abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19154184
Ik moet voor mijn presentatie rekenen voorbeelden aanhalen van de Fibonacci reeks, een reeks die onder andere voorkomt in zonnebloemen (de manier waarop de zaadjes in de kern zitten), in de schematische weergave van de voortplanting van konijntjes, en in de groei van wortels van bepaalde grassoorten.

Wie kan mij helpen aan nog meer voorbeelden van deze rekenkundige reeks?
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_19154379
Je weet wel zo'n rariteitenkabinet van de Ikea. Zelf inmekaar zetten. Rariteiten apart verkrijgbaar.
pi_19154418
Zijn er nog andere, vergelijkbare rekenkundige reeksen die je op een basisschool kan introduceren?
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:24:34 #4
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_19154452
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:23 schreef Atrimar het volgende:
Zijn er nog andere, vergelijkbare rekenkundige reeksen die je op een basisschool kan introduceren?
De tafel van 17
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:24:52 #5
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_19154461
En zo win je een Perl golf wedstrijd om de fibonacci reeks af te drukken:

#!/usr/bin/perl -w

my$i=1;print$i+=$_,"\n",$_+=$i,"\n"while 1

(c) ChOas
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_19154554
http://www.beursanalyse.info/

In de technische analyse gebruiken ze fibonacci, weet niet of dit is/lijkt op wat je zoekt hoor Herkende de naam alleen
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:28:20 #7
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19154558
zoek op gulden snede/golden section, en kijk de film PI

er is heel veel over te vinden op het www.

voorzetje: Het groeien van planten noemde je al, maar ook de verhouding tussen de breedte van je neus en de breedte van je mond is volgens de gulden snede (bij een perfect lichaam). Mensen schijnen onderbewust daarnaar te zoeken. Het 'perfecte' lichaam schijnt vol te zitten met deze verhoudingen. Het is bewezen dat mensen die goed voldoen aan deze verhoudingen mooi gevonden worden.

Ook in het ontwerp van de pyramides en antieke romeinse potten zit deze verhouding.

edit: even ter aanvulling, de getallen van de fibonacci-reeks gaan naarmate ze groter worden steeds beter deze verhouding benaderen. Deze verhouding is dus: 1.6180339... net als pi een oneindige reeks.

Nou ja. OVERAL dus. google maar raak
pi_19154606
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:28 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
zoek op gulden snede/golden section, en kijk de film PI

er is heel veel over te vinden op het www.

voorzetje: Het groeien van planten noemde je al, maar ook de verhouding tussen de breedte van je neus en de breedte van je mond is volgens de gulden snede (bij een perfect lichaam). Mensen schijnen onderbewust daarnaar te zoeken. Het 'perfecte' lichaam schijnt vol te zitten met deze verhoudingen. Het is bewezen dat mensen die goed voldoen aan deze verhoudingen mooi gevonden worden.

Ook in het ontwerp van de pyramides en antieke romeinse potten zit deze verhouding.

Nou ja. OVERAL dus. google maar raak
Interessant, mensen schijnen dus te zoeken naar regelmaat in alles, dus als je lang genoeg zoekt zal er best wel een bepaalde rekenkundige verhouding terugkomen in alles wat je doet, zoekt of bent.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:32:30 #9
693 ChOas
pi_19154665
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:30 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Interessant, mensen schijnen dus te zoeken naar regelmaat in alles, dus als je lang genoeg zoekt zal er best wel een bepaalde rekenkundige verhouding terugkomen in alles wat je doet, zoekt of bent.
Oh, je hebt Pi al gezien

offtopic: Al mijn iconen komen uit Pi
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_19154706
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:32 schreef ChOas het volgende:

[..]

Oh, je hebt Pi al gezien

offtopic: Al mijn iconen komen uit Pi
Nee ik heb de film niet gezien, dat ontsproot even uit mijn eigen brein, maar ik zal er zeker eens naar gaan zoeken. Het is wel een apart gegeven. Zoeken we naar rekenkundige reeksen in elkaar, of zoeken we reeksen bij wat we zien?
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:38:23 #11
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19154807
Ja het is waar dat mensen het lachen vinden om alles te onderzoeken.

Maar als je serieus op zoek bent naar een antwoord op je vraag, zou je het best eens kunnen bekijken. Ik heb eens een boekje gelezen over de fibonacci-reeks en de gulden snede. daarin staat haarfijn uitgelegd hoe bij een groeiende tak het komt dat de afstand tussen zij-scheuten volgens de gulden snede dichter op elkaar komen (vanf de stam naar de punt gezien). En dat is dus een biologische verklaring, niet een statistische.

Het is dus een wiskundige reeks die kennelijk iets over de natuur zegt, en in legio verschijnselen terugkeert. Helemaal niet zo raar om te kunnen concluderen dat deze verhouding (de gouden verhouding) mooi gevonden wordt en door architecten, visueel ontwerpers etc etc een belangrijk middel is.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:39:10 #12
693 ChOas
pi_19154822
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:34 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Nee ik heb de film niet gezien, dat ontsproot even uit mijn eigen brein, maar ik zal er zeker eens naar gaan zoeken. Het is wel een apart gegeven. Zoeken we naar rekenkundige reeksen in elkaar, of zoeken we reeksen bij wat we zien?
de menselijke hersenen hebben zich voor een groot deel ontwikkeld tot patroonherkenning, en efficientie binnen patroonherkenning zorgt voor formulevorming wat tot reeksen leidt, ja...

Dat betekent natuurlijk niet dat alles uit reeksen bestaat, of alles met formules te beschrijven is... maar een hoop wel...

Als je verder geinteresseerd bent in dit soort onderwerpen trouwens zou ik je eens aanraden om te zoeken naar foto compressie met behulp van fractals...

Ook 'Chaos' van James Gleick kan ik je aanraden...

Maar allereerst de film Pi!

[Stephen Roberts]
pi_19154868
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:23 schreef Atrimar het volgende:
Toren van Hanoi algoritme
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:43:07 #14
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19154906
succes trouwens om daar op een basisschool mee te komen. Ik zou als ik jou was dus echt gaan zoeken naar natuurverschijnselen die verband houden met de gulden snede. Het vooral niet te abstract maken.

Proberen te laten zien hoe wiskunde iets kan zeggen over de wereld waarin je leeft. En dan nog 90% van de klas na 5 minuten kwijt zijn. rofl.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:48:23 #15
693 ChOas
pi_19155030
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:43 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
succes trouwens om daar op een basisschool mee te komen. Ik zou als ik jou was dus echt gaan zoeken naar natuurverschijnselen die verband houden met de gulden snede. Het vooral niet te abstract maken.

Proberen te laten zien hoe wiskunde iets kan zeggen over de wereld waarin je leeft. En dan nog 90% van de klas na 5 minuten kwijt zijn. rofl.
Nou misschien kan het best wel.. mooi voorbeeld zijn fractals, simpel te beschrijven, en als je een Varen mee de klas in neemt ziet iedereen resultaat...

Een Varen volgens de formule van Barnsley:

[Stephen Roberts]
  zaterdag 15 mei 2004 @ 20:51:52 #16
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19155096
Yup. mooi voorbeeld. heb je de natuur weer
  zaterdag 15 mei 2004 @ 21:10:35 #17
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19155564
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:41 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Toren van Hanoi algoritme
http://www.creativepuzzels.nl/spel/speel1/hanoi.htm

wel leuke puzzel die toren van hanoi... had 247 zetten nodig om een toren van 7 stuks te verplaatsen. kreeg te laat door dat ik verkeerd om begonnen was en zaakje uiteindelijk op de middelste paal terecht kwam ipv de rechtse :]
pi_19157960
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 21:10 schreef sjofele_sjonnie het volgende:

[..]

http://www.creativepuzzels.nl/spel/speel1/hanoi.htm

wel leuke puzzel die toren van hanoi... had 247 zetten nodig om een toren van 7 stuks te verplaatsen. kreeg te laat door dat ik verkeerd om begonnen was en zaakje uiteindelijk op de middelste paal terecht kwam ipv de rechtse :]
Ooit een keer een programma moeten maken voor een toets dat zelfs torens met 1000 stuks aankon. Voor een mens is dit haast niet te doen... en de pc kan de berekening in een paar seconden verwerken.
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  zondag 16 mei 2004 @ 01:26:42 #19
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19163544
Ik heb hem 'op gevoel' gedaan, wat met 7 ringen nog wel gaat. Maar er zit wel een duidelijk systeem in, als je dat aanhoud moet het in princiepe te doen zijn... behalve dan dat je er een paar eeuwigheden voor nodig zal hebben
pi_19169790
Hier nog een site over de maat van de natuur. Misschien ook interessant?
Hier een site over phyillotaxis (spiraalvormen in planten)
Deze site over Fibonacci ben je vermoedelijk al wel tegen gekomen via Google?
Hier nog een cursus patroonvorming (over allerlei soorten patronen die in de natuur voorkomen.
Wie weet heb je wat aan de linkjes
The future belongs to those who believe in de beauty of their dreams.
pi_19170034
misschien leuk om te weten: de volledige huisstijl van Siemens is op het Fibonnaci grid gebaseerd... dus alle brochures, advertenties, etc... de site jammer genoeg niet...

het wordt als een spiraalvorm gebruikt, waarbij er horizontale en vertikale lijnen getrokken worden op de buitenzijde van de spiraal. In deze vlakken wordt de inhoud opgemaakt
Ik kan zo snel geen voorbeelden vinden, maar op m'n werk ligt een heel dik huisstijl-handboek waarin alles tot in detail beschreven staat

edit: deze spiraal is het enige wat ik kan vinden... maar die kende je vast al
http://www.physics.utoledo.edu/~ljc/explaw06.jpg
  zondag 16 mei 2004 @ 14:16:25 #22
19840 Libris
Live from Singapore
pi_19170107
De voortplanting van bijen is ook fibonacci

Een mannetjesbij heeft maar een ouder (vrouwelijk), een vrouwtjesbij 2 ouders (mannelijk en vrouwelijk). het aantal voorouders per generatie is een fibonicci serie
  zondag 16 mei 2004 @ 14:47:45 #23
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_19170820
Leuke opgaven over Fibonnacci reeks
Bewijs dat Fn alleen deelbaar is door 3 als n deelbaar is door 4.
en bewijs dat twee opeenvolgende getallen in de reeks onderling ondeelbaar zijn
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  zondag 16 mei 2004 @ 16:07:02 #24
87642 sjofele_sjonnie
sjofel is the new sjiek
pi_19172917
Op deze site word je doodgegooid met voorbeelden van de gulden snede:

http://www.goldennumber.net/face.htm
pi_19384302
wisselreeks? 1,-1/2,1/3,-1/4 ...
pi_23207651
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 20:28 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
edit: even ter aanvulling, de getallen van de fibonacci-reeks gaan naarmate ze groter worden steeds beter deze verhouding benaderen. Deze verhouding is dus: 1.6180339... net als pi een oneindige reeks.
Enig idee bij welke fibonacci-getallen deze verhouding het dichtste benaderd wordt? Je bedoelt phi trouwens?
pi_23220961
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 23:54 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Enig idee bij welke fibonacci-getallen deze verhouding het dichtste benaderd wordt? Je bedoelt phi trouwens?
Je moet het getal phi zien als limiet van die verhouding, dus des te verder je gaat in die reeks des te nauwkeuriger de benadering zal zijn. Tis dus niet zo dat je bijv bij het 9e en 10e getal de nauwkeurigste benadering krijgt.
pi_23221136
Phi komt echt overal in voor, in een pentagram bijvoorbeeld, de zijden staan exact in een verhouding 1:phi (interessant boek de da vinci code )

Als je de vergelijking -x2 + x + 1 oplost kom je ook op het getal phi uit.
Wanneer je dat exact oplost met de abc formule, kom je erachter dat de exacte waarde voor phi:

-1 - sqrt(5)
--------------
-2

Das ook te schrijven als: 0,5 + sqrt(1,25) = 1,618....
  woensdag 10 november 2004 @ 18:49:33 #29
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_23223046
Kijk anders ook even bij dit topic: Pi, phi, e, en andere coole wiskundige cijfers
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 februari 2005 @ 19:49:36 #30
862 Arcee
Look closer
pi_25115893
Nou, dolle_hond, vertel: wat moet jij met de Finonacci-reeks?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_25123453
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 19:49 schreef Arcee het volgende:
Nou, dolle_hond, vertel: wat moet jij met de Finonacci-reeks?
ik moet er niet iets speciaals mee

maar het past goed bij het feit dat ik De Da Vinci - code aan t lezen ben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')