@Ryan3,quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zou jij bijv. niet beter een eigen topic kunnen starten, waarin je dit soort spreuken debiteert voorzien van smileys met een plaat voor hun kop. Lijkt me heel wat verstandiger.
Heb je het standaardwerk van de socioloog Immanuel Wallerstein "After Liberalisme" gelezen, waarin hij precies het tegenovergestelde beweert van Fukuyama's einde-van-de-geschiedenis? Laatsgenoemde heeft vooral onder linkse intellectuelen voor veel opschudding gezorgd, omdat zij het (ten onrechte) als een lofzang op het kapitalisme kapittelen!quote:Op maandag 10 mei 2004 22:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch vind ik A Brave New World razend kanp geconstrueerd, ook als je nagaat dat het boek in iets van 1933 verscheen. Anyway, wat jij een beetje schets lijkt op wat de apocalyptici ons voorhouden. Ik geloof daar niet in. De clash of cultures van Huntington (?) tussen de Westerse wereld en de Arabische wereld is een deus ex machina. Het wordt er bij de haren bij gesleept. Nog in de jaren 60 en 70 waren er futuristen - Fred Polak geloof ik bijv. - die geloofden dat de "final battle" zich zou afspelen tussen het Westen en "het gele gevaar". Iedere generatie lijkt een eigen invulling te geven aan die "final battle". Wat je wel ziet is convergentie van culturen idd. Daar tegenover ontstaat een zeer krachtige onderstroom zowel buiten als binnen het Westen, die zich vanwege allerlei redenen daartegen verzet.
Heb jij op jouw beurt ook ander boeken van Fukuyama gelezen?: Trust, the new foundation of global prosperity (in het Nederlands) vertaald als "Welvaart"; of The Great Disruption; of het dit jaar verschenen De Nieuwe Mens...quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:26 schreef ABBA het volgende:
[..]
Heb je het standaardwerk van de socioloog Immanuel Wallerstein "After Liberalisme" gelezen, waarin hij precies het tegenovergestelde beweert van Fukuyama's einde-van-de-geschiedenis? Laatsgenoemde heeft vooral onder linkse intellectuelen voor veel opschudding gezorgd, omdat zij het (ten onrechte) als een lofzang op het kapitalisme kapittelen!
Er zitten tal van self-destructive dynamieken in het kapitalisme idd. Ook is er sprake van desïntegratie. Al is het maar van de sociale structuren. Je kunt de ruk naar rechts zien als een soort reactie daarop. Of de boel in check gehouden wordt? Moeilijk te zeggen.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:26 schreef ABBA het volgende:
[..]
Heb je het standaardwerk van de socioloog Immanuel Wallerstein "After Liberalisme" gelezen, waarin hij precies het tegenovergestelde beweert van Fukuyama's einde-van-de-geschiedenis? Laatsgenoemde heeft vooral onder linkse intellectuelen voor veel opschudding gezorgd, omdat zij het (ten onrechte) als een lofzang op het kapitalisme kapittelen!
Goeie vraag. Ja ik heb Fukuyama's "Het einde van de geschiedenis" gelezen. Van vrienden heb ik gehoord dat een ander van zijn boeken (The Great Disruption), wat ook door jou al is genoemd, een aanrader is. Zoals ik al aangaf wil ik niet per se zelf eentopic starten, maar het lijkt me een interessant idee eens een topic omtrent de politieke, filosofische en sociologische gedachten van Fukuyama op te starten.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:48 schreef lucida het volgende:
[..]
Heb jij op jouw beurt ook ander boeken van Fukuyama gelezen?: Trust, the new foundation of global prosperity (in het Nederlands) vertaald als "Welvaart"; of The Great Disruption; of het dit jaar verschenen De Nieuwe Mens...
M.a.w. Fukuyama is veelzijdiger dan velen veronderstellen. Die veelzijdigheid stelt hem in staat om de huidige samenleving met een helikopterblik te bezien, wat zijn boeken een stuk minder taai (saai) en in ieder geval actueler maakt dan die van zijn politieke (ideologische) tegenhangers Huntington en Wallerstein.![]()
Dat is een goed idee. Kan luuucida wat meer inkijk geven mbt the great Disruption.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:13 schreef ABBA het volgende:
[..]
Goeie vraag. Ja ik heb Fukuyama's "Het einde van de geschiedenis" gelezen. Van vrienden heb ik gehoord dat zijn laatse boek (The Great Disruption), wat ook door jou al is genoemd, een aanrader is. Zoals ik al aangaf wil ik niet per se zelf eentopic starten, maar het lijkt me een interessant idee eens een topic omtrent de politieke, filosofische en sociologische gedachten van Fukuyama op te starten.
Vr. gr. ABBA
Zoals ik al zei juich ik dit toe; maar volgens mij zul je dit aan Lucida zelf moeten vragen!quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is een goed idee. Kan luuucida wat meer inkijk geven mbt the great Disruption.
Je kunt je ook afvragen of de oorzaak van dit alles niet ligt bij ons onvermogen de boel in ''check'' te houden, en zodoende in potentie goede bedoelingen zich tegen het kapitalisme keren.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:09 schreef Ryan3 het volgende:
Er zitten tal van self-destructive dynamieken in het kapitalisme idd. Ook is er sprake van desïntegratie. Al is het maar van de sociale structuren. Je kunt de ruk naar rechts zien als een soort reactie daarop. Of de boel in check gehouden wordt? Moeilijk te zeggen.
Sociaal-economische ongelijkheid is eigen aan het kapitalisme, maar zal de links liberalen wel altijd een doorn in het oog blijven. Men zal blijven proberen een alternatief voor het kapitalisme aan te dragen, ondanks de ineenstorting van het communisme.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 16:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er zitten tal van self-destructive dynamieken in het kapitalisme idd. Ook is er sprake van desïntegratie. Al is het maar van de sociale structuren. Je kunt de ruk naar rechts zien als een soort reactie daarop. Of de boel in check gehouden wordt? Moeilijk te zeggen.
Ik kan me wel indenken dat je e.e.a. flink zat bent. Maar hoop niet dat je het laatste meent,quote:Op zaterdag 15 mei 2004 04:56 schreef Koekepan het volgende:
Het boezemt me soms angst in, Lucida, te zien hoe arrogant jij blijft ondanks alle flagrante gemeenplaatsen die je debiteert. Ik vraag me dan weleens af, zou ik me ook kunnen vergissen in mijn intellectuele vermogens? Zou ik, ondanks al het vertrouwen dat ik in mijn verstand heb, misschien ook de ene saaie observatie op de andere stapelen? Maar nee. Ik weet dat ik de gave van de zelfkritiek bezit. En dat maakt me eigenlijk alleen nog maar slimmer.
Dit was trouwens mijn laatste post op dit hele armoedige forum bij elkaar.
off topic:quote:Op zaterdag 15 mei 2004 04:56 schreef Koekepan het volgende:
Het boezemt me soms angst in, Lucida, te zien hoe arrogant jij blijft ondanks alle flagrante gemeenplaatsen die je debiteert. Ik vraag me dan weleens af, zou ik me ook kunnen vergissen in mijn intellectuele vermogens? Zou ik, ondanks al het vertrouwen dat ik in mijn verstand heb, misschien ook de ene saaie observatie op de andere stapelen? Maar nee. Ik weet dat ik de gave van de zelfkritiek bezit. En dat maakt me eigenlijk alleen nog maar slimmer.
Dit was trouwens mijn laatste post op dit hele armoedige forum bij elkaar.
off topic: Er zijn ergere venederingen denkbaar...( Je zult ongetwijfeld zelf wel weten welke...) Het moet mensen als Koekepan toch sterken dat zij in momenten van opperste vertwijfeling, steevast kunnen rekenen op - al is het in het holst van de nacht - de onvoorwaardelijke steun van gelijkgezinden. Nee Koekepan is met zulke "nachtzusters van de troost" zeer zeker niet te beklagen!quote:Op zaterdag 15 mei 2004 09:45 schreef thumb-bolt-on het volgende:
[..]
En dan je laatste post nog gericht aan die Lucida ook....grrrr....
Het is maar goed dat je de humor niet uit het oog bent verloren al kleeft er een tamelijk onsmakelijk galsmaakje aan. Het bijzondere van dit 'open medium' is nu net dat het niemand tot iets kan verplichten. Als iets of iemand je niet bevalt kun je het/hem gewoon links laten liggen. Het feit echter dat je ondanks je weerzin toch op Lucida blijft reageren - als vliegen op stroop mag je wel zeggen - geeft aan dat er blijkbaar toch iets is, dat de verleiding niet kan weerstaan.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 10:51 schreef thumb-bolt-on het volgende:
Ik hoop in ieder geval dat sommige onderdelen van Fok! niet slechts beheerst gaan worden door figuren zoals jij Lucida.![]()
Beetje jammer wanneer mensen wegblijven en zo nog meer ruimte geven aan types die zichzelf zoooo fantastisch vinden blaten. Zeker voor zo iemand die de meest misselijkmakende 1 aprilgrappen verzint en zelfs beweerde stervende te zijn om daar ook weer een grap van te maken want immers dat zijn we toch allemaal.
Jij bent nou echt een user die ik uitkots.
Off topic:quote:Op zaterdag 15 mei 2004 11:17 schreef thumb-bolt-on het volgende:
Zware kost? Van jou?:'(
![]()
Man, ik weet bijna al je reacties te voorspellen.
Nou lees ik hier toch bijzonder veel en bij jouw naam heb ik zoiets van laat maar. Dat hebben er inmiddels zoveel, dat laat maar. Ik hoop dat er een moment komt dat iedereen denkt, laat maar.
Wat mij uitnodigde om te reageren was het bericht van Koekepan, niet een alles proberen te overkrijsende lulcida in al zijn zelfvernoegdzaamheid. En al ken ik Koekepan niet persoonlijk, ik denk toch zeker dat jij vast niet de hoofdreden zal zijn van zijn vertrek. (waarvan ik dus hoop dat het niet zo is).
De drie grote stromingen van de verlichting:quote:Op maandag 10 mei 2004 22:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk niet Romantiek?
Ik heb de man nog niet kunnen betrappen op hantering van onwelvoegelijke naamwoorden en daarmee geeft hij in ieder geval aan iets van beschaving uit te dragen ongeacht of zijn persoonlijke mening me nu aanstaat of niet. Ik zou het jammer vinden als een minder welvoegelijk jargon haar verwoestende intrede zou doen in diverse FOK!fora.quote:Op zaterdag 15 mei 2004 10:51 schreef thumb-bolt-on het volgende:
Ik hoop in ieder geval dat sommige onderdelen van Fok! niet slechts beheerst gaan worden door figuren zoals jij Lucida.![]()
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de man er gewoon geen behoefte aan heeft zijn privébesoignes op FOK! uit de doeken te doen en ze daarom maar met een grap afdoet om er vanaf te zijn? Ik doe maar even een suggestie... Een wat zwak verteringsvermogen legitimeert nog niet zo'n verzurende reactie.quote:Beetje jammer wanneer mensen wegblijven en zo nog meer ruimte geven aan types die zichzelf zoooo fantastisch vinden blaten. Zeker voor zo iemand die de meest misselijkmakende 1 aprilgrappen verzint en zelfs beweerde stervende te zijn om daar ook weer een grap van te maken want immers dat zijn we toch allemaal.
quote:Jij bent nou echt een user die ik uitkots.
Ik vrees dat je stellingname hierin meer dan eens opgaat.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:14 schreef Koekepan het volgende:
Het verlichtingsideaal zoals het nu vaak gebruikt wordt is een stok om de hond mee te slaan en een holle frase.
Ook de verlichte kan altijd meer verlicht worden. Elke zijnstoestand die statisch wordt doet immers vanaf het moment van bevriezing tekort aan het alsmaar voortdurende proces van werkelijkheidsvorming en de daaraan gelieerde processen van werkelijkheidsbeleving en betekenisverlening.quote:Het wordt de laatste tijd bijna uitsluitend gebruikt door lieden die hoegenaamd niet begrijpen wat het betekent en waar het vandaan komt. Als wij onszelf bij voorbaat in het hokje van de Verlichten plaatsen, zal er uit een dialoog weinig zinnigs meer kunnen voortvloeien.
Dit is slechts ten dele waar: want volgens Krischnamurti schijnt licht niet lichter te zijn dan het schijnt!...quote:Op maandag 17 mei 2004 18:00 schreef sjun het volgende:
Ook de verlichte kan altijd meer verlicht worden.
Dat is als je de algehele ontdooiingstheorie aanhangt, want daarbinnen schijnt elk element zijn smeltingspunt te kennen.quote:Elke zijnstoestand die statisch wordt doet immers vanaf het moment van bevriezing tekort aan het alsmaar voortdurende proces van werkelijkheidsvorming en de daaraan gelieerde processen van werkelijkheidsbeleving en betekenisverlening.
Een warm pleidooi dus voor een geestelijk en intellectueel meer laagdrempelige participatiegraad. Handig misschien om ook nog maar eens te wijzen op het belang van een zekere discipline bij het vasthouden van de 'rode draad'.quote:Het lijkt me daarom in navolging van het betoog van Ryan3 zaak om te zoeken naar een wederzijdse beleving, naar gedeelde processen waarin er voor 'ieder' (voor zover mogelijk en ook nog eens naar behoefte) een inbreng is op de momenten dat er betekenissen verleend gaan worden en werkelijkheden een duiding krijgen.
De wederzijdse dialoog in het oog houden, op basis van respect en fatsoen, is als uitgangspunt voor een bredere en betere onderlinge verstandhouding een prima vuistregel, mits men deze communicatieve omgangsvorm ook maar op zichzelf vermag toe te passen. In algemene termen gesproken is het egogehalte bijzonder hoog, maar het vermogen hier hoogstaand mee om te gaan (in de zin van zelfreflectie) bevindt zich bij menigeen nog in de kinderschoenen - het zogenaamde lange tenen effect...quote:Dat begint misschien met een theevisite van Cohen maar daar kan het niet bij blijven als we voorkomen willen dat dit verwordt tot een rituele handeling. Dat begint waarschijnlijk met een wederzijds oor voor verwijten en de wijderzijdse intentie er iets mee te doen maar er zal ook iets anders vorm moeten krijgen dan het benoemen en trekken van splinters.
Je moet natuurlijk niet meer hooi op je vork nemen dan je kunt dragen. Aan de andere kant kan het geen kwaad te vragen naar iemands bedoelingen in geval van twijfel of onbekendheid. Het bij velen warmgekoesterd zelfbeeld mag bij onduidelijkheden nooit een reden vormen iemand niet om opheldering te vragen.quote:Tegelijkertijd is er oog nodig voor grenzen. Wie teveel ineens wil of vraagt vormt voor de ander en bedreiging van het hem of haar vertrouwde. Naarmate er meer gedeelde historie bestaat kan met het krediet van het gezamelijke meer worden gebouwd aan nieuwe bouwwerken, nieuwe eigenheden en nieuwe eigen-aardigheden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |