abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25587690
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Overigens ligt het in de planning om een variant ervan eens op 8 jaar historische FX intraday data te testen, maar ik geef prioriteit aan FTI.
Hoe test je jouw systeem. Handmatig, of via software? Zo ja, welke software?
  zaterdag 19 maart 2005 @ 15:40:31 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25588060
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:24 schreef HalfLife2ABC het volgende:

[..]

Hoe test je jouw systeem. Handmatig, of via software? Zo ja, welke software?
Tradestation 2000i

In TS kan ik heel gemakkelijk systeempjes bouwen en backtesten en nu ben ik nog aan een simpel Excel tooltje bezig om output die ik met TS genereer dieper te analyseren zonder dat ik daar veel handwerk aan heb. Dat is eigenlijk een eenmalig project. De uitkomst wordt bepalend voor hoe ik de komende jaren de financiele markten ga benaderen.

Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe nog steeds geen 100% mechanisch systeem ben tegengekomen dat op lange termijn overleeft. Misschien wel winstgevend, maar met een slechte equity curve.
Daardoor heb ik tot nu toe in de praktijk alleen 'disctretionary' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) systemen toegepast, dus die afhankelijk zijn een subjectief oordeel (zoals de meeste mensen handelen dus). Dat is echter gevaarlijk omdat het een tijdje goed kan gaan waardoor je veel vertrouwen krijgt, denkt een werkende methode te hebben, vergroot je inzet en... boem.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_25588260
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tradestation 2000i

In TS kan ik heel gemakkelijk systeempjes bouwen en backtesten en nu ben ik nog aan een simpel Excel tooltje bezig om output die ik met TS genereer dieper te analyseren zonder dat ik daar veel handwerk aan heb. Dat is eigenlijk een eenmalig project. De uitkomst wordt bepalend voor hoe ik de komende jaren de financiele markten ga benaderen.

Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe nog steeds geen 100% mechanisch systeem ben tegengekomen dat op lange termijn overleeft. Misschien wel winstgevend, maar met een slechte equity curve.
Daardoor heb ik tot nu toe in de praktijk alleen 'disctretionary' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) systemen toegepast, dus die afhankelijk zijn een subjectief oordeel (zoals de meeste mensen handelen dus). Dat is echter gevaarlijk omdat het een tijdje goed kan gaan waardoor je veel vertrouwen krijgt, denkt een werkende methode te hebben, vergroot je inzet en... boem.
Tradestation kost toch 200 euro per maand? Dat vind ik een beetje teveel van het goede. Of heb jij een versie met eenmalige kosten? Is het bij die versie ook mogelijk om systemen te backtesten via 'easylanguage'? Zo ja, waar kan ik die versie kopen?
  zaterdag 19 maart 2005 @ 16:07:45 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25588795
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:48 schreef HalfLife2ABC het volgende:

[..]

Tradestation kost toch 200 euro per maand? Dat vind ik een beetje teveel van het goede. Of heb jij een versie met eenmalige kosten? Is het bij die versie ook mogelijk om systemen te backtesten via 'easylanguage'? Zo ja, waar kan ik die versie kopen?
Ik gebruik Tradestation alleen voor analyses en backtesting (idd met 'Easylanguage'). Dat is zeer krachtig, je kunt de meeste complexe systemen bouwen en testen.
De trades zelf gaan bij mij gewoon met de hand. Ik heb ook geen live datafeed naar TS (ook niet nodig omdat ik m'n criterea voor de volgende dag toch nabeurs vaststel. Daarnaast heb ik een fulltime job dus geen tijd om naar een scherm te kijken, al helpt het 7 uur tijdverschil tussen Taiwan en NL wel).

Het is een versie met eenmalige kosten. Dat ding kost 3000 US$ ofzo (niet zelf betaald).
Ik heb wel in 1997 Metastock zelf gekocht (voor 1000 piek) maar daarvan zijn de mogelijkheden om systemen te bouwen lang niet zo goed als TS.

Een goed alternatief is denk ik Wealthlab. Een vriend van mij gebruikt dat en WL schijnt ook veel mee te kunnen maar is veel goedkoper.

Overigens is dit goed besteed geld, want het kan je voor veel ongelukken behoeden.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2005 @ 19:03:01 #280
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_25592677
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:16 schreef yozd het volgende:

[..]

Dat is gisteren echt gebeurd .
Iemand had een verkeerde order ingelegd ofzo...

Check ook: http://www.rtl.nl/(/finan(...)r_650000_stukken.xml
Rofl
  zondag 20 maart 2005 @ 18:35:20 #281
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25616078
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 16:07 schreef SeLang het volgende:

Ik heb wel in 1997 Metastock zelf gekocht (voor 1000 piek) maar daarvan zijn de mogelijkheden om systemen te bouwen lang niet zo goed als TS.
Zou je hier misschien wat dieper op kunnen ingaan (als dat niet teveel moeite is ).
Ik gebruik zelf nl. Metastock ook om te backtesten... Wat zijn de extra functies van TS?

[voor Metastock heb ik overigens ook programma's om gratis data te downloaden, dus
dat is een extra reden waarom ik het gebruik]
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  maandag 21 maart 2005 @ 03:10:57 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25627099
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:35 schreef yozd het volgende:

[..]

Zou je hier misschien wat dieper op kunnen ingaan (als dat niet teveel moeite is ).
Ik gebruik zelf nl. Metastock ook om te backtesten... Wat zijn de extra functies van TS?

[voor Metastock heb ik overigens ook programma's om gratis data te downloaden, dus
dat is een extra reden waarom ik het gebruik]
Metastock is ook een uitstekend pakket. Ik heb de '97 uitvoering jarenlang gebruikt. Ik vind het ook wat makkelijker in gebruik dan TS en gebruik het nog steeds af en toe. Voor charting en eenvoudige systemen/ indicatoren bouwen en backtesten voldoet het ook prima maar als je meer complexe dingen wilt bouwen dan is het niet het beste pakket.

Als je in Metastock een systeem wilt bouwen dan moet je dat in zo'n windowtje intypen (is dat nog steeds?). Bij TS zit een aparte editor/debugger ("Easylanguage Powereditor"). Je programmeert ook bijna net als dat je 'gewone' software schrijft, met variabelen die je eerst declareert. De taal zelf heeft ook genoeg mogelijkheden om zowat alles te maken wat je maar wilt.

Heel handig is ook de ingebouwde debugger. Je kunt op elke plaats in je code de waarden van variabelen naar het debugwindow (of naar een file) printen. Onmisbaar als je wat complexere systemen bouwt (ik heb sub-systemen gemaakt van >1000 regels).
Ik gebruik de debugfunctie ook voor sommige systeemtesten, door hem een hele rits met systeemdata files te laten genereren die ik vervolgens met een excelmacro in excel inlees die vervolgens automatisch weer een andere analyse doet.

In TS kun je ook arrays definieren. Dat is iets wat ik echt heel erg veel gebruik. Bijvoorbeeld, ik wilde een functie maken waarbij automatisch ik alle fibonacci levels + profittargets in een chart bereken, en dat ook nog over diverse tijdframes, en ze dan ranken op belangrijkheid en vervolgens de meest belangrijke plotten in mijn chart. Sommige levels op een groot tijdframe zijn misschien wel 2 jaar geleden ontstaan, anderen zijn heel recent. Bij elke bar worden levels verwijderd (want gepenetreerd) of veranderen van prioriteit. Ook komen er nieuwe levels bij.
Door grote arrays met meerdere dimensies toe te passen kun je gemakkelijk een dergelijke 'database' opbouwen en steeds automatisch bijwerken. Dit lijkt me lastig te implementeren in Metastock.
Tijdens de ontwikkelfase gebruikte ik dan weer de debugger om af en toe een 'dump' te maken van het totale array om te checken of alles wel goed ging.

Maar nogmaals, als je je beperkt tot wat simpeler systemen dan kun je prima met Metastock uit de voeten. Het is mij al vaak gebeurd dat ik dagenlang aan een ingewikkeld systeem werkte en dat na backtesting blijkt dat het slechter is dan een simpel breakout systeem met 2 moving averages

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 21-03-2005 03:23:31 ]
Mijn reisverslagen
  maandag 21 maart 2005 @ 16:57:23 #283
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25638451
Hardstikke bedankt voor je toelichting!
Ik houd het voorlopig nog wel even bij Metastock . Misschien is TS wel wat voor de toekomst .
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_25656528
* nikao is gisteren eindelijk ingestapt in de wondere wereld van het beleggen met een klein plukje Pharming
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:05:59 #285
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25668684
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:13 schreef nikao het volgende:
* nikao is gisteren eindelijk ingestapt in de wondere wereld van het beleggen met een klein plukje Pharming
Waarom Pharming ? Nieuws, gevoel ?
Verder veel succes en sterkte ook.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25676264
ik heb me ff ingelezen.. en ik vind het er allemaal goed uitzien... meerdere producten in de pipeline die veelbelovend zijn imho... heb er dus vertrouwen in..
de dip veroorzaakt door een PB van GTCB (volkomen onterecht overigens.. veroorzaakt door nerveusiteit onder beleggers) trok me over de streep om nu in te stappen
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:29:18 #287
545 dop
:copyright: dop
pi_25682094
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 08:00 schreef nikao het volgende:
ik heb me ff ingelezen.. en ik vind het er allemaal goed uitzien... meerdere producten in de pipeline die veelbelovend zijn imho... heb er dus vertrouwen in..
de dip veroorzaakt door een PB van GTCB (volkomen onterecht overigens.. veroorzaakt door nerveusiteit onder beleggers) trok me over de streep om nu in te stappen
vertrouwen ?
waar aan hebben ze dat verdiend dan ?
hun goede prestaties uit het verleden ?
dit is een speculatieve belegging jongeman.
niets mis mee, maar pas op dat je geen zaken door elkaar gaat halen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_25682908
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 13:29 schreef dop het volgende:

[..]

vertrouwen ?
Als kleine belegger valt het meest te verdienen met speculatieve beleggingen, meest risico idd, maar om in een gevestigde waarde te beleggen... nahhhh die zijn meestal al duur genoteerd dus moet je het zeker niet doen voor het dividend want zoveel aandelen kun je toch niet kopen, en voor de meerwaarde moet je het ook niet doen, die blijven meestal maar schommelen met af en toe een uitschieter...zo zie ik het tenminste
Pain is weakness leaving the brain !
pi_25684242
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 13:29 schreef dop het volgende:

[..]

vertrouwen ?
vertrouwen door inderdaad goede prestaties.. ze hebben veelbelovende tests reeds afgeleverd en heeft meerdere producten in de pipeline..
en uiteraard is het speculatief.. maar doe dit met geld dat ECHT over is (reclame inkomsen van mijn sites) en voor de FUN.. vandaar dat ik de dynamische aandelen opzoek
pi_25685057
over dynamiek gesproken.. ze zijn weer aan de pharmingboom aan het schudden nu.. koers keldert ineens naar 3,64 met grote blokken in de laat en bied..stoplossjes van nietsvermoedende beleggers opvegen lijkt me dit..

hoppa 2 minuten later weer terug op 3,72.. .leuk om dit spelen te zien en te volgen in het orderboek
  woensdag 23 maart 2005 @ 15:48:31 #291
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25685529
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 15:01 schreef nikao het volgende:
en uiteraard is het speculatief.. maar doe dit met geld dat ECHT over is (reclame inkomsen van mijn sites) en voor de FUN.. vandaar dat ik de dynamische aandelen opzoek
Goed dat je het met geld doet wat je echt over hebt, zeker gezien je insteek (speculatief). Ik ga je niet zeggen wat goed en fout is, het is toch altijd anders. Gewoon goed opletten en alles waar je jeuk aan hebt, een tijdje volgen, dan zie je ook hoe de koers verloopt en wat de instapmomenten zijn. Tik je bevindingen maar af en toe hier, dan komt dit topic ook weer eens wat meer op gang.

Ik zit zelf momenteel alleen nog in KPN, Aegon, Ahold en Getronics. Logica/CMG heb ik net de deur uitgegooid, met een quite plaatje, ik heb ze een jaar gehad en dat aandeel komt maar niet los, ik had zelfs nog geluk, ik heb ze net gekocht na die piek van vorig jaar februari. De fondsen die ik over heb doen het ook niet echt denderend deze week, gelukkig heb ik op leuke momenten ingekocht. Aegon sta ik nog net op quitte door het dividend dat ik heb ontvangen en Ahold heeft net weer leuk geboert.
Getronics is mijn grootste zorgenkindje, die heb ik ooit flink ingeslagen op ik meen 3,20 ¤ foutje achteraf, maar ja, ik denk ik duik ook eens in een rally, nooit meer dus. Ik heb inmiddels flink bijgekocht en sta alweer goed/redelijk. KPN is mijn eerste aandeel wat ik ooit had, steeds wat bijgekocht; begonnen op 3,07¤ en ik denk gemiddeld rond de 4 euro ingekocht.

Ik ben zelf een lange termijn belegger, al jeukt het elke dag weer en volg ik het op de voet. Welliswaar offensief, ik probeer de rust van lange termijn te combineren met het attraktieve van 'risico'fondjes. Qua Aegon baal ik wel van al dat gedoe omtrend die Dexia en Koersplan verhalen, in mijn ogen verdient het aandeel een stuk beter (ik zou hem zo op 13,50¤ zetten), maar helaas werkt het sentiment op deze manier niet mee .... ik overweeg al een tijdje om die toch in te ruilen, maar dat strookt weer niet met het lange termijn beleggen. Rust houden dus.

In ieder geval succes Nikao.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25686132
ik zit er ook wel voor de LT in hoor.. heb vertrouwen in het bedrijf en de producten..
het fonds maakt alleen af en toe 'runs' dus dat maakt het leuk.. uit en weer instappen op de juiste momenten..

heb Getronics ook wel op mijn watchlist staan.. het aandeel zakt wat onevenredig ver naar mijn mening .. zal nog wel eventjes blijven zakken (ivm met het 'slechte' nieuws van vandaag) maar dit aandeel heeft zeker potentie naar mijn mening.

wordt tijd dat meer mensen hier hun ervaringen, ideeen en sentimenten posten.. wordt het topic ook wat levendiger
  woensdag 23 maart 2005 @ 17:54:56 #293
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25688551
Ik heb wel vertrouwne in wat er bij Getronics gebeurt, al is die domper van vandaag gewoon vervelend natuurlijk. Op termijn niet erg en gezien het onderliggende nieuws ook niet echt erg, ze doen het best handig, alleen die verwatering ligt een beetje vervelend bij de belegger. Ik heb dit al meerdere keren zien gebeuren bij Versatel in het verleden, maar dat is nou net een fonds waar ik de dans mooi ben ontsprongen.

Versatel is voor mij dan ook geen optie meer. Ik heb er geen vertrouwen in en de belegger wordt er al helemaal niet beloont, leuk voor een ritje (heb ik zelf ook gedaan, ingekocht op 50 cent, bijgekocht op 55 cent en daarna nog een bos op 75 cent. Ik heb een foutje gemaakt door er nog wat bij te kopen op 2,28 ofzo vorig jaar, daarom viel mijn winst wat terug. Verkocht op 1,95 net voordat ze naar de 2,49 ergens schoten .... dat was ook een misser, echter ik heb er een hele leuke winst op gemaakt en dat de bedoeling, en achteraf is er zoveel te zeggen .....

Het is een leuke hobby, maar blijf er vooral nuchter onder en zoals je zelf al zei, doe het met geld wat je over hebt. Ik heb er 1 keer voor willen lenen en daar had ik geen spijt van gehad, dat was toen de AEX op 220 punten stond, helaas had ik geen krediet klaarstaan, misschien is dat maar beter ook, het moet wel leuk blijven, voor hetzelfde geld had ik de smaak te pakken gekregen en had ik bijgeleend.
pi_25689877
heeft iemand hier ervaring met spread betting, zo ja, dan zou ik graag wat meer horen

groet

superbient
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_25691307
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 18:51 schreef superbient het volgende:
heeft iemand hier ervaring met spread betting, zo ja, dan zou ik graag wat meer horen

groet

superbient
Gokken in de UK is belastingvrij, zo is spread betting waarschijnlijk ontstaan. Ik weet niet of er andere voordelen zijn.
pi_25695256
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 17:54 schreef elcastel het volgende:
Ik heb wel vertrouwne in wat er bij Getronics gebeurt, al is die domper van vandaag gewoon vervelend natuurlijk. Op termijn niet erg en gezien het onderliggende nieuws ook niet echt erg, ze doen het best handig, alleen die verwatering ligt een beetje vervelend bij de belegger. Ik heb dit al meerdere keren zien gebeuren bij Versatel in het verleden, maar dat is nou net een fonds waar ik de dans mooi ben ontsprongen.

Versatel is voor mij dan ook geen optie meer. Ik heb er geen vertrouwen in en de belegger wordt er al helemaal niet beloont, leuk voor een ritje (heb ik zelf ook gedaan, ingekocht op 50 cent, bijgekocht op 55 cent en daarna nog een bos op 75 cent. Ik heb een foutje gemaakt door er nog wat bij te kopen op 2,28 ofzo vorig jaar, daarom viel mijn winst wat terug. Verkocht op 1,95 net voordat ze naar de 2,49 ergens schoten .... dat was ook een misser, echter ik heb er een hele leuke winst op gemaakt en dat de bedoeling, en achteraf is er zoveel te zeggen .....

Het is een leuke hobby, maar blijf er vooral nuchter onder en zoals je zelf al zei, doe het met geld wat je over hebt. Ik heb er 1 keer voor willen lenen en daar had ik geen spijt van gehad, dat was toen de AEX op 220 punten stond, helaas had ik geen krediet klaarstaan, misschien is dat maar beter ook, het moet wel leuk blijven, voor hetzelfde geld had ik de smaak te pakken gekregen en had ik bijgeleend.
ik merk inderdaad dat je al snel de neiging hebt om meer geld in te zetten.. Ik doe dit dus van geld wat ik binnenkrijg naast mijn loon..van mijn loon spaar ik ook nog een deel.. en moet me momenteel inhouden dat niet ook te gaan gebruiken... voorlopig (komende 2 jaar) in elk geval nog niet.. eerst maar es ervaring opdoen

wat je zegt over versatel.. naar mijn mening heb je het daar toch gewoon goed gedaan? .. je hebt winst genomen..en dat is niet altijd makkelijk .. dus in plaats van je te focussen op de winst die je wel niet had kunnen nemen.. moet je blij zjin met de winst die je hebt genomen.. winst = winst tenslotte

ik heb pharming maandag voor 3,83 opgepakt..vandaag had ik hem voor 3,64 ofzo op kunnen pakken.. en wellicht de komende dagen nog wel wat lager... maar dat heeft geen zin om je daar teveel op te focussen.. (wel even bij stil staan en eventueel lering trekken voor volgende keer uiteraard) .. ik heb vertrouwen dat het aandeel minimaal boven de 4,50 gaat met behulp van een paar positieve PB's (en op korte termijn worden er meerdere PB's verwacht) dus heb ik vertrouwen in de winst.. tuurlijk was hjet handig geweest als ik nog wat achter de hand had zodat ik vandaag wat had bij kunnen kopen.. maar ach..dat komt allemaal wel ..
pi_25710246
hmm.. je kunt zeggen wat je wilt maar spannend is het wel haha..

je voert even 1 sollicitatiegesprek op je werk en je mist een slecht PB, een freeze en een vrije val van het aandeel... (inmiddels krabbelt ie weer overend)..
staat momenteel op 3,42 (-5,79%) .. terwijl ik ingestapt was op 3,83.. zit te twijfelen of ik verlies zal nemen en strax laag (misschien wel <3 wie zal het zeggen) opnieuw oppakken... of lekker blijven zitten voor de LT omdat hij nu alleen maar weer opzal krabbelen...

hmm..dit is vrees ik wat ze noemen 'een leermoment'
pi_25717410
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:53 schreef nikao het volgende:
hmm.. je kunt zeggen wat je wilt maar spannend is het wel haha..

je voert even 1 sollicitatiegesprek op je werk en je mist een slecht PB, een freeze en een vrije val van het aandeel... (inmiddels krabbelt ie weer overend)..
staat momenteel op 3,42 (-5,79%) .. terwijl ik ingestapt was op 3,83.. zit te twijfelen of ik verlies zal nemen en strax laag (misschien wel <3 wie zal het zeggen) opnieuw oppakken... of lekker blijven zitten voor de LT omdat hij nu alleen maar weer opzal krabbelen...

hmm..dit is vrees ik wat ze noemen 'een leermoment'
zo is dat, ik heb hier bijvoorbeeld van geleerd dat een stop-loss order best handig kan zijn
kan je de hele dag solliciteren of werken, verkoop je toch nog voor ¤ 3,50... en nu proberen voor wat minder bij te kopen (slot was 3,40 geloof ik, dus dat moet lukken), want ik geloof dat er op de langere termijn echt wel wat uit te halen valt!
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
pi_25724789
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 21:48 schreef joris007 het volgende:

[..]

zo is dat, ik heb hier bijvoorbeeld van geleerd dat een stop-loss order best handig kan zijn
kan je de hele dag solliciteren of werken, verkoop je toch nog voor ¤ 3,50... en nu proberen voor wat minder bij te kopen (slot was 3,40 geloof ik, dus dat moet lukken), want ik geloof dat er op de langere termijn echt wel wat uit te halen valt!
GEEN stop-losses zetten op pharming!

de grote jongens schudden regelmatig de koerst heen en weer om deze stop losses op te vegen!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 11:08:24 #300
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_25727094
verdorie vandaag en maandag geen handel *gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')