Ik dacht tot vanavond dat die verhalen over de blunders van de huisartsenposten een beetje overtrokken waren. Tot nu toe heb ik er 4x naartoe hoeven gaan voor mijn zoontje, en allevier de keren werd ik correct geholpen. In drie gevallen ging het niet om acute levensbedreigende situaties (twee maal een zondagselleboogje en eenmaal een hechting ("Wat doe je met dat kind?" -Niks, eerlijk, hij heeft een slechte motoriek ivm zijn handicap: autisme). De laatste keer had hij een kroepaanval. Ook ben ik een keer geruststellend en correct te woord gestaan toen zijn halve lip eraf leek te liggen na een val. Al deze keren betreffen de post in Hardenberg.
Vandaag moest ik de post die de gevallen in Rijssen behandeld hebben. Het gesprek ging ongeveer als volgt:
-Goedenavond. Mijn zoontje heeft van een aanmaakblokje geproefd. De oppas zegt dat ze waarschijnlijk alles uit zijn mond heeft weten te krijgen, maar ik weet niet zeker of er restjes waren die hij ingeslikt kan hebben. Op de verpakking staat de Giflijn vermeld en wordt gezegd dat ik onmiddelijk een arts moet raadplegen en...
-Wat is uw telefoonnummer?
-Uhh...(vragen aan de oppas en opnoemen; vervolgens ben ik drie minuten kwijt met vertellen hoe en wie en waar
wij zijn , dus over zijn toestand -overigens nog steeds goed- wordt niks gevraagd)
-Maar wie is uw huisarts dan!? U zit niet in het systeem!? (Ja, dat is pas erg, als mensen niet in
de computer staan....
![]()
)
-Onze huisarts is (naam) in (plaatsnaam).
-Tja, dan zijn er extra kosten aan verbonden.
-Oh, dus we kunnen langskomen?
-Nee, eigenlijk moet u naar Hardenberg. Belt u daar maar naartoe.
-Wat is het nummer.
-Ja, dat weet
ik niet. Dat staat wel in het telefoonboek. Of anders belt u Inlichtingen (Gut ja, stel je voor dat hulpdiensten de weg naar elkaar weten te vinden.)
-Juist...
-Maar ik denk dat het wel meevalt hoor.
-Dus wat raadt u mij aan?
-Bel maar naar Hardenberg, maar dat hoeft waarschijnlijk niet. (
![]()
)
-Oh, dus ik moet niet bellen.
-Nee, denk ik niet hoor
-Waar moet ik op letten? Wat voor symptomen krijgt hij als hij toch iets heeft ingeslikt?
-Ja, dan moet u Hardenberg bellen.
-(verward) Ik bel toch wel even ja...
-Goedenmiddag
-Bedankt, goedenmid...KLIK
Ligt het nou aan mij of is dit een vaag gesprek? Ik bedoel, die troela heeft een opleiding gevolgd om mijn vragen te beantwoorden en heeft daarnaast een draaiboek naast zich liggen. Maar ze weigert in feite te vertellen waar ik op moet letten omdat ik volgens de regeltjes niet onder haar district val...
En als ik nou in Limburg had gezeten? Had ik dan ook niet naar de dichtstbijzijnde post
gemogen ?
Ik vind dit raar. Ik begrijp dat ze ws. anders had gereageerd als ik hysterisch gillend over een slagaderlijke bloeding had gebeld, maar in noodgevallen bel je toch 112?
Overigens is zoontje in orde. Inlichtingen gebeld, Hardenberg gebeld, gehoord waar ik op moest letten. Ik denk dat ik voorlopig maar niet buiten het bereik van die post ga....
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team