Kweetniet wat jij van kippen weet, maar ik heb naast mijn gewone boerderijdieren (inderdaad, ik ben bepaald geen vegetarier, maar ik heb er nix op tegen hoor) ook een paar hobbykipjes rondlopen en die gaan ook met meters ruimte voor zichzelf toch op elkaar zitten en pikken. Persoonlijk kan me dat niet zoveel schelen, in Azie zag ik ook altijd in die dorpjes alle loslopende kippen op elkaar inpikken. Dat doen ze om rangorde te bepalen. Bovendien mag knippen bij biokippen ook niet, en die overleven al dat gepik ook (ok, er wordt steen en been over geklaagd, want het is geen prettig gezicht). Mijn conclusie was een beetje dat als je kippen voor consumptie houdt, het in het kader van hygiene niet goed is om gewonde kippen te hebben ivm infecties en dergelijke. Voor de eierenproductie maakt het niet veel uit, dus bij mijn kipjes laat ik het gewoon zitten. Gaat er dan eentje dood aan de verwondingen: nou ja, da's de natuur he. Maar ik kan me dus wel voorstellen dat je dat niet wilt en de snavels knipt. Er zit nl. geen gevoel in snavels en ze eten er niet minder op. Ze moeten alleen hun rangorde anders bepalen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:52 schreef Toeps het volgende:
[..]
Daar ben ik ook altijd bang voor. Ik dacht vroeger ook dat scharrelkippen het goed hadden, maar die leven gewoon het zelfde als kooikippen, alleen dan zonder de tussenschotten. Nu kunnen de kippen dus op elkaars hoofd gaan staan. En vechten. Om gewonden te voorkomen hakken ze de halve snavel van de beesten er af. Dát zijn scharrelkippen.
Dat si dus echt onzin. Wij eten alleen kaas zonder dierlijk stremsel en het heeft dus absoluut geen brokkelige structuur!quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:13 schreef Toeps het volgende:
[..]
Nou, ik weet wel zeker dat bijna alle kaas nog mét dat stremsel wordt gemaakt. Vega-kaas is veel brokkeliger van structuur. Dat komt door gebruik van ander stremsel.
Om de een of andere reden, hadden mijn ouders altijd katten die niet van vlees en vis hielden. Een paar brokjes en dan hield het echt op. Ze gingen liever voor yoghurt, slagroom (nee, niet elke dag!) en... MELOEN. De huidige kat heeft zelfs een keer van die lekker pittige satesaus op lopen likken.quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:33 schreef FiLmStEr het volgende:
In dierenvoer zit toch ook altijd vlees? Wat geven jullie dan aan je kat/hond![]()
Oh, dan is de vega-kaas van de Konmar en de AH zeker gewoon slecht van kwaliteit...quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:22 schreef 8PacK het volgende:
[..]
Dat si dus echt onzin. Wij eten alleen kaas zonder dierlijk stremsel en het heeft dus absoluut geen brokkelige structuur!
Goed topic jaquote:Op donderdag 13 mei 2004 15:00 schreef Big_Boss_Man het volgende:
En deze dan: Vegetariërs, verenig hiero!
De mijne moest weg uit LIF.quote:Op donderdag 13 mei 2004 15:09 schreef Brennie het volgende:
[..]
Goed topic ja
Mja deze loopt ook goed..
1 in LIF 1 in CUL dan maar
Het is een beetje een grijs gebied ( LIF of CUL )quote:Op donderdag 13 mei 2004 15:19 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
De mijne moest weg uit LIF.
Hij staat daar nog nog. Dus het schopje is terechtquote:Op donderdag 13 mei 2004 15:19 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
De mijne moest weg uit LIF.
So?quote:Op donderdag 13 mei 2004 20:59 schreef Timens het volgende:
Ontopic weer! Vega mac zou ik er nog niet heen gaan, vieze bende daar, zou me niks verbazen dat de vegaburgers naast de normale burgers liggen te bakken
Zit wel vleessappen aan enzo danquote:Op donderdag 13 mei 2004 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
So?
Zijn vegaburgers, geen Koosjerburgers
Nopes. Ik weet het eigenlijk niet heel zeker. Vlees maakt wel dat je darmen heel hard moeten gaan werken om het te verteren. Vlees rot ook al in de darmen (het verschil is daarom ook goed te ruiken). Ik heb zelf iets met mijn darmen dus ik kan niet eens veel vlees eten als ik het zou willen. Vegetarische produkten zijn dan ook een uitkomst voor mij maar als er echt niets voor handen is dan kan ik nu dus wel gewoon een beetje vlees eten.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 10:10 schreef Toeps het volgende:
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven ondervinden, maar word je echt ziek als je na een paar jaar vega-eten vlees eet?
Heb 2 1/2 jaar geen vlees/vis gegeten, daarna weer begonnen met vlees eten.. persoonlijk had ik nergens van, alleen een klein beetje buikpijn de dag erna voor de rest nergens last van gehad.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 10:10 schreef Toeps het volgende:
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven ondervinden, maar word je echt ziek als je na een paar jaar vega-eten vlees eet?
Ik eet dus sinds augustus geen vlees. Daarom wil ik mezelf ook niet echt vegetarisch noemen. Ik eet namelijk wel vis. Maar ik wil eigenlijk ook geen producten eten waar andere dierlijke dingen in zitten. Ik weet alleen dat van gelatine.quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:12 schreef Kimske het volgende:
ga vooral rustig afbouwen, eerst schrap je vlees, daarna ga je je met gelatine e.d bezighouden, dan e nummers etc etc etc, zo heb ik t gedaan. In het begin werd ik echt gek, je moet al erg wennen aan je leven zonder vlees, en daarmee bedoel ik vooral, dat je goed op je voeding moet letten. Het is niet alleen maar vlees vervangen door een groenteschijf, het is veel meer dan dat.. ben nu zelf alweer 12 jaar vega....
Groetjes en succes!!
Goeie site, maar s ff bekijken, kwam er op school 8er gisteren dat er in van die apekoppen ook gelatine zat, gelukkig net gekeken voor ikt zou etenquote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:30 schreef Toeps het volgende:
http://www.vegetarisme.be(...)u=new&s=4&ss=1&sss=0
Deze Belgische site heeft heel veel info, zoals een lijst van e-nummers.
Bijna al het snoep. Gelukkig hebben ze ook snoep zonder gelatine. Te koop bij de natuurwinkel, bij sommige drogisten, en laatst zelfs een lading bij de konmar gevonden.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 19:12 schreef Timens het volgende:
[..]
Goeie site, maar s ff bekijken, kwam er op school 8er gisteren dat er in van die apekoppen ook gelatine zat, gelukkig net gekeken voor ikt zou eten
geen vlees, wel vis => pescotarierquote:Op vrijdag 14 mei 2004 10:46 schreef sa-sa het volgende:
Ik eet dus sinds augustus geen vlees. Daarom wil ik mezelf ook niet echt vegetarisch noemen. Ik eet namelijk wel vis. Maar ik wil eigenlijk ook geen producten eten waar andere dierlijke dingen in zitten. Ik weet alleen dat van gelatine.
zoek naar e-nummers, vraag aroma's na, e.d.quote:Hoe kom ik erachter wat er nog meer dierlijk is? Ik heb wel gezocht op internet en in boeken, maar ik kan er niet echt iets over vinden.
Ik mijd alle dierlijke producten. E-nummers die ik niet vertrouw, dan eet ik het niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 19:40 schreef sa-sa het volgende:
Wat doen jullie nou als jullie ergens anders eten en je niet zeker weet of het wel 100% vegetarisch is? Ik bedoel dan niet of er vlees in zit of niet, want dan kan je makkelijk navragen, maar al die E-dingen.
De ene geeft wel gewoon vleesvoer, de ander biologisch voer en de andere vegetarisch of veganistisch voer.quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:33 schreef FiLmStEr het volgende:
In dierenvoer zit toch ook altijd vlees? Wat geven jullie dan aan je kat/hond![]()
Dan eet ik het gewoon. De 2 keer per jaar dat dat voorkomt, is meestal op vakantie en zo. Dan ga ik het mezelf niet té moeilijk maken.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 19:40 schreef sa-sa het volgende:
Pff wel lastig. In het begin zal ik waarschijnlijk constant op de verpakking moeten kijken. Maar op een gegeven moment onthou je dat natuurlijk wel.
Wat doen jullie nou als jullie ergens anders eten en je niet zeker weet of het wel 100% vegetarisch is? Ik bedoel dan niet of er vlees in zit of niet, want dan kan je makkelijk navragen, maar al die E-dingen.
Bij de natuurwinkel hebben ze in ieder geval biologisch hondenvoer. Dat scheelt weer.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 05:22 schreef zZaZz het volgende:
mensen die hun katten vegetarisch of erger... veganistisch maken zijn ziek imho.
die beesten horen gewoon vlees te eten. als je kijkt naar hun gebit zie je het meteen al. zie je het al voor je een kat die onhandig een wortel probeert te eten?
ik kan het me heel goed voorstellen dat je zo min mogelijk met vlees te maken wilt hebben. als ik een kat zou hebben dan zou het ook een heel gedoe zijn, gezien het feit dat ik panisch voor vlees ben.
dan zou ik het altijd nog kunnen proberen met handschoenen aan ofzo (het eten in het bakkie doen).
maargoed.. dat probleem zal ik niet krijgen, want ik heb toch een hekel aan dieren, dus een kat zal ik niet nemen
Ik ga even op een paar dingen in. Je vind het veganistisch laten eten van een kat of hond 'ziek'. En blijkbaar vind je het onnatuurlijk. Echter moet je dan beseffen dat ten eerste het dier onnatuurlijk is. Ook word het dier in een onnatuurlijke situatie gehouden. En het dier eet onnatuurlijk. En of het dier nou veganistisch eet of vleesvoer. Beiden is onnatuurlijk. Zolang een dier er van houd en er geen gevaar is dat het dier ziek kan worden, lijkt het mij geen probleem. Wat is het probleem voor jou dan er aan?quote:Op zaterdag 15 mei 2004 05:22 schreef zZaZz het volgende:
mensen die hun katten vegetarisch of erger... veganistisch maken zijn ziek imho.
die beesten horen gewoon vlees te eten. als je kijkt naar hun gebit zie je het meteen al. zie je het al voor je een kat die onhandig een wortel probeert te eten?
Vegetarisch niet veganist.quote:Op maandag 10 mei 2004 20:58 schreef marsterretje het volgende:
Gefelciteerd met je goede voornemen!
Als nieuwbakken vegatarier dien je wel voorbereid te zijn.
Denk je dan ook om:
* kwarktaat
* drop
* kroepoek
* vis en of schaaldieren
* bepaalde E-nummers
* leren schoenen
* kaas
Bepaal zelf hoe ver je hierin wil gaan, dat scheelt je omgeving een hoop hoofdbrekers!
De bovenstaande word gewoon ook gemeden door vegetariers hoor. En vis/zeeproducten zowieso anders ben je iig geen vegetarier. En als je de 'regels' echt hanteer eet je ook geen gelatine, e-nummers van dode dieren, kaas met stremsel e.d.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 10:50 schreef Cassii het volgende:
Vegetarisch niet veganist.
Anders lees je de rest van het topic even, wat er over is gezegd? Daar wordt ingegaan op deze middelen.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 10:50 schreef Cassii het volgende:
[..]
Vegetarisch niet veganist.
Ok dan zal ik het ff duidelijker proberen uit te leggenquote:Op zaterdag 15 mei 2004 10:34 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik ga even op een paar dingen in. Je vind het veganistisch laten eten van een kat of hond 'ziek'. En blijkbaar vind je het onnatuurlijk. Echter moet je dan beseffen dat ten eerste het dier onnatuurlijk is. Ook word het dier in een onnatuurlijke situatie gehouden. En het dier eet onnatuurlijk. En of het dier nou veganistisch eet of vleesvoer. Beiden is onnatuurlijk. Zolang een dier er van houd en er geen gevaar is dat het dier ziek kan worden, lijkt het mij geen probleem. Wat is het probleem voor jou dan er aan?
Van een hond weet ik dat deze zeer goed veganistisch kan leven en er zijn zelfs onderzoeken gedaan. Bij een kat is het alleen lastiger, maar niet onmogelijk. Echter voor zover ik weet zijn voor katten geen onderzoeken geweest. Maar ook daar zolang een kat het eet uit vrije wil en niks te kort komt, wat is dan het probleem?
Ten tweede begin je over dat het dier een bepaalde gebit enzo heeft en dat het vlees moet eten. Mensen zijn niet gebouwd op het verteren van zoveel vlees. Echter eet men ook veel te veel. Daarnaast drinkt de mens melk van een ander dier. Biologisch gezien (je begint zelf ook over biologische kenmerken) is het zeker onjuist om melk te drinken van een ander dier. Het is zelfs onnatuurlijker dan vlees eten of eieren eten. Melk heeft een biologisch functie voor het jong van de koe. Heb je ooit in de natuur dieren aan andere dieren hun 'tieten' zitten zien zuigen? Heeft er ooit een kalfje bij je moeder aan de borst gehangen? Nee, daarom. Dus zeik niet over het een als je het andere ook niet veroordeeld.
Ik ben zelf geen voorstander van huisdier houden.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 12:35 schreef zZaZz het volgende:
Ok dan zal ik het ff duidelijker proberen uit te leggen
Goed gespot dat ik het onnatuurlijk vind. Ik vind het ook onnatuurlijk dat mensen die dieren houden (ik heb er zelf geen n.b!)
Je hebt daar gelijk in. Maar het gaat met name dat of je nou het ene geeft of het andere geeft niet uit maakt. Beiden is onnatuurlijk. Dus kritiek hebben op het ene betekent dat je ook kritiek moet hebben op de andere. De 'eigenaar' bepaalt wat het dier eet. Maar wat het dier eet maakt niet uit, zolang het leven van het dier maar niet in gevaar komt.quote:Het praatje van het één is onnatuurlijk dus dat kan het andere ook wel gaat er bij niet echt in. Dat is een beetje omgekeerde wereld nietwaar?
Ben ik mee eens.quote:Het is helaas geaccepteerd dat we dieren thuis houden omdat we ego-wezens zijn, en die ons maar moeten vermaken. het is allemaal een luxe probleem eigenlijk. ik blijf erbij ('t is wel een beetje off-topic) dat huisdieren gewoon niet goed kan zijn.
Niet perse. Ik ken mensen die hun katten vegetarisch hebben geprobeerd op te voeden. Bij de ene kat lukt het wel en de andere niet. Sommige zijn er wel dol op. Maar je moet niet gaan dwingen. Katten zijn toch wel kieskeurig.quote:ik snap dat bepaalde mensen een band hebben met hun huisdier (en ook omgekeerd), maar laten we het nou niet gekker maken door dit soort dingen normaal te gaan vinden omdat we zelf vinden dat bijv. die kat geen vlees mag eten, terwijl ie dat als 't m aan hemzelf ligt dat juist wél zou doen.
Honden zijn zowieso omnivoor. Dus kunnen makkelijk ook op plantaardig dieet leven. En hier ook: zolang het dier zijn gezondheid in gevaar komt en of het dier er niet onder lijd maakt het niet uit.quote:voor een hond zal dit ook allemaal wel opgaan denk ik. alhoewel ik weet dat die iets meer 'in touch' zijn met mensen. maartoch denk ik dat je die ook niet vegetarisch zou moeten laten leven om eigenlijk dezelfde reden.
Bij dit lijd het dier er onder. Dat is al een hele andere situatie.quote:Als je nergens een grens trekt zou je binnenkort ook dierenseks wel kunnen toestaan.
vindt het dier het niet prettig dan? het paard probeert niet weg te rennen hoor etc.. etc.. en in een stal staan is toch al onnatuurlijk, dus als het paard er geen problemen mee heeft, en het seks gebeuren is niet natuurlijk (net zoals de stal) dan kan dit ook wel
Verteren, gebit, darmen etc. heeft allemaal te maken met het lichaam hoorquote:dan over het gebit:
verteren heeft niets met het gebit te maken![]()
ik ben al helemaal niet meer gebouwd op het verteren van vlees. ik heb ooit eens per ongeluk een broodje gegeten waarin ze varkensvlees hadden verwerkt (WAAROM WEET IK NOG STEEDS NIET), en mijn maag raakte meteen helemaal van slag. ben 2 dagen misselijk geweest en heb veel overgegeven.
Dacht al dat je daar over zou beginnen. Echter is het 2 soorten situaties. Waar je hier over spreekt is een grappige situatie. Het heeft iets met moederinstinct te maken en met medelijden. Mensen zijn niet de enige die daar blijkbaar over beschikken. Maar dit zijn uitzonderlijke situaties. Maar weet niet of dit wel veel in de natuur zelf voor komt. Ik zie voornamelijk dat dit gebeurd in situaties waar mensen bij betrokken zijn of in de buurt zijn.quote:Over het zuigen: dat zie je nog best vaak![]()
Het is niet uitzonderlijk dat bijvoorbeeld een moederhond een kleine tijger opneemt. dat soort dingen gebeuren redelijk 'vaak'.
Goed idee!quote:Op zaterdag 15 mei 2004 02:55 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik mijd alle dierlijke producten. E-nummers die ik niet vertrouw, dan eet ik het niet.
Het liefst eet ik eten zonder enummers. In de natuurwinkel kan je alles makkelijker checken aangezien daar geen enummers tussen staan (biologische dingen dus).
Misschien is het handig om een e-nummerkaartje uit te printen. Kan je in je portomonnee stoppen en snel kijken of je het mag hebben of niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |