitgaan dat er ook e.e.a. plas is meegekomen)
[quote]

[quote]
Is ie tevreden na een voeding?
Maar af en toe als je hem dan in zijn bedje ligt, vraagt hij toch weer. Maar dat komt niet veel voor.
quote:
Is ie alert en helder wakker op de momenten dat ie wakker is?
Nou en of!
quote:
Als je je onzeker voelt, gewoon even extra laten wegen op het consultatieburo, daar zijn ze helemaal niet moeilijk in en vaak hebben ze een inloopuurtje om alleen te wegen. Op zich is 6 voedingen niet echt veel voor zo'n kleintje, maar als hij goed drinkt en hij groeit en de rest van 't lijstje klopt ook, heb je gewoon een lekker makkelijk jochie
Woensdag komt de weekverpleegkundige, ben heel erg benieuwd naar zijn gewicht sinds donderdag. Volgens mij komt hij wel aan, aangezien de rest van het lijstje wel klopt.
quote:
En sja, aanleggen ging hier in 't begin ook niet zonder problemen. Doorschuiven wilde nog wel eens helpen (ik begon in rugbyhouding aan de linkerborst en zodra ze een paar slokken had, schoof ik Saskia door naar de rechterborst en dan zat ze gewoon in 'madonna-houding'. Een beetje foppen op z'n tijd is helemaal niet erg hoor En elk kindje is weer anders te foppen.

Je post stelde me wat meer gerust. Van de rest ook hoor, maar die van jou was lekker uitgebreid.
Ik ga nu weer mijn knul ophalen om te voeden.
Ben trouwens gister wel aan de 7 voedingen gekomen.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 15:24:43 #84
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_20017004
Phil, 's ochtends gewoon een bordje pap (omdat ze dan nog best veel bij je drinkt) en de rest van de dag bekertjes drinken?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zaterdag 19 juni 2004 @ 15:52:06 #85
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_20017548
quote:
Op zaterdag 19 juni 2004 12:51 schreef dutchie het volgende:

Ben trouwens gister wel aan de 7 voedingen gekomen.
In het begin had ik ook wel het idee dat Judith niet aan het 'aantal vereiste voedingen' kwam, maar meestal haalde ze dat wel. Het is een paar keer voorgekomen dat ze daadwerkelijk een voeding minder had op een dag, maar dat kwam eigenlijk niet vaak voor. Een enkele keer is dat niet zo erg, lijkt me.
Ik weet natuurlijk niet hoevaak Léon minder voedingen krijgt, maar als af en toe eens zo is en hij groeit, plast en reageert goed, dan zou ik me er niet zo druk om maken.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_20017616
ze kan wel al drinken uit zo'n curver-flesje met een ingebouwd rietje, dus vanmiddag bij de boterham heeft ze behoorlijk wat melk gedronken. Gaat de goede kant op dus. Pap is een goed idee, ga ik proberen.
mooi he, alles
pi_20528295
Zo even een zetje naar boven voor Poemojn. Poemojn hoe is het gegaan met de lactatie deskundige. Kun je er wat mee?
pi_20529625
Hee, leuk zo'n zetje.
Ze is vanmorgen langsgeweest en heeft een voeding meegekeken en wat tips gegeven (bijv een spuugdoekje oprollen onder een borst zodat ik niet met een hand hoef te steunen bij het aanleggen). De oorzaak van de kloven weet ze ook niet, Myrthe en ik zijn normaal en het aanleggen gaat ook goed. De kloven beginnen nu ook te genezen. Ze verwacht dat het wel goed zal komen, ik moet er gewoon de rust en de tijd voor nemen. Wel moet ik bedacht zijn op spruw, ook omdat ik nu antibiotica neem, en het is niet altijd zichtbaar aanwezig.
Gisteravond heeft Myrthe een flesje gehad en daar eindelijk een paar uur op geslapen. Vannacht kwam ze gewoon weer om de drie uur en was daarna verzadigd. Nu lijkt ze ook genoeg te hebben gehad. Waarom ze gisteren zo hongerig bleef is niet duidelijk.
Ze vond het wel vreemd dat Myrthe maar zo weinig ontlasting heeft. Het zou toch wel te maken kunnen hebben met mijn staalpillen; volgens de lk blijkt uit Amerikaans onderzoek wel dat die babies statistisch gezien vaker problemen met hun ontlasting hebben (als ze zo klein zijn is 1x/week nog erg weinig).
Dinsdag of woensdag moet ik nog even bellen om te bespreken hoe het gaat. Maar op termijn moet het allemaal goed komen. Vind ik wel fijn om te horen, ik kreeg al van verschillende kanten het advies te stoppen met bv en flesvoeding te geven. Als dat echt nodig is wil ik dat wel doen maar als het niet hoeft liever niet.
  FOK!fossiel zaterdag 10 juli 2004 @ 20:22:45 #89
2628 Karin
pi_20537408
Wat fijn dat die lactatiekundige je zo goed geholpen en gerustgesteld heeft Poemojn!!
En dat advies kreeg ik ook aan alle kanten hoor (van het stoppen), niets van aantrekken gewoon doen waar jij je het beste bij voelt!
  zaterdag 10 juli 2004 @ 20:30:32 #90
3011 E.T.
pi_20537597
volgens mij is stoppen in veruit de meeste gevallen niet nodig.. mits je maar tijdig aan de bel trekt en goede begeleiding en hulp zoekt

Op zich wel jammer dat de lk niet echt 'iets' heeft kunnen aanwijzen als oorzaak voor alles.. Maar wel lekker dat je gerustgesteld bent en dat je kloven aan 't genezen zijn. Toen ik trouwens een pijnlijke kloof had die niet wilde genezen heb ik een tijdje met een borstschelp gelopen. Geen gezicht, maar je tepel krijg zo wel de hele dag lucht.

Is het misschien een optie om je staalpillen te vervangen door iets anders om uit te testen of Myrthe daar idd last van heeft? Floradix of roosvicee ferro ofzo? (en is het nog echt noodzakelijk dat je ze slikt?)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 20:32:03 #91
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20537634
Even vraagje, want ik krijg tegenstrijdige adviezen van VK en kraamzorg:
Is het nou beter om per voeding 1 borst te doen, of juist allebei?

VK roept 1 borst, en die lekker leeg laten drinken, zodat ook de achtermelk eruit komt.
Kraamzorg roept 1 borst lang laten drinken, zodra ie gaat "tutten" omschakelen op de andere borst, zodat de melk in de borsten nooit te lang "stil" staat, wat de kans op borstontstekingen vermindert.

Momenteel bied ik beide borsten aan, omdat Tobias ook een behoorlijk hongerig ventje is. Dat kost in totaal ongeveer 40 minuten, en ik vraag me af of dat een beetje normaal is. We zitten aan de 8 voedingen per 24 uur ongeveer.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 20:38:24 #92
3011 E.T.
pi_20537757
Pluis, de bv-organisaties raden aan om 1 borst helemaal leeg te laten drinken (je borst is leeg als Tobias vier keer moet zuigen voordat ie een keer slikt, of als ie voldaan loslaat) Hierna kun je de tweede borst als toetje aanbieden. Je merkt dan vanzelf of ie nog een beetje wil of niet.
Echt sabbelen geeft trouwens een hoger risico op kloven, dus lang laten 'tutten' zou ik niet aanraden.

En 40 minuten kan best in het begin. Op een gegeven moment gaat Tobias vanzelf efficienter drinken en dan is het ineens maar 10 minuten ofzo. Ik had in 't begin altijd een boekje bij de hand (of wat leuks op tv), fles water erbij, iets te eten... Was toen ook minimaal een half uur bezig

zaterdag 10 juli 2004 @ 20:44:12 #93
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20537883
Bedankt!
Is ook een beetje wat ik doe, de 2e borst push ik nooit en als ie niet meer wil dan gaat ie lekker zijn wiegje weer in. Hij groeit er iig lekker op, zijn geboortegewicht is ie vandaag alweer voorbij
  zondag 11 juli 2004 @ 13:31:04 #94
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20549610
Als een baby van 9 dagen 's nachts opeens elk uur voor een voeding komt, en dan na 10 minuten lurken in slaap valt, om na een uur weer krijsend wakker te worden...dan kun je dat wel een regelnachtje noemen he?
En dat kan ook weer helemaal goed komen, niet dat we de rest van de tijd elke nacht zo door moeten?
  zondag 11 juli 2004 @ 14:47:39 #95
3011 E.T.
pi_20550864
quote:
Op zondag 11 juli 2004 13:31 schreef pluisje het volgende:
Als een baby van 9 dagen 's nachts opeens elk uur voor een voeding komt, en dan na 10 minuten lurken in slaap valt, om na een uur weer krijsend wakker te worden...dan kun je dat wel een regelnachtje noemen he?
En dat kan ook weer helemaal goed komen, niet dat we de rest van de tijd elke nacht zo door moeten?
gaat gewoon helemaal goed komen
ook een baby van 9 dagen moet nog helemaal wennen aan 'ritme'. In de baarmoeder was er helemaal geen ritme in eerste instantie, later werd hij wakker als jij ging slapen. Ze worden geboren met een omgekeerd dag-en-nacht ritme.
En ja, als je dan ook nog eens erg honger hebt (10 dagen, tijd voor regeldagen ) sja.. dan loopt 't allemaal ff hectisch. Gewoon eraan toegeven, je er niet druk over maken, vooral niet op de wekker kijken en gewoon genieten van dat heerlijke kleine lijfje zo dicht tegen je aan
pi_20554672
Ach ja Poemojn, stoppen is het snelste en de makkelijkste oplossing voor de buitenstaanders. Ik heb het ook al menig keer te horen gekregen. Maar als je graag bv wil geven ligt dat toch anders. Dan laat je niet zomaar uit het veld slaan. Tenminste dat had ik

In ieder geval goed nieuws voor jouw dan. Ik hoop dat die pijn snel gaat zakken, want dat is wel heel erg vervelend.

Pluisje, bij elke baby is het anders hoor. Maar Joshua heeft ook zo'n periode gehad. Komt allemaal goed, echt waar
  maandag 12 juli 2004 @ 11:03:07 #97
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_20568390
Vannacht ging het goed met de voeding, na zijn laatste voeding rond twaalven kwam ie pas weer om half vijf
Daarna om 8.45 weer, en dat was meteen een mooie tijd om op te staan

De VK is net voor de laatste keer geweest, en die constateerde helaas wel een mogelijk beginnende borstontsteking, maar het kon ook nog wat stuwing zijn, omdat ie net dat regeldagje heeft gehad, en ik meer voeding aanmaak. Desondanks aan de slag met ijscompressen en paracetamol

Woensdag komt mijn huisarts op kraambezoek, die laat ik er ook weer even naar kijken.
pi_20569201
He wat vervelend Pluis van die beginnende borstontsteking, wel lekker dat je een goeie nacht hebt gehad. Dan voel je je toch altijd weer wat lekkerder.
pi_20677405
Hoe gaat 't nu Pluisje?

Even een praktisch vraagje: ik voed nu op verzoek, en heb nog geen ritme kunnen ontdekken. Maar de vitaminedruppels moeten wel een half uur vantevoren worden gegeven. Hoe doen jullie dat?
Tot nu toe krijgt ze die gewoonlijk niet. Ik maak me daar ook niet zo druk om, ze heeft wel colostrum gehad en daar zit vit K extra geconcentreerd in en bovendien vraag ik me af waarom vit K niet in de normale moedermelk zit, maar ik vraag me gewoon af hoe jullie dat doen.
pi_20677562
De vitamine K moest ik gewoon elke dag op hetzelfde tijdstip geven. Dus bv altijd rond zeven uur 's avonds. Ik hoefde geen rekening te houden met voeding!
Een beetje vreemd, maar wel lekker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')