ik ook, ik zie Pitt ook niet echt een rol spelen zoals Crowe dat deed in Gladiatorquote:Op zondag 16 mei 2004 14:57 schreef Echo99 het volgende:
Troy heb ik nog niet gezien. Maar ik denk dat ik nu al kies voor Gladiator.
Ben ik het helemaal mee eens, ook de muziek en zelfs zinnen waren een aftreksel van gladiator.quote:Op zondag 16 mei 2004 15:06 schreef Hazuki het volgende:
Gladiator is echt veel beter. Troy vond ik zwaar teleurstellend. Het verhaal is totaal van ondergeschikt belang. Het draait alleen om geweld, slechte dialogen en de reet van Brad Pitt. Echt de hele fokking film draait om die vent
Helaas was een groot deel van de bioscoopbezoekers het niet met mij eens. Die vonden het een hele stoere actiefilm ofzo
Troy speelt geloof ik 2000 jaar eerder dan Gladiator. Ik vind Troy vele malen minder; het gebaseerd is op een bestaand verhaal, maar ze hebben de belangrijkste elementen uit het verhaal gewoon weggelaten, en het verhaal ook nog eens veranderd.quote:Op zondag 16 mei 2004 15:22 schreef SoNoS het volgende:
Wat zijn eigelijk de overeenkomsten tussen deze films?
De ene gaat toch over een gladiator in de romeinse tijd en de ander gaat toch over de belegering van Troje?
Is dat eigelijk in dezelfde periode gebeurt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
Pitt kan héél diverse rollen met gemak aan, dus ik heb goede hoop voor deze.quote:Op zondag 16 mei 2004 14:58 schreef danos het volgende:
[..]
ik ook, ik zie Pitt ook niet echt een rol spelen zoals Crowe dat deed in Gladiator
Inderdaad, een totaal loze vergelijking...quote:Op zondag 16 mei 2004 15:21 schreef DommeDeske het volgende:
Je kan appels niet met peren vergelijken.
De beide films zijn totaal verschillend van opbouw en verhaal.
Ze worden met elkaar vergeleken doordat ze qua uiterlijk veel op elkaar lijken.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:26 schreef TFM het volgende:
[..]
Inderdaad, een totaal loze vergelijking...
Allicht, maar het ging erom welke beter was, Troy of Gladiator.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:28 schreef Tijn het volgende:
Ach, Ben Hur en Spartacus vegen de vloer aan met beide films.
Jawel hoor, is al gedaan zo'n 40 jaar geledenquote:Op zondag 16 mei 2004 15:25 schreef E-ric het volgende:
Niemand kan deze film in het gerne overtreffen.
quote:Op zondag 16 mei 2004 19:28 schreef Tijn het volgende:
Ach, Ben Hur en Spartacus vegen de vloer aan met beide films.
Appels en Peren zijn allebei fruitquote:Op zondag 16 mei 2004 15:21 schreef DommeDeske het volgende:
Je kan appels niet met peren vergelijken.
De beide films zijn totaal verschillend van opbouw en verhaal.
Niet eens Bloom of Pitt?quote:Op zondag 16 mei 2004 21:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Geef mij maar Spartacus. Kubrick
.
Alhoewel ik, vanuit mijn geslachtsoogpunt, Bana in rokje ook zéér kan waarderen.
Waar slaat dát nou weer op?quote:Wolfgang Petersen dropped the various Greek Gods from the storyline (Zeus, etc) claiming them to be "silly" and unnecessary to the plot.
Ach ja, de religie van die mensen was alleen maar een essentieel element van de samenleving en een inspiratiebron voor hun gehele cultuur, waartoe dit verhaal ook behoort. Dus wat boeit het verder he.quote:Op zondag 16 mei 2004 22:08 schreef Merel het volgende:
quote van IMDB:
[..]
Waar slaat dát nou weer op?
Vind ik ook jammer, de goden zijn erg belangrijk voor de mythe, maar kennelijk wil Petersen meer een 'realitische' film hebben.quote:Op zondag 16 mei 2004 22:08 schreef Merel het volgende:
quote van IMDB:
[..]
Waar slaat dát nou weer op?
Historische films?quote:Op zondag 16 mei 2004 22:24 schreef Leshy het volgende:
Ik heb Troy niet gezien, maar ik hoor dat iedereen die het hoort te overleven doodgaat, en iedereen die dood hoort te gaan, overleeft het. Maak dan geen historische film ofzo.
Gladiator wint alleen al op het feit dat hij historisch gezien wat meer klopt.
Ik zit nu al uren na te denken over wat dit mag betekenen.....quote:Op zondag 16 mei 2004 21:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
geslachtsoogpunt
Als je het oudste bekende Griekse epos als uitgangspunt neemt voor het maken van een film, dan ben je inderdaad bezig met een film met een historisch uitgangspunt - ook al beschrijft het een gemythologiseerde oorlogquote:Op zondag 16 mei 2004 23:37 schreef SaintOfKillers het volgende:
Historische films?
Die heb ik ook gezien en vond ik erg mooi verfilmd.quote:Op zondag 16 mei 2004 20:06 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik heb Helena Of Troy gezien, ist precies hetzelfde verhaal? Want het verhaal was opzich wel goed!
(griekse mythiologie, ik weet het)
Ehm... Achilles wás ook overwinnelijkquote:Op zondag 16 mei 2004 15:12 schreef Grimm het volgende:..want achilles is wat te onoverwinnelijk
Verkrachting is het niet. Het is een zeer degelijk verhaal gebleven met een interessant verloop.quote:Op maandag 17 mei 2004 11:46 schreef Abbadon het volgende:
Gladiator is zeker beter. Betere acteurs, betere dialogen en betere actie. Troy is mij te veel een Brad Pitt-vehikel geworden, om over de verkrachting van het originele verhaal maar te zwijgen...
Ik heb gladiator gisteren weer teruggezien, en ik moet je gelijkgeven...quote:Op maandag 17 mei 2004 10:47 schreef Hare het volgende:
Gladiator....met grote voorsprong de beste van de twee!!
Dat is een beetje als Aragorn dood laten gaan in Lord of the Rings deel 1, en Gandalf in het laatste deel Sauron dood laten schieten met een vuurbal. Het is geen verkrachting van het verhaal, het heeft nog steeds een interessant verloop!quote:Op maandag 17 mei 2004 12:21 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Verkrachting is het niet. Het is een zeer degelijk verhaal gebleven met een interessant verloop.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met het verschil dat Gladiator ook niet de pretentie van een goed verhaal heeftquote:Op maandag 17 mei 2004 12:21 schreef Forau_Diavolina het volgende:
[..]
Verkrachting is het niet. Het is een zeer degelijk verhaal gebleven met een interessant verloop.
Gladiator heeft een bagger-verhaal. Ga maar eens na hoeveel keiharde-soldaten-die-hun-gezin-verliezen en daarna wraak nemen films er al wel niet zijn. De film is goed, en inderdaad beter als Troy, maar zo uitzonderlijk briliant is hij niet. Het verhaal is gewoonweg slap, maar de aankleding is zeer goed. En wat betere acteurs betreft, ik vind ze niet veel voor elkaar onder doen. (en eigenlijk vond ik troy helemaal niet zo'n brad pitt vehikel)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
quote:Op maandag 17 mei 2004 12:45 schreef Leshy het volgende:
[..]Hoe gaat het in het echt dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
quote:Op maandag 17 mei 2004 12:45 schreef Leshy het volgende:
[..]
Dat is een beetje als Aragorn dood laten gaan in Lord of the Rings deel 1, en Gandalf in het laatste deel Sauron dood laten schieten met een vuurbal. Het is geen verkrachting van het verhaal, het heeft nog steeds een interessant verloop!
Als je de Ilias kiest als uitgangspunt voor je film, mag je uiteraard wat creatieve wijzigingen doorvoeren. Als de Laocoon-scene wat te veel is, kun je die weglaten; als je niet wil dat de Trojanen de halve poort hoeven te slopen om het paard binnen te halen, dan kan dat. Als het wat te afschrikwekkend is om Astyanax van de muur te laten gooien, prima.Of wanneer je Aragorn in deel twee van een rots laat flikkeren? Wanneer je Tom Bombadill volledig buiten beeld laat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
LOTR heeft een veel(heel veel) eenvoudiger verhaal dan het verhaal van troje, en dat er dan een aantal aanpassingen in gemaakt zijn om het geheel iets interessanter te maken maakt het nog niet gelijk blasphemie. Goed, dode koningen enzo sta ik ook niet helemaal achter, maar het is iets anders als sauron en de vuurbal.
Daarbij vind ik dat bij Troy een zeer goed verhaal in drie uur verteld wordt. Terwijl bijvoorbeeld LOTR drie afleveringen nodig heeft voor het meest simplistische verhaal ooit. Gladiator was hier ook goed in, maar had ook niet zoveel hoofdpersonen(en een compleet(nouja, bijna compleet)verzonnen verhaal)
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
quote:Op maandag 17 mei 2004 13:23 schreef Hare het volgende:
Hoe gaat het in het echt dan?
[ Bericht 1% gewijzigd door Leshy op 17-05-2004 13:51:11 ]
Kleine aanpassingen die het grote verhaal verder niet beïnvloeden. Pas als Aragorn daadwerkelijk dood was geweest na het van de rots flikkeren, hadden we een probleem gehad.quote:Op maandag 17 mei 2004 13:32 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Of wanneer je Aragorn in deel twee van een rots laat flikkeren? Wanneer je Tom Bombadill volledig buiten beeld laat?
quote:LOTR heeft een veel(heel veel) eenvoudiger verhaal dan het verhaal van troje
zou wel stoer zijn....met Sean Bean uiteraardquote:Op maandag 17 mei 2004 14:14 schreef Hare het volgende:
Weet iemand of er al plannen zijn om Odysseus te verfilmen? Dat lijkt me ook wel errug cool
Achilles had een homoseksuele relatie met Patroklos.. dat zullen ze er ook wel uit gelaten hebben..quote:Op zondag 16 mei 2004 15:12 schreef Grimm het volgende:
als persoonlijkheid zijn achilles en maximus gelijk denk ik, alleen qua verhaal en verfilming en gewoon als algemene film is gladiator beter vind ik.
plus als ik moest iezen tussen max en achilles zou ik max kiezen..want achilles is wat te onoverwinnelijk, maar achilles krijgt weer de mooie vrouwen :/ dus ja 't is moeilijk kiezen
klopt....bijzonder grappig: in de film is het z'n 'neef' geworden....quote:Op maandag 17 mei 2004 16:43 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Achilles had een homoseksuele relatie met Patroklos.. dat zullen ze er ook wel uit gelaten hebben..
Ik denk niet dat dat een goede film zal opleveren. Het wordt dan denk ik te kitscherig (getuige ook eerdere pogingen tot verfilmen).quote:Op maandag 17 mei 2004 14:14 schreef Hare het volgende:
Weet iemand of er al plannen zijn om Odysseus te verfilmen? Dat lijkt me ook wel errug cool
Zeker dat het niet nicht is?quote:Op maandag 17 mei 2004 16:44 schreef Abbadon het volgende:
[..]
klopt....bijzonder grappig: in de film is het z'n 'neef' geworden....
Gladiatoren hebben echt bestaan. Een verhaal als in 'Gladiator' is zeker authentiek te noemen.quote:Op zondag 16 mei 2004 15:22 schreef SoNoS het volgende:
Wat zijn eigelijk de overeenkomsten tussen deze films?
De ene gaat toch over een gladiator in de romeinse tijd en de ander gaat toch over de belegering van Troje?
Is dat eigelijk in dezelfde periode gebeurt?
Je hebt me zojuist een geweldig nieuw idee gegeven voor een filmquote:Op maandag 17 mei 2004 15:33 schreef Leshy het volgende:
[..]
Kleine aanpassingen die het grote verhaal verder niet beïnvloeden. Pas als Aragorn daadwerkelijk dood was geweest na het van de rots flikkeren, hadden we een probleem gehad.
[..]![]()
![]()
Als je besluit een bestaand verhaal te filmen, en het presenteert als de 2800 jaar oude geschreven mythe van Homerus, dan hou je je op z'n minst aan de grote verhaallijn, en laat je niet en passant wat hoofdpersonen doodgaan zonder reden - dat is een beetje alsof in The Passion of the Christ, Paulus tijdens het Laatste Avondmaal Judas wurgt, en Jezus de volgende dag een zwaard trekt, Pilatus ermee in mootjes hakt en op een paard de ondergaande zon tegemoet rijdt.
Jepquote:Op zondag 16 mei 2004 14:57 schreef Echo99 het volgende:
Troy heb ik nog niet gezien. Maar ik denk dat ik nu al kies voor Gladiator.
Buh dan heb je nog niet eens goed opgelet bij The Matrix Reloaded. Wat een dramatische fouten allemaal zeg.quote:Op maandag 17 mei 2004 14:05 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik heb trouwens een paar kleine foutjes ontdekt in de film. Ik ben de meeste al vergeten maar deze viel echt op. Tijdens de verbranding van het lichaam van Hector zie je bij zijn wang een groot litteken. Die zat er daarvoor ook al maar een heel stuk kleiner. En zo waren er nog meer.
Dit topic gaat niet over The Matrixx Reloaded...quote:Op dinsdag 18 mei 2004 17:57 schreef LinuxCultVapor het volgende:
[..]
Buh dan heb je nog niet eens goed opgelet bij The Matrix Reloaded. Wat een dramatische fouten allemaal zeg.![]()
1000 schepen....40 man het schip....4000 man? zoiets? als je althans van Homerus' 1000 schepen uitgaat...quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:23 schreef _The_General_ het volgende:
Troy is ook niet echt waarheidsgetrouw, deel het aantal troepen door 100 en je komt in de buurt!
De massascenes in de film zijn ook wel erg groot. Dat vond ik ook al een beetje overdreven toen ik de film zag.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:23 schreef _The_General_ het volgende:
Troy is ook niet echt waarheidsgetrouw, deel het aantal troepen door 100 en je komt in de buurt!
1000 schepen is in de eerste plaats natuurlijk gewoon poëtisch voor 'heel veel'quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:33 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, maar ik heb een aantal kenners van die tijd horen zeggen dat die 1000 schepen een overdrijving zijn, het zou qua productie, bevoorrading etc niet haalbaar zijn geweest.
Is toch zon miniserie van met Armand Assantquote:Op maandag 17 mei 2004 14:14 schreef Hare het volgende:
De gehele Ionische kust stond ten tijde van Troje bloot aan invallen en invasies vanuit Achiyawa (eg. Mykene). Het is eventueel mogelijk dat er troepen en bevoorrading vanuit het zuiden gekomen zijn.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:33 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, maar ik heb een aantal kenners van die tijd horen zeggen dat die 1000 schepen een overdrijving zijn, het zou qua productie, bevoorrading etc niet haalbaar zijn geweest.
Had ongeveer dezelfde gevoelens. Alleen de rollen van Hektor, Priam en Briasis (?) kon ik echt waarderen. Een acceptabele film maar hij haalt het voor mij niet bij een film als Gladiator (of Ben Hur/Spartacus).quote:Op donderdag 20 mei 2004 23:57 schreef niksan het volgende:
Gladiator blijft ook mijn favoriet...ik heb Troy gezien, erg overdreven...Zeker de acteurs
Orlando moet zijn pijl en boog eens in de hoek gooien, Brad kon ik niet serieus nemen op een of andere manier (in het begin dan) en Sean (Bean) kom je ook in elk middeleeuws gevecht tegen....
zoetsappig?? en Troy niet?? Kom op zeg!! Gladiator is toch een stukje dramatischer en bloediger dan Troy!!quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:40 schreef Stefijn het volgende:
Gladiator is veel te zoetsappig. En russel Crowe vind ik een stomme eikel van een acteur. In Gladiator nog niet, maar nu ik m vaker gezien heb in allerlei kloterollen met zijn slome kop en stomme ARTICULATIE..
qua mooie mannen is het 50-50 voor mij Crowe in Gladiator, Pitt in Troyquote:Op woensdag 26 mei 2004 17:14 schreef Wobbie het volgende:
Kwa verhaal: Gladiator
Maar kwa mooie mannen (is ook heel belangrijk): Troy!
Jah gek he als het verhaal zo is geschreven.... dat met dat paard was inderdaad echt heel verrassend!!quote:Op woensdag 26 mei 2004 17:17 schreef JeOma het volgende:
Gladiator, absoluut de beste. Opbouw is veel beter en daar komt bij dat ik films die een voorspelbaar einde hebben (Titanic ook bijv.) altijd een stukje minder. En je WEET gewoon dat Achilles een keer in z'n hiel wordt geschoten. En ja hoor... daar gebeurt het. En dat paard... het ligt er een beetje te dik bovenop in Troy. Plus wat al gezegd is, Crowe past veel beter bij de rol van gladiator dan Pitt in de rol van Achilles.
Troy krijgt van mij een 6.2, Gladiator krijgt een 8.3...
quote:Op zaterdag 6 november 2004 09:32 schreef m021 het volgende:
Het zijn allebei kutfilms.
Ik slut me hierbij aan. Tevens is de muziek van Troy al gebruikt in Stargate. Tenminste, het lijkt er verdacht veel op!quote:Op zondag 7 november 2004 14:18 schreef Dizer het volgende:
Ik snap niet dat mensen die twee films met elkaar willen vergelijken. Troy was leuk om te zien, maar Gladiator was 100x beter! Gladiator had een mooier verhaal imo.
ja?quote:Op maandag 8 november 2004 08:20 schreef Bananenman het volgende:
Troy.
Veel epischer, vind ik. Daarnaast vind ik Russel Crowe mwah en vind ik Brad Pitt en vooral Eric Bana echt fantastisch spelen in Troy.quote:Op maandag 8 november 2004 11:30 schreef Hare het volgende:
[..]
ja?
Ik heb hem een jaar geleden al gratis gedownloadquote:Op zondag 27 november 2005 11:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
alexander nog niet gezien..(ik wacht altijd op de aanbiedingenbak)
Inderdaad, de vergelijking niet eens waard. Gladiator is echt een film die je bij blijft. Gewoon een hele goede film. Troy is wel grappig, maar niet meer dan dat.quote:Op zondag 27 november 2005 13:17 schreef Adelante het volgende:
duidelijk gladiator dus, zijn al genoeg argumenten aangedragen
troy is ook wel oké voor een avondje op dvd, maar komt qua verhaallijn en sfeer en eigenlijk alles niet eens in de buurt bij gladiator
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |