Het is gebaseerd op positieve mutaties, niet op handicaps. Verder onderschat jij duidelijk de gevolgen van deze afwijking want deze mensen kunnen echt bijna niet meer lopen.quote:Op zondag 16 mei 2004 21:06 schreef P-Style het volgende:
Het is inderdaad een afwijking, maar voor zover ik weet kunnen die mensen er gewoon op lopen hoor. Het is een niet levensbedreigende mutatie die zich heeft verspreid onder meerdere mensen door voortplanting. Het hele idee achter evolutie is gebaseerd op mutaties. Dus hoezo heb ik er weinig van begrepen?
ja hoor, tuurlijk.. ik ken genoeg mutaties, in de mensheid, die wel positieve gevolgen hebben.. Ken je dat bericht op de frontpage nog, waarin een russisch meisje rontgen ogen had, dat is nou een vorbeeld van een positieve mutatie. Ook sikkelcelanemie, met betrekking tot de verdediging tegen mlaria is positief, enz enz. genoeg te bedenken dus. bovendien is het zo, dat je praat over een totlae populatie van al het leven, die door de tijden heen, zelfs voor de mens er was, al biljoenen is.. Alle insecten, bomen, bacterien, schimmels, zeedieren enz ondergaan mutaties. en dat over lange tijd. Ja, de meeste zijn negatief, maar ze kunnen de goeien niet overwoekeren, omdat ze door het evolutionair proces bewaard blijven (mits die individu niet voor de voortplanting sterft). ja goeie muaties kunne ook verloren gaan..quote:Op zondag 16 mei 2004 14:54 schreef Kogando het volgende:
Ik ga er nou maar steeds vanuit dat er zo nu en dan positieve mutaties zijn. In de hele mensheid is er echter nog nooit een waargenomen.
Ik weet hoe ingewikkeld DNA in elkaar zit.. en ik weet ook hoe het immunsysteem aan z'n gigantische hoeveelheid variaties komt.. door gericht, maar blind te muteren... Mutatie in positieve vorm dus..quote:Op zondag 16 mei 2004 17:00 schreef Kogando het volgende:
[..]
Zo logisch is dat niet. Een mutatie is namelijk een kopieerfout. Het DNA wordt allemaal gekopieerd en hier kan iets misgaan. Meestal wordt het DNA dan onbruikbaar zodat we kunnen spreken van een negatieve mutatie.
Een positieve mutatie houdt dus in dat er een kopieerfout wordt gemaakt die gunstig uitpakt. Het DNA wordt dus uitgebreid. Als je weet hoe ingewikkeld DNA in elkaar steekt kan je ook beredeneren dat de kans op een positieve mutatie nihil is.
Je zou het kunnen vergelijken met een computer spel waarbij tijdens het kopiëren een fout wordt gemaakt door de software. En in plaats dat het spel niet meer werkt zit er bijvoorbeeld een nieuw level in het spel.
Dat bericht over dat Russische meisje met röntgen ogen was behoorlijk dubieus en er is niet aangetoond dat ze "gemuteerde ogen" had (het ging niet eens over röntgenstralen, maar ze beweerde gewoon dat ze door voorwerpen heen kon kijken). En sikkelcelanemie is absoluut geen positieve mutatie, maar is nog altijd een zeer ernstige ziekte, met toevallig het positieve effect dat je geen last zult hebben van malaria. Genoeg te bedenken? Ik ken nog geen enkele positieve mutatie binnen de mensheid hoor.quote:Op zondag 16 mei 2004 21:28 schreef Bensel het volgende:
ja hoor, tuurlijk.. ik ken genoeg mutaties, in de mensheid, die wel positieve gevolgen hebben.. Ken je dat bericht op de frontpage nog, waarin een russisch meisje rontgen ogen had, dat is nou een vorbeeld van een positieve mutatie. Ook sikkelcelanemie, met betrekking tot de verdediging tegen mlaria is positief, enz enz. genoeg te bedenken dus.
* mee eens is *quote:Op zondag 16 mei 2004 21:39 schreef P-Style het volgende:
Dat bericht over dat Russische meisje met röntgen ogen was behoorlijk dubieus en er is niet aangetoond dat ze "gemuteerde ogen" had (het ging niet eens over röntgenstralen, maar ze beweerde gewoon dat ze door voorwerpen heen kon kijken). En sikkelcelanemie is absoluut geen positieve mutatie, maar is nog altijd een zeer ernstige ziekte, met toevallig het positieve effect dat je geen last zult hebben van malaria. Genoeg te bedenken? Ik ken nog geen enkele positieve mutatie binnen de mensheid hoor.
Bij je immuunsysteem wordt je DNA niet aangepast, maar d'r worden steeds verschillende genen (die verspreid liggen over je hele DNA) geactiveerd om zo verschillende combinaties te krijgen voor het aanmaken van verschillende antistoffen.quote:Op zondag 16 mei 2004 22:12 schreef Bensel het volgende:
en what about je immuun systeem.. het is bekend hoe de variati dr in staat, en dat gbeurt door mutaties in een van e 3 genen die zorgen voor de antilichamen. Het genoom heeft hiervoor enkele ingenieuze ystemen, die ervoor zorgen, dat er continu mutaties in plaats vinden. meestal werken ze niet, maar als ze werken, zorgt de aard van het stofje dt gemaakt wordt, dat het overal door het lichaam verspreidt wordt. dit gebeurt cht op gigantische schaal, vergis je niet
Dat van recombinatie wist ik wel, maar mutatie... ?quote:Op zondag 16 mei 2004 22:35 schreef Bensel het volgende:
Nope, wrong, er wordt actief gemuteerd.. Echt waar... er zijn maar 3 genen, die coderen voor alle 10 tot de 16e verschillende antistoffen. De rest wordt gedaan door recombinatie, en mutatie
een antistof is een complex, die bestaat uit 3 verschillende eiwitten, die worden gecodeerd door 3 genen.. enkel de innerlijke variatie van die genen, zorgt voor veschillende eiwitten..
Hmmm... toch leerzaam zo'n topic.quote:Op zondag 16 mei 2004 22:52 schreef Bensel het volgende:
(psst, recombinaie is ook mutatie, maar dan iets anders) Nee, het gebeurt echt hoor... ben m'n laatst les immunologie nog niet vergeten :p
Toch wel.quote:Op zondag 16 mei 2004 13:03 schreef Schorpioen het volgende:
Vanuit zeer simpele organismes is dus steeds meer complexiteit ontstaan, en de complexiteit wordt nog steeds groter. Het is op geen enkele manier vol te houden dat dit "zomaar" kan gebeuren, onder invloed van zinloos toeval.
Nee hoor. Het is ook te verklaren zonder dat je er een extra kracht bij denkt. Dat jij een extra kracht nodig hebt om te denken is jouw makke, hoef je het niet meteen ieders makke te makenquote:Evolutie tot steeds groeiende complexiteit en diversiteit is alleen maar te verklaren als je er een extra kracht bij denkt
Dat is dan ook de grootste fout die tegenstanders van de evolutie-theorie maken: Namelijk dat de evolutieTHEORIE altijd 'vooruitgang' betekent. Dat is niet zo.quote:Op zondag 16 mei 2004 13:08 schreef Kogando het volgende:
[ degeneratie en evolutie..]
sorry, die kende ik nog niet..
Schouderophalend lees ik je alinea. Je hebt er duidelijk niet in gestudeerd en weet niks van DNA en de werking er van af, of het interesseert je gewoon niet.quote:En wat betreft dat tijd nodig is, je hebt gelijk. Er zitten zo belachelijk veel onwaarschijnlijkheden in de e.t. dat de enige uitvlucht nog tijd is. Als we nu naar mens en dier kijken op DNA niveau zien we dat tijd helemaal geen positieve invloed heeft, maargoed.. dat schoffelen de evolutionisten voor het gemak maar even onder.
Je moet geen 'lijnen doortrekken'. Je bent een troll of je kunt niet lezen. Al meerdere malen is in dit topic naar voren gehaald dat de evolutietheorie GEEN RICHTING heeft. Er kunnen voordelige maar dus ook nadelige veranderingen in de levensvormen verschijnen. Het element 'tijd' speelt mee omdat in de loop der tijd de levensvormen met de positieve eigenschappen voor de omgeving 'overleven'.quote:Op zondag 16 mei 2004 13:18 schreef Kogando het volgende:
Gefeliciteerd, je kan je bekeren. Zoals we nu kunnen zien op DNA niveau is er sprake van degeneratie ofwel genetische verarming. Als je de lijn dus terugtrekt moet het begonnen zijn met een volmaakte soort. Ofwel; de eerste vormen waren perfect geschapen.
er zijn gewoon gevallen bekend waarbij er NIEUWE genen zijn ontstaan uit de oude. Dat je zegt dat de kans nihil is klopt dus niet. Verder kan je de werking van genen niet vergelijken met computers. Computers zijn zo opgebouwd dat een kleine fout leidt tot het niet meer functioneren van het hele systeem. Bij biologische systemen is dit anders.quote:Op zondag 16 mei 2004 17:00 schreef Kogando het volgende:
[..]
Een positieve mutatie houdt dus in dat er een kopieerfout wordt gemaakt die gunstig uitpakt. Het DNA wordt dus uitgebreid. Als je weet hoe ingewikkeld DNA in elkaar steekt kan je ook beredeneren dat de kans op een positieve mutatie nihil is.
Je zou het kunnen vergelijken met een computer spel waarbij tijdens het kopiëren een fout wordt gemaakt door de software. En in plaats dat het spel niet meer werkt zit er bijvoorbeeld een nieuw level in het spel.
Nou wat anders: er zijn dus gevallen bekend waarbij nieuwe genen ontstaan. Een kleine verandering in de soort dus. Wat is volgens jou het mechanisme dat er voor zorgt dat vele van deze veranderingen niet kunnen opstapelen tot een grote verandering?quote:Op zondag 16 mei 2004 23:49 schreef Malach het volgende:
[..]
er zijn gewoon gevallen bekend waarbij er NIEUWE genen zijn ontstaan uit de oude. Dat je zegt dat de kans nihil is klopt dus niet. Verder kan je de werking van genen niet vergelijken met computers. Computers zijn zo opgebouwd dat een kleine fout leidt tot het niet meer functioneren van het hele systeem. Bij biologische systemen is dit anders.
Volgens mij is zijn punt (als ik al zijn posts goed begrepen heb): Je hebt veel kleine stapjes nodig om tot één grote, complexe verandering te komen. Waarom zouden al die kleine stapjes, die op zichzelf geen voordeel leveren, gefixeerd worden in een populatie, om zo uiteindelijk uit te komen op een grote verandering?quote:Op zondag 16 mei 2004 23:57 schreef Malach het volgende:
[..]
Nou wat anders: er zijn dus gevallen bekend waarbij nieuwe genen ontstaan. Een kleine verandering in de soort dus. Wat is volgens jou het mechanisme dat er voor zorgt dat vele van deze veranderingen niet kunnen opstapelen tot een grote verandering?
mutaties die niet random zijn? Dat neemt niet weg dat je in simulaties waar je wel degelijk random mutaties laat plaatsvinden wel tot evolutie kan komen (bovendien kan je van een reeks mutaties nooit bepalen of ze random waren of gestuurd door hogerhand). Ik vraag me dus af wat er anders is in de werkelijkheid wat deze mutaties niet random laat zijn of er voor zorgt dat ze niet kunnen 'opstapelen'.quote:Op maandag 17 mei 2004 03:07 schreef Schorpioen het volgende:
Wat de kern van de discussie is volgens mij, is niet of het principe van evolutie bestaat maar vooral wat de sturende kracht achter de mutaties is. Als je een klein beetje kaas gegeten hebt van kansrekening kan dit eigenlijk bijna op pure willekeur gebaseerd zijn. De wetenschap heeft het onderliggende principe nog niet gevonden en daarom wordt er door een aantal maar gemakshalve vanuitgegaan dat er niks behalve puur random factoren aan ten grondslag liggen. Maar los van de vraag of totale willekeur ueberhaupt kan bestaan (wat ik zeer ernstig betwijfel) kun je natuurlijk niet zeggen dat er geen verband bestaat alleen maar omdat je er geen verband in kan vinden.
Aan de mutaties van cellen tijdens delen ligt een principe ten grondslag dat de pet van de wetenschap momenteel nog ver te boven gaat. Het zal nog lange tijd duren voordat we het raadsel van het leven ontraadseld hebben. We denken graag dat we al heel veel weten, maar over de essentie van het leven zelf weten we eigenlijk nog maar verdomde weinig, of eigenlijk vrijwel niets. En dat is iets dat we goed voor ogen moeten houden denk ik. We zouden anders wel eens arrogant kunnen worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |