abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2004 @ 09:52:31 #1
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_18923847
Ik zit er sterk over te denken om een moederfiets voor mijn verjaardag te vragen, maar heb nog een paar vragen en ben op zoek naar ervaringen hiermee.
Je hebt tegenwoordig heel wat modellen en ook diverse 'neppers' en ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.

Je hebt de Sparta Amazone, de oudste en bekendste moederfiets. Verkrijgbaar in 3,4 of 7 versnellingen. Mijn voorkeur gaat hier wel een beetje naar uit. Maar fietst deze ook lekker als je kind niet meer voorop zit maar achterop? Is dat brede stuur dan nog wel prettig? Is het uberhaupt nog wel een prettige fiets als er geen kinderzitje(s) meer op zitten?

Batavus heeft ook 2 modellen: de Piazza en de Stabilo. Bij de Stabilo kan ik niet zo goed zien wat er nou anders is dan een 'gewone' fiets (ik mis volgens mij de betere instap, breder stuur, dubbele standaard), de Piazza ziet er ook wel goed uit maar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

En dan heb je tegenwoordig ook nog van de Hema en Halfords 'moederfietsen'

Kortom, wie heeft er een moederfiets en wil vertellen wat de ervaringen hiermee zijn?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 6 mei 2004 @ 10:03:06 #2
53272 Guidoweb5
Twent om ûtens
pi_18923996
wtf is een moeder fiets!
bedoel je een weduwe?
Me geile wijf moest van Cynix weg..... :'(
.::. Join het FOK! pulse team! And lets beat GOT .::.
http://forum.fok.nl/topic/602257
pi_18924048
Halfords fietsen lekker laten staan, die roesten op de folder.....
'The Less you know, The more you believe'
  donderdag 6 mei 2004 @ 10:07:26 #4
4235 Kazango
AUF TOETTIE
pi_18924077
Wij hebben vorig jaar fietsen gekocht waarvan één (halve)moederfiets merk Sparta. Het is een fiets die specifiek bedoelt is op een stoeltje voor. Dit vanwege de ruimte die er is tussen stuur en zadel. Als het kind zwaarder is dan 15kg moet het kind achterop dus dan is het niet meer nodig om een moederfiets te gebruiken..
Alleen zijn er nog meer dingen op de fiets die je niet zo snel ziet op een standaard fiets

De fietsstandaard is dubbel zodat de fiets rechtop staat
Het stuur kan worden vastgezet doormiddel van een knop ( niet elke moederfiets heeft dit)

Voor de lange fietstochten hebben we een fietskarretje gekocht. hierin kon ook een maxicosi. Wel zo handig als het kind zijn slaapje moet doen.
  donderdag 6 mei 2004 @ 10:11:19 #5
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_18924155
Misschien zoiets?

Kun je heel je kroost in kwijt
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_18924893
Mijn vriendin heeft er 1 en die is er helemaal tevreden over. Ook de achterrekjes zijn steviger voor als het kind naar de achterkant van de fiets verhuisd. Ikzie op die dunnen rekjes van tegenwoordig niet echt een kinderzitje zitten met een kin dat lekker heen en weer gaat. Ik ga denk ook voor die fiets.
  Jubileum moderator donderdag 6 mei 2004 @ 11:19:27 #7
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_18925695
Ik zal vooraf maar waarschuwen, ik ben zo enthousiast over mijn fiets dat ik niet echt objectief te noemen ben.

Ik heb de Sparta Amazone, 7 versnellingen. Naast de voordelen hierboven al genoemd, nl. de brede instap en het voorwiel wat niet omklapt als je je kinderen moet inladen (wat bij mij trouwens niet met een knop is maar gewoon vanzelf gaat) zijn er nog meer voordelen. Het slot is niet dicht te trappen door kleine voetjes van achterop zittende kindjes, de veren van het zadel zijn afgeschermd zodat vingertjes niet knel kunnen komen te zitten, en op de fiets zitten al bevestigingspunten gelast voor een achterzitje. Ik heb er nog een buggymee op gemonteerd, zodat de buggy veilig mee genomen kan worden. Hoeveel kilo ik ook achterop of voorop gooi, ik fiets altijd stabiel. Ik vind persoonlijk het brede stuur erg prettig, al heb ik geen ervaring zonder kinderzitje voorop, voorlopig fiets ik de komende jaren nog wel met een kindje voorop.
Wij, niet alleen ik maar zeker ook Jeroen die hem vorig jaar het meest gebruikt heeft, vinden hem zo bijzonder prettig in gebruik dat Jeroen echt op zoek is naar een papa variant. Zijn eigen (sport)fiets heeft een veel lichter stuur waardoor het zitje echt niet lekker zit voorop, en zijn bagagedrager is veel te zwak om een zitje achterop te hebben.

Het is dat je zo ver weg woont ET anders ben je van harte welkom om eens een stukje te fietsen op mijn fiets voordat je er 1 aanschaft.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 mei 2004 @ 11:31:05 #8
3011 E.T.
pi_18926043
Trouwens voor degenen die er aan denken om er eentje aan te schaffen.. De Sparta en de Batavusmodellen zijn via www.bikemotion.nl errug goedkoop (ik heb ze nog niet goedkoper kunnen vinden)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator donderdag 6 mei 2004 @ 12:09:35 #9
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_18927136
Zo dat is echt goedkoop ik zie ze 2ehands op Marktplaats voor meer geld weggaan!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 6 mei 2004 @ 12:11:28 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_18927187
Mijn schoonzus heeft hem daar vandaan en volgens haar hebben ze nog een goede service ook!
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:58:43 #11
34891 melonovy
La Kutschie
pi_18928451
Ik heb de Batavus Verona, deze dus:
trouwens wel met handremmen, 4 versnellingen en dit:
Comfort: geheel nieuw frame met een veilige, extra lage instap.
Comfort: Batavus Ergo Matic stuur is met één beweging te verstellen.
Comfort: Batavus Ergo Grip handvatten zijn instelbaar.
Batavus dynamo draaischakelaar; met één beweging schakel je de verlichting in. Wel zo veilig.

Hier wat info en technische gegevens over mijn fiets:

Adviesprijs ¤ 659,-
Type versnelling 4 versnellingen Shimano Nexus met rollerbrakes (N4)
Frame High Ten staal
Frametype Nieuw: Dames extra lage instap / Dames - Heren
Framemaat heren 54 - 58 - 62 - 66
Framemaat dames 50 - 54 - 58 - 62
Crank Aluminium
Remmen Rollerbrakes
Voorvork High Ten staal
Velgen Roestvrijstaal
Spaken Roestvrijstaal
Banden Batavus On Track met reflectie en brekerlaag
Stuur Staal verchroomd
Stuurpen Batavus Ergo Matic verstelbaar
Handvatten Batavus Ergo Grip verstelbaar
Zadel Selle Royal elastomeer
Zadelpen Staal verchroomd
Dynamo Basta Trio (remote)
Koplamp Batavus Clerion
Achterlicht Handmatig met batterij
Pedalen Kunststof anti-slip
Slot AXA SL9
DiefstalPreventieChip Inclusief
Achterdrager Staal
Snelbinder Triobinder
Standaard Batavus Safety
Spatbord Staal
Bel Batavus Safety
Gewicht ca. 22 kg.
Wielen (inch) 28
Opmerkingen Geometrie (aantal graden zitbuis): 68
Noot *) Dames lage instap zonder pomp

En dan hier mijn mening:
Ik ben hier echt zeer tevreden mee, ik heb nog best lang getwijffeld tussen deze en de AMAZONE, maar de amzone vind ik zelf vrij lomp en zwaar en ik wil graag wat lichter fietsen vanwege mijn reumatische aandoening. Vandaar dat mijn voorkeur naar deze uitging. Een vriend van ons is fietsenverkoper/ fietsenmaker en advseerde mij ook deze. Ik heb voor mijn oude fiets wel lekker wat poen terug gehad, zodat de aanschaf voor deze wel redelijk te doen was
Ik heb nog wel een bokkepoot onder deze fiets laten zetten, je weet wel, zo'n dubbele standaard.
Verder gaat het hartstikke goed zo samen op de fiets. Ik ben niet de slankste en kan zonder probleem op en af stappen zonder dat kinderzitje in de weg zit.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:12:47 #12
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18928773
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van de grote van je kinderen. Bo is nu 2 en die had echt niet meer in een voorzitje gekunt. Janneke hetzelfde verhaal. Die gaat echt geen jaren voorop mee. Dan moet ik ze in het voorzitje persen
Denk er ook aan dat je zoals Melonovy ook gedaan heeft bepaalde dingen ook op je eigen fiets kan zetten. Zoals een dubbele standaard (als je dat handig vind dan he) enz.
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:13:42 #13
336 Jessicaa
pi_18928796
O ja ik heb die aanbieding van de hema zien staan. Die stond daar met zitjes voor en achter. Zag er mooi uit. Genoeg plaats om er zelf tussen te stappen enzo. Degelijk ding leek me.
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:42:49 #14
3011 E.T.
pi_18929381
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 13:12 schreef Jessicaa het volgende:
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van de grote van je kinderen. Bo is nu 2 en die had echt niet meer in een voorzitje gekunt. Janneke hetzelfde verhaal. Die gaat echt geen jaren voorop mee. Dan moet ik ze in het voorzitje persen
Denk er ook aan dat je zoals Melonovy ook gedaan heeft bepaalde dingen ook op je eigen fiets kan zetten. Zoals een dubbele standaard (als je dat handig vind dan he) enz.
Maar je kunt natuurlijk ook andersom doen.. als je het brede stuur van een moederfiets niet meer nodig hebt er een ander (normaal) stuur op laten zetten bijvoorbeeld..

Het grote voordeel van de amazone lijkt mij de verlengde en verstevigde bagagedrager.. je kunt EN fietstassen EN de buggydrager EN een achterzitje meenemen.
En ik heb begrepen dat de Sparta juist erg licht fietst
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:44:39 #15
336 Jessicaa
pi_18929427
Hahaha, ja dat kan ook, maar word een beetje een dure hobby. De meeste mensen hebben vaak al een fiets. Dus moeten dan de mamafiets extra aanschaffen.
pi_18936593
Hier ook een enthousiaste niet-objectieve Amazoner, 4 versnellingen. Ik was toch al toe aan een nieuwe fiets en heb toen van mijn lieve schoonmoeder de Amazone gekregen. Heb her en der gesurft en gekeken, en uiteindelijk zag ik toch de beste dingen over de Amazone, maar goed da's alweer ruim een jaar geleden dus ik weet niet wat er inmiddels is bijgekomen. Ik heb er een paar uitgeprobeerd, en ik vond juist dat grote stuur van de Amazone heel prettig, dat viel me bij het proefritje direct op. Het maakt hem wel wat log, maar ook heel stabiel. Zonder zitje kun je er enorm zware tassen aan hangen, zonder dat je problemen krijgt met je evenwicht, dat vond ik al fantastisch. En nu het zitje er aan hangt ben ik helemaal blij met mijn keuze, omdat je kind echt heel veilig tussen dat stuur zit. Isa heeft al ontdekt dat ze gewoon haar hoofdje opzij kan leggen als ze wil slapen. Ik vind hem helemaal niet zwaar trappen, als je de versnellingen goed gebruikt kom je zonder problemen hier de amsterdamse bruggetjes op en af, en met de 7v versie zal dat wel helemaal een eitje zijn. Net als Monique vind ik het een heerlijk gevoel dat hij stabiel is, hoeveel ik ook achterop of voorop heb. Ik zou je wel aanraden even een proefritje te maken, om te kijken hoe dat stuur bevalt. Het is wel even wennen, maar ik voelde wel direct dat ik het prettig vond. 't voelt heel luxe, net of je op een harley zit ofzo. En als ik nu op een fiets met een normaal stuur rij, vind ik het heel onwennig en onstabiel.
Ik heb mijne trouwens bij bikemotion gekocht voor 544. Hij moet dan nog wel de laatste beurt (moeren controleren, trappers eraan, versnelling afstellen). Dat kun je zelf doen, maar ik heb het voor 10 euro bij de fietsenmaker laten doen.

dus resumé: doen! liever vandaag dan morgen. Ik verzucht nog bijna dagelijks dat ik zo enorm blij ben met die fiets.
mooi he, alles
  donderdag 6 mei 2004 @ 19:25:02 #17
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18937389
Nou, dan ga ik ook maar eens enthousiast doen over mijn fiets; de Personal Bike van Batavus

Het is een stadsfiets en een anti-diefstal fiets. Ik heb hem gekocht voordat ik uberhaupt aan kinderen dacht en heb voor deze fiets gekozen omdat ik hem alleen in Utrecht zou gebruiken en ik hem voornamelijk bij het station moest stallen.

En nu bleek het toch een perfecte moederfiets te zijn!! Inmiddels staat hij niet meer in Utrecht, maar gewoon in Wijk bij Duurstede en gebruikt John hem ook als hij gaat fietsen met Katja.

Overigens had ik deze fiets ook van mijn werk gekregen in het kader van het fietsenplan, maar ik heb heel eerlijk gemeld dat ik hem niet meer gebruikte om van het station naar mijn werk te fietsen en toen moest ik hem alsnog zelf afbetalen (wel heel terecht hoor, maar ik weet gewoon dat de meesten van mijn collega's hun fiets niet gebruiken om naar het werk te gaan en omdat die niet eerlijk zijn, hoeven zij niks te betalen kleine persoonlijke frustratie)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 6 mei 2004 @ 20:31:32 #18
3011 E.T.
pi_18938803
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 13:44 schreef Jessicaa het volgende:
Hahaha, ja dat kan ook, maar word een beetje een dure hobby. De meeste mensen hebben vaak al een fiets. Dus moeten dan de mamafiets extra aanschaffen.
Ik moet zowieso een andere fiets. Ik heb nu een 'soort' sportfiets dus daar past echt geen kinderzitje op. Dus dan maakt 't niet uit of ik een 'gewone' fiets koop en die uitbreidt of een moederfiets en daar later nog iets aan verander.

Ik neig nog steeds naar de amazone (en dan met 7 versnellingen ) Binnenkort maar 'ns proeffietsen bij een fietsenzaak in de buurt en dan bestellen bij Bikemotion.

Maar niemand ervaring met de Batavus Piazza?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 mei 2004 @ 20:33:02 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18938831
M'n rolex moet nog ff wachten zeker
  donderdag 6 mei 2004 @ 20:36:27 #20
336 Jessicaa
pi_18938896
Nee precies als je toch een nieuwe fiets moet aanschaffen kan je maar beter gelijk doen wat je het beste lijkt. Mijn opmerking was natuurlijk ook bedoeld voor degene die al een fiets hebben waar ook een stoeltje op kan

Livelink een antidiefstalfiets. Had ik ook nog nooit van gehoord. Grappig en werkt het? Ja je hebt hem nog dus misschien wel Wat houd dat dan in een antidiefstalfiets? Ik zie inderdaad dat die ook een brede instap heeft wat makkelijk is met kinders.
pi_18939258
de personal bike wordt ook verkocht als moederfiets, dankzij lage instap en veel afstand tot het stuur
mooi he, alles
  donderdag 6 mei 2004 @ 21:03:58 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18939471
Jessicaa, de Personal Bike heeft een chip in het frame en er is een uniek nummer uitgestanst in het frame (dat kun je op de foto goed zien). Het schijnt de minst gestolen fiets te zijn, dus het werkt wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 6 mei 2004 @ 22:32:34 #23
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18941745
Ik heb ook een Amazone (al ga ik hem nu verkopen maar dat komt door een lichamelijke oorzaak, ligt beslist niet aan de fiets), met 4 versnellingen. Ik heb er heel veel plezier van gehad (en nog trouwens), hoewel hij inderdaad log oogt, fietst hij helemaal niet zwaar, integendeel zelfs. Ik heb geen beste conditie maar kom er makkelijk bruggen mee over en zo. Verder is het prettig dat hij stabiel is (het zwaartepunt ligt laag) en dat je er makkelijk kinderzitjes, tassen en een buggy op kwijt kunt. Je moet inderdaad even wennen aan het brede stuur, maar het is helemaal verstelbaar in hoogte en hellingshoek, dus het is een kwestie van goed afstellen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_18966028
ik heb zelf een gewone opoe fiets van de halfords die nog steeds niet roest en wat met een kinderzitje voorop erg goed fietst!! alleen heben jullie inderdaad gelijk de instap is niet makkelijk als je wat flinker bent. maar het stuur is breed genoeg en melvin valt ook rustig in slaap op de fiets als hij erg moe is en heeft dan ook nergens last van.

oja die wagentjes voor achter op de fiets lijken me echt geweldig omdat dan de maxicosi meekan.
ik heb met melvin al die tijd met de draagzak gefietst. niet echt handig en erg zwaar fietsen.
pi_18967484
op een moederfiets moet je 't leren!

nah, ik heb voor ik zwanger werd van Piet voor 't eerst in jaaaaaren een mooie nieuwe fiets gekocht. durfde toen nog niet zo'n model met extra ruimte voor kinderzitjes te nemen, had 't gevoel de goden te verzoeken, dus ik heb een 'gewone' damesfiets. wel vrij degelijk en stabiel hoor. ga binnenkort 't zitje eens monteren (en een extra standaard) en dan kijken of het past. als 't echt heel moeizaam gaat moeten we 'm misschien toch maar in gaan ruilen voor zo'n amazone-ding, maar voorheen deed toch iedereen 't met een gewone fiets lijkt me, dus dat is vast wel te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')