abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 mei 2004 @ 09:54:30 #1
16715 Mylene
*schatje*
pi_19039408
Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.
quote:
Sjaron komt met nieuw Gazaplan

De Israëlische premier Ariel Sjaron heeft zijn collega-ministers beloofd binnen drie weken met een nieuw plan te komen voor de terugtrekking uit de Gazastrook. Details zijn daarover nog niet bekend, zo meldde de Israëlische radio gisteren.
Sjaron ziet in de tussentijd af van een gepland bezoek aan Washington. De premier zou niet met lege handen naar de VS willen vertrekken. De premier zit in een lastige positie. Enerzijds wil de harde kern van de Likoedpartij dat hij het 'nee' tegen zijn plannen accepteert en anderzijds eisen meer gematigde krachten binnen zijn kabinet dat hij een plan aanbiedt met meer kans op een akkoord met de Palestijnen.
bron

Ik zeg ja tegen de gematigde krachten. Ik hoop dan ook dat Sharon niet zal bezwijken onder de druk van de rest van zijn partij. Het wordt eens hoogstens tijd om de verharding door verdriet en ellende ten gevolge van de geweldsspiraal enigzins proberen te stoppen. Ik denk dat terugtrekking uit de Gaza strook als eerste stap daar zeker aan zal bijdragen. Mits de Palestijnen ook een daadkrachtig signaal afgeven dat het hen een keer ernst is als het om het aanpakken van terreur is. Laat ze maar eens bewijzen dat ze op eigen benen kunnen staan zonder keer op keer met vingertje in de richting van Israël te wijzen.

Wat vinden jullie??
pi_19039556
ik vind dat sjaron flinke concessies maakt en dat de palestijnen niet moeten zeveren als er een paar grote nederzettingen blijven staan. Het is in ieder geval een goed teken, iets wat ik aan Palestijnse zijde nog niet gezien heb.

En met die harde kern van beide kanten kom je natuurlijk nergens. Je kan niet verwachten dat je niks hoeft in te leveren om iets te krijgen.
pi_19039584
In het vorige topic had ik al het voglende geschreven. Dit stond in de Telegraaf en was geen officiëel plan, maar uitgelekt of zoiets, ik weet het niet meer precies.
quote:
De Gaza-strook zou Palestijns worden, samen met iets van 90% van de Westelijke Jordaanoever. Het gebiedsverlies zou worden gecompenseerd door Egyptisch land ten zuiden van Gaza Palestijns te maken. Egypte zou ter compensatie een deel van de Negev-woestijn krijgen en controle over een bovengrondse tunnel van Jordanië naar Egypte.
pi_19040288
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 10:03 schreef _VoiD_ het volgende:
ik vind dat sjaron flinke concessies maakt en dat de palestijnen niet moeten zeveren als er een paar grote nederzettingen blijven staan. Het is in ieder geval een goed teken, iets wat ik aan Palestijnse zijde nog niet gezien heb.

En met die harde kern van beide kanten kom je natuurlijk nergens. Je kan niet verwachten dat je niks hoeft in te leveren om iets te krijgen.
Tja in principe heeft Isreal natuurlijk gewoon dat land afgepikt en kan ik mij voorstellen dat ze het niet leuk vinden dat er dan nog steeds stukken niet terug worden gegeven.
Maar ik vind wel dat ze gewoon akkoord moeten gaan, ik neem aan dat iedereen in vrede wilt leven en als dit is wat ze kunnen krijgen dan moeten ze dat accepteren.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 11:04:01 #5
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_19040674
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 10:03 schreef _VoiD_ het volgende:
Tuurlijk, afwijken van de Routekaart is een heel goed plan. En allom geaccepteerd ook; oprotten met die nederzettingen, overigens al jaren illegaal verklaard middels de VN. Nou ja goed, elke simpele ziel kan bedenken hoe vredes gezind dit soort wijzigingen zijn.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 11:44:11 #6
16715 Mylene
*schatje*
pi_19041539
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 11:04 schreef elcastel het volgende:

[..]

Tuurlijk, afwijken van de Routekaart is een heel goed plan. En allom geaccepteerd ook; oprotten met die nederzettingen, overigens al jaren illegaal verklaard middels de VN. Nou ja goed, elke simpele ziel kan bedenken hoe vredes gezind dit soort wijzigingen zijn.
Hoezo afwijken?? Ontruimen van de nederzettingen is een onderdeel van de routekaart. Weliswaar niet allemaal, maar een basis waar vanuit beide partijen kunnen voort bouwen.

En wat hebben de Palestijnen nu precies bijgedragen??
  dinsdag 11 mei 2004 @ 13:02:26 #7
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_19043591
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef schatje het volgende:
Hoezo afwijken?? Ontruimen van de nederzettingen is een onderdeel van de routekaart. Weliswaar niet allemaal, maar een basis waar vanuit beide partijen kunnen voort bouwen.

Ik meen dat de hele Gaza strook zou worden leeggehaald. En ik heb het hier niet over de Palestijnen, ook daar heb ik geen goed woord voor over, dat zou jij best mogen weten onderhand. Ik irriteer me gewoon mateloos aan de zoveelste stap terug in het proces.
Ik zie zowel de aanslagen als de nederzetingpolitiek een klap in het gezicht van het vredesplan (voor zover je daar nog van kunt spreken). Ik vind ze dan ook beide even erg.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_19046178
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef schatje het volgende:

[..]

De Palestijnen kunnen weinig bijdragen. Zij bezetten geen land, dus kunnen ze ook niets bijdragen, behalve zich terecht verzetten tegen de bezetter. Zolang de routekaart niet wordt nageleefd, vooral door Israel, die haakte af, met hulp van bush, is alles een politiek spelletje geweest, dat onnodig mensenlevens kost. Pas als alle bezette gebieden terug zijn gegeven, moet het verzet stoppen en niet eerder.

De Palestijnen hebben al genoeg bijgedragen, vraag dat maar aan de vele nabestaanden van de slachtoffers.

Misschien is het beter te vragen wat de Amerikanen hebben bijgedragen? Ik betrek ze erbij omdat ze al vanaf het begin betrokken zijn in dit conflict. Zij staan toch voor internationale vrede?? Zij hebben veel "betekend" voor Afganisthan en Irak, waarom niet voor de Palestijnen??
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 14:49:09 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19046239
ze kunnen op zijn minst ophouden met spontaan ontploffen als ze vrouwen met kindertjes zien lopen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_19046701
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 14:49 schreef sp3c het volgende:
ze kunnen op zijn minst ophouden met spontaan ontploffen als ze vrouwen met kindertjes zien lopen
Wie wil jij voor deze daad straffen?? De persoon die zichzelf opblaast heeft zich denk ik wel genoeg gestraft. Maar wil je dan alle Palestijnen laten boeten? Of de nabestaanden?

Jij noemt een voorbeeld van een reactie, maar de oorzaak hiervan is dus niet belangrijk? Zolang daar niets aan gedaan wordt gebeuren er helaas zulke acties. Niemand anders geeft ze een ander keus.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:13:49 #11
12632 motown
is back!
pi_19046948
YES!

Palestijnen hebben een Israelische APC (met zes soldaten erin) opgeblazen!

Eindelijk eens eens een respectabel (en absoluut legitiem) doelwit!

Die, motherfuckers!

http://www.reuters.com/ne(...)News&storyID=5103874
Ars longa, vita brevis
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 15:18:52 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19047094
w0000h0000000 yeaaaaaaah doduh!!!!!!!!!
w00t w00t w00t wat geweldig man wiiiiiihiiiiiiiheeeeeeeeeeeeeeeeeeey lalalalalalalalalalalalala w000t
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 15:20:07 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19047131
0wh hey er zijn 6 palestijnen bij omgekomen en 100 gewond geraakt!

DIE MOTHAFOK!AHS! HAHAHAHAHAHAHAHA
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:33:48 #14
12632 motown
is back!
pi_19047493
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 15:20 schreef sp3c het volgende:
0wh hey er zijn 6 palestijnen bij omgekomen en 100 gewond geraakt!
Verschil: de Palestijnse doden verdedigden hun eigen land tegen de bezetter en sommigen van de Palestijnse slachtoffers waren zelfs onschuldige burgers.

De Israelische soldaten hadden daarentegen niets te zoeken in Gaza behalve het zaaien van dood en verderf over een hele grote groep mensen.

Net goed dat dat zionistisch gespuis is opgeblazen. Hadden ze maar dienst moeten weigeren toen hun superieuren hen naar Gaza wilden sturen.
Ars longa, vita brevis
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 15:35:45 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19047548
ja joh wat maakt het uit 3 van de slachtoffers waren iig gunmen en die moesten volgens de verdragen stoppen met schieten, de rest is gewoon tuig omdat ze om die gunmen heen zijn gaan staan waarschijnlijk hebben ze die ene gast die die moeder met dr 4 kinderen heeft doodgeschoten aangezet tot zijn daad of hem vroeger gepest op de peuterschool ofzo

goeie zaak, fantastisch en er zullen er onderhand wel meer dood zijn
pi_19047590
Op de frontpage:
quote:
Israël heeft bevestigd dat bij zeer zware gevechten tussen Israëlische soldaten en Palestijnen in Gaza-stad dinsdag zes soldaten en vijf Palestijnen om het leven zijn gekomen. Bij de actie raakten 96 Palestijnen gewond. De soldaten vonden de dood toen hun pantservoertuig door Palestijnse militanten werd opgeblazen. De gevechten duurden ruim twaalf uur.

Premier Sharon heeft het kernkabinet bijeen laten komen en waarschijnlijk is er in de spoedzitting besloten tot het nemen van wraakacties. In de meeste gevallen vallen er bij operaties van het Israëlische leger alleen aan Palestijnse zijde doden.

Het legervoertuig werd 's morgens vroeg getroffen toen het voertuig langs explosieven aan de kant van de weg reed. Doordat in de pantserwagen 100 kilo explosieven lagen, bestemd voor het opblazen van Palestijnse wapenfabriekjes, ontstond er een zeer zware explosie.

Volgens een Israëlische legerwoordvoerder lagen er in een straal van driehonderd meter rond de plek van de explosie lichaamsdelen van de slachtoffers. Bij het verzamelen van de lichaamsdelen werden soldaten zwaar onder vuur genomen. Hierop verleende een helikopter luchtsteun die met een afgevuurde raket acht Palestijnen verwondde.

Even na middernacht was het Israëlische leger Gaza-stad binnen gevallen met zo'n dertig pantserwagens. Doel van de operatie was het opblazen van wapenfabrieken in de wijk Zeitoun. Tijdens de inval ontstonden er gevechten met honderden gewapende Palestijnen. Naast de pantserwagens zette het leger ook gevechtshelikopters en scherpschutters in.

De Palestijnen gingen zelfs zo ver dat ze rond een granaatlanceerder een menselijk schild van kinderen en tieners zetten. Onder de gedode Palestijnen was een 18-jarige die werd onthoofd. Veertien van de gewonden, onder wie een 11-jarige jongen, verkeren in levensgevaar. Van de 96 gewonden verloren er zeven gewonden ledematen. Volgens inwoners van Zeitoun beschadigde het leger een metaal- en een speelgoedfabriekje.
Ook wel 'interessant': Palestijnse kinderen vormen levend schild
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:40:44 #17
12632 motown
is back!
pi_19047735
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 15:36 schreef Keessie het volgende:
Op de frontpage:
[..]

Ook wel 'interessant': Palestijnse kinderen vormen levend schild
Volgens The Quardian bevonden er zich inderdaad kinderen rond een groep verzetsstrijders die een mortier-installatie aan het opzetten waren. Er wordt echter niets gezegd over "menselijke schilden". De acties vonden plaats in woonwijken. Hoogstwaarschijnlijk zochten die kinderen de verzetsstrijders op uit ofwel nieuwsgierigeheid, ofwel bescherming tegen het leger, of allebei.
Ars longa, vita brevis
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:42:08 #18
16715 Mylene
*schatje*
pi_19049511
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 14:47 schreef Ylias het volgende:

[..]

De Palestijnen kunnen weinig bijdragen. Zij bezetten geen land, dus kunnen ze ook niets bijdragen, behalve zich terecht verzetten tegen de bezetter. Zolang de routekaart niet wordt nageleefd, vooral door Israel, die haakte af, met hulp van bush, is alles een politiek spelletje geweest, dat onnodig mensenlevens kost. Pas als alle bezette gebieden terug zijn gegeven, moet het verzet stoppen en niet eerder.
Volgens de routekaart naar vrede moeten de Palestijenen ook hun steentje bijdragen. Tot op heden hebben zij geen echte pogingen ondernomen om Hamas en consorten aan te pakken. Kortom, een non-argument wat je aanvoert.

Sterker nog, zij geven Israël in feite een vrijbrief om hun beleid voort te zetten .
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:48:08 #19
12632 motown
is back!
pi_19049718
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:42 schreef schatje het volgende:

[..]

Volgens de routekaart naar vrede moeten de Palestijenen ook hun steentje bijdragen. Tot op heden hebben zij geen echte pogingen ondernomen om Hamas en consorten aan te pakken. Kortom, een non-argument wat je aanvoert.

Strerker nog, zij geven Israël in feite een vrijbrief om hun beleid voort te zetten .
Vertel mij dan eindelijk eens hoe de Palestijnen "Hamas en consorten" kan aanpakken. Met welke politiemacht, met welke motivatie, en met welke goedkeuring van de publieke opinie van de Palestijnse bevolking, gezien de ellende van hun situatie?

Juist de middelen waarmee de Palestijnen het terrorisme kunnen aanpakken worden hen door de Israeli's afgenomen.

Sharon's beleid vergelijk ik met zo'n redneck cop ergens in Alabama langs een verlaten weg die een nietsvermoedende toerist van uit een van de kustgebieden aanhoudt. Terwijl hij met zijn nightstick de koplampen kapot slaat zegt hij "Kijk eens aan, driving with broken headlights, daar kan ik jullie helaas niet zomaar mee laten doorrijden".

Dat is precies het beleid van de regering Sharon!

Ze hebben baat bij Palestijns terrorisme, omdat ze (zoals jij zegt) een "vrijbrief" blijven hebben om de Palestijnen te blijven onderdrukken.
Ars longa, vita brevis
pi_19050234
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 15:40 schreef motown het volgende:

[..]

Volgens The Quardian bevonden er zich inderdaad kinderen rond een groep verzetsstrijders die een mortier-installatie aan het opzetten waren. Er wordt echter niets gezegd over "menselijke schilden". De acties vonden plaats in woonwijken. Hoogstwaarschijnlijk zochten die kinderen de verzetsstrijders op uit ofwel nieuwsgierigeheid, ofwel bescherming tegen het leger, of allebei.
Lijkt me inderdaad geen bewuste actie. Er worden doodnormale wijken binnengevallen en die kinderen zijn niets anders gewend dan opstootjes.

Misschien dat de Israelische soldaten dan ook wat beter hun best doen voorbijgangers niet te raken..
pi_19050282
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:48 schreef motown het volgende:
Vertel mij dan eindelijk eens hoe de Palestijnen "Hamas en consorten" kan aanpakken. Met welke politiemacht, met welke motivatie, en met welke goedkeuring van de publieke opinie van de Palestijnse bevolking, gezien de ellende van hun situatie?
De politiemacht waarmee Abbas wel plotseling tunnels kon opsporen en dichtgooien.
pi_19050301
Het lijkt mij inderdaad dat kinderen gewoon uit nieuwsgierigheid bij een mortierinstallatie gaan staan als het Israëlische leger de stad binnenvalt.
  Moderator dinsdag 11 mei 2004 @ 17:11:52 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19050380
mjah het lijkt mij dat je als je een mortierinstallatie op gaat zitten zetten je kunt verwachten dat er op geschoten gaat worden en je die kinderen die om welke reden dan ook zijn komen kijken wegjaagd of je rotzooi ergens anders gaat zitten bouwen.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 17:14:40 #24
16715 Mylene
*schatje*
pi_19050451
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:48 schreef motown het volgende:

[..]

Juist de middelen waarmee de Palestijnen het terrorisme kunnen aanpakken worden hen door de Israeli's afgenomen.
Volgens mensenrechtenorganisatie Human Right Watch is het wel degelijk mogelijk.
quote:
Is Change Possible during the Intifada?
Some Palestinian leaders told Human Rights Watch they agree that measures are needed to reduce or eliminate human rights violations and strengthen the justice system, but that such reforms are not possible while the heightened conflict with Israel and the pressure of Israeli restrictions continue.

On the contrary, Human Rights Watch believes that the PA can and should take practical steps now, even in the middle of this crisis, to ensure justice and build an effective and independent Palestinian justice system.
Justice Undermined: Balancing Security and Human Rights in the Palestinian Justice System
  dinsdag 11 mei 2004 @ 17:19:17 #25
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_19050568
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 17:08 schreef Monidique het volgende:
Het lijkt mij inderdaad dat kinderen gewoon uit nieuwsgierigheid bij een mortierinstallatie gaan staan als het Israëlische leger de stad binnenvalt.
geef je geheel gelijk denk ook dat kinderen zo nieuwschierig zijn

ga er van uit dat het sarcasme was.
mai pen rai
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')