abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 mei 2004 @ 11:41:45 #1
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19119568
PlayStation gaat mobiel

Alle geruchten hebben ons lekker gemaakt, maar nu is de PlayStation Portable (PSP) eindelijk een feit. Bij de drukbezochte pre-E3 persconferentie van Sony Computer Entertainment America gisteren werd voor het eerst een werkend prototype getoond.

SCEA President en CEO, Kaz Hirai, hield de PSP trots omhoog als het olympisch vuur en presenteerde toen de verbazingwekkende eigenschappen van dit kleine wonder.

Technische specificaties

Afmetingen: 170 mm x 74 mm x 23 mm
Gewicht: 260 gram
Display: TFT-LCD 16:9 breedbeeld met meer dan 16 miljoen kleuren op een resolutie van 480 x 272 pixels
Ingebouwd: Stereoluidsprekers, hoofdtelefoon en microfoonaansluiting
Besturing: Vier knoppen (X, vierkant, driehoek en cirkel), L1- en R1-schoudertoetsen, linker analoge joystick
Aansluitingen: USB (2.0 nog onbevestigd), 802.11b draadloos LAN (Wi-Fi) en Memory Stick PRO Duo
Opslag: Naast de USB en Memory Stick is het voornaamste opslagmedium van PSP de Universal Media Disc (UMD), die speciaal voor dit nieuwe systeem is ontwikkeld

Het prototype dat gisteren werd getoond was zwart zoals al in het persbericht werd aangekondigd. Maar zoals je op de bijgesloten foto's kunt zien, zijn er ook witte en beige versies. Op dit moment zijn er echter geen andere kleuren bevestigd. Wellicht in de toekomst.

De schatting wat betreft het vermogen van de PSP-batterij was dat deze ongeveer gelijk zou liggen met andere vergelijkbare apparaten. Met andere woorden, als je alleen muziek speelt met je PSP, zou de batterij ongeveer tien uur moeten meegaan. Als je je PSP gebruikt voor gaming, kun je ongeveer acht uur verwachten en als je een film bekijkt, ongeveer twee en een half uur.

Maar deze getallen zijn slechts een schatting en kunnen variëren. De manier waarop je je PSP uiteindelijk gebruikt, bepaalt uiteraard hoe lang de batterij meegaat. Aangezien PSP een lithium-ion batterij gebruikt, zou je deze vele malen moeten kunnen opladen voordat deze begint te slijten.

Accessoires

Naast de standaard uitrusting die wordt meegeleverd met je PSP kun je je PSP ook uitbreiden met een hele reeks accessoires. Hoeveel deze accessoires zullen kosten en wanneer ze beschikbaar zullen zijn, moet nog worden bepaald. Maar de lijst tot dusver ziet er als volgt uit:

-Standaard (waarschijnlijk voor als je naar je PSP kijkt of luistert)
-Hoofdtelefoon met afstandsbediening
-Hoofdtelefoon met afstandsbediening en microfoon
-Externe batterijen
-Draagtasje
-Nekriem
-USB-camera
-USB Global Positioning System (GPS)
-USB-toetsenbord

Afgezien van deze wat droge gegevens kunnen we melden dat de PSP er echt geweldig uitziet. Dit sexy stukje techniek is iets groter dan een grote tv-afstandsbediening en deed het gehele E3-team van PlayStation.com versteld staan, om maar niet te spreken van die overige duizend aanwezigen. De spanning rond de Hollywood soundstage was zo voelbaar dat ik mijn mobiel ermee had kunnen opladen.

Mogelijkheden

Afgezien van super-games (en er waren er genoeg, zie de Verwante artikelen) kun je ook films en muziek afspelen op je PSP. Met de gehele Sony Corporation (Pictures, Music, Entertainment en Electronics) achter dit project zijn de mogelijkheden voor PlayStation Portable oneindig.

Als je bedenkt dat Kaz Hirai het niet alleen had over connectiviteit met andere PSP's maar ook met PS2's en pc's, kun je wel nagaan hoe ver een Wi-Fi-apparaat met een USB-camera, microfoon en keypad zou kunnen gaan. En het zijn niet alleen gamers die hier enthousiast over kunnen zijn. Ook film- en muziekliefhebbers, fotografen in spe, sms-ers en deelnemers aan video-conferences kunnen meegenieten.

Het plan is om de PSP zowel in Europa als in de Verenigde Staten tegelijk uit te brengen in maart 2005. De prijs is nog niet genoemd maar dit is een 'must-have item' dus zorg dat je tussen nu en volgend voorjaar al je zakgeld opzij legt.

[ Bericht 18% gewijzigd door nlboy op 14-05-2004 13:54:10 ]
  vrijdag 14 mei 2004 @ 11:45:39 #2
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19119694
Game on!

Ik heb trouwens een filmpje van Nintendo hoe zij denken over de psp. (van de Persconferentie op de E3)
(sorry voor de kwaliteit)
pi_19120242
I want it!!,I WANT IT TO HAVE MY CHILDREN!!
----
There are no stupid questions, just a lot of inquisitive idiots.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 13:38:56 #4
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19122746
Op dag één van E3 2004 krijgen we 's werelds spannendste handheld apparaat van dichtbij te zien, de PlayStation Portable. Wat een sexy apparaat!

De PSP zien (wat we gisteren bij de persconferentie van SCEA hebben kunnen doen), is één ding. Maar hem aanraken, ernaar staren en erop kwijlen... ja, dat is toch heel wat anders!

Toen de deuren van E3 2004 in Los Angeles vandaag opengingen, werd een klein groepje mensen al gauw een enorme horde toen het bekend werd dat er PSP's te zien waren op de stand van SCEA.

Ja, dat heb je goed gehoord: meer dan één PSP, een hele reeks zelfs in allerlei kleuren en stijlen en met accessoires waar we gisteren pas over hadden gehoord. Het was net alsof we door een deur de toekomst inkeken, naar E3 2005 alhoewel we tegen die tijd veel van de games verwachten te spelen die nu alleen nog maar op video te zien waren.

In de Verwante artikelen hieronder vind je meer over de games. PSP is gewoon meteen het meest aantrekkelijke stukje elektronische hardware sinds het debuut van de iPod. Hij ziet er gewoon prachtig uit zoals je hopelijk op onze foto's kunt zien.

Wat zonder meer het meest opvalt is het 4.3 inch TFT LCD-breedbeeldscherm. Het is duidelijk, helder en domineert de PSP volledig. Het scherm geeft je meteen dat vertrouwen dat het spelen van games en het bekijken van films een goede ervaring zal worden. Je moet er gewoon een in handen krijgen!

En dan heb je de controls. Als je dichterbij kijkt, kun je zien dat zowel de knoppen als de richtingstoetsen van doorzichtig plastic zijn gemaakt, net als de L1- en R1-toetsen aan de bovenkant. Moeten we nog uitleggen hoe cool dat is?

Maar het interessantste is nog de nieuwe 'platte' analoge joystick. Deze bevindt zich net onder de richtingstoetsen, vlak tegen de behuizing van de PSP. Deze kleine, beweegbare schijf zal iedereen bekoren. In het gebruik lijkt hij compleet 'vloeibaar' en reageert snel. Dit zal een uitstekende vervanging worden van de traditionele DualShock analoge joystick.

Een PSP laten zien was niet genoeg want elke keer dat we ons omdraaiden in het PSP-hoekje van SCEA, zagen we accessoires. Zoals de nekriem met ingebouwde hoofdtelefoon en muziekbediening, ontworpen als noppen die één worden met de riem zelf. Zoals een externe batterij die er praktisch net zo goed uitziet als de PSP zelf. Of een eenvoudig, maar stijlvol draagtasje voor ons nieuwste en meest waardevolle apparaatje. Of een GPS locator. Of een USB-camera...

Maar wat ons helemaal op onze knieën deed zakken, was de enorme reeks behuizingen op de display. Op dit moment is er nog geen nieuws over of er ook andere kleuren PSP's naar Europa komen. Maar met het oog op de verschillende versies hier op de E3, hopen we dat dat wel het geval zal zijn, want wij willen die ene gestreepte!

Wil jij al een PSP? Wij zeggen allemaal: "Ja!" Maar als je nog niet bent overtuigd, kun je in de Verwante artikelen meer lezen over een aantal van de bevestigde games voor Europa en de Verenigde Staten. Blijf terugkomen voor meer PSP-info vanaf E3 2004.

bron: Playstation.nl

[ Bericht 3% gewijzigd door nlboy op 14-05-2004 13:47:31 ]
  vrijdag 14 mei 2004 @ 13:42:24 #5
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19122827
SCEA toont ons voorproefjes van meer dan 25 PSP-titels op de pre-E3-conferentie. Lees hier welke dat zijn en word enthousiast!

Eerst warmde Kaz Hirai van SCEA ons op met de fijne gegevens over de PSP en daarna schotelde hij zijn publiek het hoofdgerecht voor: de games. In ongeveer twee razensnelle minuten passeerden zo'n 25 PSP-games de revue.

Monden vielen open en ogen puilden uit van verbazing. Er werd geklapt, gedanst en gezongen. Gamefans over de hele wereld hebben iets om naar uit te kijken.

De namen van de games werden niet vrijgegeven, maar er waren wel herkenbare series en nieuwe titels van de partij. Hieronder vind je alvast een voorlopige lijst. Dat 'voorlopig' moet je overigens serieus nemen. De kans bestaat dat we sommige van de games niet eens in Europa te zien zullen krijgen. Daar gaan we:

* Metal Gear Solid
* Gran Turismo
* Tony Hawk's Skateboarding / THUG
* WipEout
* MediEvil
* Ridge Racer
* Spider-Man
* Ape Escape
* Everybody's Golf / Hot Shots Golf
* Death Jr.
* Twisted Metal
* Dynasty Warriors
* Darkstalkers
* Puyo Pop Fever
* Frogger
* Formula One
* Syphon Filter
* This is Football
Er waren ook een paar nog niet eerder vertoonde titels, waaronder een ijshockey-game, een RPG in anime-stijl, een bizarre maar fraaie puzzelgame (een soort snooker met abstracte visuals), een motorcross-game en een paar games met mechanische personages die we niet konden herkennen.

Nog beter
Nadat het publiek enigszins tot bedaren was gekomen, onthulde Kaz dat er momenteel door enkele enorme ontwikkelingsstudio's aan PSP-games wordt gewerkt. Voorbeelden daarvan zijn Capcom, Square Enix, Konami, EA, Namco, Sega, Activision, Atari, LucasArts, THQ, Rockstar, Codemasters, en dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Daarna werd EA-vertegenwoordiger Don Mattrick aan het publiek voorgesteld om bekend te maken dat de uitgever vier PSP-titels in de maak heeft: Need for Speed Underground, NBA Street, NFL Street en Tiger Woods PGA Tour Golf. In een tweede videomontage werden de vier games in volle glorie getoond. Allemaal konden ze de vergelijking met hun PS2-tegenhangers goed doorstaan. In alle games was een verbluffende hoeveelheid kwaliteit zichtbaar en dat was vooral indrukwekkend als je je bedenkt dat deze games voor een draagbaar systeem zijn ontwikkeld.

Ook Final Fantasy

Er kwam geen eind aan. Square Enix presenteerde een FFVII-sequel Final Fantasy VII: Advent Children, die in het PSP-formaat voor PSP alleen als film wordt uitgebracht naast de DVD-uitgave.

Voordat we de kans kregen goed tot ons door te laten dringen dat je ook films kunt zien op de PSP, trok er een Advent Children-trailer voorbij.

Ook was er een verse trailer voor de binnenkort te verschijnen Spider-Man 2 op de PSP te zien, alsmede een stukje van de nieuwste videoclip van de rockband Incubus. De demonstratie was vooral bedoeld om de zeer indrukwekkende afspeelmogelijkheden van de PSP te geven, maar we kregen ook te zien wat voor content je direct naar de draagbare console kunt downloaden.

Er waren maar twintig minuten nodig om ons, en de rest van het publiek, ervan te overtuigen dat de PSP een onmisbaar apparaatje zal worden wanneer het in Europa arriveert

We brengen je al het nieuws over de genoemde titels zodra het naar buiten komt.

playstation.nl
  vrijdag 14 mei 2004 @ 13:56:05 #6
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19123167
Ik kan gewoon niet wachten....
Alleen ik denk wel dat ik eerst even wacht met kopen, want meestal is ie binnen 1 maand al 100 euro goedkoper. (net als de andere consoles)
Bye bye Nintendo
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:08:00 #7
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_19123464
Zo te zien hebben ze maar één fan voor de PSP: nlboy

Bye Bye Sony
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:11:08 #8
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19123551
Hahaha lol!
Ik ben wel een GB fan alleen een Dual Screen....mij niet gezien. (rijmt)
Dat vind ik een beetje jammer dat ze niet beter hun best hebben gedaan.
En ik word als ik eerlijk mag zijn die mario, mariokart, zelda, etc. een beetje zat.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:13:05 #9
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_19123605
Tuurlijk Ieder zijn ding. De PSP heeft mij echter nog niet kunnen overtuigen, tis gewoon een draagbare PS2, met dezelfde games. Dat zal best leuk zijn voor een (grote) groep mensen, maar het doet mij niet veel nog.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:19:06 #10
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_19123781
Ik denk dat ik de GBA niet zo leuk vind omdat er vrij veel RPG & Roleplaying games ervoor uitkomt.
En laat dat nou net niet m'n favoriete gerne zijn.
Ik vind alleen Mario Kart & Mario 3 leuk op de GBA.
pi_19124477
2e fan hier Die RPG's zien er zo strak uit, en ik kan Metal Gear en Devil May Cry in de trein toch niet laten liggen? Ik vind de line up gewoon beter voor de psp.
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:46:11 #12
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_19124556
Welke RPG's?
pi_19124561
Weten jullie welke ridgeracer erop komt? Als het type4 is dan koop ik hem!
pi_19124621
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 14:46 schreef Notorious_Roy het volgende:
Welke RPG's?
Check dit filmpje bijvoorbeeld maar eens: http://media.psp.ign.com/media/683/683113/vids_1.html

En er zijn er meerdere
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:54:16 #15
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_19124797
Ik vind de PSP(en vooral de launchtitels) niet echt bijzonder. Gran tourismo moet dé klapper zijn maar ik hou niet van realistische race games(Mario kart dan wel weer leuk)
"the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
  vrijdag 14 mei 2004 @ 15:00:06 #16
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_19124959
Ja, wat je nu ziet op de PSP is nog niets hoor, dat zijn techdemo's Dat zegt nog niets Zowieso verwacht ik dat de PSP (vooral in het bgin) VEEL te duur wordt. Ik koop hem evt wel later en desnoods 2ehands.
pi_19125115
Eehm waar zie jij staan dat dat een techdemo was?
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 14 mei 2004 @ 15:07:27 #18
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_19125168
Het is iig geen speelbaar materiaal.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 18:49:03 #19
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_19130711
Batterij gaat tussen de 2 & 10 uur mee volgens sony. 2 uur!!! OMG. daz echt niets!
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
  Licht Ontvlambaar vrijdag 14 mei 2004 @ 19:39:05 #20
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_19132393
haha die fan boy reacties
sony psp gat ownen
Mijn Usericon bevat seksueel getinte, gewelddadige en schokkende inhoud!
  vrijdag 14 mei 2004 @ 19:58:17 #22
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_19132528
hmm, ik wacht hem ff af op het begin zal hij wel hartstikke duur zijn hoe dan ook ooit wil ik hem in mijn bezit hebben (net als de ds overigens)
Bernie en ik zijn tof.
pi_19132724
Als je er films op kan kijken, issie zeker voor mij!

En als die mooie features zoals WiFi en dergelijke nu ook eens optimaal gebruikt gaan worden is het een heel leuk apparaat
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_19133442
Wil wel eens weten hoe Gran Turismo eruit ziet op de PSP
......
  Licht Ontvlambaar vrijdag 14 mei 2004 @ 20:46:49 #25
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_19133678
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 19:52 schreef CecilBDemented het volgende:
haha die fan boy reacties
sony psp gat ownen
ik ben geen fan boy
vind em lelijk,heb niet eens een console behalve een nes met : Shadow Warriors a.k.a Ninja gaiden

alleen ik heb gewoon een Zwak voor nintendo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')