Als ik een contract afsluit is dat voor levering van product X tegen prijs Y. Een wijziging mag, maar alleen als die vooraf is goedgekeurd door beide partijen. In principe mag je er vanuit gaan dat als er meer geleverd wordt voor dezelfde prijs, dat de afnemer dat geen probleem vindt.quote:Op woensdag 12 mei 2004 18:50 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En dat is er niet; het probleem bij beide aanbieders was dat de AV niet op de juiste manier beschikbaar was gesteld of zelfs dat de abonnees nooit een nieuwe versie (met daarin in de mogelijkheid de tarieven aan te passen) hadden gekregen.
het is maar net afhankelijk van welke voorwaarden ze wijzigen. een duidelijk hoger tarief is vaak een mogelijkheid om het contract op te zeggen, maar het is natuurlijk niet zo dat iedere wijziging in de voorwaarden een ontbinding tot gevolg kan hebbenquote:Op donderdag 13 mei 2004 08:23 schreef ToBe het volgende:
Kunnen we het hier een beetje vriendelijk houden? Dank u wel.
Ik kan mij idd niet voorstellen dat je je contract NIET op mag zeggen als ze de voorwaarden wijzigen. Ik denk dat je er makkelijk onderuit kan komen. Kan het helaas niet onderbouwen met wetsartikelen. Maar bij andere providers die hun abonnementen wijzigden kon het ook zonder problemen opgezegd worden.
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
het is maar net afhankelijk van welke voorwaarden ze wijzigen. een duidelijk hoger tarief is vaak een mogelijkheid om het contract op te zeggen, maar het is natuurlijk niet zo dat iedere wijziging in de voorwaarden een ontbinding tot gevolg kan hebben
dat lijkt mij ook. tarieven voor buitenland vraag ik me echter af, de gemiddelde beller ondervindt er geen nadeel van. ik weet niet in hoeverre het noodzakelijk is om (regelmatig) naar het buitenland daarvoor te bellen, maar ik kan me voorstellen dat dat normaalgesproken geen reden tot ontbinding kan zijn (hoewel de meeste providers dit niet hard tegen hard zullen spelen)quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:23 schreef ToBe het volgende:
[..]
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.
Aangezien er zelfs specifieke wettelijke regels zijn dat alleen bij een prijsverhoging van meer dan een bepaald percentage er een recht ontstaat een overeenkomst te ontbinden kun je er niet vanuitgaan dat bij een voortdurende overeenkomst de prijzen onveranderlijk zijn en dat een kleine prijswijziging automatisch tot een ontbindingsrecht leidt.quote:Op donderdag 13 mei 2004 08:48 schreef Light het volgende:
[..]
Als ik een contract afsluit is dat voor levering van product X tegen prijs Y. Een wijziging mag, maar alleen als die vooraf is goedgekeurd door beide partijen. In principe mag je er vanuit gaan dat als er meer geleverd wordt voor dezelfde prijs, dat de afnemer dat geen probleem vindt.
Maar andersom is dat niet het geval. Anders moest ik ook maar eens een bedrijf gaan oprichten. Mobiel bellen voor minder dan de helft dan wat de huidige aanbieders vragen. Wel een contract voor ten minste 1 jaar met 300 belminuten per maand, met automatische incasso natuurlijk. En twee maanden na het begin ga ik de AV aanpassen en betaal je 1 euro per minuut en ben je nog steeds verplicht die 300 belminuten af te nemen. Zo werkt het dus niet.
Waarom ? De abonnee heeft toch getekend voor een contract waarin, dmv. van de AV, opgenomen is dat tarieven aangepast mogen worden ?quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:23 schreef ToBe het volgende:
[..]
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.
Dan mag je me die wetten laten zien.....quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:29 schreef _-rally-_ het volgende:
Aangezien er zelfs specifieke wettelijke regels zijn dat alleen bij een prijsverhoging van meer dan een bepaald percentage er een recht ontstaat een overeenkomst te ontbinden kun je er niet vanuitgaan dat bij een voortdurende overeenkomst de prijzen onveranderlijk zijn en dat een kleine prijswijziging automatisch tot een ontbindingsrecht leidt.
Nee, want dan heb je weer strijd met redelijkheid en billijkheid (o.a. 6:2, 6:233 en 6:248)quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:57 schreef Croga het volgende:
En om het eerdere voorbeeld te gebruiken: Dan verhoog ik toch gewoon iedere dag de prijs met dat percentage? Geen probleem hoor.....
Een sms in het buitenland van ¤0,35 naar ¤0,45 is een tariefsverhoging van ruim 28%. Lijkt mij een vrij grote aanpassing..quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:29 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Dit alles neemt niet weg dat een grote aanpassing zowieso strijdig is met redelijkheid & billijkheid en op die grond een ontbinding rechtvaardigt.
Volgens de consumentenbond: Eens per jaar mag de prijs met 3% stijgen (inflatie)quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:57 schreef Croga het volgende:
[..]
Dan mag je me die wetten laten zien.....
En om het eerdere voorbeeld te gebruiken: Dan verhoog ik toch gewoon iedere dag de prijs met dat percentage? Geen probleem hoor.....
Ze hebben een aparte brief gestuurd over de tariefswijziging!!quote:Op donderdag 20 mei 2004 12:16 schreef MallePall het volgende:
@ marvin... Ik heb nog helemaal niks gehoord van orange... Ik heb op het andere topic gelezen dat het op je rekening staat. Maar heb die door gespit maar kan daar niks in vinden. Ik heb wel even gekeken op me orange profiel (waar ik normaal noooit kijk) maar daar stond het wel aangegeven... Zijn ze niet verplicht dit gewoon goed aan te geven (bij kpn kreeg ik een smsje met daar in de melding dat ze het tarief gingen wijzigen)
waarom heb ik nog niks te horen gekregen?
[sub]Heb een Orange Free 40 abbo)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |