abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19094418
Ik weet best dat het nog geen procent is wat je red, maar je kunt het ook zien, dat miljoenen mensen vegetarier zijn(?) met al die miljoen mensen spaar je wel genoeg dieren denk ik, geen vraag, geen geslacht, maar in je eentje is er idd weinig te doen, als ik de enigste zou zijn was ik wel gestopt, dat had geen zin gehad...
Steve-O - dinsdag 13 juli 2004 @ 16:17
van mij mag je weer een ban krijgen .
pi_19094835
Als iedereen zou denken dat het geen zin heeft om iets in z'n eentje te laten staan dan zou er weinig veranderen in de wereld. Als je er werkelijk van overtuigd bent dat dieren niet zo horen te leven dan is het prima dat je er ook wat aan doet!
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:23:01 #103
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_19095202
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 14:52 schreef Toeps het volgende:

[..]

Daar ben ik ook altijd bang voor. Ik dacht vroeger ook dat scharrelkippen het goed hadden, maar die leven gewoon het zelfde als kooikippen, alleen dan zonder de tussenschotten. Nu kunnen de kippen dus op elkaars hoofd gaan staan. En vechten. Om gewonden te voorkomen hakken ze de halve snavel van de beesten er af. Dát zijn scharrelkippen.
Kweetniet wat jij van kippen weet, maar ik heb naast mijn gewone boerderijdieren (inderdaad, ik ben bepaald geen vegetarier, maar ik heb er nix op tegen hoor) ook een paar hobbykipjes rondlopen en die gaan ook met meters ruimte voor zichzelf toch op elkaar zitten en pikken. Persoonlijk kan me dat niet zoveel schelen, in Azie zag ik ook altijd in die dorpjes alle loslopende kippen op elkaar inpikken. Dat doen ze om rangorde te bepalen. Bovendien mag knippen bij biokippen ook niet, en die overleven al dat gepik ook (ok, er wordt steen en been over geklaagd, want het is geen prettig gezicht). Mijn conclusie was een beetje dat als je kippen voor consumptie houdt, het in het kader van hygiene niet goed is om gewonde kippen te hebben ivm infecties en dergelijke. Voor de eierenproductie maakt het niet veel uit, dus bij mijn kipjes laat ik het gewoon zitten. Gaat er dan eentje dood aan de verwondingen: nou ja, da's de natuur he. Maar ik kan me dus wel voorstellen dat je dat niet wilt en de snavels knipt. Er zit nl. geen gevoel in snavels en ze eten er niet minder op. Ze moeten alleen hun rangorde anders bepalen.

En stremsel uit kalvermaagjes zit in de meeste kazen niet meer, dat is veel te duur. In plaats daarvan zit er een chemisch stremselgoedje in en in hoeverre dat met dierlijke grondstoffen is gemaakt weet ik niet.
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
  † In Memoriam † donderdag 13 mei 2004 @ 11:23:38 #104
43556 miss_dynastie
pi_19095215
Ik heb zelf helemaal geen problemen met vegetariërs. Ik heb wel problemen met gelegenheidsvegetariërs, mensen die zeggen vegetariër te zijn en bij mij weigeren een stukje gehakt of ham te eten (en dat respecteer ik hoor!), terwijl ze wel bij de Mac een hamburger eten. Ikzelf ben geen vegetariër, heb geen behoefte om het te worden, maar ik eet geen konijn omdat ik er zelf een heb bijvoorbeeld. Sommige mensen vinden dat schijnheilig, ik vind dat een keuze. Ik vind dat vegetariërs vaak met een hoop vooroordelen te maken krijgen. Als je geen vlees eet, moet je veganist worden. En ben je dan eenmaal veganist, dan is het weer niet goed. Ik snap niet dat mensen elkaar niet wat meer in hun waarde laten.
pi_19095305
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 21:30 schreef 8op het volgende:

[..]

Huh? Voordat ze vegetarier werd? Of was ze al vegetarisch?
voordat ze vegetariër werd, maar ze dacht er wel over na toen de daar werkte
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:35:07 #106
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_19095432
Ow, en nog een klein puntje:

dierziektenepidemieen komen al heel lang voor en zijn heel oud. Bij ons in de buurt zijn 200 jaar oude dierbegraafplaatsen waar de dieren die aan klauwzeer of pest overleden begroeven, zodat het virus niet verder zou gaan. Een paar decennia terug viel er om de haverklap een stal met koeien of kippen uit omdat ze dood gingen aan zoiets. Maar dat was toen helemaal niet bijzonder. Het is dus niet iets van de bioindustrie of de laatste tijd. Dat er nu veel aandacht aan wordt gegeven is omdat de overheid en consument dit soort 'risico's' niet meer accepteert, en aan inenten kleven ook te veel (financiele) nadelen voor de overheid. Dus hebben ze dat verboden. De hele hysterie rond dierziekten berust dus op hypocrisie. Natuurlijk is het als boer erg om je dieren dood te zien gaan aan een ziekte, maar ja, mensen gaan ook massaal dood aan epidemieen zoals sars. Dat hoort bij de natuur (ook al maakt dat het niet minder pijnlijk). Het is echter erger om te weten dat het voorkomen had kunnen worden als je mocht inenten. Ik heb ziektenbestrijding als studieonderwerp gehad, dus als je er nog wat over wil weten, ask me maar!
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
  donderdag 13 mei 2004 @ 12:22:50 #107
59369 8PacK
Alé god, benne ge daar?
pi_19096567
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:13 schreef Toeps het volgende:

[..]

Nou, ik weet wel zeker dat bijna alle kaas nog mét dat stremsel wordt gemaakt. Vega-kaas is veel brokkeliger van structuur. Dat komt door gebruik van ander stremsel.
Dat si dus echt onzin. Wij eten alleen kaas zonder dierlijk stremsel en het heeft dus absoluut geen brokkelige structuur!
Dusse hij zegt zo van je hiehohahondekots....
pi_19096783
In dierenvoer zit toch ook altijd vlees? Wat geven jullie dan aan je kat/hond
pi_19097453
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:33 schreef FiLmStEr het volgende:
Om de een of andere reden, hadden mijn ouders altijd katten die niet van vlees en vis hielden. Een paar brokjes en dan hield het echt op. Ze gingen liever voor yoghurt, slagroom (nee, niet elke dag!) en... MELOEN. De huidige kat heeft zelfs een keer van die lekker pittige satesaus op lopen likken.

Van visvoer zijn ze trouwens ook gek.... Volgens mij zouden katten wel vegetarisch kunnen leven, die van mijn ouders doet dat praktisch ook. Het is haar helemaal niet aangeleerd, ze haalt gewoon haar neus op voor vlees en vis.

Misschien ruikt ze het vlees van tegenwoordig en denkt ze: " 't is niet meer wat het geweest is"
pi_19097495
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:22 schreef 8PacK het volgende:

[..]

Dat si dus echt onzin. Wij eten alleen kaas zonder dierlijk stremsel en het heeft dus absoluut geen brokkelige structuur!
Oh, dan is de vega-kaas van de Konmar en de AH zeker gewoon slecht van kwaliteit...
pi_19097650
Over vegetariers gesproken: onlangs heeft McDonalds het vegetarische menu van de kaart gehaald. op www.mcdonaldsvegetarisch.tk kunnen petities achtergelaten worden die aan mcdonalds worden overhandigd. Teken allen!
pi_19098702
Top idee! (Niet dat ik zo'n fan ben van de Mac, maar als ik er toevallig een keertje kom, wil ik ook wel wat lekkers eten.)
pi_19100274
Mc Donalds Im lovin' it
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:00:47 #114
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19100291
feest
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:09:00 #115
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19100548
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 15:00 schreef Big_Boss_Man het volgende:
En deze dan: Vegetariërs, verenig hiero!
Goed topic ja
Mja deze loopt ook goed..
1 in LIF 1 in CUL dan maar
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:19:26 #116
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19100863
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 15:09 schreef Brennie het volgende:

[..]

Goed topic ja
Mja deze loopt ook goed..
1 in LIF 1 in CUL dan maar
De mijne moest weg uit LIF.
feest
pi_19101211
om de vraag van de TS maar ff te beantwoorden:
ik vind ze handig, gezien het feit dat ik minder last van ze heb
ben veganist namelijk, dus het is altijd makkelijker met eten enzo. ik heb er overigens helemaal geen problemen mee als de rest van de wereld wel vlees eet, als het maar bij mij uit de buurt blijft. (lees: als ik het maar niet aan hoef te raken)
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:45:42 #118
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19101661
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 15:19 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Het is een beetje een grijs gebied ( LIF of CUL )
Snap ook wel waarom Schatje dan voor CUL heeft gekozen, ik zelf had dat niet gedaan..
Maar dat is dus het grijze gebied, en ook niet fout.
Ik denk dat het het beste is om het zo te laten, anders moet er 1 dicht.. terwijl beide nu serieus lopen
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  donderdag 13 mei 2004 @ 16:40:14 #119
16715 Mylene
*schatje*
pi_19103131
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 15:19 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Hij staat daar nog nog. Dus het schopje is terecht .
pi_19107832
Ontopic weer! Vega mac zou ik er nog niet heen gaan, vieze bende daar, zou me niks verbazen dat de vegaburgers naast de normale burgers liggen te bakken
  donderdag 13 mei 2004 @ 21:01:50 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19107877
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 20:59 schreef Timens het volgende:
Ontopic weer! Vega mac zou ik er nog niet heen gaan, vieze bende daar, zou me niks verbazen dat de vegaburgers naast de normale burgers liggen te bakken
So?
Zijn vegaburgers, geen Koosjerburgers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 13 mei 2004 @ 21:19:00 #122
16715 Mylene
*schatje*
pi_19108263
Ik heb van de week nog van de vegatarische hapjes op en die waren eigenlijk niet te vreten .

.
pi_19109761
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

So?
Zijn vegaburgers, geen Koosjerburgers
Zit wel vleessappen aan enzo dan Gaat mee om t idee
pi_19115067
mmm jammie.. een vegetarisch burgertje gedrenkt in bloed van dat ranzige pokkebeest.
daar zou ik nou ook niet echt op zitten te wachten
geef mij maar alles koosjer
  vrijdag 14 mei 2004 @ 10:08:28 #125
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19116877
Ik ben zelf het grootste gedeelte van mijn leven vegetariër geweest. Sinds kort eet ik af en toe een klein beetje vlees of vis. Het is eigenlijk heel goed te doen hier in Nederland, maar zo gauw ik in het buitenland (kom met regelmaat in Noorwegen) kom merk je dat ook. Er is daar niet of nauwelijks keus in vegetarische produkten en daar wordt ik dus echt ziek. Vandaar ook dat ik nu zo af en toe niet vegetarisch ben (maar dan wel alleen biologisch vlees svp!)
Proud Powerpauper
pi_19116908
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven ondervinden, maar word je echt ziek als je na een paar jaar vega-eten vlees eet?
  vrijdag 14 mei 2004 @ 10:17:23 #127
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19117038
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 10:10 schreef Toeps het volgende:
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven ondervinden, maar word je echt ziek als je na een paar jaar vega-eten vlees eet?
Nopes. Ik weet het eigenlijk niet heel zeker. Vlees maakt wel dat je darmen heel hard moeten gaan werken om het te verteren. Vlees rot ook al in de darmen (het verschil is daarom ook goed te ruiken). Ik heb zelf iets met mijn darmen dus ik kan niet eens veel vlees eten als ik het zou willen. Vegetarische produkten zijn dan ook een uitkomst voor mij maar als er echt niets voor handen is dan kan ik nu dus wel gewoon een beetje vlees eten.

De eerste paar keer voelde ik me er heel rot onder en wilde ik het eigenlijk niet eten. Dat wilde ik toch effe kwijt. Gezondheid boven alles.
Proud Powerpauper
pi_19117400
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 10:10 schreef Toeps het volgende:
Heb 2 1/2 jaar geen vlees/vis gegeten, daarna weer begonnen met vlees eten.. persoonlijk had ik nergens van, alleen een klein beetje buikpijn de dag erna voor de rest nergens last van gehad.
kan voor een ieder verschillend zijn natuurlijk
XBOX live tag : SEMKLEPPER
HARD ??? ----> aggressive trash/metalcore
www.rectify.nl
pi_19117784
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:12 schreef Kimske het volgende:
ga vooral rustig afbouwen, eerst schrap je vlees, daarna ga je je met gelatine e.d bezighouden, dan e nummers etc etc etc, zo heb ik t gedaan. In het begin werd ik echt gek, je moet al erg wennen aan je leven zonder vlees, en daarmee bedoel ik vooral, dat je goed op je voeding moet letten. Het is niet alleen maar vlees vervangen door een groenteschijf, het is veel meer dan dat.. ben nu zelf alweer 12 jaar vega....

Groetjes en succes!!
Ik eet dus sinds augustus geen vlees. Daarom wil ik mezelf ook niet echt vegetarisch noemen. Ik eet namelijk wel vis. Maar ik wil eigenlijk ook geen producten eten waar andere dierlijke dingen in zitten. Ik weet alleen dat van gelatine.

Hoe kom ik erachter wat er nog meer dierlijk is? Ik heb wel gezocht op internet en in boeken, maar ik kan er niet echt iets over vinden.
pi_19119163
http://www.vegetarisme.be(...)u=new&s=4&ss=1&sss=0

Deze Belgische site heeft heel veel info, zoals een lijst van e-nummers.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 11:31:09 #131
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19119198
yummmmmm quorn is erg goed
Proud Powerpauper
pi_19131329
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 11:30 schreef Toeps het volgende:
http://www.vegetarisme.be(...)u=new&s=4&ss=1&sss=0

Deze Belgische site heeft heel veel info, zoals een lijst van e-nummers.
Goeie site, maar s ff bekijken, kwam er op school 8er gisteren dat er in van die apekoppen ook gelatine zat, gelukkig net gekeken voor ikt zou eten
pi_19131638
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 19:12 schreef Timens het volgende:

[..]

Goeie site, maar s ff bekijken, kwam er op school 8er gisteren dat er in van die apekoppen ook gelatine zat, gelukkig net gekeken voor ikt zou eten
Bijna al het snoep. Gelukkig hebben ze ook snoep zonder gelatine. Te koop bij de natuurwinkel, bij sommige drogisten, en laatst zelfs een lading bij de konmar gevonden.
pi_19132091
Pff wel lastig. In het begin zal ik waarschijnlijk constant op de verpakking moeten kijken. Maar op een gegeven moment onthou je dat natuurlijk wel.

Wat doen jullie nou als jullie ergens anders eten en je niet zeker weet of het wel 100% vegetarisch is? Ik bedoel dan niet of er vlees in zit of niet, want dan kan je makkelijk navragen, maar al die E-dingen.
pi_19132125
Heeft net een hele lekkere kaasburger in de pan gegooid
  zaterdag 15 mei 2004 @ 02:53:09 #136
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19141272
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 10:46 schreef sa-sa het volgende:
Ik eet dus sinds augustus geen vlees. Daarom wil ik mezelf ook niet echt vegetarisch noemen. Ik eet namelijk wel vis. Maar ik wil eigenlijk ook geen producten eten waar andere dierlijke dingen in zitten. Ik weet alleen dat van gelatine.
geen vlees, wel vis => pescotarier
quote:
Hoe kom ik erachter wat er nog meer dierlijk is? Ik heb wel gezocht op internet en in boeken, maar ik kan er niet echt iets over vinden.
zoek naar e-nummers, vraag aroma's na, e.d.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 02:55:44 #137
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19141285
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 19:40 schreef sa-sa het volgende:
Wat doen jullie nou als jullie ergens anders eten en je niet zeker weet of het wel 100% vegetarisch is? Ik bedoel dan niet of er vlees in zit of niet, want dan kan je makkelijk navragen, maar al die E-dingen.
Ik mijd alle dierlijke producten. E-nummers die ik niet vertrouw, dan eet ik het niet.
Het liefst eet ik eten zonder enummers. In de natuurwinkel kan je alles makkelijker checken aangezien daar geen enummers tussen staan (biologische dingen dus).
Misschien is het handig om een e-nummerkaartje uit te printen. Kan je in je portomonnee stoppen en snel kijken of je het mag hebben of niet.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 02:58:02 #138
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19141297
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:33 schreef FiLmStEr het volgende:
De ene geeft wel gewoon vleesvoer, de ander biologisch voer en de andere vegetarisch of veganistisch voer.
Bij een kat is het lastig omdat het zeer uitgebalanceerd zijn en dierenartsen raden het ook niet aan geloof ik. Met honden kan het makkelijk omdat deze omnivoor zijn. Onderzoeken wijzen aan dat deze goed kunnen leven op veganistisch voeding. Oudste hond is zelfs veganistisch.
pi_19141725
mensen die hun katten vegetarisch of erger... veganistisch maken zijn ziek imho.
die beesten horen gewoon vlees te eten. als je kijkt naar hun gebit zie je het meteen al. zie je het al voor je een kat die onhandig een wortel probeert te eten?
ik kan het me heel goed voorstellen dat je zo min mogelijk met vlees te maken wilt hebben. als ik een kat zou hebben dan zou het ook een heel gedoe zijn, gezien het feit dat ik panisch voor vlees ben.
dan zou ik het altijd nog kunnen proberen met handschoenen aan ofzo (het eten in het bakkie doen).
maargoed.. dat probleem zal ik niet krijgen, want ik heb toch een hekel aan dieren, dus een kat zal ik niet nemen
pi_19141850
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 19:40 schreef sa-sa het volgende:
Pff wel lastig. In het begin zal ik waarschijnlijk constant op de verpakking moeten kijken. Maar op een gegeven moment onthou je dat natuurlijk wel.

Dan eet ik het gewoon. De 2 keer per jaar dat dat voorkomt, is meestal op vakantie en zo. Dan ga ik het mezelf niet té moeilijk maken.
pi_19141851
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 05:22 schreef zZaZz het volgende:
mensen die hun katten vegetarisch of erger... veganistisch maken zijn ziek imho.
die beesten horen gewoon vlees te eten. als je kijkt naar hun gebit zie je het meteen al. zie je het al voor je een kat die onhandig een wortel probeert te eten?
ik kan het me heel goed voorstellen dat je zo min mogelijk met vlees te maken wilt hebben. als ik een kat zou hebben dan zou het ook een heel gedoe zijn, gezien het feit dat ik panisch voor vlees ben.
dan zou ik het altijd nog kunnen proberen met handschoenen aan ofzo (het eten in het bakkie doen).
maargoed.. dat probleem zal ik niet krijgen, want ik heb toch een hekel aan dieren, dus een kat zal ik niet nemen
Bij de natuurwinkel hebben ze in ieder geval biologisch hondenvoer. Dat scheelt weer.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 10:34:10 #142
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19142795
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 05:22 schreef zZaZz het volgende:
Ik ga even op een paar dingen in. Je vind het veganistisch laten eten van een kat of hond 'ziek'. En blijkbaar vind je het onnatuurlijk. Echter moet je dan beseffen dat ten eerste het dier onnatuurlijk is. Ook word het dier in een onnatuurlijke situatie gehouden. En het dier eet onnatuurlijk. En of het dier nou veganistisch eet of vleesvoer. Beiden is onnatuurlijk. Zolang een dier er van houd en er geen gevaar is dat het dier ziek kan worden, lijkt het mij geen probleem. Wat is het probleem voor jou dan er aan?
Van een hond weet ik dat deze zeer goed veganistisch kan leven en er zijn zelfs onderzoeken gedaan. Bij een kat is het alleen lastiger, maar niet onmogelijk. Echter voor zover ik weet zijn voor katten geen onderzoeken geweest. Maar ook daar zolang een kat het eet uit vrije wil en niks te kort komt, wat is dan het probleem?

Ten tweede begin je over dat het dier een bepaalde gebit enzo heeft en dat het vlees moet eten. Mensen zijn niet gebouwd op het verteren van zoveel vlees. Echter eet men ook veel te veel. Daarnaast drinkt de mens melk van een ander dier. Biologisch gezien (je begint zelf ook over biologische kenmerken) is het zeker onjuist om melk te drinken van een ander dier. Het is zelfs onnatuurlijker dan vlees eten of eieren eten. Melk heeft een biologisch functie voor het jong van de koe. Heb je ooit in de natuur dieren aan andere dieren hun 'tieten' zitten zien zuigen? Heeft er ooit een kalfje bij je moeder aan de borst gehangen? Nee, daarom. Dus zeik niet over het een als je het andere ook niet veroordeeld.
pi_19142957
quote:
Op maandag 10 mei 2004 20:58 schreef marsterretje het volgende:
Gefelciteerd met je goede voornemen!
Als nieuwbakken vegatarier dien je wel voorbereid te zijn.

Denk je dan ook om:
* kwarktaat
* drop
* kroepoek
* vis en of schaaldieren
* bepaalde E-nummers
* leren schoenen
* kaas

Bepaal zelf hoe ver je hierin wil gaan, dat scheelt je omgeving een hoop hoofdbrekers!
Vegetarisch niet veganist.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 11:35:58 #144
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19143477
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 10:50 schreef Cassii het volgende:
De bovenstaande word gewoon ook gemeden door vegetariers hoor. En vis/zeeproducten zowieso anders ben je iig geen vegetarier. En als je de 'regels' echt hanteer eet je ook geen gelatine, e-nummers van dode dieren, kaas met stremsel e.d.

Veganist is iemand die echt alles van dierlijke producten probeert te mijden. En vegetariers mijden alles waar dieren direct/speciaal voor gedood moeten worden.
pi_19143521
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 10:50 schreef Cassii het volgende:

[..]

Anders lees je de rest van het topic even, wat er over is gezegd? Daar wordt ingegaan op deze middelen.

Bovenstaande dingen worden dieren voor gedood, dus als je een stricte vegetariër bent eet je deze dingen niet. Dus als je niet zo strict bent moet je zelf beslissen hoe ver je hier in wilt gaan, of je deze dingen wel of niet wil eten.
pi_19144430
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 10:34 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ik ga even op een paar dingen in. Je vind het veganistisch laten eten van een kat of hond 'ziek'. En blijkbaar vind je het onnatuurlijk. Echter moet je dan beseffen dat ten eerste het dier onnatuurlijk is. Ook word het dier in een onnatuurlijke situatie gehouden. En het dier eet onnatuurlijk. En of het dier nou veganistisch eet of vleesvoer. Beiden is onnatuurlijk. Zolang een dier er van houd en er geen gevaar is dat het dier ziek kan worden, lijkt het mij geen probleem. Wat is het probleem voor jou dan er aan?
Van een hond weet ik dat deze zeer goed veganistisch kan leven en er zijn zelfs onderzoeken gedaan. Bij een kat is het alleen lastiger, maar niet onmogelijk. Echter voor zover ik weet zijn voor katten geen onderzoeken geweest. Maar ook daar zolang een kat het eet uit vrije wil en niks te kort komt, wat is dan het probleem?

Ten tweede begin je over dat het dier een bepaalde gebit enzo heeft en dat het vlees moet eten. Mensen zijn niet gebouwd op het verteren van zoveel vlees. Echter eet men ook veel te veel. Daarnaast drinkt de mens melk van een ander dier. Biologisch gezien (je begint zelf ook over biologische kenmerken) is het zeker onjuist om melk te drinken van een ander dier. Het is zelfs onnatuurlijker dan vlees eten of eieren eten. Melk heeft een biologisch functie voor het jong van de koe. Heb je ooit in de natuur dieren aan andere dieren hun 'tieten' zitten zien zuigen? Heeft er ooit een kalfje bij je moeder aan de borst gehangen? Nee, daarom. Dus zeik niet over het een als je het andere ook niet veroordeeld.
Ok dan zal ik het ff duidelijker proberen uit te leggen
Goed gespot dat ik het onnatuurlijk vind. Ik vind het ook onnatuurlijk dat mensen die dieren houden (ik heb er zelf geen n.b!)
Het praatje van het één is onnatuurlijk dus dat kan het andere ook wel gaat er bij niet echt in. Dat is een beetje omgekeerde wereld nietwaar?
Als iedereen zo gaat denken dan krijg je situaties als van "ik heb je een klap gegeven, maar dat was al fout dus mag ik nu doorgaan met slaan"
ok.. is misschien een beetje extreme vergelijking, maar ik wil een punt duidelijk maken.
We halen al het evenwicht uit de natuur, en laten we dan ergens een grens trekken. Het kan gewoon niet goed zijn. Ze gaan vast niet meteen dood of worden niet meteen ziek, maar evolutie heeft er niet voor niets voor gezorgd dat ze 'vlees tanden' hebben gekregen.
Het is helaas geaccepteerd dat we dieren thuis houden omdat we ego-wezens zijn, en die ons maar moeten vermaken. het is allemaal een luxe probleem eigenlijk. ik blijf erbij ('t is wel een beetje off-topic) dat huisdieren gewoon niet goed kan zijn.
ik snap dat bepaalde mensen een band hebben met hun huisdier (en ook omgekeerd), maar laten we het nou niet gekker maken door dit soort dingen normaal te gaan vinden omdat we zelf vinden dat bijv. die kat geen vlees mag eten, terwijl ie dat als 't m aan hemzelf ligt dat juist wél zou doen.
voor een hond zal dit ook allemaal wel opgaan denk ik. alhoewel ik weet dat die iets meer 'in touch' zijn met mensen. maartoch denk ik dat je die ook niet vegetarisch zou moeten laten leven om eigenlijk dezelfde reden.
Als je nergens een grens trekt zou je binnenkort ook dierenseks wel kunnen toestaan.
vindt het dier het niet prettig dan? het paard probeert niet weg te rennen hoor etc.. etc.. en in een stal staan is toch al onnatuurlijk, dus als het paard er geen problemen mee heeft, en het seks gebeuren is niet natuurlijk (net zoals de stal) dan kan dit ook wel

dan over het gebit:
verteren heeft niets met het gebit te maken ik ben al helemaal niet meer gebouwd op het verteren van vlees. ik heb ooit eens per ongeluk een broodje gegeten waarin ze varkensvlees hadden verwerkt (WAAROM WEET IK NOG STEEDS NIET), en mijn maag raakte meteen helemaal van slag.
ben 2 dagen misselijk geweest en heb veel overgegeven.
Over het zuigen: dat zie je nog best vaak
Het is niet uitzonderlijk dat bijvoorbeeld een moederhond een kleine tijger opneemt. dat soort dingen gebeuren redelijk 'vaak'.

ik zal nog ff duidelijk proberen te maken dat ik echt niet wil dat iedereen zijn/haar huisdieren wegdoet.
dat zal me een worst wezen (oeh oeh leuke naamspeling )
ik vind alleen dat we het niet nog bizarrer moeten maken dan dat het al is.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 13:14:43 #147
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19145071
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 12:35 schreef zZaZz het volgende:
Ok dan zal ik het ff duidelijker proberen uit te leggen
Goed gespot dat ik het onnatuurlijk vind. Ik vind het ook onnatuurlijk dat mensen die dieren houden (ik heb er zelf geen n.b!)
Ik ben zelf geen voorstander van huisdier houden.
quote:
Het praatje van het één is onnatuurlijk dus dat kan het andere ook wel gaat er bij niet echt in. Dat is een beetje omgekeerde wereld nietwaar?
Je hebt daar gelijk in. Maar het gaat met name dat of je nou het ene geeft of het andere geeft niet uit maakt. Beiden is onnatuurlijk. Dus kritiek hebben op het ene betekent dat je ook kritiek moet hebben op de andere. De 'eigenaar' bepaalt wat het dier eet. Maar wat het dier eet maakt niet uit, zolang het leven van het dier maar niet in gevaar komt.

[qote]We halen al het evenwicht uit de natuur, en laten we dan ergens een grens trekken. Het kan gewoon niet goed zijn. Ze gaan vast niet meteen dood of worden niet meteen ziek, maar evolutie heeft er niet voor niets voor gezorgd dat ze 'vlees tanden' hebben gekregen.[/quote]
De situate bepaald wat een dier eet. Zeker bij omnivoren. Over een kat kan je dan nog twijfelen.
Maar verder zoals ik zei maakt het niet uit of een dier het ene onnatuurlijke eet of het andere onnatuurlijke. Kritiek op het een is kritiek op de andere. Geen verschil is er. Vandaar dat ik het raar vind dat mensen dan speciaal op vegetarische of veganistisch voeding voor huisdieren gaan klagen.
Een bouw van een dier bepaald ook niet dat een dier dat moet eten. De situatie waarin het leeft is anders en daarom eet het ook anders. Katten enzo horen te jagen maar dat kan deze ook niet. Tenzij je het aanvallen van een bak met voer 'jagen' kan noemen?
quote:
Het is helaas geaccepteerd dat we dieren thuis houden omdat we ego-wezens zijn, en die ons maar moeten vermaken. het is allemaal een luxe probleem eigenlijk. ik blijf erbij ('t is wel een beetje off-topic) dat huisdieren gewoon niet goed kan zijn.
Ben ik mee eens.
quote:
ik snap dat bepaalde mensen een band hebben met hun huisdier (en ook omgekeerd), maar laten we het nou niet gekker maken door dit soort dingen normaal te gaan vinden omdat we zelf vinden dat bijv. die kat geen vlees mag eten, terwijl ie dat als 't m aan hemzelf ligt dat juist wél zou doen.
Niet perse. Ik ken mensen die hun katten vegetarisch hebben geprobeerd op te voeden. Bij de ene kat lukt het wel en de andere niet. Sommige zijn er wel dol op. Maar je moet niet gaan dwingen. Katten zijn toch wel kieskeurig.
Maar nogmaals zolang er geen gevaar is voor gezondheid van een dier kan het best. Of je nou de ene voeding geeft of het andere voeding, dat maakt niet zoveel uit. Het ene gezin kiest er weer voor om katten vers vlees te geven en de andere neemt gewone kattenvoer met slachtafval. Waarom zou iemand die vegetarisch leeft niet vegetarisch voer mogen voortschotelen? De 'eigenaar' kiest tussen de 'onnatuurlijke voeding'. En of het nou het een is of de andere. Als het maar gezond is voor het dier.
quote:
voor een hond zal dit ook allemaal wel opgaan denk ik. alhoewel ik weet dat die iets meer 'in touch' zijn met mensen. maartoch denk ik dat je die ook niet vegetarisch zou moeten laten leven om eigenlijk dezelfde reden.
Honden zijn zowieso omnivoor. Dus kunnen makkelijk ook op plantaardig dieet leven. En hier ook: zolang het dier zijn gezondheid in gevaar komt en of het dier er niet onder lijd maakt het niet uit.
De grens is dan ook 'zolang het dier niet lijd'.
quote:
Als je nergens een grens trekt zou je binnenkort ook dierenseks wel kunnen toestaan.
vindt het dier het niet prettig dan? het paard probeert niet weg te rennen hoor etc.. etc.. en in een stal staan is toch al onnatuurlijk, dus als het paard er geen problemen mee heeft, en het seks gebeuren is niet natuurlijk (net zoals de stal) dan kan dit ook wel
Bij dit lijd het dier er onder. Dat is al een hele andere situatie.
quote:
dan over het gebit:
verteren heeft niets met het gebit te maken ik ben al helemaal niet meer gebouwd op het verteren van vlees. ik heb ooit eens per ongeluk een broodje gegeten waarin ze varkensvlees hadden verwerkt (WAAROM WEET IK NOG STEEDS NIET), en mijn maag raakte meteen helemaal van slag. ben 2 dagen misselijk geweest en heb veel overgegeven.
Verteren, gebit, darmen etc. heeft allemaal te maken met het lichaam hoor
Maar bij het lichaam gaat het er voornamelijk om dat de voedingsstoffen worden bemachtigd. Of het nou via het ene manier komt of via de andere maakt niet uit. Wel moet het eten goed te verteren zijn voor het stelsel. Anders krijg je idd misselijkheid e.d.
quote:
Over het zuigen: dat zie je nog best vaak
Het is niet uitzonderlijk dat bijvoorbeeld een moederhond een kleine tijger opneemt. dat soort dingen gebeuren redelijk 'vaak'.
Dacht al dat je daar over zou beginnen. Echter is het 2 soorten situaties. Waar je hier over spreekt is een grappige situatie. Het heeft iets met moederinstinct te maken en met medelijden. Mensen zijn niet de enige die daar blijkbaar over beschikken. Maar dit zijn uitzonderlijke situaties. Maar weet niet of dit wel veel in de natuur zelf voor komt. Ik zie voornamelijk dat dit gebeurd in situaties waar mensen bij betrokken zijn of in de buurt zijn.
Echter de andere situatie is dat het gaat om voedingsbron zonder wederzijdse instemming. Je kan zien dat het onnatuurlijk is omdat we eigenlijk van nature lactose intolerant zijn. Echter door het geleidelijk aan melk drinken zijn we immuun geworden. Behalve dan een kleine 3-5% van Europa. Percentage is veel hoger in afrikaanse/aziatische landen omdat die niet veel melk hebben gedronken.
pi_19159092
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 02:55 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ik mijd alle dierlijke producten. E-nummers die ik niet vertrouw, dan eet ik het niet.
Het liefst eet ik eten zonder enummers. In de natuurwinkel kan je alles makkelijker checken aangezien daar geen enummers tussen staan (biologische dingen dus).
Misschien is het handig om een e-nummerkaartje uit te printen. Kan je in je portomonnee stoppen en snel kijken of je het mag hebben of niet.
Goed idee!

En ik wist ook niet dat ik een pescotarier was. Weer wat geleerd
  zaterdag 15 mei 2004 @ 23:44:23 #149
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19160686
Ik ben niet vegetariër omdat ik nu denk dat er minder dieren geslacht worden, maar ze worden niet voor mij geslacht.

En voor veel vegetariërs zal de opmerking 'ze worden toch wel geslacht' best wel bekend in de oren klinken.
Mijn antwoord daar op is:

Dit gebeurt niet voor mij!
feest
  zondag 16 mei 2004 @ 10:56:04 #150
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_19166509

[ Bericht 26% gewijzigd door deedeetee op 16-05-2004 12:03:31 (2 users doorelkaar gehaald beter helemaal te verwi) ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')