abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2004 @ 18:37:23 #1
77020 MonkeyWrench
NU. EVEN. NIET!
pi_18936415
Ik ga me laten testen voor ADD binnenkort, de reden daarvoor is dat ik nu ik werk heb nog moet doorleren en zodra ik in een boek kijk dan stort me concentratie naar beneden ga ik tv kijken en andere zaken die er op wijzen dat ik het zou kunnen hebben ( geen doorzettingsvermogen met langere projecten, slordig zijn, maar dan ook erg slordig, het planningsvermogen van een 3 jarige en met vergaderingen e.d. val ik meestal gewoon in slaap of begin ik aan hele andere dingen te denken.. naja, je begrijpt het wel )

Dat ik m'n school heb kunnen afmaken (van de LOM School naar een VMBO naar een schakeljaar en uiteindelijk naar de MBO ) is enkel te danken aan het feit dat ik er geen moeite voor hoefte te doen, leren enzo deed ik niet maar godzijdank heb ik toch wel genoeg hersencapaciteit om het ook zonder op te letten te halen ( uiteindelijk ) .

anyway, ik ben nu 25 en ik heb er geen zin meer in, ik wil wel leren ( ICT ) maar zodra ik een boek zie krijg ik jeuk en ga ik tv kijken of een leuk boek lezen.

Bottom line, iemand ervaring met Ritalin ( first hand of second hand ) en wat het met je persoonlijkheid doet, word je alleen een stukje scherper ( ) of kan je persoonlijkheid er ook door veranderen in andere manieren? ( )

Ik heb gezocht op Ritalin maar dat stond niet echt een antwoord in op m'n vraag .

[ Bericht 0% gewijzigd door MonkeyWrench op 06-05-2004 18:43:20 ]
morgen weer.
pi_18938164
Nee in principe verandert je persoonlijheid niet, wel kun je natuurlijk door je afname van impulsiviteit (in het geval van ADHD) en toename van scherpte ander gedrag vertonen (Bijvoorbeeld: niet in een boze bui een deur intrappen of opeens rustig een uurtje gaan lezen).
Talk sense to a fool and he calls you foolish
  donderdag 6 mei 2004 @ 22:38:12 #3
77020 MonkeyWrench
NU. EVEN. NIET!
pi_18941885
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 20:00 schreef DaZilva het volgende:
Nee in principe verandert je persoonlijheid niet, wel kun je natuurlijk door je afname van impulsiviteit (in het geval van ADHD) en toename van scherpte ander gedrag vertonen (Bijvoorbeeld: niet in een boze bui een deur intrappen of opeens rustig een uurtje gaan lezen).
Okay, dat is wel goed om te weten, ik heb trouwens geen adHd, alleen de ADD versie, hartstikke lui, geen concentratie en het organisatie-talent van een demente cavia enzo, niets hyperactiefs.

( nog een leuk detail, als je een ADHD en een (vermoedelijke ) ADD persoon een jaar laat samen-wonen, dolle pret , maar dat is een heel ander verhaal )
morgen weer.
pi_18941957
* Sport_Life ook concentratie problemen heeft. (en ook zo'n mbo geval)

Wat voel jij dan precies als je je wilt concentreren op iets on-interessants?
pi_18941997
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 22:38 schreef MonkeyWrench het volgende:

[..]

en het organisatie-talent van een demente cavia enzo,
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_18942075
Ik ben Hyper
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  donderdag 6 mei 2004 @ 22:47:27 #7
84524 Morwen
I got life
pi_18942137
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 22:38 schreef MonkeyWrench het volgende:

[..]

Okay, dat is wel goed om te weten, ik heb trouwens geen adHd, alleen de ADD versie, hartstikke lui, geen concentratie en het organisatie-talent van een demente cavia enzo, niets hyperactiefs.

( nog een leuk detail, als je een ADHD en een (vermoedelijke ) ADD persoon een jaar laat samen-wonen, dolle pret , maar dat is een heel ander verhaal )
Ik heb geen ervaring met Ritalin. Ik wil alleen even vermelden dat ik je erg negatief over jezelf vind. Kan het niet zijn dat je daardoor de lust ontbreekt om iets af te maken? Een soort faalangst dus? Nou ja, ik ben geen psych, maar het viel me op dat je jezelf erg naar beneden haalt (of doen anderen dat voor jou ).
Mijn man heeft zo'n beetje hetzelfde als jij, maar dat komt puur door een slecht zelfbeeld (vanuit de jeugd).
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  vrijdag 7 mei 2004 @ 07:33:53 #8
77020 MonkeyWrench
NU. EVEN. NIET!
pi_18947842
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 22:41 schreef Sport_Life het volgende:
* MonkeyWrench ook concentratie problemen heeft. (en ook zo'n mbo geval)

Wat voel jij dan precies als je je wilt concentreren op iets on-interessants?
Nou als ik me probeer te concentreren op iets saais zoals huiswerk dan houd ik het 4 minuten vol en dan ga ik weer andere dingen doen, en ik dacht altijd dat ik gewoon lui was, maar als je lui bent dan boeit het je gewoon niet, mij boeit het wel maar zodra ik een boek met 1400 pagina's aan droge stof voor me heb houd ik het geen 10 minuten vol, gewoon geen concentratie hebben zoals je bijvoorbeeld wel hebt als je met iets leuks bezig bent .
morgen weer.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 07:39:18 #9
77020 MonkeyWrench
NU. EVEN. NIET!
pi_18947873
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 22:47 schreef Morwen het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met Ritalin. Ik wil alleen even vermelden dat ik je erg negatief over jezelf vind. Kan het niet zijn dat je daardoor de lust ontbreekt om iets af te maken? Een soort faalangst dus? Nou ja, ik ben geen psych, maar het viel me op dat je jezelf erg naar beneden haalt (of doen anderen dat voor jou ).
Mijn man heeft zo'n beetje hetzelfde als jij, maar dat komt puur door een slecht zelfbeeld (vanuit de jeugd).
Ik ben best tevreden met mezelf hoor, maar op dit moment haal ik de slechte dingen naar voren, ik overdrijf niet met de dingen die ik zeg . Ik heb ook wel goeie punten hoor, ben creatief, kan snel problemen oplossen, aardig in de omgang en goed communiceren met mensen. Alleen dus in het geval van plannen, concentratie, organiseren e.d. ben ik hopeloos. Mijn zelfbeeld is wel okay, in het totaal genomen . Bedankt voor je peptalk trouwens .
morgen weer.
pi_18948180
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 07:33 schreef MonkeyWrench het volgende:

[..]

Nou als ik me probeer te concentreren op iets saais zoals huiswerk dan houd ik het 4 minuten vol en dan ga ik weer andere dingen doen, en ik dacht altijd dat ik gewoon lui was, maar als je lui bent dan boeit het je gewoon niet, mij boeit het wel maar zodra ik een boek met 1400 pagina's aan droge stof voor me heb houd ik het geen 10 minuten vol, gewoon geen concentratie hebben zoals je bijvoorbeeld wel hebt als je met iets leuks bezig bent .
Dat lijkt mij toch een kwestie van interesse.. Ik heb niet het idee dat je, met een drug die je gevoelens afvlakt, dit probleem kunt oplossen... Misschien moet je een studiemaatje zoeken die met het zelfde probleem kampt, zodat je elkaar kunt stimuleren?
  vrijdag 7 mei 2004 @ 10:00:59 #11
77020 MonkeyWrench
NU. EVEN. NIET!
pi_18949262
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 08:32 schreef snaakster het volgende:

[..]

Dat lijkt mij toch een kwestie van interesse.. Ik heb niet het idee dat je, met een drug die je gevoelens afvlakt, dit probleem kunt oplossen... Misschien moet je een studiemaatje zoeken die met het zelfde probleem kampt, zodat je elkaar kunt stimuleren?
Dat dacht ik ook altijd, maar wat ik ook probeer en hoe graag ik iets ook wil doen ik krijg het niet voor elkaar om me te concentreren, anyway, ik kom er snel genoeg achter wanneer ik me laat testen .

• De vraag is dus of Ritalin ook nog andere dingen met je persoonlijkheid zou kunnen doen los van het toegenomen concentratievermogen dus .
  • morgen weer.
    pi_18949305
    quote:
    Op donderdag 6 mei 2004 22:47 schreef Morwen het volgende:

[..]

Vaak is het hebben van een laag zelfbeeld idd het gevolg van jarenlange mislukkingen.
      vrijdag 7 mei 2004 @ 15:04:31 #13
    77020 MonkeyWrench
    NU. EVEN. NIET!
    pi_18954604
    http://www.antenna.nl/hersenstorm/Medicatie.html .
    quote:
    Nadelen
    dramatische afname van mijn libido. Ik kon me concentreren op mijn "werk", maar had geen behoefte meer aan seks. Daarbij miste ik de behoefte aan de kick die een vrijpartij kan opleveren;

enorme afname van creativiteit. Dit klinkt paradoxaal, gezien mijn website, maar ik bedoel met creativiteit het eigene uiten en geen vertaalwerk en vakmatig gedrag. Voor mijn Ritalin-experiment schreef ik gedichten, verhalen en liedjes, maakte tekeningen en stal de show op het toneel. Met Ritalin klapte ik compleet dicht: er kwam gewoon niets meer in mijn hoofd op! In feite werd ik zo creatief als de doorsnee Nederlander...

antisociaal gedrag. Dit klinkt paradoxaal. Toen ik o.i.v. Ritalin bij vrienden kwam, was ik evenwichtiger, maar zowel zij als ik misten de oude Anne-Marie: de extraverte, drukke, breedgeïnteresseerde, vol plannen en ideeën. Op een gegeven moment had ik ook helemaal geen zin meer in contact met anderen!

overfocussen. Door Ritalin zag ik mijn vrienden bijna niet meer, omdat ik me niet meer kon losbranden van hetgeen ik aan het doen was. Ik kon me ineens zo goed concentreren op (in mijn geval) het maken van mijn website, dat ik me niet meer liet afleiden door gedachten hen eens te bellen. En de keuze "werk" of een gezellige avond uit was dan ook meestal snel gemaakt. Ik heb talloze dagen van 's ochtends 9 tot 's nachts 4 uur ("vrijwillig" en onbetaald!!!) doorgebracht achter mijn computer, zonder eten of drinken! Ik stond op en ging naar bed met dit website-project in mijn hoofd.

ik deed nog maar één ding tegelijkertijd. Dit verwijst naar het vorige punt: voordat ik Ritalin gebruikte (en nu weer!!!) deed ik alles tegelijkertijd en ging inderdaad van hot naar her om alles te "regelen": naar de supermarkt, koken, "opruimen" enz. Ineens ging ik op in één ding en deed de rest helemaal niet meer, niet eens meer halvebak.

depressiviteit. Kortom: na een jaar Ritalin geslikt te hebben in allerlei hoeveelheden werd ik steeds huileriger en depressiever. De blijdschap verdween en ik veranderde langzaam maar zeker van een drukke meid die overal voor in was (met regelmatig een dip) in een soort "zombie" achter een computer die zich alleen nog maar kon overfocussen op het maken van een website, die niets anders meer deed en nergens anders meer kwam (met een constante dip).
    . hmz ..

Natuurlijk is dit voor ieder persoon weer anders, want degene die de site heeft gebouwd had wel de hyperactieve variant, duis waarschijnljiker word ik gewoon scherper van , maar toch.
    quote:
    Kortom, Ritalin onderdrukt de fundamentele spontaniteit en vlotte sociale omgang terwijl het dwangmatig gedrag bevordert en de persoon afsnijdt van prikkels van buitenaf.

Deze door drugs veroorzaakte aantasting kan een volgzaam, gekooid dier opleveren dat zichzelf bezighoudt met dwangmatige gedragingen. En deze door drugs veroorzaakte neveneffecten zorgen ook voor eenvoudiger handelbare mensen. Dit is helemaal het geval in gestructureerde omgevingen die sociale isolatie opleggen en van iemand saaie en frustrerende taken verwachten. Door Ritalin kunnen ouders zich ontslagen gaan voelen van hun controlerende taak en van hun verplichting tegemoet te komen in de alom gewaardeerde basisbehoeften aan spelen, sporten, verstandelijke discipline en onvoorwaardelijke liefde. Het gedrogeerde kind zal daar namelijk niet snel meer om vragen.
    Dit is ook niet echt wat je zegt, leuk ..

Maar okay, dit is maar 1 site dus moet ik me er niet op dood staren .

[ Bericht 0% gewijzigd door MonkeyWrench op 07-05-2004 15:11:05 ]
    morgen weer.
    pi_18954683
    bugalert
      vrijdag 7 mei 2004 @ 15:11:46 #15
    77020 MonkeyWrench
    NU. EVEN. NIET!
    pi_18954843
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2004 15:06 schreef Sport_Life het volgende:
    bugalert
    Ontbuggerd
    morgen weer.
      vrijdag 7 mei 2004 @ 15:21:59 #16
    84524 Morwen
    I got life
    pi_18955175
    Jeetje, het is me nogal wat, zeg. Lijkt me in ieder geval belangrijk dat er een duidelijke diagnose bij je gesteld wordt voordat je die pillen gaat slikken.
    Dat middel zal voor de echt extreme gevallen best een uitkomst zijn, maar het lijkt mij dat er zeer spaarzaam uitgeschreven moet worden en er eerst naar andere oplossingen gezocht moet worden.
    Ik zou mijn creativiteit voor geen goud willen missen Maar als ik daar de hele dag hyper van zou zijn, dan is dat ook niet prettig natuurlijk. Moeilijk, hoor!

In ieder geval sterkte met het vervolgtraject!
    I used to work in a morgue........I am a people person
    Only Human
    pi_18961063
    Wat jij schetst in je startpost heb ik ook, dat ik bijna nooit iets plan en als ik moet leren tv aanzet enzo, maar ik ben met gemak door de havo gelopen, zonder daar moeite voor te doen, als dat wat jij beschrijft criteria zijn voor ADD ben ik ervan overtuigd dat ik het ook heb
    Een juichtoon da'vre langs de velden,
    Voor ons dierbaar Rood en Wit!
    De ploeg der dapp're Meersche helden,
    Onze vreugd en trots bezit.
      maandag 10 mei 2004 @ 11:14:11 #18
    77020 MonkeyWrench
    NU. EVEN. NIET!
    pi_19013519
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2004 15:21 schreef Morwen het volgende:
    Jeetje, het is me nogal wat, zeg. Lijkt me in ieder geval belangrijk dat er een duidelijke diagnose bij je gesteld wordt voordat je die pillen gaat slikken.
    Dat middel zal voor de echt extreme gevallen best een uitkomst zijn, maar het lijkt mij dat er zeer spaarzaam uitgeschreven moet worden en er eerst naar andere oplossingen gezocht moet worden.
    Ik zou mijn creativiteit voor geen goud willen missen Maar als ik daar de hele dag hyper van zou zijn, dan is dat ook niet prettig natuurlijk. Moeilijk, hoor!

In ieder geval sterkte met het vervolgtraject!
    Bedankt! .

Ik doe op dit moment niets met m'n creabeaheid trouwens, maar als het te erg wordt en ik als een saaie zombie door het leven ga oid dan zal dat ritalin gedoe niet lang in m'n systeem blijven .
    Anyway, ik moet gewoon een paar opleidingen doen voor ik verder kan groeien in min functie en dat is op dit moment het belangrijkst, ik heb studie-schuld bij mijn werk en die moeten ook een keer verjaren natuurlijk. Ik ben trouwens niet hyper, het probleem is dus m'n concentratie en niets anders.
    morgen weer.
    pi_19053739
    hey, ik kende iemand die ook rilatine nam (wel voor ADHD) en ik moet zeggen, in het begin was het zalig om te zien (hij kon zich compleet niet concentreren, vaak gefrustreerd enzo) hoe hij zn leven weer beetje op de sporen kon zetten (de dingen doen die hij wou enzo ) maar na een tijdje werd hij ook wel associaler en bij het minste dat de dosis niet klopte veranderde hij in een wandelend kruidvat... (dus zo is éénmaal n pilletje overslaan ofzo... )

mijn raad; begin niet met rilatine zonder begeleiding van een dokter (kan tijdje duren eer ze de juiste dosis hebben )
      woensdag 12 mei 2004 @ 00:34:29 #20
    77020 MonkeyWrench
    NU. EVEN. NIET!
    pi_19061912
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2004 19:46 schreef _Eendje_ het volgende:
    Kijk, dat is iets waar ik wat aan heb , bedankt eendje , ik ga trouwens gewoon via de reguliere kanalen hoor, als ze besluiten dat ik lui ben moet ik er maar mee leren leven .
    morgen weer.
      woensdag 12 mei 2004 @ 11:22:16 #21
    90546 kasd0lf
    0906-kasd0lf
    pi_19067675
    begin niet aan ritalin, je weet nog niet wat de schadelijke effecten er van zijn. die kan je pas na 30 jaar gaan merken.
    bezoek ook eens een homeop(h?)aat, al is het maar voor een second opinion. Soms helpen homeopatische (placebo) geneesmiddelen beter dan chemische tabletten.

eigen ervaring: na wat therapie, en wat homeopatische drankjes ( die niet echt werkten ) ben ik er achter gekomen dat als je wilt, je jezelf zonder medicijnen kan bijsturen.

[ Bericht 24% gewijzigd door kasd0lf op 12-05-2004 11:24:12 (eigen ervaring) ]
    I always get criticized. If I could walk on water some people would say I cant swim.
      donderdag 8 maart 2007 @ 22:35:43 #22
    149616 Frau.Pfeffertopf
    heeft een eigen cheer smiley!
    pi_47073407
    Hoewel ik ook ADHD heb heeft de Ritalin mijn persoonlijkheid wel degelijk veranderd.
    Verder ben ik extreem afgevallen (anorexia) door dat goedje. Het heeft dezelfde oppeppende werking als speed op mij.
    pi_47074776
    Hoe vormt ADHD zich op latere leeftijd, vanaf 25/30 jaar?
      donderdag 8 maart 2007 @ 23:32:32 #24
    121741 _Dizzy_
    space, the final frontier
    pi_47075907
    Ik heb ook ADHD, met een jaar of 11 werd het geconstateerd, na een hoop heen en weer gesleep van persoon tot persoon, naar het Riagg en nog wat instanties ben ik op mijn 14de aan clonidine begonnen. Als iemand je dat probeerd aan te smeren moet je het absoluut niet doen! Ik heb 2 jaar lang als een zombie geleeft! dat wil dus zeggen om 8 uur opstaan zodat je om half 9 op school kunt zijn... zodra je thuiskomt slapen tot het avondeten, daarna weer slapen tot de volgende dag, dus vergeet het maar met je sociale leventje...
    Nadat ik werkelijk heb moeten afkicken van de clonidine ben ik een jaar "clean" geweest, daarna wilde ze toch weer proberen met ritalin, dit had bij mij als effect dat ik niet meer was wie ik ben. Ik deed vanalles wat ik juist niet zou zonder dat spul, ik werd erg impulsief en was nergens bang voor om het zo maar te zeggen...
    Nu ben ik alweer 2 jaar vrij van al het spul en ik heb geleerd om het zelf te doen, je eigen wilskracht gebruiken om iets voor elkaar te krijgen, er is helemaal geen spulletje nodig om je leven op de rit te krijgen. Gewoon veel aan je zelfbeheersing werken en aan je mentale welzijn.
      donderdag 8 maart 2007 @ 23:43:36 #25
    157990 Dsquared2
    fresh & funky
    pi_47076318
    Stomme fout om ritalin te slikken zonder deskundig advies.
    Ritalin beinvloedt weldegelijk je persoonlijkheid. Ander nadeel is het rebounce effect.
    Je bent 25, volwassen. Dit betekend dat je mininmaal 3 maal daags 1 of 1,5 tablet moet nemen.
    Vergeet je een tablet te nemen dan de werkende stof in je bloed (bloedspiegel) veranderen.
    Dit zorgt voor ongewenste effecten zoals, depressies, slapeloosheid en je eetlust zal afnemen..
    Medicijnen zijn niet iets waar je experimentjes mee moet spelen, de gevaren worden vaak onderkend en onderschat....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')