De tafel van 17quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:23 schreef Atrimar het volgende:
Zijn er nog andere, vergelijkbare rekenkundige reeksen die je op een basisschool kan introduceren?
Interessant, mensen schijnen dus te zoeken naar regelmaat in alles, dus als je lang genoeg zoekt zal er best wel een bepaalde rekenkundige verhouding terugkomen in alles wat je doet, zoekt of bent.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:28 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
zoek op gulden snede/golden section, en kijk de film PI
er is heel veel over te vinden op het www.
voorzetje: Het groeien van planten noemde je al, maar ook de verhouding tussen de breedte van je neus en de breedte van je mond is volgens de gulden snede (bij een perfect lichaam). Mensen schijnen onderbewust daarnaar te zoeken. Het 'perfecte' lichaam schijnt vol te zitten met deze verhoudingen. Het is bewezen dat mensen die goed voldoen aan deze verhoudingen mooi gevonden worden.
Ook in het ontwerp van de pyramides en antieke romeinse potten zit deze verhouding.
Nou ja. OVERAL dus. google maar raak
Oh, je hebt Pi al gezienquote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:30 schreef Atrimar het volgende:
[..]
Interessant, mensen schijnen dus te zoeken naar regelmaat in alles, dus als je lang genoeg zoekt zal er best wel een bepaalde rekenkundige verhouding terugkomen in alles wat je doet, zoekt of bent.
Nee ik heb de film niet gezien, dat ontsproot even uit mijn eigen brein, maar ik zal er zeker eens naar gaan zoeken. Het is wel een apart gegeven. Zoeken we naar rekenkundige reeksen in elkaar, of zoeken we reeksen bij wat we zien?quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:32 schreef ChOas het volgende:
[..]
Oh, je hebt Pi al gezien
offtopic: Al mijn iconen komen uit Pi
de menselijke hersenen hebben zich voor een groot deel ontwikkeld tot patroonherkenning, en efficientie binnen patroonherkenning zorgt voor formulevorming wat tot reeksen leidt, ja...quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:34 schreef Atrimar het volgende:
[..]
Nee ik heb de film niet gezien, dat ontsproot even uit mijn eigen brein, maar ik zal er zeker eens naar gaan zoeken. Het is wel een apart gegeven. Zoeken we naar rekenkundige reeksen in elkaar, of zoeken we reeksen bij wat we zien?
Toren van Hanoi algoritmequote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:23 schreef Atrimar het volgende:
Zijn er nog andere, vergelijkbare rekenkundige reeksen die je op een basisschool kan introduceren?
Nou misschien kan het best wel.. mooi voorbeeld zijn fractals, simpel te beschrijven, en als je een Varen mee de klas in neemt ziet iedereen resultaat...quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:43 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
succes trouwens om daar op een basisschool mee te komen. Ik zou als ik jou was dus echt gaan zoeken naar natuurverschijnselen die verband houden met de gulden snede. Het vooral niet te abstract maken.
Proberen te laten zien hoe wiskunde iets kan zeggen over de wereld waarin je leeft. En dan nog 90% van de klas na 5 minuten kwijt zijn. rofl.
http://www.creativepuzzels.nl/spel/speel1/hanoi.htmquote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Toren van Hanoi algoritme
Ooit een keer een programma moeten maken voor een toets dat zelfs torens met 1000 stuks aankon. Voor een mens is dit haast niet te doen... en de pc kan de berekening in een paar seconden verwerken.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 21:10 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
[..]
http://www.creativepuzzels.nl/spel/speel1/hanoi.htm
wel leuke puzzel die toren van hanoi... had 247 zetten nodig om een toren van 7 stuks te verplaatsen. kreeg te laat door dat ik verkeerd om begonnen was en zaakje uiteindelijk op de middelste paal terecht kwam ipv de rechtse :]
Enig idee bij welke fibonacci-getallen deze verhouding het dichtste benaderd wordt? Je bedoelt phi trouwens?quote:Op zaterdag 15 mei 2004 20:28 schreef sjofele_sjonnie het volgende:
edit: even ter aanvulling, de getallen van de fibonacci-reeks gaan naarmate ze groter worden steeds beter deze verhouding benaderen. Deze verhouding is dus: 1.6180339... net als pi een oneindige reeks.
Je moet het getal phi zien als limiet van die verhouding, dus des te verder je gaat in die reeks des te nauwkeuriger de benadering zal zijn. Tis dus niet zo dat je bijv bij het 9e en 10e getal de nauwkeurigste benadering krijgt.quote:Op dinsdag 9 november 2004 23:54 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Enig idee bij welke fibonacci-getallen deze verhouding het dichtste benaderd wordt? Je bedoelt phi trouwens?
ik moet er niet iets speciaals meequote:Op woensdag 16 februari 2005 19:49 schreef Arcee het volgende:
Nou, dolle_hond, vertel: wat moet jij met de Finonacci-reeks?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |