ik ben geen wetenschapper, heb alleen een bloedend sociologenhart en hieruit resulteerde tot nu toe slechts een ongemakkelijke houding tov het medium koffij, moet ik bekennen. er zijn periodes in mijn leven geweest waarin ik mijn bloed verdunde met koffij. zoals er ook periodes zijn geweest waarin ik een tantrische theeleut was, totdat ik las dat dit, in combinatie met het nuttigen van veel ijs, galstenen kon veroorzaken. ik ben eigenaar geweest van zeker een dozijn verschillende koffij-apparaten en deze allemaal weer even makkelijk aan de kant geschoven of gedoneerd aan deze of gene. waaruit je kunt concluderen dat de perfecte koffijmachine voor mij niet bestaat of nog niet gemaakt is. ook de alom geprezen en geroemde senseo belooft voor mij geen koffijparadijs, die staat al ruim een ½ jaar stof te verzamelen op het aanrecht. ik behelp me nu met koffijzakjes, mijmerend, zoals alleen verbannen russen konden doen, over mijn huidige staat van verbanning uit het koffijparadijs. als ik op dit moment zeg: even een "lekker" bakkie koffij nemen dan ben ik not waving, but drowning. ik weet niet wat erger is, vrinden. geen grote liefde kennen & ca. 3 x p. wk. werktuigelijk die liefde consumeren of de smaak van koffij zoals koffij bedoeld is te moeten ontberen. soms heel soms als mijn moeder bijv. veel bezoek heeft en om aan de vraag van constante koffij te voldoen overgaat op het ouderwetse koffij opgieten in grote quantiteiten dan ontwaar ik weer, à la recherche du temps perdu, de sensaties die mij ooit angehaucht maakten in the first place. 5 of 6 moet ik geweest zijn, toen ik mijn eerste koffij kreeg.
ja, een bepaalde hoeveelheid verse koffij in het no. 3 van melle-koffiefilterzakje, een beetje buisman - geheim van de smid - en dan de met een vrolijke bocht ingegoten koffij, op een temperatuur van net iets onder 100oc, want zoveel is zeker het koffijparadijs kan men slechts betreden indien een bepaalde temperatuur wordt bereikt. grootste euvel meteen van de doorsnede koffijmachine of wat ervoor door gaat: die temperatuur - laten we zeggen minimaal 95oc - wordt dus nooit bereikt. en laat u zich niet voor de gek houden hoor, ook niet bij bepaalde koffijmachines van het merk ph... nee, ik verwacht niet dat het ooit nog goed komt met de mensheid, vooraleer de perfecte koffijmachine wordt geconstrueerd. ach, kommer en kwel.
I´m back.