quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 13:25 schreef Argento het volgende:
Het gaat me ook niet zozeer om het aangehaalde voorbeeld, het gaat me erom dat praktisch niemand de moeite neemt een waardeoordeel afhankelijk te maken van enige kennis van zaken. Je moet -toch weer inhakend op het voorbeeld- toch op zijn minst rechten gestudeerd hebben om in zijn algemeen iets zinnigs over het rechtssyteem te kunnen zeggen, je moet toch op zijn minst kennis van het dossier hebben om de eis van de officier op waarde te schatten. Klachten over de rechter en de rechtbank kunnen sowieso naar de prullenbak, want de rechter heeft er nog helemaal niets over gezegd.
Maar op andere vlakken komt het ook wel voor. Een mespuntje informatie en meteen staat men op zijn of haar achterste benen om vloekend en tierend de -kennelijk o zo dierbare- mening de wereld in te schoppen. De pretentie alleen al.
En niet het gebrek aan kennis maakt je dom, de pretenties die ervoor zorgen dat je met dat gebrek aan kennis toch maar gaat lopen oordelen, dàt maakt je dom. En dat lijkt steeds vaker voort te komen.
Maar als jij gelijk zo hebben dunkt mij dat niemand ergens meer over mag praten, behalve over zijn vakgebied en zelfs dan zou er nog het baas boven baas principe van toepassing zijn en dus de meest ervaren persoon altijd gelijk krijgen.
In deze maatschappij krijgen wij veel informatie voorgeschoteld, maar is het overgrote deel van de bevolking onwetend over heel veel zaken. Het is altijd dat mensen hun eigen ideeën zullen vormen, gebaseerd op de informatie die zij hebben. Iedereen heeft zijn eigen beeld van gerechtigheid en iedereen zal dus volgens dat beeld de informatie beoordelen. Wellicht is dat niet de beste manier, maar deze mensen doen tenminste de moeite om een beeld te vormen en gaan niet uit van jouw "ik heb er geen verstand van dus het boeit me niet"-suggestie.
Iedereen MOET oordelen op basis van beperkte informatie, zelfs de meest ervaren expert weet niet alles. Bovendien is het autoritair argument een van de drogreden! "hij heeft er verstand van dus hij moet wel gelijk hebben" of in jouw geval "hij heeft er geen verstand van dus hij zal ook wel niet gelijk hebben".
Tenslotte nog op het voorbeeld: ons rechtssysteem probeert alle mensen te beschermen, crimineel of niet-crimineel. Als iemand een misdaad begaat is hij niet meteen zijn rechten kwijt en dat is iets wat veel mensen vaak vergeten.