abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19082789
Hoi allemaal,

Sinds kort hebben we een konijntje en die zit regelmatig bij ons in huis. Vandaag heeft hij het echter voorzien op papier en een kartonnen doos, wat ie opeet. Mijn vraag is nu of dit kwaad kan. Op zich vermaakt ie zich er goed in, dus als het niet slecht is voor hem mag ie van mij zn gang gaan. Alvast bedankt voor het antwoord.
  woensdag 12 mei 2004 @ 21:12:32 #2
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19082914
Van http://www.konijnenstichting.nl/gedrag/kranten.htm :

HELP! MIJN KONIJN EET PAPIER!

Oude kranten worden vaak gebruikt als onderlaag in de konijnenkooi. Het neemt de urine op en houdt de bodem van het hok schoon. Sommige konijnen vinden het heerlijk om met papier te spelen en vaak eten ze er ook van. Veel mensen vragen zich af of papier giftige stoffen bevat en of het eten van papier of karton schadelijk kan zijn voor een konijn.

Papier bestaat voornamelijk uit cellulose. Vroeger werd het papier gebleekt met Chloor, maar dat gebeurt tegenwoordig haast niet meer. Men gebruikt nu zuurstof om het papier te bleken.
Inkt is tegenwoordig ook niet meer zo schadelijk als vroeger. Tien jaar geleden bestond de inkt voornamelijk uit geraffineerde olie en gebruikte men zware metalen voor de kleur. Tegenwoordig is inkt veel milieuvriendelijker. De inkt is nu op basis van soyaolie en er worden veel minder giftige stoffen in gebruikt.

Onderstaande informatie komt uit humane toxicologieboeken. (Dit zijn boeken over de giftigheid van allerlei stoffen) Deze boeken zijn eigenlijk alleen voor mensen, dus er wordt helaas niets over het effect op dieren in vermeld. Maar we kunnen aannemen dat wat voor mensen geldt ook voor dieren geldt.

Over het algemeen wordt het eten van krantenpapier beschreven als niet tot nauwelijks giftig. 'Vers' krantenpapier, wat net uit de drukpers komt kan nog wat oplosmiddelen bevatten, maar die zijn grotendeels verdampt voordat de krant op de mat valt. We mogen aannemen dat er slechts hele kleine hoeveelheden in de krant achterblijven en die hebben geen effect op het konijn.
Alhoewel krantenpapier niet giftig is, kan het wel verstopping, darmperforatie en loodvergiftiging veroorzaken. Maar dan moet je konijn wel heel veel papier per dag eten.

Sommige papieren voorwerpen, zoals tissuedozen, sigarettenpakjes en paperbackboeken, zijn behandeld met anti-schimmelmiddelen. Deze middelen bevatten kwik en kunnen dus een kwikvergiftiging veroorzaken.

Glossy papier van bijvoorbeeld tijdschriften wordt glimmend gemaakt door een vernislaag. Meestal wordt daar ethyl cellulose voor gebruikt. Ethyl cellulose kan leiden tot een papier 'bezoar'. Dit is een samengebalde massa in de maag. Een konijn kan niet overgeven en zijn maag-darmstelsel is zo gebouwd dat zo'n verstopping er maar moeilijk uit kan. Laat je konijn dus nooit van glossy papier eten.

Kortom, je konijn mag gewoon van krantenpapier en karton snoepen, dit kan weinig kwaad. Maar hou glanzend en ander bewerkt papier buiten bereik van je konijn.

copyright © 2002 - dé Konijnenstichting

Graag gedaan
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_19083220
Wij hadden vroeger een cavia die ijs at, die werd niet oud overigens !
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_19083283
onze cavia eet al jaren de kranten uit zijn hok en hij leeft nog steeds
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
  woensdag 12 mei 2004 @ 21:26:17 #5
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19083443
Heb je trouwens genoeg in zijn kooitje liggen waarin hij zijn tanden kan 'slijten' ? Die blijven namelijk zijn hele leven lang doorgroeien, en hij moet iets hebben om aan te 'knagen' ...Misschien dat het die knaagdrang wel is, maar het kan ook gewoon puur vermaak zijn, of honger
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_19084145
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 21:26 schreef Offy het volgende:
Heb je trouwens genoeg in zijn kooitje liggen waarin hij zijn tanden kan 'slijten' ? Die blijven namelijk zijn hele leven lang doorgroeien, en hij moet iets hebben om aan te 'knagen' ...Misschien dat het die knaagdrang wel is, maar het kan ook gewoon puur vermaak zijn, of honger
ja er ligt van alles en in huis ligt een mandje waar hij zich op uit mag leven. Ik heb meer het idee dat hij het doet omdat ie het interessant vindt. En honger denk ik niet want hij heeft zat te eten.
Maar goed, ik kan hem dus lekker naast, in en op de doos laten lopen zonder bang te zijn voor het papier dat hij daarbij binnen krijgt. Bedankt.
pi_19084250
quote:
Heb je trouwens genoeg in zijn kooitje liggen waarin hij zijn tanden kan 'slijten' ?
zo'n blok hebben we hier in het hok liggen, maar ons konijn gebruikt het meer als kussen
Hij gaat er altijd met zijn kop op liggen

En papier eet hij ook wel eens, dus dat schijnt normaal te zijn
pi_19093984
quote:
Als het goed is is dat niet nodig bij een konijn....

Ze hebben stifttanden, dat betekend dat de tanden zo gepositioneerd zijn dat ze elkaar afslijten.
Als dat niet zo is dan zeggen we dat het konijn olifantstanden heeft en dan moet je ze regelmatig (laten) knippen.

Een konijn is geen knaagdier
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:59:23 #9
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19094646
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Als het goed is is dat niet nodig bij een konijn....

Ze hebben stifttanden, dat betekend dat de tanden zo gepositioneerd zijn dat ze elkaar afslijten.
Als dat niet zo is dan zeggen we dat het konijn olifantstanden heeft en dan moet je ze regelmatig (laten) knippen.

Een konijn is geen knaagdier
I know , maar dat betekend niet dat ze niet kunnen knagen...En dan het liefst aan telefoonsnoeren en kabels
pi_19094682
Knagen kunnen ze idd als de beste
Maar ze hebben dat niet nodig om hun tanden kort te houden, mits alles goed zit...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:03:24 #11
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_19094734
mijn cavia eet het papier ook. In de zomer als hij het heel erg warm heeft trekt ie zelfs de krant onder het zaagsel vandaan en maakt er een holletje van, zodat ie eronder kan gaan liggen
Ik heb ooit een stuk van een boom in de kooi gelegd om op te bijten, maar daar doen ze nix mee. Ze eten wel het halve huisje van hout op Maar de knaagsteen gebruiken ze alleen om op te gaan staan om over de rand te kunnen kijken Rare beesten...cavias
To infinity…and beyond!
pi_19094903
Je moest eens weten wat mijn cavia lust, dat is geen cavia meer, maar een prullenbak
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')