abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18912339
naar aanleiding van dit topic [PHP] [n00b] Forms / database connectie (no offence Vision!)

Tips voor PHP noobs! NIET bedoeld als een "RTFM" (hoewel, wel een beetje eigenlijk, omdat de meeste mensen toch luie donders zijn)

1) ga naar www.w3schools/php en doe de php tutorial daar, das een goeie!

2) Ga naar php.net, naar documentation, en download de engelse / nederlandse (whatever suits your fetish) windows help handleiding (*.chm), en lees devolgende hoofdstukken door:
- Getting started
- Language reference
- Security
- Features
- FAQ
en dan van de function reference, lees
- Array functions
- String functions
- mysql functions

LIJKT veel, maar ik heb dat in een middagje gedaan, en je weet gelijk 90% van alles wat je zou moeten weten (en hoef je ook meeste n00b vragen meer te stellen)

3) als je iets over onderwerp x wilt weten, pak de php manual die je hebt gedownload, en ga eerst kijken of het onderwerp daar bij staat. Zo ja, lees eerst de algemene pagina, en je weet al voor 90% hoe het werkt. lees daarna de benodigde paginas van dat onderwerp door, en je weet 100% hoe het moet, zonder vragen

4) At the risk of saying THE word *again*, GOOGLE! Als je iets niet weet, GOOGLE!
de normale GOOGLE page geeft op php 325,000,000 hits
GOOGLE groups geeft op PHP 5,270,000 hits..
vooral de groups hebben vaak antwoorden op eerder gestelde vragen. Het moet HEEL raar lopen wil jouw vraag DAAR niet tussen staan.

5) Als je je verveelt, ga een stel andere hoofdstukken van de PHP function reference lezen! in ieder geval de hoofd pagina;s, zodat je weet wat voor een functies er beschikbaar zijn. Zeker met PHP5 is er een gruwlijke hoeveelheid nieuwe functies beschikbaar, en de meeste mensen weten niet eens hoe krachtig het is.

6) als je in de trein naar je werk de krant zit te lezen, flikker die krant weg, print thuis een stukkie php manual uit. Ik ben een van die paar idioten geweest die de GEHELE PHP manual hebben uitgeprint, omdat ik niet altijd de beschikking had tot computer / internet. paar duizend paginas, maar wel handig leesvoer voor in de bus. Zo leer ik iedere dag een hoofdstukkie erbij.

7) GEEN PANIEK, EN RTFM! Voordat je een vraag post, doe eerst stap 1-6, en de kans dat je je vraag nog moet stellen is 0,0000001%

zo heb ik het zelf iig ook geleerd..

good luck, and may the fart be with you..

Als iemand nog andere tips en hints heeft over hoe goed PHP te leren, please, post it!

[ Bericht 2% gewijzigd door Phoenixz_In_Mexico op 05-05-2004 20:14:55 (*BURP*) ]
PHOENIXZ
PHP5 *FUCK MICROSOFT* Viva Mexico! Nissan 100NX
pi_18912590
8) Ga niet zomaar scripts die op internet staan rippen, zorg ervoor dat je weet wat je doet, wat het script doet en wat voor resultaat het levert. De meeste fouten qua PHP op internet worden gemaakt doordat scripts klakkeloos worden overgenomen
pi_18912665
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:13 schreef Phoenixz_In_Mexico het volgende:
6) als je in de trein naar je werk de krant zit te lezen, flikker die krant weg, print thuis een stukkie php manual uit. Ik ben een van die paar idioten geweest die de GEHELE PHP manual hebben uitgeprint, omdat ik niet altijd de beschikking had tot computer / internet. paar duizend paginas, maar wel handig leesvoer voor in de bus. Zo leer ik iedere dag een hoofdstukkie erbij.
Dat is eng

Ik leer gewoon alles uit m'n hoofd, zodra ik ooit iets nodig heb gehad raak ik het nooit meer kwijt
pi_18912734
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:22 schreef JeRa het volgende:
8) Ga niet zomaar scripts die op internet staan rippen, zorg ervoor dat je weet wat je doet, wat het script doet en wat voor resultaat het levert. De meeste fouten qua PHP op internet worden gemaakt doordat scripts klakkeloos worden overgenomen
AMEN!
PHOENIXZ
pi_18912772
9) LEER NETJES INSPRINGEN!

Zoek de php coding standaard op, en LEER DIE EN GEBRUIK DIE!
nette code is bijna gelijk al goede code.. en als het niet goed is, dan kan je het tenminste laten zien zonder dat iedereen er gelijk hoofdpijn van krijgt...

ik zal de link straks ff opzoeken, zie een latere post.. ik moet nu weg lunchen!
PHOENIXZ
pi_18912961
10) Als je aan grotere projecten werkt, kan het zeker wenselijk zijn dat je de PHP-code gescheiden houdt van alles wat met de output te maken heeft (lees: XML, (X)HTML, etc). PHP dient vooral voor de verwerking van data, uiteindelijk kun je dan classes schrijven om de output te verwerken zodat je alles overzichtelijk ingedeeld hebt

Hoe vaak heb ik al niet fouten in PHP-scripts gezien die ergens tussen tig regels HTML stonden
pi_18913006
Zou je niet een boekje gaan uitbrengen ofzo?

Pff wat kun jij zeiken zeg, vind de manier waarop je 't verwoord nogal zo van waha kleine kinders.
Sommige vragen nou eenmaal sneller en daar is DIG ook o.a. voor. Natuurlijk niet voor de meest simpele dingen, maar zelfs als iemand daar niet uitkomt moet ie dat kunnen vragen!

Niet iedereen leest zo veel en graag als dat jij misschien doet.

Ben 't met je eens dat niet iedereen de kleinste dingen moet vragen en zelf ook zoeken, maar nogmaals de manier hoe je 't hier ten tonele brengt, doe je alsof iedereen die niet zo goed met PHP kan werken als jou, dat 't maar een klein kindje is wat er niks voor wilt doen...
pi_18913800
Beter nog

Print een stuk "moeilijk" script uit.
En ga dat analyseren.
Kusje
pi_18916767
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:36 schreef JeRa het volgende:
10) Als je aan grotere projecten werkt, kan het zeker wenselijk zijn dat je de PHP-code gescheiden houdt van alles wat met de output te maken heeft (lees: XML, (X)HTML, etc). PHP dient vooral voor de verwerking van data, uiteindelijk kun je dan classes schrijven om de output te verwerken zodat je alles overzichtelijk ingedeeld hebt

Hoe vaak heb ik al niet fouten in PHP-scripts gezien die ergens tussen tig regels HTML stonden
Of gebruik een fatsoenlijke taal waarin dit gewoon al opgenomen is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_18917252
PHOENIXZ
pi_18917964
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 22:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

wat opgenomen is? code beautifiers ofzo? xml? waar heb je het over?
en over welke taal heb je het dan?
PHOENIXZ
pi_18918025
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:38 schreef CrazyByte het volgende:
Zou je niet een boekje gaan uitbrengen ofzo?

Pff wat kun jij zeiken zeg, vind de manier waarop je 't verwoord nogal zo van waha kleine kinders.
Sommige vragen nou eenmaal sneller en daar is DIG ook o.a. voor. Natuurlijk niet voor de meest simpele dingen, maar zelfs als iemand daar niet uitkomt moet ie dat kunnen vragen!
Wat je zegt, als je goed leest, kun je zien dat ik ook niet zeg dat vragen niet mag, dat doet ik ook hier. Wat ik soms wel een beetje onzinnig vind zijn vragen in de trend van "hoe werkt php?"..

Iedereen denkt tegenwoordig dat computers zo makkelijk zijn dat ze het vertikken nog maar een uurtje te leren hoe het dan eigenlijk moet. Normale gebruikers, fijn, laat ze.. maar als je gaat programmeren, sorry, dan zul je toch echt wat tijd moeten steken in leren hoe het moet, en niet naar een fok! forum gaan en anderen jouw problemen maar laten oplossen.
quote:
Niet iedereen leest zo veel en graag als dat jij misschien doet.

Ben 't met je eens dat niet iedereen de kleinste dingen moet vragen en zelf ook zoeken, maar nogmaals de manier hoe je 't hier ten tonele brengt, doe je alsof iedereen die niet zo goed met PHP kan werken als jou, dat 't maar een klein kindje is wat er niks voor wilt doen...
En dat ik veel lees is simpelweg omdat ik het goed wil doen. Ik ben geen studie nerd, maar ik verdom het crappy scripts te maken met het excuus dat ik te lui ben het echt te leren.

en als mn toon je niet bevalt dan.. ehhh.. kusje dan maar? beter?
PHOENIXZ
pi_18918276
ander interressant PHP linkje: http://www.devshed.com/c/a/PHP/
PHOENIXZ
pi_18919190
quote:

[..]

Fijn dat je zo duidelijk bent

PHP is een zeer fatsoenlijke taal, net zoals alle andere talen, maar de mogelijkheid om HTML erin te mixen (wat veel mensen dus doen) hoeft niet altijd te bevallen. Naar mijn weten is er geen taal waarin dit niet kan, hoogstens andere talen waarbij het niet wordt aangeraden. Dus we wachten op jouw weerleggende voorbeelden
pi_18919759
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 00:33 schreef JeRa het volgende:

[..]

Fijn dat je zo duidelijk bent

PHP is een zeer fatsoenlijke taal, net zoals alle andere talen, maar de mogelijkheid om HTML erin te mixen (wat veel mensen dus doen) hoeft niet altijd te bevallen. Naar mijn weten is er geen taal waarin dit niet kan, hoogstens andere talen waarbij het niet wordt aangeraden. Dus we wachten op jouw weerleggende voorbeelden
Kijk eens naar asp.net en dan met name naar datagrids, het grote voordeel is dat je standaard over een zeer uitgebreide library beschikt die zeer goed voldoet, maar ook zeer makkelijk uit te breiden is. Daarnaast ben je niet beperkt tot 1 taal maar kan je bijvoorbeeld kiezen voor c#, maar ook voor vb of zelfs perl. Mij hoor je niet zeggen dat php slecht is, maar het is erg zonde van de tijd om veel werk te steken in zaken die native aanwezig zijn in je framework. Zelf ben ik ook iemand die lange tijd alles bouwde in puur asp/sqlserver, maar sinds ik met .net werk ben ik van de voordelen overtuigt. Een heel simpel voorbeeld zijn bijvoorbeeld de validator controls, je kan ze gewoon als serverside component toevoegen, en deze worden automatisch geconverteerd naar client side code. Ik raad je sterk aan eens naar .net te kijken, het is veel uitgebreider als je maar kan vermoeden, vrijwel alles wat je nodig hebt is al in libraries aanwezig.
pi_18919993
Ik HEB al met .NET gewerkt en god ben ik blij dat ik eindelijk M$ af ben.. maargoed, dat is natuurlijk mijn mening..

overigens, ik heb lange tijd onderzoek gedaan naar PHP / ASP / .NET / JSP / etc... ik zou ASP iig niet makkelijker willen noemen, en daarnaast is het niet de snelste (PHP is een 2x sneller), en daarnaast is het duur, en daarnaast is het M$ (persoonlijk is DAT al reden genoeg, hehehe)

en met .NET zal je een framewerk hebben, met veel functies, maar heb je toevallig ooit eens naar de PHP handleiding gekeken? klein is die iig niet. en daarnaast, ooit eens PHP ingetikt in google? ik durf te beweren dat het aantal voorgekauwde functies voor PHP groter is dan voor .NET

en dan zijn er nog een paar leuke puntjes, .NET zal NIET onder Linux draaien, PHP daarintegen, draait nog op de kont van madonna als het moet.. En, ik heb het al geschreven, maar nogmaals, PHP is 100% gratis, met Linux (gratis) met MySQL (in 99% van de gevallen gratis), met Apache (gratis, en beste en meest gebruikte webserver die er is). Zet dat tegenover een ASP machine: Windows (als je een beetje serieus bent, een 2000 of pro variant, = VEEL geld), dan Visual .NET studio, of whatever je nodig hebt (VEEEEL geld), en als je het goedkoop wilt houden, doe je dat met Apache en Mysql, hoewel ik niet weet of die al samengaan met .NET..

Al met al genoeg redenen om NIET met ASP te werken..

maar, dit is overigens GEEN M$ bash topic, hoe graag ik dat ook zou willen.. we hadden het over PHP voor n00bs enzo.. back to topic dan maar, en als we verder willen discussieren, dan open je maar een nieuw topic
PHOENIXZ
pi_18920229
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 01:12 schreef Phoenixz_In_Mexico het volgende:
Ik HEB al met .NET gewerkt en god ben ik blij dat ik eindelijk M$ af ben.. maargoed, dat is natuurlijk mijn mening..

overigens, ik heb lange tijd onderzoek gedaan naar PHP / ASP / .NET / JSP / etc... ik zou ASP iig niet makkelijker willen noemen, en daarnaast is het niet de snelste (PHP is een 2x sneller), en daarnaast is het duur, en daarnaast is het M$ (persoonlijk is DAT al reden genoeg, hehehe)

en met .NET zal je een framewerk hebben, met veel functies, maar heb je toevallig ooit eens naar de PHP handleiding gekeken? klein is die iig niet. en daarnaast, ooit eens PHP ingetikt in google? ik durf te beweren dat het aantal voorgekauwde functies voor PHP groter is dan voor .NET

en dan zijn er nog een paar leuke puntjes, .NET zal NIET onder Linux draaien, PHP daarintegen, draait nog op de kont van madonna als het moet.. En, ik heb het al geschreven, maar nogmaals, PHP is 100% gratis, met Linux (gratis) met MySQL (in 99% van de gevallen gratis), met Apache (gratis, en beste en meest gebruikte webserver die er is). Zet dat tegenover een ASP machine: Windows (als je een beetje serieus bent, een 2000 of pro variant, = VEEL geld), dan Visual .NET studio, of whatever je nodig hebt (VEEEEL geld), en als je het goedkoop wilt houden, doe je dat met Apache en Mysql, hoewel ik niet weet of die al samengaan met .NET..

Al met al genoeg redenen om NIET met ASP te werken..

maar, dit is overigens GEEN M$ bash topic, hoe graag ik dat ook zou willen.. we hadden het over PHP voor n00bs enzo.. back to topic dan maar, en als we verder willen discussieren, dan open je maar een nieuw topic
PHP 2 keer sneller? Bron? Daarnaast is dat utierst arbitrair aangezien het maar net afhangt wat je wilt gaan doen. Daarnaast wil ik nog wel eens een website zien waar de snelheid van je scripting van invloed is op je totale applicatie. in 99,9 procent van de gevallen is je database gewoon je beperkende factor. Daarnaast heb je je onderzoek niet uitgevoerd, anders had je geweten dat het .net framework al bijna geport is naar linux, zie: www.go-mono.com , daarnaast is .NET Gratis, is Microsoft Data Engine Gratis (is sqlserver runtime), en kost een windows server slechts rond de 1000 euro. Kortom voor de prijs hoef je het niet te laten. Nog zo een misverstand visual studio heb je helemaal niet nodig, elke text editor voldoet prima. Maar goed zoals ik zei, als je met dit soort bout argumenten onderzoek doet, kan je beter helemaal geen onderzoek doen.
pi_18921086
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 01:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

PHP 2 keer sneller? Bron? Daarnaast is dat utierst arbitrair aangezien het maar net afhangt wat je wilt gaan doen. Daarnaast wil ik nog wel eens een website zien waar de snelheid van je scripting van invloed is op je totale applicatie. in 99,9 procent van de gevallen is je database gewoon je beperkende factor. Daarnaast heb je je onderzoek niet uitgevoerd, anders had je geweten dat het .net framework al bijna geport is naar linux, zie: www.go-mono.com , daarnaast is .NET Gratis, is Microsoft Data Engine Gratis (is sqlserver runtime), en kost een windows server slechts rond de 1000 euro. Kortom voor de prijs hoef je het niet te laten. Nog zo een misverstand visual studio heb je helemaal niet nodig, elke text editor voldoet prima. Maar goed zoals ik zei, als je met dit soort bout argumenten onderzoek doet, kan je beter helemaal geen onderzoek doen.
Ik heb het met 2x sneller over de scripting taal, niet over de database. bron zal ik op moeten zoeken, daar ik niet mn eigen documentje daarvoor ken gebruiken daarnaast ging dat over een aantal willlekeurige pagina's met de verschillende talen gemaakt

ik heb dat onderzoek overigens WEL uitgevoerd, en ik weet toevallig ook dat .NET geport word naar Linux.

een "slechts" 1000 euro (heb je het over alleen software?) tegenover gratis.. lijkt het laatste me toch goedkoper.

Welke argumenten zijn overigens bout? geen idee eigenlijk

anyway, over bouten gesproken heh... GA NAAR HET JUISTE TOPIC

dit topic is bedoeld om een verzamelijng van goeie links / hints / tips te maken voor php n00bs, niet om een windows - opensource flamewar te starten, dank u..

(en ja, ik schrijf daar helaas zelf ook aan mee, maar das bij deze dus over, ik zal je vrolijk negeren, en als je wilt bouten, open dan alsjeblieft ff een appart topic ofzo)
PHOENIXZ
pi_18921107
Met ASP.NET i.c.m. MS Data Engine heb je zeker een volwaardig systeem dat het kan opnemen tegen PHP i.c.m. MySQL. Echter:

1) Prijzen blijven wel van invloed. 1000 euro is zeker niet veel, maar al wat meer voor een klein of gemiddeld bedrijfje dat een website of interne database wil opzetten. Ik ga dan toch liever voor de open source varianten die hun functionaliteit, snelheid en stabiliteit hebben bewezen (niet dat dat bij CSS niet zo is, maar het komt te vaak naar voren naar mijn mening).
2) Het .NET framework is erg handig, maar ik vind het niet zo geweldig als ik kijk naar resources en snelheid. Ik ben zelfs op een bug gestuit toen ik een wat zwaarde app in VB.NET had geschreven waardoor m'n persoonlijke visie van .NET nogal is aangetast anyway, zoiets bestaat ook al voor PHP. Open source en uitbreidbaar natuurlijk: PEAR. Een steeds groeiende library van vaak gebruikte functionaliteit.
3) Naar mijn weten had ik voor C# wel degelijk een compiler nodig om m'n zooi te kunnen draaien.
4) Go-mono is een mooi pakket dat zich nog steeds in de zware bètafase bevindt, dan vraag ik me echt af waarom mensen niet kiezen voor software die native al op alle soorten besturingssystemen draait.
5) Verder hangt het natuurlijk allemaal af van je eigen keuzes. Ik ben zelf C++-georiënteerd, werk veel met objecten en beperk mijn code tot wat het moet doen (heb dus geen behoefte aan gigantische libraries die me meer functionaliteit bieden dan ik ooit nodig zal hebben, ik schrijf de beperkte classes in 5 minuutjes zelf wel). Daarom vind ik PHP zo handig, het is een klein pakket dat zelfs zonder een databaseserver verrekte veel kan (de standaard libraries die in PHP meegecompileerd worden of als extensie in de map extensions worden meegeleverd zijn niet te flauw) en van je scripts ook nog eens een ontiegelijk snel werkend resultaat maakt. Het is trouwens niet goed als 99,9% van je DB-server afhangt qua snelheid, dan zit er toch echt iets fout in je database opzet (ik gok rond de 75%, bij een nette database en goede indices komt er al wat meer kijken bij het scripten).
pi_18923853
niks tegen PHP (werken ermee op de zaak), maar meer mensen zouden JSP moeten proberen want het is net zo goed. Ik ben er geen expert op het gebied, maar zie wel grote websites/bedrijven ermee werken
pi_18924581
breek me alsjeblieft de bek niet open over JSP

ben op school behoorlijk in aanraking gekomen met JSP en de J2EEE architectuur, erg leuk bedacht.. maar PHP is zoveel eenvoudiger en sneller.

Dat elke keer opnieuw compileren van pagina's bij een kleine wijziging in een JSP pagina is ZO irritant
pi_18924656
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 10:35 schreef Websmurf het volgende:
breek me alsjeblieft de bek niet open over JSP

ben op school behoorlijk in aanraking gekomen met JSP en de J2EEE architectuur, erg leuk bedacht.. maar PHP is zoveel eenvoudiger en sneller.

Dat elke keer opnieuw compileren van pagina's bij een kleine wijziging in een JSP pagina is ZO irritant
heb java geleerd eerst, dus dan kijk je er waarschijnlijk met een ander perspectief op, zo denk ik dan.
pi_18924810
weet ik.. ik ken java ook behoorlijk goed..

ik bouw liever een site in puur java met behulp van servlets en beans, dan dat ik met JSP taglibraries etc ga kloten...
pi_18934677
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 01:01 schreef raptorix het volgende:

Daarnaast ben je niet beperkt tot 1 taal maar kan je bijvoorbeeld kiezen voor c#, maar ook voor vb of zelfs perl.
quote:

[..]

Maar welke taal moet ik dan gebruiken volgens jou?
  donderdag 6 mei 2004 @ 18:58:35 #25
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_18936827
Slotje, dit gaat nergens over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')