Ik had die van Belle-vue; gewoon uit de supermarkt. Misschien ga ik in een rare bui nog een keer Lindemans proberen...quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:16 schreef yvonne het volgende:
Kriek is een heerlijk zomerbiertje, maar zorg er wel voor dat je ene goede kriek drinkt,
probeer die van Lindemans eens.
Echte Kriek is niet zoet! De aanwezige suikers zijn daarin grotendeels vergist waardoor er een vrij droog bitterig en zurig (van de spontane gisting) bier over blijft met een heerlijk kersenaroma. En een mooi kleurtje natuurlijkquote:Op donderdag 13 mei 2004 13:15 schreef Jazzmin het volgende:
Bahbah mij te zoet hoor. Maarja ik vind zelfs Amstel al te zoet.
Je hebt in ieder geval niet van de 'commerciele' zoete troep gedronkenquote:Op maandag 17 mei 2004 18:34 schreef JeOma het volgende:
Oe gatver! Kriek is ook het enige bier dat ik ooit gedronken heb dat ik ECHT smerig vond. Gewoon of je uitgeperste verzuurde kersen drinkt. Heel goor. Ik weet serieus niet wat ik zou doen als ik 8 dagen zonder water had gezeten en het enige wat voorradig was, Kriek zou zijn. Uitdrogen of Kriek drinken.
quote:Op maandag 17 mei 2004 18:45 schreef Oksel het volgende:
Vrouwen & homobier. Cassis met alcohol. Heb het van de tap gehad. Veel verkocht. Juist.. aan vrouwen en homo's. Niets mis mee verder. Maar noem het alsjeblieft geen bier..
Bananenbier, DAT is raar spul.
*kuch* echte kriek-lambiek is niet zoet! *kuch*quote:Op maandag 17 mei 2004 18:46 schreef timmeeeh het volgende:
Ik vind Kriek smerig. Ik houd sowieso niet echt van zoet bier. Doe mij maar een gewoon pilsje of een witbiertje.
Dan wil ik toch wel is 'echte' Kriek proberen. Die Belle-vue vond ik ranzig omdat ie zo zoet was...quote:Op maandag 17 mei 2004 18:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
*kuch* echte kriek-lambiek is niet zoet! *kuch*
Leuke tip! (hoewel het niets met kriek te maken heeft) Ik ben gek op zure bieren, maar ken eigenlijk alleen de Belgische varianten.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Berliner Weisse, das lekker, wel wat zuur. Is een bier wat een melkzuurgisting is ondergaan, een ouderwets Suurbier dus, bijna nergens meer te krijgen helaas.
En welk merk is dat dan? Want dit klinkt weer als de zoete commerciele troep.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:19 schreef gekke_sandra het volgende:
Tis echt een mengeling van wijn, bier en casis ofzoecht raar spul
Dat lijkt ook meer op een breezer dan op bier.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:32 schreef gekke_sandra het volgende:
Bellevue Kriek ofzo
Wordt hier in Duitsland nog gedronken, vaak met een scheutje siroop van Lievevrouwebedstro siroop (waldmeister)quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:18 schreef Againzender het volgende:
[..]
Leuke tip! (hoewel het niets met kriek te maken heeft) Ik ben gek op zure bieren, maar ken eigenlijk alleen de Belgische varianten.
Gal is wat overdreven natuurlijkquote:Op dinsdag 18 mei 2004 13:01 schreef gekke_sandra het volgende:
Gal... hm... als ik iets smerig vind... dus dan ga ik zeker niet echte kriek drinken, als dat naar gal smaakt![]()
yuk!
En weer een siroop leren kennen, had ik ook nog nooit van gehoordquote:Op dinsdag 18 mei 2004 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wordt hier in Duitsland nog gedronken, vaak met een scheutje siroop van Lievevrouwebedstro siroop (waldmeister)
Zeer zeker de moeite waard, maar ga dan wel de lokale brouwertjes langs, en de brouwerijcafés. Dan leer je het echte bier kennen, in de Supermarkten valt het een beetje tegen. Lekker Alt drinken in Düsseldorf, Kolsch in keulen, er zijn honderden soorten bier te drinken buiten Pils. Weisse in Berlijn, Octoberfest en Weizen bier in München, Schwarzbier in Mecklenburg, Landbier in westfalen, Allerlei soorten Bock, vele soorten Donker bier, Klooster bier, en voor de Dorst natuurlijk overal het voortreffelijke Pilsner.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 13:09 schreef Againzender het volgende:
En weer een siroop leren kennen, had ik ook nog nooit van gehoord
Ik moet me toch eens wat meer in de Duitse biercultuur verdiepen.
Zal eens mijn Belgische bierboeken en Duitse vakliteratuur nakijken er op, mischien heb ik dan wat aanvullingenquote:Op vrijdag 21 mei 2004 20:31 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Volgens Michael Jackson (niet de nep-neger, maar de bebaarde bierheld) is kriek een variant op lambiek.
Lambiek is een bier met een spontane gisting, met andere woorden: de wort staat bij een open raam en de gist die toevallig naar binnenwaait, die mag aan de gang. (Overigens voegen sommige brouwers voor de zekerheid zélf wat gist toe).
Om van lambiek naar kriek te gaan worden er tijdens het gistingsproces kersen (krieken) aan de vaten toegevoegd, 1 kilo kersen op 5 liter bier.
Zoals MJ beschrijft zijn Duitse brouwers hier uit oogpunt van het Rheinheitsgebot sterk op tegen.
Hummquote:En speciaal voor PV: Berliner Weisse schijnt in Noord-Amerika bijna populairder te zijn dan in Duitsland. Er zijn in Berlijn nog maar twee brouwerijen die het spul maken...
Berliner Kindl en Schultheissquote:Op vrijdag 21 mei 2004 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[...]
dat er meerdere brouwerijen zijn wist ik, berliner Kindl, en nog eentje, kan ff niet op de naam komen..
Verder niets? Geen melk, water, jus d'orange? Lijkt me best ongezond om je daarmee in leven te houden. En het is al zo ranzig.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 23:01 schreef moniek het volgende:
mijn moeder drinkt alleen maar kriek. ik vind er weinig aan.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit Berliner Weisse gedronken heb. Zit meer in de stevige belgen...quote:Op vrijdag 21 mei 2004 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Juist
Schultheiss
die is trouwens niet zo lekker als Berliner Kindl IMHO
Er zijn tijden geweest dat je beter bier kon drinken dan water. Tijdens het bereiden van bier wordt het namelijk gekookt, en daarmee worden de boze bacterieen uitgeschakeld. Overigens wist 'men' toen nog niet hoe dat werkte met bacterien, maar de lol was er niet minder groot om...quote:Op vrijdag 21 mei 2004 23:09 schreef JeOma het volgende:
[..]
Verder niets? Geen melk, water, jus d'orange? Lijkt me best ongezond om je daarmee in leven te houden. En het is al zo ranzig.
Liefmansquote:Op donderdag 13 mei 2004 12:01 schreef Fogel het volgende:
Lindemans is naar mijn mening veelste zoet (zoals de meeste kriek).
De kriek van Girardin is de beste kriek die ik op heb, niet zo zoet en iets zuurder dan de meesten. Op een goede tweede plek staat de kriek van Liefmans.
In sommige slijterijen, maar niet in alle. In Nijmegen ben ik 4 slijterijen afgeweest waar ze het allemaal niet hadden. Heb toen maar bij een slijterij 3 kratten besteld, moest 2 weken wachten, maar dat was de moeite waard. Heb nu nog 27 flessen in mijn kast staan!quote:Op zaterdag 22 mei 2004 00:54 schreef Dododo het volgende:
Zijn de bovengenoemde Kriek-merken ook in een gewone Nederlandse slijterijen te koop? Of moet ik daarvoor naar achterafgelegen duistere Belgische brouwerijtjes?
In Amsterdam bij De Bierkoning hebben ze erg veel, waaronder zo'n beetje alle mogelijk Belgische kriek-varianten.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 00:54 schreef Dododo het volgende:
Zijn de bovengenoemde Kriek-merken ook in een gewone Nederlandse slijterijen te koop? Of moet ik daarvoor naar achterafgelegen duistere Belgische brouwerijtjes?
Maar wel lekker!!!quote:Op maandag 17 mei 2004 18:45 schreef Oksel het volgende:
Bananenbier, DAT is raar spul.
quote:Op maandag 17 mei 2004 18:33 schreef Againzender het volgende:
Hm, kriek-topic.....
[..]
Echte Kriek is niet zoet! De aanwezige suikers zijn daarin grotendeels vergist waardoor er een vrij droog bitterig en zurig (van de spontane gisting) bier over blijft met een heerlijk kersenaroma. En een mooi kleurtje natuurlijk
Probeer b.v. de al eerder genoemde Girardin en niet die zoete troep van Interbrew (=Bell-vue).
De Liefmans Kriek is ook leuk, maar dat is geen kriek op basis van lambiek, dus niet echt te vergelijken.
Mijn favoriet is de kriek van Cantillon, tikkeltje zuurder naar mijn idee, en dat mag ik wel
Ik heb gisteren Mort subite perzik gehad. Was best aangenaam.quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:36 schreef AudreyHepburn het volgende:. Kriek.
.
Als zomers dingetje echt prima te doen. Heb ik België ook een keer perzik-kriek (zo zal ik het maar even noemen) gedronken, en dat was ook wel okee. Zoeter en minder bierig dan kriek, maar wel lekker.
Absolute aanrader inderdaad!quote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Rodenbach Alexander, dat lijkt een kriek, maar is het niet, maar wel heeeeel erg lekker
Dat was in ieder geval wel het plan een paar jaar geleden. Omdat ze het toch wat moeilijk hebben op de markt hebben ze besloten om de Alexander uit productie te halen omdat het niet één van hun traditionele bieren was (ik geloof dat ze het pas sinds 1986 brouwden).quote:Op dinsdag 25 mei 2004 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
WAT? Is Rodenbach gestopt met Alexander?
*Ween*
Daar ben ik in mij zeiljaren heel wat keren vreselijk dronken aan geworden in Zeebrugge en Antwerpen....
Een lokale kroeg in mijn vorige woonplaats heeft alexander ook een tijdje gehad, die verkochten ze alleen aan mij, de meeste mensen die belgische bieren dronken vonden het te duur voor het lage alcohol gehaltequote:Op dinsdag 25 mei 2004 20:18 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat was in ieder geval wel het plan een paar jaar geleden. Omdat ze het toch wat moeilijk hebben op de markt hebben ze besloten om de Alexander uit productie te halen omdat het niet één van hun traditionele bieren was (ik geloof dat ze het pas sinds 1986 brouwden).
Maar zo te zien heeft Palm (tegenwoordig eigenaar van Rodenbach) wel geluiden opgevangen dat er een kersenbier gemist wordt, en proberen ze het nu met hun nieuwe brouwsel.
Onnodig dus eigenlijk, want ik denk dat de Alexander ook prima bij een jong publiek had kunnen aanslaan.
Die heb ik gisteravond op (tenmidden van veel te veel andere dingen). Maar goed, die was ook erg lekker.quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:16 schreef yvonne het volgende:
Kriek is een heerlijk zomerbiertje, maar zorg er wel voor dat je ene goede kriek drinkt,
probeer die van Lindemans eens.
Ik weet niet meer wat het merk was, maar ik heb dus kriek van de aldi gedronken en die was heerlijk.quote:Op woensdag 2 juni 2004 15:59 schreef Againzender het volgende:
Aangezien alle andere Kriek-topics dicht zijn, en dit dus het centrale Kriek topic is geworden, even een kleine kick:
Aldi schijnt kriek te verkopen. Heeft iemand het al geproefd? En wat is het merk?
Wanneer?quote:Op woensdag 2 juni 2004 16:08 schreef Stoja het volgende:
[..]
Ik weet niet meer wat het merk was, maar ik heb dus kriek van de aldi gedronken en die was heerlijk.![]()
Een paar maanden geleden.quote:Op woensdag 2 juni 2004 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wanneer?
quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Was net bij de Aldi en ze hebben Kriek aldaar. Vanavond een smaak rapport
De meeste goede krieken hebben een kurk hoorquote:Op donderdag 3 juni 2004 21:12 schreef travelman het volgende:
qua Kriek gaat er toch niets boven een Liefmans kriek...ook vanwege de fles met kurk...
Ghehe ik heb het flesje bewaard dus ik zal gaan kijken zodra ik weer op mn kamer ben. Ik ben er in ieder geval niet ziek van geworden. Het smaakte wel een beetje zuur naar kersen, maar ik vond toch dat er een aparte, metaalachtige nasmaak aan zat.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Dododo, wat is de houdbaarheidsdatum op die kriek, klinkt namelijk als een fles die te lang bij de slijter heeft gestaan.
Als je het te zoet vindt dan zou ik zeker geen Belle-Vue nemen, kies dan maar de Liefmansquote:Op zondag 6 juni 2004 02:43 schreef Ashram het volgende:
Kriek valt best tegen qua houdbaarheid. Maar tegen mijn huidige tempo, moet dat wel lukken.
Heb net mijn laatste Lindemans op. Denk dat het volgende keer iets anders wordt. Het is me gewoon te zoet. Liefmans misschien of gewoon Belle-Vue.
En nu staat je hele schuur vol met houten kratjes zekerquote:Op maandag 7 juni 2004 16:47 schreef Sorbootje het volgende:
Ook naar West-Vleteren geweest... De liefhebbers weten wat ik bedoel.
Liefmans Kriek is 10 jaar houdbaar... dan moet je toch echt verdomd veel inslaan wil je dat niet halen!quote:Op zondag 6 juni 2004 02:43 schreef Ashram het volgende:
Kriek valt best tegen qua houdbaarheid.
min of meerquote:Op maandag 7 juni 2004 17:22 schreef Againzender het volgende:
[..]
Als je het te zoet vindt dan zou ik zeker geen Belle-Vue nemen, kies dan maar de Liefmans
[..]
En nu staat je hele schuur vol met houten kratjes zeker
Die Kriek die ik een tijdje terug gedronken had en naar metaal vond smaken was niet over de datum en ik had em een paar dagen eerder uit de winkel gehaald (mag je wel vanuit gaan dat ie daar geen jaren heeft liggen rotten). Denk dat het gewoon mijn smaak niet is.quote:Op zondag 6 juni 2004 00:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja
dat kan, bier wordt niet beter van lang te warm en in het licht bewaard te worden. Mensen omschrijven dat als metaalsmaak, maar ook wel als kattepis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |