Hoe test je jouw systeem. Handmatig, of via software? Zo ja, welke software?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Overigens ligt het in de planning om een variant ervan eens op 8 jaar historische FX intraday data te testen, maar ik geef prioriteit aan FTI.

Tradestation 2000iquote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:24 schreef HalfLife2ABC het volgende:
[..]
Hoe test je jouw systeem. Handmatig, of via software? Zo ja, welke software?

Tradestation kost toch 200 euro per maand? Dat vind ik een beetje teveel van het goede. Of heb jij een versie met eenmalige kosten? Is het bij die versie ook mogelijk om systemen te backtesten via 'easylanguage'? Zo ja, waar kan ik die versie kopen?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tradestation 2000i
In TS kan ik heel gemakkelijk systeempjes bouwen en backtesten en nu ben ik nog aan een simpel Excel tooltje bezig om output die ik met TS genereer dieper te analyseren zonder dat ik daar veel handwerk aan heb. Dat is eigenlijk een eenmalig project. De uitkomst wordt bepalend voor hoe ik de komende jaren de financiele markten ga benaderen.
Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe nog steeds geen 100% mechanisch systeem ben tegengekomen dat op lange termijn overleeft. Misschien wel winstgevend, maar met een slechte equity curve.
Daardoor heb ik tot nu toe in de praktijk alleen 'disctretionary' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) systemen toegepast, dus die afhankelijk zijn een subjectief oordeel (zoals de meeste mensen handelen dus). Dat is echter gevaarlijk omdat het een tijdje goed kan gaan waardoor je veel vertrouwen krijgt, denkt een werkende methode te hebben, vergroot je inzet en... boem.

Ik gebruik Tradestation alleen voor analyses en backtesting (idd met 'Easylanguage'). Dat is zeer krachtig, je kunt de meeste complexe systemen bouwen en testen.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:48 schreef HalfLife2ABC het volgende:
[..]
Tradestation kost toch 200 euro per maand? Dat vind ik een beetje teveel van het goede. Of heb jij een versie met eenmalige kosten? Is het bij die versie ook mogelijk om systemen te backtesten via 'easylanguage'? Zo ja, waar kan ik die versie kopen?

Roflquote:Op zaterdag 19 maart 2005 15:16 schreef yozd het volgende:
[..]
Dat is gisteren echt gebeurd.
Iemand had een verkeerde order ingelegd ofzo...
Check ook: http://www.rtl.nl/(/finan(...)r_650000_stukken.xml

Zou je hier misschien wat dieper op kunnen ingaan (als dat niet teveel moeite isquote:Op zaterdag 19 maart 2005 16:07 schreef SeLang het volgende:
Ik heb wel in 1997 Metastock zelf gekocht (voor 1000 piek) maar daarvan zijn de mogelijkheden om systemen te bouwen lang niet zo goed als TS.

Metastock is ook een uitstekend pakket. Ik heb de '97 uitvoering jarenlang gebruikt. Ik vind het ook wat makkelijker in gebruik dan TS en gebruik het nog steeds af en toe. Voor charting en eenvoudige systemen/ indicatoren bouwen en backtesten voldoet het ook prima maar als je meer complexe dingen wilt bouwen dan is het niet het beste pakket.quote:Op zondag 20 maart 2005 18:35 schreef yozd het volgende:
[..]
Zou je hier misschien wat dieper op kunnen ingaan (als dat niet teveel moeite is).
Ik gebruik zelf nl. Metastock ook om te backtesten... Wat zijn de extra functies van TS?
[voor Metastock heb ik overigens ook programma's om gratis data te downloaden, dus
dat is een extra reden waarom ik het gebruik]

Waarom Pharming ? Nieuws, gevoel ?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 12:13 schreef nikao het volgende:
* nikao is gisteren eindelijk ingestapt in de wondere wereld van het beleggen met een klein plukje Pharming

vertrouwen ?quote:Op woensdag 23 maart 2005 08:00 schreef nikao het volgende:
ik heb me ff ingelezen.. en ik vind het er allemaal goed uitzien... meerdere producten in de pipeline die veelbelovend zijn imho... heb er dus vertrouwen in..
de dip veroorzaakt door een PB van GTCB (volkomen onterecht overigens.. veroorzaakt door nerveusiteit onder beleggers) trok me over de streep om nu in te stappen

Als kleine belegger valt het meest te verdienen met speculatieve beleggingen, meest risico idd, maar om in een gevestigde waarde te beleggen... nahhhh die zijn meestal al duur genoteerd dus moet je het zeker niet doen voor het dividend want zoveel aandelen kun je toch niet kopen, en voor de meerwaarde moet je het ook niet doen, die blijven meestal maar schommelen met af en toe een uitschieter...zo zie ik het tenminstequote:Op woensdag 23 maart 2005 13:29 schreef dop het volgende:
[..]
vertrouwen ?
waar aan hebben ze dat verdiend dan ?
hun goede prestaties uit het verleden ?
dit is een speculatieve belegging jongeman.
niets mis mee, maar pas op dat je geen zaken door elkaar gaat halen

vertrouwen door inderdaad goede prestaties.. ze hebben veelbelovende tests reeds afgeleverd en heeft meerdere producten in de pipeline..quote:Op woensdag 23 maart 2005 13:29 schreef dop het volgende:
[..]
vertrouwen ?
waar aan hebben ze dat verdiend dan ?
hun goede prestaties uit het verleden ?
dit is een speculatieve belegging jongeman.
niets mis mee, maar pas op dat je geen zaken door elkaar gaat halen

Goed dat je het met geld doet wat je echt over hebt, zeker gezien je insteek (speculatief). Ik ga je niet zeggen wat goed en fout is, het is toch altijd anders. Gewoon goed opletten en alles waar je jeuk aan hebt, een tijdje volgen, dan zie je ook hoe de koers verloopt en wat de instapmomenten zijn. Tik je bevindingen maar af en toe hier, dan komt dit topic ook weer eens wat meer op gang.quote:Op woensdag 23 maart 2005 15:01 schreef nikao het volgende:
en uiteraard is het speculatief.. maar doe dit met geld dat ECHT over is (reclame inkomsen van mijn sites) en voor de FUN.. vandaar dat ik de dynamische aandelen opzoek

Gokken in de UK is belastingvrij, zo is spread betting waarschijnlijk ontstaan. Ik weet niet of er andere voordelen zijn.quote:Op woensdag 23 maart 2005 18:51 schreef superbient het volgende:
heeft iemand hier ervaring met spread betting, zo ja, dan zou ik graag wat meer horen
groet
superbient

ik merk inderdaad dat je al snel de neiging hebt om meer geld in te zetten.. Ik doe dit dus van geld wat ik binnenkrijg naast mijn loon..van mijn loon spaar ik ook nog een deel.. en moet me momenteel inhouden dat niet ook te gaan gebruiken... voorlopig (komende 2 jaar) in elk geval nog niet.. eerst maar es ervaring opdoenquote:Op woensdag 23 maart 2005 17:54 schreef elcastel het volgende:
Ik heb wel vertrouwne in wat er bij Getronics gebeurt, al is die domper van vandaag gewoon vervelend natuurlijk. Op termijn niet erg en gezien het onderliggende nieuws ook niet echt erg, ze doen het best handig, alleen die verwatering ligt een beetje vervelend bij de belegger. Ik heb dit al meerdere keren zien gebeuren bij Versatel in het verleden, maar dat is nou net een fonds waar ik de dans mooi ben ontsprongen.
Versatel is voor mij dan ook geen optie meer. Ik heb er geen vertrouwen in en de belegger wordt er al helemaal niet beloont, leuk voor een ritje (heb ik zelf ook gedaan, ingekocht op 50 cent, bijgekocht op 55 cent en daarna nog een bos op 75 cent. Ik heb een foutje gemaakt door er nog wat bij te kopen op 2,28 ofzo vorig jaar, daarom viel mijn winst wat terug. Verkocht op 1,95 net voordat ze naar de 2,49 ergens schoten .... dat was ook een misser, echter ik heb er een hele leuke winst op gemaakt en dat de bedoeling, en achteraf is er zoveel te zeggen .....
Het is een leuke hobby, maar blijf er vooral nuchter onder en zoals je zelf al zei, doe het met geld wat je over hebt. Ik heb er 1 keer voor willen lenen en daar had ik geen spijt van gehad, dat was toen de AEX op 220 punten stond, helaas had ik geen krediet klaarstaan, misschien is dat maar beter ook, het moet wel leuk blijven, voor hetzelfde geld had ik de smaak te pakken gekregen en had ik bijgeleend.

zo is dat, ik heb hier bijvoorbeeld van geleerd dat een stop-loss order best handig kan zijnquote:Op donderdag 24 maart 2005 16:53 schreef nikao het volgende:
hmm.. je kunt zeggen wat je wilt maar spannend is het wel haha..
je voert even 1 sollicitatiegesprek op je werk en je mist een slecht PB, een freeze en een vrije val van het aandeel... (inmiddels krabbelt ie weer overend)..
staat momenteel op 3,42 (-5,79%) .. terwijl ik ingestapt was op 3,83.. zit te twijfelen of ik verlies zal nemen en strax laag (misschien wel <3 wie zal het zeggen) opnieuw oppakken... of lekker blijven zitten voor de LT omdat hij nu alleen maar weer opzal krabbelen...
hmm..dit is vrees ik wat ze noemen 'een leermoment'

quote:Op donderdag 24 maart 2005 21:48 schreef joris007 het volgende:
[..]
zo is dat, ik heb hier bijvoorbeeld van geleerd dat een stop-loss order best handig kan zijn![]()
kan je de hele dag solliciteren of werken, verkoop je toch nog voor ¤ 3,50... en nu proberen voor wat minder bij te kopen (slot was 3,40 geloof ik, dus dat moet lukken), want ik geloof dat er op de langere termijn echt wel wat uit te halen valt!

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |