Mazzelpik!quote:[b] Wat doe je nu op een gemiddelde zondag, een beetje familie bezoeken, evenementen bekijken.
Tjeez, op zondag werken. K' mot er niet aan denkenquote:Op vrijdag 7 mei 2004 21:13 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Mazzelpik!
Ik werk regelmatig op zondag en heb daar wel m'n autootje voor nodig!
De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:43 schreef digitaLL het volgende:
De olieprijs is gestegen tot 40$ the barrel. Door toenemende onrust in het MO en een toenemende vraag vanuit opkomende economien als China en India die steeds meer olie kopen zal de prijs wellicht nog verder stijgen. Voor europa is dat minder erg.Het energieverbruik is 5x lager per hoofd van de bevolking dan bijv. de VS. De VS is imo een cheap oil economy. Hoge olieprijzen hebben er een sterke invloed op de inflatie. Imo is de olie nog te goedkoop. 100$ de barel is beter omdat dan veel meer investeringen in alternatieven lonend gaan worden. Dit maakt ons uiteindelijk minder kwetsbaar door olie-afhankelijkheid![]()
Het levert natuurlijk ook broodnodige banen op en een inpuls aan technologische ontwikkelingen.
Bron;
http://story.news.yahoo.c(...)0
Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaienquote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:02 schreef aldostuta het volgende:
[..]
De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.
Roze bril dan ook alleen op zondag dragen SCH.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen.
Als dat zo was dan betaalden we onderhand al $400 voor een vat ipv een luizige 40....quote:Op vrijdag 7 mei 2004 21:07 schreef janvier_egalite het volgende:
Van wat ik heb begrepen wordt de olieprijs zo'n beetje bepaald door de OPEC landen, met een wisselwerking met de VS. Zodra zij de regering in de VS niet echt mogen, zal de prijs van olie stijgen met negatieve gevolgen voor de economie in de VS.
En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebbenquote:Op zondag 9 mei 2004 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
De nieuwe EU landen als Polen hebben ruimte zat om oliezaden te verbouwen, en van huisvuil en de plantenresten kan je prima Methanol maken,
Plantaardige Olie en Methanol, daar kan je een prima Biodiesel mee maken, en benzine autos rijden ook op methanol.
Nee, dat kan ik niet,quote:Op zondag 9 mei 2004 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebben![]()
Het zit er al langer aan te komen dat we te weinig olie kunnen produceren t.o.v. de vraag. Duurdere middelen (bijvoorbeeld het maken van olie uit teerzand of kolen) zijn natuurlijk mogelijk, maar nog niet winstgevend genoeg met de huidige goedkope olieprijzen om te maken.
Aangezien de meest mensen dat niet kunnen ben ik maar even aan het zoeken gegaan.quote:Op zondag 9 mei 2004 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik niet,
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2quote:http://www.solaroilsystems.nl/ppo1.htm
en kan jaarlijks tenminste de oogst van 2000 hectare koolzaad verwerken, waarbij de gegenereerde plantenolie voor ca.350 voertuigen als vervangende (diesel !) brandstof kan worden gebruikt
Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.quote:Ook hou je dan geen rekening ermee dat als je dit doet, geen consumtiegraad olie hoeft te produceren, je produceert dan naar caloretische waarde en massa, en niet naar smaak, vetzuren, etc.
Ook is de Methanol productie uit huisvuil en plantaardige resten een tamelijk nieuwe techniek, is een proeffabriek bij dresden die dat doet.
In Polen enzo is plek zat, en voeding is er zat, daar hoeft niet meer aangebouwt te worden.quote:Op zondag 9 mei 2004 12:28 schreef Basp1 het volgende:
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2
100 hectare = 1 km^2
2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig
4186300 /5.7 = 734438 auto's
Nee die koolzaad olie en andere biobrandstoffen worden allemaal wel als mooie alternatieven voorgesteld, maar onze kostbare landbouwgronden kunen we dan toch veel beter gebruiken om onszelf van voeding te voorzien dan die energieslurpende auto.
[..]
Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.
Hierover zijn trouwen al verschillende discussie in wfl gevoerd
wat krijgen we als de olie op is?
Jeahquote:Op zondag 9 mei 2004 22:59 schreef GiSH het volgende:
allemaal even wachten op de brandstofcel.. gaat niet meer lang duren
ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denkenquote:Op zondag 9 mei 2004 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jeah
Sure
DIE IS ER AL
Issue met brandstofcellen is dat de techniek zo snel ontwikkeld, dat als je een apparaat naar de markt brengt dat het hopeloos verouderd is tegen de tijd dat je het in productie hebt.
Waterstof als brandstof, dat is pas een probleem.
Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ikquote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:42 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaien![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |