abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18938397
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?

Turbo of supercharger?
  donderdag 6 mei 2004 @ 20:19:46 #2
69994 seto
-|||--------|||-
pi_18938541
turbo is beter voor hogere snelheden

supercharger beter voor low end torque

dacht ik zo
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_18938985
Moeilijk te vergelijken denk ik, een supercharger werkt constant, maar wordt aangedreven door de krukas, dus kost ook vermogen. Een Turbo heeft een hogere netto output, maar alleen in een beperkt toerengebied. Dus het is maar net wat je onder "meeste profijt" verstaat...
clown hat-curly hair-smiley face
pi_18939102
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
pi_18942425
Turbo....
Met een turbo verhoog je in principe het rendement van de motor doordat je de thermische energie die anders verloren zou gaan benut om de turbo aan te drijven.
Een supercharger daarintegen gebruikt daarvoor mechanische energie, daarbij komt dat superchargers vaak zwaar uitgevoerd zijn, dit komt het rendement niet ten goede en zeker bij hoge toerentallen ontstaat er veel wrijving = energie verlies...
pi_18942572
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 20:47 schreef Yakult het volgende:
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik.
euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...

-edit-

een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Hopeloos benzine verslaafd
pi_18942625
Die Bugatti Veyron heeft een W16 met 4 Turbo's... dus per 4 cilinders 1 turbo
pi_18942887
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:

[..]

een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet..
Dit klopt, alleen laat een supercharger geen hoge toerentallen toe... het is dus voornamelijk om koppel te generen in de lage en het midden toeren gebied....
Het uiteindelijke piekvermogen is minder hoog...
pi_18942962
Het hangt er allemaal van af wat je wil. Een motor die op lagere toeren power wil, die kan je beter voorzien van een compressor, terwijl een turbo met maximaal rendement de hogere toeren wil.

Er is een reden waarom die VS mucles eerder voorzien zijn van een Roots blower dan van een Garret T reeks turbo.

En dus de gebruikstoerentallen en gevraagde prestaties zijn doorslaggevend.

Puur in efficiencie, turbo's zijn dan beter.
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_18943131
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:03 schreef Youp het volgende:

[..]

euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo...
Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken )

pi_18943544
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:22 schreef Yakult het volgende:

[..]

Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken )

[afbeelding]
ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 6 mei 2004 @ 23:47:56 #12
46960 StefanP
polemicist
pi_18943850
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 6 mei 2004 @ 23:56:40 #13
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18944093
Als je serieele turbo's hebt kan het best dat de tweede pas na een bepaald toerental echt mee gaat doen
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18945105
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:


Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...


Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...

Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid

[ Bericht 8% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:50:00 ]
  vrijdag 7 mei 2004 @ 00:46:41 #15
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18945138
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:44 schreef yup het volgende:
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:

[afbeelding]
Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok...

[afbeelding]
Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm...

Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid
Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_18945253
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:46 schreef Piro het volgende:

[..]

Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar.
Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:37 schreef Youp het volgende:

[..]

ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde
Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...

En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...

[ Bericht 25% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:59:41 ]
pi_18949840
Oke, bedankt voor de antwoorden. Maar ik heb nog een vraagje, bij welke (turbo of supercharger) slijt het motor minst snel?
pi_18950239
Eigenlijk hangt motorslijtage niet af van turbo of compressor.

De dingen die bepalen hoe snel je motor slijt zijn toerentallen waarop ie meestal werkt, en al dan niet bijhorend rijgedrag. ben je eentje die niet kan wachten voor de motor op toeren is, en wegscheurt met gillende banden als je net gestart bent.Dan kan je snel slijtage verwachten.

Ook constructie doet veel toe. Je kan je wel voorstellen dat een 140 pk sneller gaat slijten dan zijn 90 pk broertje- als voorbeeld de 1.9TDI's van Volkwagen/Audi. de lagers in die motoren zijn krek dezelfde(in de productiemotoren dan) toch krijgen die meer voor hun kiezen.

Onderhoudsbeurten tellen ook mee natuurlijk.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  vrijdag 7 mei 2004 @ 11:11:45 #19
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18950740
Ik meen me te herinneren dat een turbo eens in de 80.000 / 90.000 kilometer vertroeteld wil worden
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  vrijdag 7 mei 2004 @ 11:35:20 #20
69994 seto
-|||--------|||-
pi_18951298
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 23:47 schreef StefanP het volgende:
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk!
een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  vrijdag 7 mei 2004 @ 12:30:03 #21
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_18952165
supercharger is meer voor constante acceleratie maar minder toeren en minder kracht daarvoor heb je de turbo
The more debt, the better
pi_18962179
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 11:35 schreef seto het volgende:

[..]

een supercharger kan ook geweldig klinken hoor
Denk zelfs dat er ook een BOV opkan?
pi_18971888
Tuurlijk kan je er een dumpvalve (stomme afkortingen hou ik niet van) op monteren...
Ik denk alleen dat het een beetje kansloze actie is
  zaterdag 8 mei 2004 @ 10:34:24 #24
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18972129
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18972166
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
Bijna goed...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')