Rumsfeld lag, en ligt nog steeds, zwaar onder vuur. Er is wrs niets opzettelijk verhuld, maar Rumsfeld heeft slecht gerapporteerd. Ondanks de hoeveelheid papieren, heeft dit een hele grote prioriteit, en moet dit niet als normaal incidentje worden beschouwt. Dat de excuses van de administratie Bush pas nu komen ipv maanden geleden toen dit al bekend was, is een teken dat het niet goed zit. pas bij de media-aandacht is er zichtbaar opgetreden, wat een zeer kwalijke zaak is.quote:Rumsfeld zegt sorry en blijft aan
'Geen sprake van systematische wandaden in Iraakse gevangenissen'
door Frank Kools
2004-05-08
NEW YORK - De Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld heeft gisteren 'de volle verantwoordelijkheid' genomen voor wandaden in Iraakse gevangenissen. Hij bood mishandelde gedetineerden zijn 'diepgevoelde excuses' aan en verontschuldigde zich bij het Amerikaanse volk, de president en het Congres omdat hij hen slecht informeerde.
Maar aftreden doet Rumsfeld niet. ,,Ik heb de laatste dagen veel nagedacht of ik nog effectief kan opereren.'' Zijn antwoord was 'ja'. ,,Ik zou geen minuut aarzelen als ik niet langer goed kon opereren. Maar ik weiger op te stappen omdat mensen er een politieke kwestie van maken.''
Maar 'het was mogelijk', zei Rumsfeld, dat hij moet aftreden om te illustreren hoe zwaar het Witte Huis de zaak opneemt. Democraten, zoals presidentskandidaat John Kerry, en media zoals The New York Times eisen zijn vertrek. Maar president Bush stelde zich na eerdere kritiek vierkant achter Rumsfeld op.
Hij ontkende dat er in de Iraak se gevangenissen sprake was van 'systematische wandaden'. Het ging maar om 'enkele slechte soldaten'. Rumsfeld benadrukte dat het ook soldaten waren die de zaak aan het rollen hadden gebracht en dat het leger was opgetreden. Hij beloofde slachtoffers compensatie en stelde een onafhankelijk onderzoek in naar hoe Defensie de zaak had aangepakt.
Senatoren haalden eerdere opmerkingen van Rumsfeld aan dat hij zich weinig zou aantrekken van de Conventie van Genève, die de behandeling van krijgsgevangenen regelt. Had hij daarmee wandaden uitgelokt? Rumsfeld ontkende. De regering-Bush had alleen vastgesteld dat Genève niet gold voor Al-Kaida, maar de Irakezen waren wel degelijk krijgsgevangenen.
Hij ontkende dat Defensie de misdragingen verborgen wilde houden: ,,Ze (bevelhebbers in Bagdad) waren niets aan het verbergen. Ze onthulden het (medio januari 2004) zelf aan de wereld. Het idee dat het verhaal naar buiten kwam via de media klopt niet.''
Wat Rumsfeld volgens eigen zeggen toen niet wist was dat het leger ook foto's had. Defensie voert elk jaar 18000 strafonderzoeken uit onder zijn personeel. De minister kon dus onmogelijk weten wat er in alle dossiers zit. En dat de foto's aan media waren gegeven 'voor ze op het ministerie aangekomen waren'. Er waren trouwens nog veel meer foto's en ook video's. ,,Het is moeilijk te geloven wat je daarop ziet. Het zal de zaak nog erger maken.''
Rumsfeld werd door enkele demonstranten op de publieke tribune onderbroken. Een vrouw riep ,,Hoe zit het met die andere gevangenen?'' Andere demonstraten, die soms T-shirts droegen met 'Ontsla Rumsfeld', scandeerden: ,,Je bent een misdadiger!'', totdat ze weggevoerd werden door bewakers.
Bron: Trouw
Vanavond nog..quote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld EN Bush moeten aftreden!
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggenquote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld moeten aftreden!
Kwaad proberen goed te praten door er een groter kwaad naast te zetten.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:28 schreef CeeJee het volgende:
Aftreden van de hoofdverantwoordelijke bij wangedrag van individuele militairen komt maar heel zelden voor. Hoe kon anders Kofi Anan nu hoofd van de VN zijn, nadat zijn vredestroepen in 1993 dit deden:
[afbeelding]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen.
Ik begrijp ook niet dat men niets eerder heeft gedaan aan de bevindingen van een onderzoeksrapport waaruit bleek dat er in de periode oktober-december 2003 sprake was van buitensporige en gruwelijke mishandelingen. Rumsfeld zegt zelfs voor de commissie op de gebruikelijk arrogante toon dat hij dat raport überhaupt niet gezien heeft. Net zoals die andere heren die hem gezelschap hielden. De reden die hij opgaf was geloof ik dat er zoveel meldingen van misbruik binnen kwamen
.
De neocons leipo's wel in ieder geval.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:45 schreef kadoter het volgende:
[..]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9
Bush zal wel balen... Er zijn te weinig bomen om het op te lossen met Agent orangequote:Op zondag 9 mei 2004 18:48 schreef schatje het volgende:
[..]
De neocons leipo's wel in ieder geval.
Zo kwam men ook tot het idee dat democratie naar Irak gebracht moest worden.
De VN heeft geen troepen. Ook in een VN-missie staan de soldaten onder verantwoordelijkheid van het land wat ze uitzend.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:28 schreef CeeJee het volgende:
Aftreden van de hoofdverantwoordelijke bij wangedrag van individuele militairen komt maar heel zelden voor. Hoe kon anders Kofi Anan nu hoofd van de VN zijn, nadat zijn vredestroepen in 1993 dit deden:
[afbeelding]
Dat vraag ik me ten zeerste af eigenlijk.quote:Op zondag 9 mei 2004 19:28 schreef TimmyAsd het volgende:
Ze komen zichzelf tijdens de aankomende verkiezingen wel tegen
Met een eventuele tweede termijn van Bush zal Rumsfeld gewoon weer van partij zijn. Alsof er niets aan de hand is geweestquote:Op zondag 9 mei 2004 19:29 schreef Ype het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ten zeerste af eigenlijk.
Hopelijk zijn wij dan als troost Boris weer vergetenquote:Op zondag 9 mei 2004 19:35 schreef schatje het volgende:
[..]
Met een eventuele tweede termijn van Bush zal Rumsfeld gewoon weer van partij zijn. Alsof er niets aan de hand is geweest.
En de feiten zijn dat Amerikaanse militairen gevangenen hebben gemarteld en vernederd. Feit is dat Bush hiervan niets wist totdat de foto's kort geleden op tv te zien waren. Feit is dat dit al maanden bekend wasbij de leiding in Irak, maar dat onder de leiding van Rumsfeld Bush niet is geinformeerd.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:12 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat stelt amerikanen te kiezen op grond van FEITEN en niet op basis van een opgeklopte media hype zoals hier.
Ik praat niks goed, die idioten daar verdienen de zwaarst mogelijke straf.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:44 schreef schatje het volgende:
[..]
Kwaad proberen goed te praten door er een groter kwaad naast te zetten.
Heel fout.
Het verschil is alleen dat de Amerikanen waarschijnlijk op bevel de gevangenen hebben klaargestoomd voor ondervraging, dus is het policy en daar is Rumsfeld verantwoordelijk voor. Negertjes bakken werd volgens mij niet gesteund door de VN.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:21 schreef CeeJee het volgende:
Maar wil men hier het aftreden van Rumsfeld omdat het terecht is of omdat men graag de regering-Bush op z'n bek wil zien gaan ? In vergelijking met soortgelijke gevallen uit het verleden moet geconcludeerd worden dat de daden van individuele soldaten niet tot aan de hoogste top tot consequenties leiden.
Nee die had een blik agogen open getrokken.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
Een Nederlandse minister van Defensie was in ieder geval allang afgetreden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |